کاغذ دیواریا با طرحا و رنگای جور واجور نمای زیبایی به محیط کار یا زندگی ما میدن. اما شاید حتی دقیق ترین افراد هم موقع تمیز کردن خونه، تمیز کردن کاغذ دیواری رو از یاد ببرن. معمولا تمیز کردن کاغذ دیواری تا فرارسیدن بهار یا زمانی که کودک مون از اون به عنوان اولین بوم نقاشی خود استفاده کنه، به تأخیر میفته. کاغذ دیواری چِرک و آلودگی رو به خود جذب می کنه. واسه همین بیشتر کاغذ دیواریا توانایی تمیز شدن دارن و طبق میزان کثیفیِ کاغذ دیواری می تونین با استفاده از روش درست و مواد مناسب و البته با کمی سعی کاغذ دیواری رو گردگیری یا لکه زدایی کنین تا مثل روز اول تمیز شه. همراه ما باشین، در این مقاله می خواهیم شما رو با شکلای مختلف روشای تمیز کردن کاغذ دیواری آشنا کنیم.

 

بخش اول: تمیز کردن کاغذ دیواری

۱. نوع کاغذ دیواری خود رو مشخص کنین

اول جنس کاغذ دیواری تون رو مشخص کنین. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی (یه جور پلاستیک) کار سختی نیس. بعضی وقتا کاغذ دیواریای پارچه ای با آکریل یا وینیل پنهون شده که خیلی آسون قابل شست وشوه. کاغذ دیواری کاغذیِ آسون نباید خیس شه و تا حد امکان باید فقط نقطه دلخواه رو تمیز کنین.

  • واسه تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی نباید از موادی که باعث ساییدگی می شه استفاده کنین.
  • اگه دیوارتان پوشش محافظی نداره، اونو با اسفنج خشک تمیز کنین. اسفنج خشکی که هیچ رطوبتی نداره، کم کم آلودگی رو از کاغذ دیواری پاک می کنه.

۲. تمیز کردن کاغذ دیواری

حدود دو قاشق چای خوری مایع ظرف شویی رو در یک ظرف آب گرم حل کنین. واسه جلوگیری از رنگی شدن کاغذ دیواری با شویندهای رنگی، از شوینده ی مناسب استفاده کنین. یک حوله یا اسفنج رو درون محلول خیس کنین و آب اضافه اونو درون سطل آب بِچِلانید. اول در جایی از دیوار که خیلی آسون دیده نمی شه، محلول رو امتحان کنین. اگه به کاغذ دیواری آسیبی وارد نشد مراحل تمیز کردن رو شروع کنین. تمیز کردن رو با حرکات بالا به پایین، عمودی و با حرکات دَوَرانی انجام بدین.

  • از شوینده به میزان زیاد استفاده نکنین. شوینده ی زیاد خاک رو به دیوار می چسبوند.
  • احتیاجی نیس که از دستمالای مخصوص تمیز کردن استفاده کنین. این دستمالا واسه کاغذ دیواری مناسب نیستن.
  • محلول تمیز کننده رو در یک جای کوچیک و دور از چشم روی دیوار امتحان کنین تا از آسیب احتمالی به کاغذ دیواری جلوگیری کنین. سطوح پایین دیوار نسبت به بقیه مناطق کمتر جلب توجه می کنه و واسه امتحان کردن مناسب تر هستن.

۳. کاغذ دیواری رو بشویید و خشک کنین

اینجا دومین سطل آب به کار میاد. یک سطل آب و دستمال تمیز وردارین و کاغذ دیواری رو با آبِ تمیز بشویید. از آب زیاد استفاده نکنین. شما نمی خواهید درنهایت دیواری نمناک داشته باشین. واسه جلوگیری از مرطوب یا خیس شدن کاغذ دیواری، یک دستمال تمیزِ دیگر وردارین و بی معطلی کاغذ دیواری رو خشک کنین.

بخش دوم: گردگیری کاغذ دیواری

۱. استفاده از جاروبرقی

مؤثرترین روش واسه ازبین بردن گرد و غبار روی دیوار استفاده از جاروبرقیه. قبل از شروع، بُرس مخصوص تمیز کردن دیوار رو روی جاروبرقی نصب کنین. بسته به طول لوله ی جاروبرقی شاید به یک نردبان واسه دسترسی به نقاط بالاتر دیوار نیاز داشته باشین. این کار از خَش افتادن روی دیوار جلوگیری می کنه. هر بار بخش کوچیکی از دیوار رو تمیز کنین و این کار رو تا زمانی که کل دیوار تمیز شه ادامه بدین.

