Posted on

ایمیل مارکتینگ یه بخش مهم از گسترش برند و افزایش فروش و درآمده. اگه قدم های درستی در این مورد وردارین، می تونید پتانسیل موجود رو تبدیل به فروش کنین.

ایمیل مارکتینگ

در بیشتر زمینه های خدماتی یا صنعتی، رقابت سنگینی واسه فروش و جلب رضایت مشتری هست. بخاطر این شرکت ها به بازاریابی روی می بیارن. شکل های جور واجور و اقسام بازاریابی و مارکتینگ هست. رسانه ها و فرصت های زیادی در طول چند سال گذشته واسه پخش پیام به وجود آمده. یکی از این رسانه ها ایمیل و نامه های الکترونیکیه. ایمیل مارکتینگ یه بخش مهم از گسترش برند و افزایش فروش و درآمده. اگه قدم های درستی در این مورد وردارین، می تونید پتانسیل موجود رو تبدیل به فروش کنین.

در این مقاله با مفاهیم کلی ایمیل مارکتینگ آشنا میشین. هم اینکه با آشنایی بیشتر این امکان رو دارید که یه روش هدف دار درست تدوین کنین تا بتونین فروش سرویس یا اجناس خود رو بیشتر کنین. با ما همراه باشین.

ایمیل مارکتینگ چیه؟

معنی کلی ایمیل مارکتینگ ساده س!. شما یه سری مشتری بالقوه و مشتریان فعلی رو انتخاب می کنین. بعد از راه یه کمپین و کارزار دیجیتال که دارای روش هدف دار قویه، ایمیل واسه این افراد ارسال می کنین. اگه روش هدف دار و کمپین شما جوابگو باشه، می تونید پتانسیل رو تبدیل به فروش کرده و هم اینکه خریدارائی که تنها یه بار از شما خرید کرده ان رو به مشتریائی وفادار تبدیل کنین.

به چه دلیل باید به ایمیل مارکتینگ اهمیت بدین؟

همونطور که اشاره کردیم راه های زیادی واسه تبلیغ یه محصول هست. الان یکی از محبوب ترین روش ها به کار گیری شبکه های اجتماعی و کمک گرفتن از اینفلوئنسرهاه. اما بازم با همه این تغییرات، ایمیل مارکتینگ و بازاریابی ایمیلی یکی از بهترین روش های تولید سرنخ و وفادارسازی مشتریه.

ایمیل مارکتینگ به ۳ دلیل کلی مهمه:

  1. ایمیل بهترین راه ارتباطیه. طبق گزارش Statista حدود ۹۰ درصد شاغلین آمریکایی در طول روز و در طول ساعات کاری ایمیل شخصی خود رو چک می کنن. همین باعث می شه که ایمیل مارکتینگ یه روش به روز واسه رابطه با مشتری باشه.
  2. لیست خود رو دارین. اگه شرکت شما تو یه شبکه اجتماعی فعالیت داره، ممکنه که یه لیست مشخص دنبال کننده داشته باشین. اما این لیست ممکنه از بین بره یا بازدهی خوبی نداشته باشه. در مورد ایمیل تبلیغاتی شما یه لیست کامل از مشتریان احتمال و سرنخ ها دارین که می تونید اون رو تا ابد نگه داری کنین.
  3. بازدهی ایمیل بهتره. کالاهایی که در ایمیل ها معرفی می شه شانس بیشتری واسه فروش دارن. باید اشاره کرد که براساس گزارش DMA ایمیل مارکتینگ سود بازدهی (ROI)۳۸۰۰ درصدی داره. این رقم واسه شبکه های اجتماعی یه سومه. همه این آمار و ارقام به شما نشون می دهد که ایمیل بهترین گزینه واسه فروشه.

پس اگه می خواید که یه روش تازه در مورد بازاریابی و تبلیغات رو انتخاب کنین، بهتره که این اطلاعات رو یادتون باشه. ایمیل مارکتینگ یه روش تبلیغات ساده س! که می توان بازدهی خوبی رو واسه شرکت شما به وجود بیاره.

