منبع تحقیق با موضوع دانش آموزان، دانش آموز، موانع ارتباطی، مواد آموزشی

یا فریم (Frame) می‌گویند. و ممکن است یک قابی و یا دو قابی باشد.
II. رسانه‌های شنیداری
رسانه‌های شنیداری با تکیه بر حس شنوایی تهیه شده و از طریق شنیدن مورد استفاده قرار می‌گیرند. اعضای این طبقه از رسانه‌ها عبارتند از :
۱- بیان معلم: توضیحات معلم به تنهایی یکی از رسانه‌های رایج و پر کاربرد است البته مانند سایر رسانه‌های شنیداری مدت تمرکز دانش آموزان برای این رسانه بسیار کم است مگر این که با رسانه‌های مکمل همچون عکس و آزمایش و… همراه باشد.
۲- برنامه‌های آموزشی رادیو: برخی از برنامه‌های رادیویی مستقیم یا غیرمستقیم مرتبط و متناسب بامفاهیم آموزشی و قابل استفاده در کلاس درس بوده و یا به عنوان تکلیف درسی قابل ارجاع هستند.
۳- صفحه‌های گرامافون آموزشی : گرچه در حال حاضر از رسانه‌های فراموش شده محسوب می‌شود اما روزگاری رسانه‌ای جالب برای آموزش زبان بوده است.
۴-لوح فشرده یا cdصوتی: این رسانه نیازمند دستگاه پخش cd و یا رایانه می‌باشد.
۵- تلفن گویای آموزشی: در اکثر ادارات آموزش خدمت جدیدی به دانش آموزان و خانواده آن‌ها از طریق تلفن گویای آموزشی ارائه می‌گردد. به این ترتیب که شماره تلفن‌های خاصی اعلام شده و در ساعات تعیین شده ، افرادی متخصص پاسخگوی سوالات آموزشی هستند.
۶- نوارهای شنیداری و ضبط صوت: با وجود گسترش رایانه و لوح فشرده اما همچنان نوار کاست و ضبط صوت به دلیل سهولت در برنامه‌های آموزشی جایگاه خود را از دست نداده است.
III. رسانه‌های دیداری –شنیداری
در طبقه رسانه‌های دیداری-شنیداری از دو حس بینایی و شنوایی برای انتقال پیام‌ها استفاده می‌شود. برخی از رسانه‌های این طبقه همان رسانه‌های دیداری شفاف هستند که با صدا همراه شده‌اند و برخی نیز رسانه‌های مستقل و جدیدی هستند. این طبقه به دو گروه تقسیم می‌شود.
۱- رسانه‌های دیداری-شنیداری ساکن
در گروه رسانه‌های دیداری-شنیداری ساکن، انواع رسانه‌های دیداری غیرمتحرک با صدا همراه می‌شوند. از جمله اعضای این گروه عبارتند از:
الف- کتاب و نوار یا CD شنیداری.
ب- مجموعه‌ی عکس و نوار یا CD شنیداری.
ج- مجموعه‌ی اسلاید یا فیلم استرتپ ناطق.
۲- رسانه‌های دیداری –شنیداری متحرک
ویژگی‌ این گروه از رسانه‌های دیداری-شنیداری القای توهم حرکت است. اعضای این گروه عبارتند از:
الف- فیلم متحرک و پروژکتور فیلم فیلم‌ها یک سلسله تصاویر ثابت هستند که پشت سر هم و با سرعت از یک جسم در حال حرکت تصویر برداری شده اند. برای نشان دادن فیلم از دستگاهی به نام پروژکتور فیلم استفاده می کنند.  
ب- برنامه‌های تلویزیونی، تلویزیون، ویدیو و ویدیو پروژکتور: نوارها و کاستهای ویدئویی مانند فیلم عمل می کنند و می توان آنها را برای رسیدن همان هدفها به کار برد و چون دارای چهار ویژگی صدا، تصویر،‌رنگ و حرکت می باشند می توانند بسیاری از گیرنده‌های حسی را به کار گیرند.دستگاهی که به کمک آن نوار ویدئو را نشان می دهیم تلویزیون و دستگاه ویدئو است.
ج- رایانه و دیتاپروژکتور: برای استفاده از رایانه به منظور ارائه مفاهیم به همه یا گروهی از دانش آموزان کلاس ازدیتا پروژکتوری بهره می‌گیریم این دستگاه در فضایی روشن با قابلیت بزرگ نمایی بسیار بالا و وشفافیت تصویری قوی علاوه بر رایانه امکان بازتاب ورودی‌های دیگری مثل ویدئو و دستگاه تجسم گر و دوربین را نیز دارد.
د- تجسم‌گر یا ویدیو ایمیجر (ویژوآلایزر) از دستگاه‌های جدید است که یک صفحه مسطح برای قرار دادن مواد آموزشی دارد ویک بازوی تلسکوپی که در واقع یک دوربین است که قابلیت نمایش تصاویر معمولی، اسلاید، طلق شفاف، اشیای سه بعدی و حتی پدیده‌های متحرک را از طریق تلویزیون و یا مانیتور و همچنین دیتا پروژکتور فراهم می‌کند.
