زندگی بشر از اولین روز پیدایش با تغییر و تحولاتی روبه رو بوده. آدم همیشه با اختراع و پیشرفت ی تکنولوژیای مختلف سعی کرده تا زندگی اش رو به بهترین شکل عوض کنه. اما تکنولوژیا چیجوری می تونن در زندگی آدم تغییرات بسازن؟

تکنولوژی همه جا هست. همه ابعاد زندگی ما از آسونترین امور روزمره گرفته تا پیچیده ترین سیستمای مدیریتی، تحت اثر تکنولوژی قرار دارن؛ طوری که بعضی وقتا زندگی بی اونا غیرممکن به نظر می رسه. حتی میشه گفت تکنولوژی به افکار، ارتباطات، عادات و فعالیتای اجتماعی ما جهت داده. بعضی وقتا بعضی از تغییرات ایجاد شده به وسیله تکنولوژی اون قدر سریع بوده که خیلی از ما حتی متوجه ی اثرات اون بر زندگی مون نشده ایم. اگه می خواید بدونین تکنولوژیا چه تأثیراتی بر زندگی ما داشتن و آینده ما رو چیجوری شکل میدن، با ما همراه باشین.

۱. آموزش دیگر در میز و تخته خلاصه نمی شه

روشای آموزشی و یادگیری مطالب در عصر حاضر، اصلا با روشای آموزش سنتی قابل مقایسه نیس. الان به لطف تکنولوژی همه می تونن با داشتن یک کامپیوتر، تبلت یا هر دستگاه الکترونیکی دیگر به اینترنت وصل شن و بر علم و آگاهی خودشون اضافه کنن. علم آموزان امروزی دیگر واسه شب امتحان از کتابا نکته ورداری نمی کنن و به جای اون از اپلیکیشنا، کتابخونهای آنلاین، سایتا و جلسات آموزشی مجازی استفاده می کنن. کسی چه می دونه، شاید در آینده خبری از حضور فیزیکی در کلاسای آموزشی هم نباشه!

۲. مغازه های آنلاین لذت خرید آسون رو به ما میدن

یکی از اثرات عجیب تکنولوژی در زندگی همه ما تغییر در نحوه ی خریده. یکی از این تغییرات مثبت، خرید آنلاینه. شاید سالا پیش کسی تصور نمی کرد روزی میشه در منزل یا هر جای دیگری فقط با چند کلیک از راه گوشی موبایل همه نوع کالایی رو خریداری کرد. در دنیای دیجیتال امروز تقریبا این نوع خرید، جزئی از زندگی روزمره ی ما شده.

خرید از مغازه های واقعی و حتی ایستادن در صف و خرید نون کم کم داره معنای خودش رو از دست می ده. الان اپلیکیشنایی وجود دارن که حتی رو ممکن ساخته ان و با کیفیت خیلی بالا به سرعت درب منزل تون تحویل میدن، پس دیگر مجبور نیستین واسه تازه (به ویژه صبح زود با قیافه ی خواب آلود) از منزل خارج شید یا در صف طولانی نانوایی بایستید.

۳. روشای ارتباطی جدید گوشه های دنیا رو بهم وصل می کنه

سالا قبل آدم واسه ایجاد رابطه از نامه، تماس تلفنی و پست استفاده می کرد. ارسال نامه شاید روزها به طول می رسین و تماس تلفنی خسته کننده و وقت گیر بود. خیلی از آدما پرمشغله وقت و حوصله ی تماس تلفنی و خبرگرفتن از آشنایان رو نداشتن و شاید خیلی وقت از بقیه بی خبر می ماندند. در بعضی موارد هزینه تماس هم خیلی زیاد می شد.

الان تلفنای هوشمند، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشنای گفتگوی مجازی با سرعت خیلی زیاد در دسترس ما هستن و ایجاد رابطه رو خیلی آسون تر کردن. میشه با هزینه خیلی کم با بقیه در هر گوشه ای از دنیا رابطه برقرار کرد و حتی خیلی از جلسات مهم کاری رو میشه به شکل غیرحضوری و مجازی انجام داد.

۴. کسب وکارهای جدید زمان رو پس انداز می کنن

وقت طلاست و همه ما این رو میدونیم. این موضوع به ویژه واسه کسب وکارها خیلی مهمه، چون در دنیای امروز مشتریان دیگر نمی تونن تأخیر در ارائه خدمات رو تحمل کنن. واسه همین تقریبا همه شرکتا و کسب وکارهای مختلف واسه جلب رضایت مشتریان خیلی بر وسایل مدیریت زمان متکی هستن. مثلا اونا دیگر واسه منظم ایمیلا مثل بازکردن، خوندن و جواب دادن به اونا وقت تلف نمی کنن و واسه این کار از روشای مفید و کارامدی مثل برنامه های مدیریت رابطه با مشتری (CRM) استفاده می کنن.