 

حقایق و واقعیت ها در مورد ایمیل مارکتینگ

واسه تصمیم گیری نیاز به آمار و ارقام دقیقه. باید دیدی کامل داشته باشین و بعد تصمیم بگیرین. حال چه آمار و حقایقی در مورد ایمیل مارکتینگ هست؟ این زمینه، زمینه ایه که به خاطر دیجیتال بودن اون، دسترسی به آمار رو ساده کرده.

آمار کاربران ایمیلی
آمار کاربران ایمیلی باور نکردنیه

الان بیشتر از ۳.۸ میلیارد کاربر ایمیلی در جهان هست. طبق پیش بینی های انجام شده این رقم تا سال ۲۰۲۱ به ۴.۱ میلیارد یا بیشتر می رسه. همین باعث شده که مردم زیادی به فکر هزینه کردن در این مورد باشن. پیش بینی می شه که امسال یعنی سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت های آمریکا ۳۵۰ میلیارد دلار روی ایمیل مارکتینگ هزینه کنن.

اما آمار و ارقام دیگری هم هست. در تقابل با شبکه های اجتماعی بهتره نگاهی به آمار زیر داشته باشین:

  • گزارش MarketingSherpa اعلام کرده که ۷۲ درصد مردم بهتر می دونن که اجناس تبلیغاتی رو داخل ایمیل ببینن و تنها ۱۷ درصد بهتر می دونن که این اجناس در شبکه های اجتماعی تبلیغ شه.
  • اگه دکمه به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی رو داخل ایمیل بذارین، اندازه تبدیل کلیک ها ۱۵۸ درصد افزایش داره.
  • مشترکین ایمیل شما ۳ برابر دیگه مشترکین، محتوای شما رو به اشتراک می گذارن.
  • ایمیل در مورد جذب مشتری، ۴۰ درصد مفیدتر از فیسبوک و توییتره.
  • یه ایمیل ۶ برابر شانس بیشتری واسه جذب کلیک نسبت به توییتر داره.
  • به صورت میانگین، ایمیل ۳ برابر بیشتر از شبکه های اجتماعی واسه شما سفارش ثبت می کنه.
  • ۹۰ درصد مردم بهتر می دونن که اخبار و به روزرسانی یه شرکت رو از راه ایمیل دریافت کنن و تنها ۱۰ درصد خواهان دریافت اون از راه فیسبوک هستن.

این آمار بیشتر در تقابل با شبکه های اجتماعی بود. بهتره نگاهی هم به دیگر آمار داشته باشیم تا درک وسیع تری پیدا کنیم. این درک به بهتر شدن ایمیل ها کمک می کنه

  • حدود ۵۳ درصد همه ایمیل ها در موبایل خونده می شن. ۲۳ درصد از همین افراد، دوباره ایمیل خود رو دوباره مشاهده می کنن.
  • جیمیل ۹۰۰ میلیون کاربر داره و ۷۵ درصد این کاربران از راه اپلیکیشن موبایل و مرورگر موبایل به ایمیل خود دسترسی دارن.
  • هر ساله اندازه دسترسی به ایمیل از راه گوشی بیشتر می شه. از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ این رقم ۳۰ درصد زیاد شد.
  • اگه یه ایمیل شخصی سازی شده باشه و مخصوص کاربر باشه، امکان کلیک ۱۴ درصد بالاتر می رود و امکان تبدیل سرنخ به مشتری ۱۰ درصد افزایش داره. ایمیل هایی که موضوع شخصی سازی شده دارن هم ۲۶ درصد امکان باز شدن بیشتری دارن.

با اینجور آماری، درکی کلی نسبت به اهمیت و شکل ایمیل مارکتینگ پیدا کرده اید. اما همیشه همه چیز خوب نیس، بعضی وقتا یه سری محدودیت هست.

محدودیت های ایمیل مارکتینگ چیه؟

محدودیتای ایمیل مارکتینگ
هیچ چیزی در دنیا بی مشکل نیس و ایمیل مارکتینگ هم از این قانون مستثنی نیس

ایمیل مارکتینگ امتیازات زیادی داره. این روش از بازاریابی به شما اجازه می دهد که به مجموعه بزرگی از مصرف کنندگان دسترسی داشته باشین و دائم و مستقیم با اون ها رابطه برقرار کنین. اما هیچ چیزی در دنیا بی مشکل نیس. در دنیای تجارت ایمیلی و ایمیل مارکتینگ هم ما تماشاگر مشکلات و محدودیت هایی هستیم.

