سهام اپل دوباره در حال رشده. امسال بیشتر از ۴۸ درصد رشد داشته و شرکت ارزش ۷۰۰ میلیارد دلاری قدیمی رو هم گذرونده.

این برگشتی شکوهمند واسه یه شرکته. در آوریل سال ۲۰۱۳ وال استریت تقریبا از [ادامه رشد سهام] اپل ناامید شده بود و سهام این شرکت با نصف قیمت الان به فروش می رفت. مردم فکر میکردن کار آیفون دیگه تموم شده. فکر میکردن اپل محکوم به فناه و نیویورک تایمز تیم کوک رو با استیو بالمر مقایسه می کرد.

 امروز همه این موارد غیرمنطقی و خنده دار به نظر می رسن. آیفون ۶ به محصولی بسیار پرطرفدار تبدیل شد و اپل در آخرین گزارش درآمدهایش اعلام کرده که می تونه تک تک آیفونایی که تولید می کنه رو بفروشه. و اپل توان تولید تعداد بسیار زیادی آیفون رو داره.

اگه دوست دارین ببینین اپل چیجوری می تونه به ارزش یه تریلیون دلار برسه و البته حوصله کمی ریاضی هم دارین، در ادامه با سایت ما همراه باشین.

Ming-Chi Kuo تحلیلگر KGI Securities که اطلاعات زیادی درباره اجناس اپل داره، در آخرین اعلام نظر خود گفته که اپل می تونه بیشتر از ۷۱.۵ میلیون آیفون رو در فصل تعطیلات به فروش برسونه.

اگه اپل با هر یک جور از معجزه که تصور می کنین بتونه به اینجور فروشی برسه، به رشد خیره کننده ۴۰ درصدی ظرف یه سال رسیده. دوباره یادآوری می کنیم که مردم فکر میکردن که اپل دیگه شانسی  واسه سود بردن از آیفون نداره. اونا فکر میکردن شرکت اپل دیگه فقط با درآمد حاصل از ارتقای تلفنای مشتریان قبلی سر می کنه.

طبیعتا این ترس هست که این به اصطلاح ابرچرخه (Supercycle) آیفون تنها کمی دیگه می تونه ادامه داشته باشه. اپل تا حد توانش آیفون میفروشه و در آخر به دیوار می خوره. اما اپل ثابت کرده که آیفون محصول قدرتمندیه که می تونه برخلاف تموم انتظارها (که سقوطش رو پیشبینی میکنن) به رشد خود ادامه بده.

اپل ثابت کرده که آیفون محصول قدرتمندیه که می تونه برخلاف تموم انتظارها (که سقوطش رو پیشبینی میکنن) به رشد خود ادامه بده.

درست برخلاف آیفون ۵، یعنی آخرین محصول اپل که اینجور شور و شوقی رو نسبت که به این شرکت برانگیخته بود، اپل هنوز چند حقه دیگه در آستین داره. شرکت مورد بحث می خواد ساعت اپل رو در اول سال آینده به بازار بفرستد. مورگان استنلی پیشبینی کرده که اپل بتونه ۳۰ میلیون دستگاه از این محصول جدید رو به فروش برسونه. با در نظر گرفتن قیمتی محافظه کارانه یعنی ۴۰۰ دلار به ازای هر ساعت این اندازه فروش درآمدی ۱۲ میلیارد دلاری رو واسه شرکت تولید کننده اش به ارمغان میاره. اپل پارسال درآمدی ۱۸۳ میلیارد دلاری داشته و اینطوری رشدی ۷ درصدی رو فقط به واسطه عرضه ساعت هوشمندش تماشاگر هستیم.

شایعات هم نشون دهنده اون هستش که اپل یه آیپد پرو جدید رو هم در دست تولید داره که میتونه باعث افزایش فروش تبلت هاش بشه. هرچند واقعیت اینه که آیپد شاید بخشی از درآمدهای مک رو نابود می کنه و در نتیجه باعث رشد چندانی در اندازه کلی درآمد شرکت نمیشه.

اپل همینطور اپل پی (Apple Pay) رو هم راه اندازی کرده که کمی درآمد اضافه رو هم داره.

