قبل از دهه ۱۹۷۰ میلادی نقشه­های ساختمانی با مداد، جوهر و کاغذ ترسیم می­شدند. علاوه بر این محاسبات مربوط به بخش سازه­ای یک پروژه ساختمانی با استفاده از ماشین­حساب صورت می­گرفت. از اینرو اصلاح اشتباهات نقشه­ها بسیار مشکل بوده و مخصوصاً اگر اشتباهات، روی نقشه­های وابسته دیگری اثر می­گذاشت، نتیجه کار در بعضی موارد حتی وحشتناک بود. در دهه فوق، روشهای ترسیم کامپیوتری دوبعدی موسوم به CAD ابداع شدند که تنها روی پایانه­های گرافیکی کامپیوترهای مرکزی قابل اجرا بودند.

از دهه ۱۹۸۰ میلادی به بعد با ابداع کامپیوترهای خانگی، استفاده از برنامه­های دوبعدی CAD در دفاتر مهندسی رواج بیشتری یافت. با استفاده از این ابزار الکترونیک، ترسیم، اصلاح و انتقال نقشه­ها بسیار راحت­تر از گذشته شد. علاوه بر این در بسیاری از موارد، سرعت کار بالا رفته و ترسیم اشکال پیچیده و سه بعدی وارد مرحله جدیدی شد [۱۴].

توانایی­های CAD نسبت به روشهای دستی بسیار عالی و زیاد بود، ولی با وجود توانایی سه بعدی سازی، هنوز قابلیتهای BIM را نداشت. مدل CAD صرفاً یک نمایش سه بعدی از طراحی­های دو بعدی بوده و برخلاف BIM هوشمند نیست. برای مثال، مدل سه بعدی CAD قادر به شناسایی اشتباهات موجود در آن نبوده و مخصوصاً نمی­تواند اشتباهات وابسته به وضعیت موجود را در جاهای دیگر به صورت خودکار اصلاح کند (عدم قابلیت تشخیص ارتباط بین نقشه­های پلان، نما، برش و …).

تفاوت عمده یک مدل BIM با یک مدل دو بعدی یا سه بعدی متعارف CAD، ذخیره اطلاعات مهم کل فرآیند ساخت با تمام اجزاء آن می­باشد. این اطلاعات شامل مواردی از قبیل مشخصات مصالح (وزن، رنگ، اندازه، میزان مقاومت در برابر حریق و …)، راهنمای نصب و مونتاژ قطعات، خدمات گارانتی محصولات، الزامات نگهداری و تعمیرات اجزاء و مصالح، اطلاعات قیمت اجزاء و … خواهد بود.

این نوشته را هم از دست ندهید :   وردپرس برای طراحی سایت

در حالت کلی می­توان گفت که یک مدل BIM به عبارت فنی یک مدل CAD است که به یک پایگاه داده متصل می­باشد، به نحوی که هرگونه اطلاعات مربوط به پروژه را می­توان در آن ذخیره نمود. بنابراین یک مدل BIM به عنوان یک منبع مشترک اطلاعات، بین کل تیم طراحی و اجرایی ساختمان، عمل می­کند. نتیجه این یکپارچه سازی اطلاعات، افزایش هماهنگی، کاهش خطاها و ضایعات و نهایتاً افزایش کیفیت کار می­باشد. لازم به توضیح است که در بخشهای بعدی در مورد هریک از این مزایا و تفاوتهای یک مدل سه بعدی BIM نسبت به مدل دوبعدی، توضیحات کاملتری ارائه شده است [۱۱].