می توان این محدودیت ها رو به دو بخش کلی تقسیم کرد. بخش ابتدایی مشکلاتیه که شرکت شما در مرحله ارسال و آماده سازی ایمیل ها با اون مواجه می شه. این بخش رو تکنولوژیک می نامیم. حال محدودیت های تکنولوژی ایمیل مارکتینگ چه مواردی رو شامل می شه؟

  • دسترسی: شما می تونید همین حالا یه خبرنامه ایمیلی واسه خود طراحی کنین. لینک عضویت در این خبرنامه رو داخل سایت بذارین. اما بازم باید منتظر کاربران و مصرف کنندگان باشین تا اون ها انتخاب کنن که وارد سیستم شما شن. بخاطر این نمی تونید به همه کاربران اینترنت دسترسی داشته باشین و محدود به آدمایی میشین که انتخاب می کنن به ایمیل شما دسترسی داشته باشن.
  • کارایی: این بدین معنا نیس که ایمیل مارکتینگ کارایی کافی رو نداره. اگه روش هدف دار به درستی انجام شه، شما یه کمپین موفق دارید. اما چندین مورد هست که با رعایت شه. اگه ایمیل های شما بی ربط باشن، زمان ارسال مناسبی نداشته باشن و محتوای جالبی نداشته باشن، پس بهتره اون ها رو نفرستید. باید یه برنامه دقیق داشته باشین و این برنامه و اثرات اون رو نمایشگر کنین، وگرنه ایمیل مارکتینگ کارایی نخواد داشت.
  • محتوا: همونطور که در نکته قبلی گفته شد، محتوا خیلی مهمه. یه بخش از محتوا به این مسئله اشاره داره که محتوایی که می نویسید مربوط و خوبه؟ به کمک مشتری میاد؟ و مسئله دیگه به نوع نوشته برمیگرده. روش نوشته و نوشتن شما جذابه؟ نوشته شما تازگی داره یا نمونه ای از کمپینی دیگه س؟ به محتوا و نوع نوشتن اون محتوا توجه کنین، یه روش مناسب رو انتخاب کنین که امکان رابطه با مصرف کننده رو داشته باشه.
  • طراحی: یکی از اصلی ترین محدودیت های ایمیل مارکتینگ، طراحی و شکل کلی یه ایمیله. دو دیدگاه اشتباه هست که محدودیت طراحی رو خیلی بد تر می کنه. بعضی ممکنه به جای قرار دادن محتوای مناسب، به دنبال یه طراحی جذاب باشن. بعضی هم تنها یه محتوای خوب رو در ظاهری به هم ریخته و ناجور عرضه می کنن. نباید هیچکدام از این دو رو پیروی کنین. باید موفق شید که یه خط میانی پیدا کنین و اون رو دنبال کنین.
محتوا و طراحی جذاب ایمیلا
محتوا و طراحی جذاب ایمیلا باهمً باید روش زوم بشه
  •  مقدار ارسال: اگه دائم و فراوون ایمیل ارسال می کنین و دریافت کننده نمی تونه اندازه ایمیل دریافتی رو مشخص کنین، پس با مشکلات زیادی روبرو هستین. مقداری که می تونید ایمیل بفرستین یه محدودیت واقعا جدیه. اگه بیشتر از اندازه یا کمتر از اندازه ایمیل بفرستین، ایمیل های شما هیچ تاثیری در مخاطب، فروش و سود شما ندارن و با یه شکست روبرو میشین.
  •  اسپم: باید دایره آدمایی که ایمیل شما رو دریافت می کنن مشخص کنین. باید تلاش کنین که آدمایی در دایره شما باشن که واقعا قصد دریافت خبرنامه ها و پیشنهادات شما رو دارن. اگه اینطور نباشه این ایمیل ها فرقی با اسپم ندارن و منتهی به پاک شدن یا لغو عضویت کاربر می شه.
  •  ایمیل های دریافت نشده: بعضی ایمیل ها ارسال می شن اما هیچ گاه دریافت نمی شن. ممکنه از یه کلید واژه استفاده کنین که به عنوان اسپم شناخته می شه و همین باعث می شه که ایمیل شما به صورت خودکار وارد صندوق اسپم ها شه.
  •  اندازه ایمیل: باید ایمیل شما حجم بزرگی نداشته باشه. باید ایمیلی طراحی کنین که سبک باشه تا هر کسی با هر سرعتی امکان دانلود و دیدن اون رو داشته باشه. وگرنه همه فقط یه بار ایمیل شما رو باز می کنن و اون رو نمی بینن.