حتی اگه فکر می کنین درآمد به وجود اومده به وسیله این اجناس جدید واسه اپل کم باشه، اما نفس ارائه گجتا و سرویسای تازه از طرف اپل تاثیر روانی فوق العاده ای رو برجای می ذاره. خیلی راحت می تونین ببینین که دوباره دوران خوشی واسه این شرکت شده.

دفعه قبلی که کارای اپل روی غلطک افتاده بود، همه دوست داشتن درباره این موضوع صحبت کنن که شرکت نامبرده به زودی به ارزش یه تریلیون دلار می رسه. اما این بار هیچ زمزمه ای از این موضوع نمی شنوین که به نظر کمی عجیب میاد.

نسبت قیمت به درآمد (Price/Earnings) اپل در حدود ۱۸ه. در دوره رونق قبلی این عدد برابر ۱۵ بود که تقریبا با میانگین تاریخی سهام همخوانی داشت. حال واسه بحث در مورد ارزش شرکت ما از این دو عدد استفاده می کنیم. شاخص دیگری که ممکنه مورد استفاده قرار بگیره نسبت قیمت به اندازه فروش میشه، اما موضوع اینه که سهام اپل براساس اندازه درآمد قضاوت می شن و نه اندازه فروش.

اگه قرار باشه ارزش اپل به یه تریلیون دلار برسه، با در نظر گرفتن تعداد سهام موجود در بازار (۵.۸۶ میلیارد سهم) هر سهم باید به قیمت ۱۷۰ دلار به فروش برسه. با قیمتی برابر ۱۷۰ دلار و نسبت قیمت به درآمد ۱۸، درآمد اپل به ازای هر سهم (EPS یا earning per Share) برابر ۹.۴۷ دلار می شه که تقریبا به ۵۵.۵ میلیارد دلار درآمد خالص واسه این شرکت می رسه.

با قیمت ۱۷۰ دلار واسه هر سهم و نسبت قیمت به درآمد ۱۵، درآمد اپل به ازای هر سهم ۱۱.۴۰ دلار میشه که تقریبا به ۶۶.۹ میلیارد دلار درآمد خالص منجر می شه.

سهام اپل براساس اندازه درآمد قضاوت می شن و نه اندازه فروش

اپل در سال مالی ۲۰۱۴ تونست به درآمد ۶.۴۹ دلار به ازای هر سهم یا کلا ۳۹.۵ میلیارد دلار درآمد برسه. اینطوری واسه رسیدن به عدد ۵۵.۵ میلیارد اپل باید درآمدش رو حدود ۴۰ درصد زیاد کنه و واسه رسیدن به ۶۶.۹ میلیارد دلار باید به افزایشی ۷۰ درصدی دست پیدا کنه.

اپل می تونه درآمدش رو تا این حد بالا ببره؟ هرچیزی ممکنه!

اپل می تونه هایپ ایجاد شده واسه آیفون رو تا ۵ سال دیگه حفظ کنه؟

اما هنوز یه بحث باقی مونده: درآمد گوگل در ۱۲ ماه گذشته ۶۷.۹ میلیارد دلار بوده. واسه رسیدن به ارزشی ۱ تریلیون دلاری اپل باید به این اندازه سود خالص به دست بیاره.

بالاترین سود هرساله ثبت شده در تاریخ به سال ۲۰۰۸ و شرکت اکسون موبیل مربوطه. براساس محتویات یکی از صفحات ویکیپدیا که سود شرکتا رو ردگیری می کنه، این غول نفتی در اون زمان تونست به ۵۰ میلیارد دلار سود برسه. اپل باید ۵ یا ۱۷ میلیارد دلار بیشتر از این مبلغ سود به دست بیاره تا به ارزش یه تریلیون دلار برسه.

این کار بسیار سخته، و اگه اپل بخواد به اینجور مرزی برسه فقط از راه آیفون موفق می شه. بعد از انفجار در اندازه رشد درآمد اپل، اندازه رشد سود این شرکت به شکل زیادی کم شده.

در سال ۲۰۱۴ درآمد خالص اپل ۶.۶ درصد رشد داشته، در سال ۲۰۱۳ این شاخص در واقع ۱۱ درصد کاهش داشت. در سال ۲۰۱۲ اپل جهش بزرگی برابر ۶۱ درصد رو تجربه کرد که بالاترین درجه درآمد هرساله این شرکت بود. در اون سال شرکت نامبرده ۴۱.۷ میلیارد دلار درآمد بدست آورد که سال ۲۰۱۲ رو در فهرست سالای پرسود تاریخ اپل به رده هفتم رساند.