۵. سلامتی روش ها و وسایل مدرن خودش رو داره

اثرات تکنولوژی بر سبک زندگی و سلامتی هم غیرقابل انکاره. الان رباتای جراح خیلی آسون بخشایی از بدن آدم رو جراحی می کنن که دسترسی به اونا واسه جراح خیلی سخته. اپلیکیشنای ترک سیگار با استفاده از تکنیک گیمیفیکیشن تونسته ان خیلی از سیگاریا رو ترک دن. همه اینا نشون می ده اگه می گیم زندگی در دنیای امروز بی تکنولوژی تقریبا غیر ممکنه سخنی به زیاد نگفته ایم.

این نوشته را هم از دست ندهید :   Clovedental.ca Dental Implants North York

۶. خودروهای بی راننده در بالا وایس تاده ان

شاید فکر کنین الان دنیا با تکنولوژی اشباع شده، اما این تازه شروع ماجراست. خیلی از تکنولوژیا وجود دارن که هنوز به طور کامل پذیرفته نشده ان و واسه عمومی شدن شاید به ده سال زمان نیاز دارن. یکی از این تکنولوژیا خودروی بی رانندهه که به جای آدم با کامپیوتر هدایت می شه و جایگزینی اون با خودروهای معمولی تغییری اساسی در زندگی آدم ایجاد می کنن. هر سال ۳/۱ میلیون نفر در سراسر دنیا جون خود رو در تصادفات رانندگی از دست میدن که عامل اصلی اون اشتباهات و بی احتیاطی رانندهه. متأسفانه، ایران هم در فهرست کشورهایی قرار داره که آمار تصادفات رانندگی در اونا خیلی بالاست. اگه این عامل یعنی راننده ی انسانی حذف شه، تعداد تصادفات کمتر و جادها ایمن تر میشه.

۷. واقعیت مجازی جای تصاویر تک بعدی رو میگیره

یکی از تکنولوژیایی که سالا پیش تحولی بزرگ در زندگی آدم بوجود آورد تلویزیون بود. هنوزم افرادی هستن که زمونه ای رو به یاد میارن که تلویزیون هنوز به خونها راه پیدا نکرده بود. اما الان این جعبه ی جادویی کم کم داره جای خود رو به واقعیت مجازی می ده. تکنولوژی پیشرفته ای که الان به یکی از تفریحات و سرگرمیای خیلی جذاب و هیجان انگیز تبدیل شده. در واقعیت مجازی فرد با استفاده از یک عینک و هدست مخصوص، ویدئو یا بازی ویدئویی رو تماشا می کنه و این ویدئوها طوری حرکت می کنن که فرد تصور می کنه خودش در اون محیط حضور داره. ایده ی واقعیت مجازی اول در حد یک داستان علمی تخیلی بود و کسی تصور نمی کرد به جز سرگرمی کاربرد دیگری داشته باشه. اما الان همه علوم از پزشکی گرفته تا صنایع نظامی و حتی صنعت گردشگری به دنبال استفاده از این تکنولوژی هستن.

۸. ژنتیک آدما هم خیلی آسون اصلاح می شه

یکی از تکنولوژیایی که در ده های آینده اثرات خیلی بزرگی در زندگی آدم داره اصلاح ژنتیک انسانه. جهانی رو تصور کنین که در اون خیلی از مریضیای ارثی رو بشه از همون بدو تولد شناسایی و عوامل ایجادکننده ی اونا رو از بین برد. مریضیایی مثل طاسی مردانه (که بیشتر یه جور نگرانی ناخوشاینده) و مریضیای جدی تر مثل سرطان که بیشتر منشأ ارثی دارن همیشه نگران کننده هستن. اما الان اصلاح ژنتیک آدم می تونه باعث برطرف شدن یا کاهش احتمال دچار شدن به خیلی از این مریضیای ژنتیکی شه. این مراحل الان خیلی گران قیمته و هنوز عمومی نشده. با این حال چشم اندازه های این تکنولوژی خیلی گسترده هستن و امیده در ده های آینده بشه اونو با هزینه کمتر در دسترس همه قرار داد.

سخن آخر

روشنه که تکنولوژیا تغییر و تحولات بزرگی در زندگی آدم در سراسر دنیا به وجود آورده ان. مثل هر چیز دیگری در زندگی آدم، تکنولوژی هم ممکنه نتیجه های مثبت و منفی داشته باشه. اما چیجوری میشه به دلیل تعداد انگشت تعدادی از نتیجه های منفی، تعداد بی تعدادی از اثرات مثبت اونو ندیده گرفت؟ دنیاِ امروز، دنیا سرعت و تغییره و تقریبا هر ثانیه تغییر جدیدی در گوشه ای از دنیا اتفاق میفته. فراموش نکنیم قبل از هر چیز، تکنولوژیا زندگی مون رو آسون تر کردن. پس در جواب به کسائی که بر این باورند تکنولوژیا آدم رو برده ی خود ساخته ان باید گفت: یک برده ی باهوش و آگاه می تونه تعاملاتی هوشمندانه با اربابش داشته باشه و از اونا به نفع خود بهره ببره!

]]>