می تونین از جاروبرقی واسه تمیز کردن کاغذ دیواری پارچه ای استفاده کنین، اما به شرطی که اونو روی دیوار نکشید.

۲. تمیز کردن با جارو

پارچه ای مخصوص گردگیری وردارین و اونو روی برسای جارو بذارین. جارو رو به شکل چپ و راستی روی دیوار بکشین. این کار کمک می کنه تا گرد و غبار گوشه دیوار رو بگیرین. جارو رو از بالا به پایین دیوار بکشین و گرد و خاک رو تمیز کنین. با این روش مطمئن میشید که همه جا خوب تمیز شده.

  • اگه گرد و خاک روی زمین نشست، اونو جارو کنین.
این نوشته را هم از دست ندهید :   امروز چندمه ؟

۳. گردگیری با دستمال

دیوار رو مستقیم با دستمال تمیز کنین. اگه دیوارتان بلنده می تونین از نردبان واسه تمیز کردن گوشه های دیوار استفاده کنین. از بالای دیوار شروع کنین و گرد و غباری که می ببینن تمیز کنین. همونجوریکه به تمیز کردن ادامه میدید مطمئن شید که دستمال تون تمیزه. دستمال کثیف اثر لکه رو روی دیوارتان باقی می ذاره.

بخش سوم: لکه زدایی

۱. برطرف کردن علامت مداد شمعی

از یک کاردک استفاده کنین و مدادشمعی رو از روی دیوار بتراشید. هر بخشی که نرم تره جدا کنین. هر قسمتی که جدا شد، یک دستمال توالت روی لکه بذارین. بعد یک اتو رو با پایین ترین درجه گرما روی لکه فشار بدین. تا زمانی که لکه ی مدادشمعی روی دستمال بیفته صبر کنین. دستمال رو وردارین. لکه از روی کاغذ دیواری ورداشته شده.

  • درصورتی که کاغذ دیواری تون قابل شست وشوه، می تونین با استفاده از محلول شوینده ای که دیوارها رو تمیز می کنین، کاغذ دیواری رو تمیز کنین و تا زمانی که لکه پاک شه روی اون دستمال بکشین.

۲. ازبین بردن اثر انگشت

یک پاک کن صمغی (art gum eraser) وردارین و روی دیوار بکشین. چربی و آلودگی که با اثر انگشت تون روی دیوار ایجاد شده، به وسیله این پاک کن ازبین میره. اگه کاغذ دیواری تون وینیلیه، می تونین از صابون و آب واسه شستن اثر انگشت استفاده کنین. یک دستمال رو در کاسه ی شامل محلول خیس کنین و بعد دیوار رو با اون تمیز کنین.

  • می تونین از یک تکه نون واسه تمیز کردن دیوار استفاده کنین. مقداری نون وردارین و اونو واسه چند دقیقه روی محل دلخواه بذارین. بعد نون رو وردارین. گُلوتِن موجود در نون لکه رو از روی دیوار پاک می کنه.

۳. پاک کردن لکه ی چربی

اول یک دستمال کاغذی رو روی لکه بذارین. اتو با درجه گرما پایین رو روی دستمال بذارین. با این کار چربی به دستمال می چسبد و زمانی که دستمال رو برمی دارین دیوار تمیزه.

  • میشه از پودر تالک هم استفاده کرد. مقداری پودر رو روی دستمال کاغذی بریزین و به مدت ۱۰ دقیقه روی دیوار بذارین. بعد با قاشق یا برسِ خشک، پودر رو از روی دیوار وردارین.

۴. ازبین بردن لکه ی نوشیدنی

پارچه رو درون ظرف صابون و پِروُکسید خیس کنین و ترکیب رو روی دیوار بزنین. اجازه بدین تا ترکیب به مدت ۵ دقیقه روی دیوار بمونه. در این مدت ترکیب به لکه می چسبد. بعد با یک حوله ی مرطوب لکه رو وردارین و با دستمال کاغذی دیوار رو خشک کنین.

  • درصورتی که این روش مؤثر نبود می تونین از سدیم پِرکربنات استفاده کنین که لکه رو سفید می کنه. پارچه رو به این پاک کننده آغشته کنین و به مدت ۴ تا ۶ دقیقه روی لکه بذارین. با برداشتن پارچه، لکه ازبین میره. با استفاده از یک دستمال یا حوله ی تمیز و مرطوب، اون ناحیه رو پاک و درنهایت با یک دستمال خشک محل دلخواه رو خشک کنین.


]]>