Posted on

۲ ـ تکنولوژی شبکه سازی واسه آسون کردن دسترسی گسترده (N) [2]

۳ ـ تکنولوژی هوش مصنوعی و مهندسی علم واسه ارائه مکانیزمای اراده کردن (Al) [3]

اراده کردن

این سه تکنولوژی خود وابسته به پیش نیازهایی هستن و واسه رسیدن به فناوی اطلاعات به این پیش نیازها هم نیازه. این پیش نیازها عبارتنداز:

۱ ـ تکنولوژی نرم افزار (S) [4]

۲ ـ تکنولوژی واسط آدم ـ سیستم (HIS) [5]

۳ ـ تکنولوژی زیر ساخت مخابراتی و ارتباطی(CI) [6](حسین پور ،۱۳۸۶)

۲-۹٫کار و کاسبی الکترونیک

این واژه واسه اولین بار در سال ۱۹۹۷ به وسیله شرکت IBM مطرح گردید. کار و کاسبی الکترونیک مفهومی عام تر از تجارت الکترونیک رو در بر می گیرد. تجارت الکترونیک بیشتر تکیه بر رابطه خارجی بنگاه یا فرد داره. در حالی که کار و کاسبی الکترونیک علاوه بر ارتباطات خارجی به روش هدف دار درون سازمان هم اشاره داره و شامل تجارت الکترونیک(EC) هوشمندی شرکتا (BI)، مدیریت روابط با مشتری (CRM)، مدیریت زنجیره تامین (CSM) و برنامه ریزی منابع شرکت (ERP) می شه. به طور خلاصه کار و کاسبی الکترونیک ترکیب سیستما و فرایندها و زنجیره های تامین و کل بازار با بهره گرفتن از اصول و فناوریهای مربوط به بهره گرفتن از وسیله اینترنته که در هشت بخش ارائه می شه:

برنامه ریزی

    1. شرکت با مصرف کننده:

    ۲٫شرکت با شرکت؛

    1. مصرف کننده با مصرف کننده؛
    2. شرکت با دولت؛
    3. دولت با مصرف کننده؛
    4. شرکت با کارکنان؛

    ۷٫شخص با شخص؛

    1. شرکت با مصرف کننده(سید جوادین و سقطچی ،۱۳۸۵).

    ۲-۱۰٫تعریف بانکداری الکترونیکی

    بانکداری الکترونیک، کلیه خدمات بانکی رو به صورت الکترونیکی و از راه ‏ واسطه‏های ایمن، ارائه می‏دهد و براساس اون دیگه نیاز به حضور فیزیکی مشتری در بانک نیس. بانکداری الکترونیک، خدماتی چون اطلاعات حساب و استعلام اون، حواله یا انتقال وجوه بین حساب‏ها،سپرده‏گذاری،تبدیل ارز و پرداخت صورتحساب‏ و آب،برق و…رو به صورت فهرست‏بندی و زمان‏بندی شده در اختیار مشتری قرار می‏دهد.بانکداری الکترونیکی امتیازات بسیاری چون افزایش مشتری و پایین اومدن‏ هزینه معاملات بانکی رو به دنبال داره و اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین بانک‏ها می‏تونن از این روش، خدمات رو به کارایی بیشتر و با هزینه‏ های پایین‏تری ارائه داده و به حفظ و افزایش‏ سهم بازار خود بپردازند. به‏طور مثال، در امریکا یه معامله عادی مشتری از راه ‏ روش‏های سنتی بانکداری  دلار و از راه تلفن ۶/۰ دلار هزینه داره در حالی که به صورت انلاین حدود ۰۹/۰ دلار هزینه در بر داره.هم اینکه با بهره گرفتن از سیستم‏های‏ بانکداری الکترونیکی هزینه انجام معاملات واسه هر مشتری تا ۵ دلار کاهش می‏یابد.

    دلار

    امروزه بانک‏ها با بهره گرفتن از بانکداری الکترونیک می‏تونن اطلاعات مرتبطی رو با در نظر گرفتن نیازای مشتریان به اونا ارائه بدن و از یه‏سو باعث افزایش وفاداری و کاهش هزینه‏ های بانک و مشتریان شده و از طرف دیگه می‏تونن فرصت‏های‏ جدیدی به خاطر ارائه کالا و خدمات مناسب به مشتریان بسازن. مثلا در امریکا بانک ولزفارگو  از راه سرویس دهی به دو صورت‏ الکترونیکی و فیزیکی تونسته مشتریان زیادی رو جذب کنه به‏طوری که این بانک به‏ حدود ۶۲۰ هزار مشتری خدمات ارائه می‏دهد و در رده‏های بعد نیشن بانک ۸ با ۵۰۰ هزار و کوترک ۹ با ۳۵۰ هزار مشتری قرار دارن. یه ماشین خودپرداز ATM می‏تونه به‏ عنوان یه شعبه از یه بانک عمل کرده‏ و خیلی از وظایف‏ اصلی بانکداری رو انجام بده.

    از طرفی بانکداری الکترونیکی یکی از حامی عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در میدون اقتصادیه. بانکداری الکترونیکی،انقلابی در روش‏ها و روش‏های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت و صرفه‏جویی رو در بهترین وجه جامه عمل پوشانده.بانکداری الکترونیکی دارای سطوح جور واجور بوده و به تناسب‏ هرکدوم می‏توان تعریف خاصی رو نشون داد.اون چیزی که در همه سطوح می‏توان دید به کار گیری سیستم‏ های نرم‏افزاری رایانه‏ای و هم اینکه اطلاعات بانکی قابل پردازش به صورت دیجیتالیه،که در اختیار رایانه قرار می‏گیرد. هرچقدر به سمت سطوح بالاتر یعنی بانکداری الکترونیکی کامل‏۵حرکت‏ کنیم، عملیات دستی کمتر،سیستم‏های رایانه‏ایم تمرکزتر،شبکه قابل دسترسی گسترده‏تر، محدودیت وقتی و مکانی کمتر و در آخر،امنیت اطلاعات بانکی بیشتر میشه.پس،تعریف‏ کلی از بانکداری الکترونیکی عبارت از”:سرویس دهی بانکی از راه یه شبکه رایانه‏ای عمومی قابل دسترسی(اینترنت)که از امنیت‏ بالایی برخورداره‏” به بیان دیگه،بانکداری الکترونیکی یعنی به کار گیری فناوری پیشرفته‏ شبکه‏های ارتباطی و مخابراتی واسه انتقال وجوه در سیستم بانکداری(علوی،۱۳۹۱)

    اقتصادی

    [۱] – High performance computing Tech (Hardware Technology)

    [۲] – Networking Technology

    [۳] – Artificial Intelligene Technology

    [۴] – Software Technology

    [۵] – Human system Interface Technology

    [۶] – Communication Infrastructure Technology