این نوشته را هم از دست ندهید :   رابطه میگرن و سکته مغزی

این موضوع به صورت ضمنی توضیح می ده که به چه دلیل P/E (نسبت قیمت به درآمد) شاخص مهمی واسه اپله. وقتی که درآمد اپل کاهش پیدا کنه، ارزش سهام هم کم میشه و وقتی که درآمد زیاد شه ارزش سهام هم بیشتر می شه. مردم ممکنه هر توضیح پیچیده ای رو واسه نوسانات قیمت سهام اپل ارائه کنن، اما دلیل اصلی بسیار ساده به نظر می رسه.

 

در سال مالی ۲۰۱۲ چه اتفاقی واسه اپل افتاد که اونو اینطور سود رسون کرد؟ اندازه فروش آیفون رشدی انفجاری داشت. آیپد بهینه سازی شده و به کالایی همه گیر تبدیل شده بود، در نتیجه خوب میفروخت و سودآوری خوبی داشت.

در سال ۲۰۱۳ فروش آیفون کم شده و اپل فروش آیپد مینی رو شروع کرد که سود حاصل از اون بسیار کمتر از آیپد اصلی و آیفون بود.

تحلیل کنندگان پیشبینی میکنن که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ دوباره با رشدی شدید روبرو می شه و بهترین سال مالی کل تاریخش رو داره. بنا به گفته های Yahoo Finance تخمین کلی درباره سال ۲۰۱۵ درآمد به ازای هر سهم یا EPS برابر ۷.۷۲ رو پیشبینی می کنه.

اگه تعداد سهام اپل در بازار ثابت بمونه، این موضوع به معنی درآمد خالصی برابر ۴۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۵ و ۴۹.۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۶ میشه. هر دوی این اعداد هیجان انگیز هستن اما به اندازه کافی بزرگ نیستن که بتونن اپل رو با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمد الان به ارزش یه تریلیون دلار برسانند.

پس اپل چیجوری میتونه به اینجور ارزشی برسه؟

تحلیل کنندگان پیشبینی میکنن که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ دوباره با رشدی شدید روبرو می شه و بهترین سال مالی کل تاریخش رو داره

رشدهای فروش خیره کننده اپل معمولا به دلیل آیفون ایجاد شدن. آیپد و مک هم سهمی در افزایش سود اپل دارن و البته ساعت اپل هم کمی فروش رو زیاد می کنه اما آیفونه که تعیین کننده اصلی اندازه سود میشه. اگه قراره اپل شرکتی یه تریلیون دلاری باشه، به حدود ۱۶ تا ۲۰ میلیارد دلار درآمد خالص دیگه از تجارت آیفون احتیاج داره.

بیایید فرض کنیم که اپل با فروش آیفون با قیمت ۶۰۰ دلار و یه حاشیه سود ۳۵ درصدی، حدود ۲۲۵ دلار به ازای هر دستگاه سود خالص دشت می کنه. اپل واسه به دست آوردن ۲۰ میلیارد دلار درآمد باید فروش آیفون رو ۸۸.۸ میلیون دستگاه بیشتر کنه. اگه اپل نسبت قیمت به درآمد ۱۸ رو حفظ کنه فقط به افزایش فروشی برابر ۷۱ میلیون دستگاه نیاز داره که افزایش درآمدی برابر ۱۶ میلیارد دلار رو واسه شرکت داره.

 فروختن ۸۸.۸ میلیون آیفون بیشتر کار سختی میشه. اپل ۱۶۹ میلیون آیفون رو در سال مالی ۲۰۱۴ فروخته. این رقم حدود ۱۹ میلیون یا ۱۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ بوده. اضافه کردن ۸۸.۸ میلیون دستگاه به این مقدار به این معنی میشه که اپل بتونه هرساله ۲۵۶ میلیون آیفون بفروشه. یعنی باید فروش الان رو ۵۲ درصد بهتر کنه.