IV: رسانه‌های چندحسی
مخاطب رسانه‌های طبقه‌ی چندحسی باید از چند حس خود کمک گیرد. به عبارت دیگر، این رسانه‌ها بر چند حس مخاطب تاثیر می‌گذارند. این طبقه به سه گروه زیر تقسیم می‌شود:
۱- رسانه‌های سه بعدی
رسانه‌های سه بعدی با داشتن طول و عرض و ضخامت (حجم) و گاه صدا و حرکت بر چند حس مخاطب تاثیر می‌گذارند. اعضای این گروه عبارتند از:
الف- شی‌ء واقعی: آن دسته از اشیاء هستند که هیچ گونه تغییری جز اینکه آنها را از محیط واقعیشان جدا کرده اند، در آنها داده نشده است. به عبارت دیگر آنها دقیقاً خودشان هستند به استثنای اینکه آنها را از محیط اصلی و واقعیشان جدا کرده و به اماکن آموزشی آورده اند و دست نخورده بوده و اندازه واقعی خود را دارا هستند. یک موتور اتومبیل، گیاهان و غیره نمونه‌هایی از اشیاء واقعی تغییر نیافته به شمار می‌روند.
ب- مدل مدلها، اشیاء واقعی تغییر یافته و سه بعدی و تولید مجدد اقلام ظریف و گران قیمت هستند که می‌توانند به قیمت قابل قبول و ایمنی لازم برای استفاده ساخته شوند. مدلها را تولید مجدد اشیاء واقعی و حقیقی می‌دانند. مدلها را می‌توان اندازه واقعیت، بزرگتر از واقعیت یا کوچکتر از واقعیت تهیه نمود.ولی در هر حال بایستی در نظر داشت که خصوصیات و ویژگیهای عمومی‌و کلی اشیاء واقعی مورد نظر باید در آنها وجود داشته باشد. مانند مدل چشم انسان.
ج- ماکت: ماکتها به طور گسترده‌ای در آموزشهای صنعتی به کار گرفته می‌شوند. ماکتها قسمت ساده شده واقعیت و جایگزین اشیاء واقعی هستند که برای روشن کردن قسمتهای لازم و یا طرز کار چیزی با حذف جزئیات غیر لازم ساخته می‌شوند و نسبتها کاملاً رعایت می‌شود. در ساختن ماکتها بایستی آنرا شبیه شیء واقعی مربوطه و حتی الامکان همرنگ طبیعت آن تهیه کرد. باید آنرا طوری ساخت که یادگیری را تسهیل کند نه دشوار. در تهیه ماکتها، دنبال کردن مراحل پیاپی ساخت، کارها را آسانتر می‌کند.
د- میز شنی عبارتند از: یک منظرۀ سه بعدی در مقیاس صحیح که روی یک زمینه مسطح که شن مرطوب ریخته شده (برای شکل دادن) و فراگیران با استفاده از شن مرطوب و ماکتهای مختلف به دوباره سازی صحنه‌ها در مقیاس صحیح می‌پردازند. مانند مناطق جنگلی.
ه- منظره‌ی سه بعدی (دایوراما)؛ صحنه‌های سه بعدی هستند که اغلب به صورت مینیاتوری بوده و در آنها اشیاء و مجسمه‌ها در حالت و محل عادی خود ظاهر می‌شوند. اشیاء دایوراما به ندرت در اندازه طبیعی ساخته می‌شوند.
موقعیت‌های یاددهی-یادگیری
این گروه از رسانه‌های چندحسی موقعیت‌های ویژه‌ای هستند که برای دستیابی به اهداف آموزشی می‌توان از آنها بهره گرفت و عبارتند از:
الف- شبیه سازی‌ها: موقعیت سازی‌های مشابه از جمله رسانه‌های جذابی است که معلم می‌تواند در فراِتد آموزش از آن بهره مند شود گاهی این موقعیت سازی به صورت فرضی وذهنی برای دانش آموزان ترسیم و تداعی می‌شود و در موارد دیگر با استفاده از تکنولوژی‌های نوین سیمیلیتورها۴۹
ب- بازی‌های آموزشی: بازی‌ آموزشی فعالیتی است سازمان‌یافته و همراه با قوانین مشخصی برای بازی که در آن دو یا چند دانش‌آموز برای رسیدن به هدف‌های آموزشی از قبل تعیین شده، در ارتباط با هم قرار می‌گیرند.
در بازی‌های آموزشی خوب بیش‌تر بر تفکر و برنامه‌ریزی تاکید می‌شود تا حفظ کردن مطالب. دانش‌آموزانی که در یادگیری مفاهیم موجود در نوشته‌ها و متون چاپی با مشکلاتی روبه‌رو هستند، بازی‌ها را کاملاً درک می‌کنند و اغلب، اعتماد به نفس خود را از راه نقش‌آفرینی توسعه می‌دهند.