اما مشکلات دیگری هم هست. مشکلاتی که خارج از محدوده تکنولوژی هستن. این مشکلات شامل مواردی جور واجور می شه، اما شخصی نبودن یا امنیت کاربر یکی از اصلی ترین مشکلاته.

 

بعضی از مشکلات ایمیل مارکتینگ که به تکنولوژی مربوط نمی شن:

 

  • برخورد شخصی: در مورد محتوا کمی به این اشاره کردیم که باید محتوا امکان ایجاد رابطه رو داشته باشه. اما مهم تر اینه که بتونین شخصی با موضوعات برخورد کنین. باید برخورد شما و ایمیل های شما امکان ایجاد یه رابطه بین مشتری و شما رو داشته باشه. اگه نتونین وفاداری رو بوجود بیارین، پس سریع مشتریان خود رو از دست میدید.
  • آپدیت داده ها: اگه شرکت کوچیکی باشین که درآمد بزرگی نداره، در استخدام پرسنل اضافی با مشکل برمی خورین. پرسنل بیشتر در مورد شبکه های اجتماعی و ایمیل مارکتینگ به شما کمک می کنه که داده های شما به روزتر باشه. اما اگه نتونین دائم خود رو به روز کنین، پس ایمیل های شما اهمیت بالایی ندارن.
  • امنیت: امنیت و پاسداری از نشانی ایمیل کاربران اهمیت زیادی داره. اگه نتونین از اطلاعات شخصی کاربران خود مواظبت کنین، نه فقط اعتبار خود رو از دست می بدید بلکه ممکنه دچار درگیری قضایی شید.

همه این موارد، بعضی از اصلی ترین و مهم ترین محدودیت های ایمیل مارکتینگه. البته همه این محدودیت ها رو می توان نابود کرد. اگه پروژه ایمیل مارکتینگ خود رو به دست یه تیم دقیق و حرفه ای بسپارین، می تونید با خیال راحت به بالا رفتن فروش فکر کنین.

بهترین ساعت فرستادن ایمیل

زمان فرستادن ایمیل تبلیغاتی
مهم ترین نکته در مسئله زمان فرستادن ایمیل تبلیغاتی، مربوط به ساعات ارساله

باید ساعت ارسال درستی رو انتخاب کنین تا محتوای شما هدر نره. در مورد روز ارسال، همه چیز مربوط به نوع تجارت و خدمات شما می شه. مثلا اگه خدمات شما مخصوص عید نوروزه، حتما در طول سال نمی تونید خیلی فعالیتی داشته باشین. اما به صورت کلی مردم در روزای کاری هفته، تمایل بیشتری به باز کردن ایمیل دارن. نزدیک به آخر هفته و روز پنج شنبه بیشترین آمار باز شدن ایمیل رو تماشاگر هستیم.

اما مهم ترین نکته در مسئله زمان فرستادن ایمیل تبلیغاتی، مربوط به ساعات ارساله. در اول باید گفت که مردم کم کم و گذر از زمان اولیه فرستادن ایمیل، تمایل کمتری به باز کردن اون دارن. براساس تحقیقاتی گسترده، ۲۳ درصد مردم بهتر می دونن که در ساعت اولیه فرستادن ایمیل رو باز کنن. ۹.۵ درصد در ساعت دوم، ۶.۳ درصد در ساعت سوم، ۴.۸ درصد ساعت چهارم و همینطور کمتر در ساعات بعدی ایمیل رو باز می کنن.