کار و کاسبی فروش آیفون کندتر شده و البته این قابل پیشبینی بود

حتی ساده لوح ترین و خوشبین ترین تحلیل کنندگان افزایشی در فروش رو پیشبینی نمی کنن. Gene Munster تحلیلگر Piper Jaffray پیشبینی کرده که اپل در سال مالی ۲۰۱۵ بتونه ۱۹۴.۵ میلیون دستگاه آیفون بفروشه و این اندازه رو در سال مالی ۲۰۱۶ به ۱۹۹.۵ میلیون برسونه.

هر دوی این ارقام بسیار کمتر چیزی هستن که اپل واسه رسیدن به ارزش یه تریلیون دلار به اون احتیاج داره.

اپل تنها حدود ۱۲ درصد از بازار جهانی تلفنای هوشمند رو در اختیار داره، به خاطر همین جای زیادی هم واسه گسترش و رشد در این بخش واسه شرکت نامبرده هست. اما اینجور رشدی واسه اپل خیلی سخت میشه چون که آیفون یه تلفن هوشمندی گرانقیمته و بیشتر رشد بازار تلفنای هوشمند در بخش دستگاه های با قیمت ارزون یا متوسط بوده.

اما با در اختیار داشتن زمان کافی، باز کردن جای کافی واسه افزایش ۵۲ درصدی فروش آیفون خیلی مشکل نیس.

پس راه حل اینه. اپل باید واسه رسیدن به ارزش یه تریلیون دلار اندازه درآمد خالص خود رو ۵۵ تا ۶۶ میلیون دلار زیاد کنه که همچین چیزی همه رکوردهای موجود رو می شکنه.

اما اپل از چه راه دیگه ای می تونه به ارزش یه تریلیون دلار برسه؟

اپل تنها حدود ۱۲ درصد از بازار جهانی تلفنای هوشمند رو در اختیار داره، به خاطر همین جای زیادی هم واسه گسترش و رشد در این بخش واسه اپل هست

راه حل دیگه اینه که اپل یه تیکه از سهامش رو بازخرید کرده و اینطوری اونا رو از بازار خارج کنه و در نتبجه تعداد سهام کمتر باعث افزایش نسبت درآمد به ازای هر سهم می شه. البته این کار هم خیلی سخته. با ثابت فرض کردن اندازه رشد متوسط الان در سود شرکت، اپل باید حدود یه میلیارد سهم رو بخره. این برابر ۱۷ درصد کل شرکته که حدود ۱۱۸ میلیارد دلار قیمت داره.

اپل در حاضر حدود ۱۵۵ میلیارد دلار نقدینگی خالص داره و گردش مالی هرساله اون حدود ۵۰ میلیارد دلاره. پس توان پرداخت اینجور هزینه ای رو داره. اما به نظر بسیاری این بهترین به کار گیری دارایی نقدی شرکت نیس.

دیگه چه؟ ساعت اپل هم ممکنه به یه محصول بسیار سود رسون دیگه تبدیل شه. آیپد ممکنه اون رونق و بازار قبلی رو پیدا کنه. اپل ممکنه فروش یه تلویزیون هوشمند رو شروع کنه و سود سرشاری رو از راه تلویزیونش به جیب بزنه. یا حتی ممکنه به تجارت نوپای اینترنت اشیا (Internet of things) وارد شده و حجم بزرگی پول تولید کنه.

همه اینا دور از ذهن به نظر می رسه، اما هیچکی از آینده خبر نداره. یا همونطور که بچه ها این روزا در چت هاشون می نویسند: ¯_()_/¯

بالاتر از اون داستان بورس و سهام چیز پیچیده ایه. قیمت سهام ممکنه بدون هیچ توضیح ساده و آشکاری بالا و پایین شه. ممکنه سرمایه گذاران یهو به سهام اپل علاقه مند شده و با افزایش درخواست قیمتا رو بالا ببرن.

همینطور هم ممکنه ساعت اپل به یه محصول بی مصرف تبدیل شه و سرمایه گذاران به این نتیجه برسن که اپل دیگه توان نوآوری نداره و در این صورت حتی در عین رشد شرکت، قیمت سهام کاهش پیدا کنه.

بازم ¯_()_/¯

اما اگه سهام با سیستم منطقی پیش بره، براساس ارقام و اعداد اپل می تونه به ارزش یه تریلیون دلار دست پیدا کنه. فقط به چند سال زمان و تعداد زیادی آیفون نیاز داریم.