خیلی از آدما به ویژه خانوما، عاشق استفاده از ظروف و زیورآلات نقره هستن. اما متأسفانه بعد از یه مدت این وسایل کدر و تیره می شن و شاید به ظاهر دیگر قابل استفاده نباشن. خیلی از آدما روش درستِ تمیز کردن نقره رو نمی دونن. در این مقاله با چند روش آسون و کاربردی واسه تمیز کردن نقره آشنا میشید. با «چه جوری» همراه باشین.

 

۱. استفاده از ورق آلومینیومی

بهترین روش واسه تمیز کردن نقره کِدِرشده، استفاده از دستورالعمل ورق آلومینیومیه. یک لیتر آب، یک قاشق غذاخوری جوش شیرین و قسمتی از ورق آلومینیومی رو بذارین تا بجوشه. ظروف نقره رو به مدت ده ثانیه درون ظرف شامل مواد فوق قرار بدین (درصورتی که نقره خیلی کدره، اجازه بدین زمان طولانی تری درون کاسه بمونه) و بعد اونو با استفاده از انبر خارج کنین. درصورتی که نقره بازم کدر بود، با یک چهارم فنجون جوش شیرین و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر غلیظ درست کنین و با استفاده از اسفنجِ مرطوب، مواد رو برروی نقره بزنین تا براق شه. بعد نقره رو بشویید و خشک کنین.

۲. استفاده از پودر لباس شویی

درصورتی که می خواید جواهرات و ظروف نقره تون نورانی شه، یک کاسه ی متوسط وردارین، درون اون ورقه آلومینیوم بذارین و با آب داغ پُر کنین. یک قاشق غذاخوری پودر ماشین لباس شویی به کاسه اضافه کنین و به مدت یک دقیقه نقره رو درون کاسه بخیسانید. بعد اونو با آب بشویید و در نزدیکی هوا خشک کنین.

۳. استفاده از سس گوجه فرنگی

سس کچاپ می تونه در تمیز کردن نقره به شما کمک کنه. واسه این کار مقدار کمی از سس رو روی دستمال بریزین و به آرامی در نواحی تیره بمالید. اگه نقره نورانی تر نشد، اجازه بدین سس به مدت ۵ دقیقه روی نقره بمونه بعد با یک دستمال نرم اونو تمیز کنین. درصورتی که نقره دارای نقش ونگاره، واسه پاک کردن فضاهای درون اون می تونین از مسواک استفاده کنین.

۴. استفاده از آرد ذرت

استفاده از خمیر آرد ذرت و آب باعث می شه که نقره دوباره مثل روز اول تازه شه. با استفاده از دستمالِ مرطوب خمیر رو روی نقره بمالید و اجازه بدین خشک شه. بعد با وسیله ای مثل باند یا حوله اونو بسابید.

نکته: درصورتی که آرد ذرت ندارین، می تونین از کِرِم یا خامه ی تارتار استفاده کنین.

۵. استفاده از ضدعفونی کننده ی دست

ضدعفونی کنندهای دست نه تنها واسه نابودی میکروبا استفاده می شن، بلکه استفاده از اونا یک روش عالی واسه تمیز کردن نقرهه. چند قطره از ضدعفونی کننده رو روی دستمال نرم بریزین و بی معطلی روی نواحی کدر بمالید.

این نوشته را هم از دست ندهید :    کاربردی­ ترین وسایل جانبی موبایل

۶. استفاده از نوشیدنیای گازدار مثل لیموناد

نقره رو به مدت یک ساعت در کاسه ی شامل لیموناد بذارین و درخشندگی رو به اون برگردونین. بعد نقره رو بشویید و خشک کنین.

۷. استفاده از خمیردندان

مقداری خمیردندان رو روی پارچه بمالید و بااستفاده از اون نقره رو براق کنین. نقره رو بشویید و از درخشندگی اون لذت ببرین.

۸. استفاده از شیشه پاک کن

از شیشه پاک کن واسه تمیز کردن نقره استفاده کنین. شیشه پاک کن رو روی پارچه یا مسواک اسپری کنین و به آرامی نقرهای خود رو تمیز کنین. با این کار می تونین نقره هاتون رو مثل روز اول نورانی کنین.

۹. استفاده از نرم کننده ی مو

اگه می خواید نقره هاتون تیره نشن، می تونین روی نقره ی تمیز نرم کننده بمالید.

۱۰. استفاده از گچ

اگه مقداری گچ رو درون کشو یا قفسه ای که نقرها رو در اون نگه می دارین قرار بدین، نقرها نورانی باقی می مونن. گچ رطوبت رو به خود جذب می کنه و از تیره شدن ظروف زیبای نقره ای شما جلوگیری می کنه.

۱۱. استفاده از آمونیاک

به مدت ۱۰ دقیقه نقره ی کِدِرشده رو در محلول شامل یک فنجون آب گرم و نصف فنجون آمونیاک خالص قرار بدین، بعد اونو به آرامی تمیز و خشک کنین. این کار باعث درخشندگی نقره می شه.

۱۲. استفاده از سرکه

به مدت دو تا سه ساعت ظروف نقره و جواهرات خود رو در ترکیب شامل نصف فنجون سرکه ی سفید و دو قاشق غذاخوری جوش شیرین قرار بدین تا براقی و درخشندگی اون برگرده. بعد اونو با آب سرد بشویید و بی معطلی خشک کنین.

۱۳. استفاده از آب لیمو و نمک

درصورتی که تموم شب نقره ی خود رو در مخلوط شامل یک قاشق غذاخوری آب لیمو، نصف فنجون آب و نصف فنجون شیرِخشک قرار بدین، نقره نورانی میشه.



]]>