بخاطر این بهترین گزینه شما باز شدن ایمیل تا ساعت دومه. حالا باید ساعاتی از روز رو انتخاب کنین که این شانس بیشتر باشه. بهترین زمان ها واسه فرستادن ایمیل ساعت ۸، ۹، ۱۵ و ۱۶ه. این ساعات واسه ایمیل هایی که محتوای کوتاهی دارن مناسبه. اما اگه به دنبال کلیک گرفتن هستین، بهترین ساعات ۸، ۹، ۱۵ و ۲۰ه. مردم تمایل بیشتری با کلیک کردن در آخر شب دارن.

حالا که ساعت مناسب رو انتخاب کردین، باید فکری به حال گسترش لیست ایمیل خود بکنین. باید بتونین تا حد امکان همه گزینه ها رو زیاد کنین تا شانس بیشتری واسه پیشرفت داشته باشین.

چیجوری لیست ایمیل تبلیغاتی خود رو گسترش بدیم؟

بیشتر مردم بهتر می دونن که یه فرم و گزینه داخل سایت خود بذارن که مردم از راه اون عضو خبرنامه ایمیلی اون ها شن. اما ایمیل مارکتینگ به این سادگی نیس. روند گسترش کاربران و لیست ایمیل کمی پیچیده تره. واسه جذب مخاطب، شما نیازمند یه عامل جذب کننده (مثل آهن ربا) هستین تا سرنخ ها رو جذب کنه.

عوامل جذب کننده سرنخ (ایمیل کاربران)
عوامل جذب کننده سرنخ (ایمیل کاربران) خیلی مهمه

یه عامل جذب کننده باید چیزی باشه که شما در ازای عضویت به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می بدید. احتیاجی نیس که واسه اون هزینه زیادی بکنین. بیشتر سایت ها از کالاهایی ساده و دیجیتال مانند یه فایل PDF،MP3 یا یه ویدیو مخصوص و موثر استفاده می کنن که هزینه زیادی واسه اون ها نداره. می تونید فواید زیادی رو از این روش به دست بیارین فقط باید توجه کنین که عامل جذب کننده شما باید واسه کاربر ارزش داشته باشه.

چند نمونه محبوب از عوامل جذب کننده سرنخ (ایمیل کاربران)
  • کتاب الکترونیکی
  • یه صفحه شامل نکات یا منابع
  • تحقیقات و تحقیقات
  • جلسه بر اساس وب
  • نمونه یا نسخه آزمایشی رایگان
  • مشاوره رایگان
  • تست و آزمون های خودشناسی
  • کد تخفیف

اما یه عامل جذب کننده خوب باید چه امکانات و مشخصات دیگری داشته باشه؟ دقیقا چه مشخصات باعث می شه که بازدیدکننده تبدیل به عضو لیست ایمیل مارکتینگ شما شه؟ قدم اول رایگان بودنه. اما ۵ نکته دیگه س که باید به دنبال اون ها باشین.

۵ نکته واسه جذب بهتر ایمیل مخاطبان:
  • راحتی استفاده: یه عامل جذب کننده وقتی خوب و جذابه که خیلی راحت قابل استفاده باشه. اگه یه متن ۳۰۰ صفحه ای به کاربر بدین مطمئنا بازخورد خیلی زیادی رو جذب نمی کنین!
  • قابل استفاده: نه فقط باید استفاده راحت باشه، بلکه باید امکان استفاده هم جفت و جور شه. باید ابزاری رو ارائه بدین که به کار بیاد. مثلا یه کد تخفیف واسه ثبت یه خرید استفاده می شه.
  • یه تغییر بسازه: چیزی که عرضه می کنین باید از ارزش بهره مند باشه. این ارزش از اندازه بهبودی که پیشنهاد شما ارائه می دهد مشخص می شه.
  • متناسب: باید دایره هدف خود رو مشخص کنین و اون ها رو بشناسین. باید فهمیده باشین که مردم چی می خواهند و نسبت به خواسته اون ها پیشنهادی ارائه بدید.
  • سادگی دسترسی: باید پیشنهاد شما خیلی سریع به کاربر ارسال شه. اگه کاربر به دنبال یه کتاب، یا کده، باید پس از وارد کردن ایمیل، پیشنهاد شما در صندوق ایمیل اون باشه.