تقلید و بازی‌های آموزشی مدل‌هایی از واقعیات هستند. معلمان باید به این گونه بازی‌ها به عنوان وسیله‌های آموزشی بسیار زنده و با روحی که تجارب ارزنده و تازه‌ای در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهند، توجه داشته باشند. (ذوفن، لطفی‌پور،۱۳۷۸، ۲۹، ص ۱۹۱)
بازی‌های آموزشی قادر هستند در فراگیر توانایی‌های زیر را ایجاد نمایند:
توانایی تجزیه و تحلیل مسائل؛ توانایی ترکیب؛ توانایی ارزشیابی؛ فعال‌سازی حافظه؛ تولید همگرا (توانایی کشف بهترین راه‌حل)؛ تولید واگرا(توانایی کشف راه‌حل‌های متعدد) (کرتی، ترجمه تن‌ساز،۱۳۸۷، ۵۲، ص ۲۱).
ه- تئاتر و تئاتر عروسکی: استفاده از نمایشنامه‌های کوتاه و متنوع براساس متن کتاب و یا به صورت فی البداهه و نقش آفرینی‌های دانش آموزان در موضوعات آموزشی
و- دعوت از متخصصان و منابع انسانی دیگربرای حضور در کلاس درس و مشارکت در جریان یاد دهی – یادگیری
ز- مراکز یادگیری: در حال حاضر اکثر ادارات آموزش وپرورش ساختمان‌هایی را به عنوان مراکز یادگیری به انواع رسانه‌های آموزشی تجهیز نموده اند و دانش آموزان با همراهی معلمان خود در این مراکز حضور می‌یابند و به صورت تعاملی تجارب آموزشی متنوعی را به دست می‌آورند.
ح- گردشهای علمی، اردوها و بازدید از اماکن: گردش علمی یک سفر آموزشی است که از پیش به دقت طراحی و برنامه ریزی می شود و طی آن گروهی از افراد به مشاهده مستقیم مکان، شیء ، پدیده یا دستگاه می پردازند و با مشاهده مستقیم، اطلاعات دست اول کسب می کنند.
ط- فعالیت‌های آزمایشگاهی و کارگاهی
۳- مجموعه‌ای از چند رسانه
هر یک از اعضای گروه مجموعه‌آی از چند رسانه، خود متشکل از مجموعه‌ی دو یا تعدادی رسانه است و از جمله آنها عبارتند از:
الف- برنامه‌های چند اسلایدی
ب- نمایش فیلم و اسلاید همزمان
ج- بسته‌های آموزشی. (امیرتیموری، ۱۳۸۷،۱۰، صص ۴۰-۳۸) و (احدیان ،۱۳۷۴، ۳، ص۱۱۰-۸۵) و (علی آبادی،۱۳۸۰، ۴۹، ص۱۱۷-۵۴)
دو-آگاهی از اهداف ثمرات کاربرد رسانه
در هر جریان عام ارتباطی، رسانه‌ی مناسب سهم عمده‌ای در تسهیل انتقال پیام بین فرستنده و گیرنده دارد.در موقعیت‌های آموزشی، رسانه‌ها علاوه بر این نقش عمومی وظایف ویژه‌ای را نیز اعمال می‌کنند که از مهمترین آنها می‌توان موارد زیر را برشمرد:
۱- برقراری ارتباط موثر
رسانه‌های یاددهی-یادگیری با انتقال پیام، ارتباط بین معلم و شاگردان را ممکن می‌سازند. با استفاده از رسانه‌های مناسب از سوء تعبیرهای احتمالی که اغلب ناشی از بهره‌گیری صرف از کلام است، پیشگیری به عمل می‌آید.
کاربرد به جا و درست رسانه‌ها می‌تواند از تاثیر سوء برخی موانع ارتباطی نظیر حواس پرتی و رؤیایی شدن مخاطب پیشگیری کند.
۲- ایجاد انگیزه‌ی یادگیری و کمک به تداوم آن
شکل‌گیری هر فرایند یادگیری به انگیزه و علاقه‌ی یادگیرنده بستگی دارد. وجود انگیزه سبب فعالیت داوطلبانه و درگیری مستقیم یادگیرنده در جریان یادگیری می‌شود و امکان دستیابی وی به اهداف آموزشی را افزایش می‌دهد. به کارگیری رسانه‌های مختلف نظیر چارت، عکس، فیلم و غیره این علاقه را در شاگردان بیدار می‌کند و یا شکل می‌دهد و بقای آن را در طول مدت یادگیری تداوم می‌بخشد.
۳- شکل‌دهی تجارب یادگیری دست اول و یا نزدیک به آن
همانطور که اشاره شد، برای یادگیری بهتر هر موضوعی بایستی آن را با حسهای هر چه بیشتر فراگیر درگیر کنیم تا به تجارب یادگیری مستقیم نزدیک

مطلب مرتبط با این موضوع :  پایان نامه با کلید واژگانرفتارگرایی، شناخت گرایی، تکنولوژی، تکنولوژی آموزشی

دیدگاهتان را بنویسید