مرحله بعدی، قوی کردن فرم ثبت نامه. باید یه فرم ثبت نام قوی و مناسب در اختیار داشته باشین تا کاربران تمایل بیشتری واسه عضویت از خود نشون بدن. این فرم راهی بین نشانی ایمیل و عامل جذب کننده شما هستش. پس باید به بهترین راه ممکن طراحی شه.

نکاتی واسه طراحی یه فرم خوب جذب ایمیل مخاطبان:

فرم ساده با CTA مناسب
فرم ساده با CTA مناسب
  • نوشته اصلی: یه نوشته و جمله باحال و اغواکننده نیاز دارین. جمله ای که اهمیت و فواید عضو شدن در ایمیل شما رو به صورت کامل نمایش دهد.
  • توضیحات: توضیحات اضافی باید به طور کامل موثر و کمک کننده باشن. باید روش ثبت نام، شرایط دریافت ایمیل و شرایط دریافت پیشنهاد رو به صورت کامل و شفاف توضیح بدید.
  • طراحی جذاب: ممکنه واسه فرم خود از یه صفحه پاپ آپ یا یه اخطار یا یه دکمه به شکل سایت استفاده کنین. هر کدوم این گزینه ها باید طراحی جذاب و چشم نوازی داشته باشن. نسبت به پیشنهادی که ارائه می بدید یه تصویر متناسب انتخاب کنین. مثلا اگه یه کتاب هدیه می بدید، تصویری از کتاب مناسب هستش.
  • فرم ساده: فرمی که استفاده می کنین باید تا حد ممکن ساده باشه. مردم وقت زیادی ندارن و خواهان درگیری در فرم های طولانی نیستن. بخاطر این ساده ترین فرم ممکن رو واسه ثبت نام انتخاب کنین.
  • دکمه عضویت مشخص (CTA): دکمه عضویتی که انتخاب می کنین باید از نظر طراحی و رنگ به طور کامل مشخص و فرق داشته باشه. باید این دکمه دیده شه و با پیامی چیزی (مثل حالاویدیو رو رایگان دریافت کنین) کاربر رو جذب کنه.

پس از این مرحله، بهتره نگاهی به اصلی ترین اصطلاحات ایمیل مارکتینگ داشته باشیم.

اصطلاحات رایج در ایمیل مارکتینگ

دنیای بازاریابی همیشه در حال تغییره. دنیای تکنولوژی هم با سرعتی بالاتر از انتظار پیشرفت می کنه. در اینجور شرایطی، اگه شما یه بازاریاب دیجیتال باشین یا بخواین که یه کمپین بازاریابی دیجیتال رو راه اندازی کنین، باید دائم خود رو به روز نگه دارین.

یه سری اصطلاح در مورد ایمیل مارکتینگ هست. اصطلاحاتی که پیشرفت، چگونگی کار، وضعیت کار و مراحل جور واجور روند کمپین شما رو مشخص می کنه. باید با این اصطلاحات آشنا باشین تا بتونین سکان یه کمپین موفق رو هدایت کنین. به توضیحات لازم، به بعضی از این اصطلاحات عادی می پردازیم.

 ایمیل مارکتینگ
یه سری اصطلاح در مورد ایمیل مارکتینگ هست.
  • Acceptance Rate: اندازه تایید، اشاره به اندازه و تعداد ایمیل هایی داره که بوسیله سرویس ایمیل قبول شده. این اندازه ایمیل های که دریافت شده رو نشون می دهد، البته ممکنه بعضی اسپم شده باشن.
  • Blacklist: بلک لیست (لیست سیاه) تشکیل شده از لیستیه که یه سری آی پی رو به عنوان آی پی اسپمر شناسایی می کنه و اون ها رو از فرستادن دوباره ایمیل منع می کنه.
  • Clicks Per Delivered: رقمیه که اول باید تعداد کلیک ها اندازه گرفت و بعد این رقم به دست اومده از تقسیم بر تعداد ایمیل هایی که فرستاده شده کرد. نتیجه نسبت کلیک به ارساله.
  • Click-Through Rate: نسبتیه که با تقسیم تعداد کلیک ها روی یه لینک داخل ایمیل بر تعداد ایمیل هایی که باز شده حساب می شه.
  • Dedicated IP: در ایمیل مارکتینگ، آی پی اختصاصی اشاره به یه شماره آی پی داره که شما همه ایمیل ها رو از اون ارسال می کنین.
  • False Positive: به وقتی اشاره داره که شما یه ایمیل به طور کامل سالم و قانونی و ضداسپم رو ارسال کرده اید، اما به صورت اشتباهی تبدیل به اسپم شده.
  • Landing Page: صفحه لندینگ یه صفحه اینترنتیه که شما پیشنهادهای خود رو درون اون قرار می بدید. تصور کنین که یه پیشنهاد سفارش با تخفیف رو ایمیل کرده اید. داخل ایمیل یه نشانی هست و این نشانی در آخر به صفحه لندینگ می رسد که پیشنهاد شما در این صفحه نشون داده می شه.
  • Subscribe/Unsubscribe: اولی به عضو شدن کاربر در لیست ایمیل شما اشاره داره. دومی هم به لغو عضویت کاربر اشاره داره.
  • Spam: همه با اسپم آشنایی داریم. وقتی که ایمیل شما یه سری قوانین و الگوریتم های مشخص رو رعایت نکنه در لیست اسپم قرار می گیرد. ممکنه خود کاربر هم نشانی ایمیل شما رو به لیست اسپم خود برگشت داده باشه.

بهترین سرویس واسه ایمیل مارکتینگ

سرویس های جور واجور فارسی و انگلیسی در این مورد هست. این سرویس ها در مورد های مختلفی می تونن به شما کمک کنن. از طراحی یه سری ایمیل گرفته تا ارسال و دریافت بازخورد اون ها همه می تونه بوسیله یه شرکت انجام شه. اگه شرکت شمام بخش مخصوصی واسه ایمیل مارکتینگ نداره، شاید فکر کنین که بهتره برون سپاری کنین و یه شرکت رو واسه انجام کار بازاریابی استخدام کنین. در ادامه به چندین شرکت معتبر و مناسب می پردازیم.

بهترین سرویس واسه ایمیل مارکتینگ
MailChimp، SendinBlue، GetResponse و MailerLite نمونه هایی از بهترین سرویسا هستن

 

سرویس ایمیل مارکتینگ MailChimp یه سرویس خوش ساخته که کار با اون آسون هستش و امکانات زیادی در اختیار دارید. این شرکت مشتریان زیادی داره و می تونید با بیشتر از ۳۰۰ اپلیکیشن و سرویس از راه MailChimp هماهنگ شید. هم اینکه این سرویس به صورت هفتگی ۶ میلیارد ایمیل ارسال می کنه.

می تونید شکل های جور واجور تبلیغات و محتوا رو با کمک این سرویس طراحی کنین. هم اینکه این سرویس به شما کمک می کنه که با پلتفرم وبلاگ خود در رابطه شید و سیستم اتوماسیون MailChimp بار زیادی رو از دوش شما برمی داره. وسایل تست و بهینه سازی محتوا و کمپین مانند A/B Testing هم در این سرویس هست. این سرویس تعرفه های مختلفی داره اما به صورت رایگان امکان فرستادن ۱۲ هزار ایمیل واسه ۲ هزار کاربر رو دارین. مهمترین نکته در به کار گیری میل چیپم حساسیت بالای اون روی فعالیت کاربرانه. این سرویس اگه احساس کنه که به مخاطبانی ایمیل می فرستید که تمایلی به دریافت ایمیل از شما ندارن، سرویس شما رو بسته می کنه.

این سرویس هم یه سرویس حرفه ایه که پنل کاربری آسونی داره و کار با اون اصلا پیچیده نیس. با کمک این سرویس ایمیل مارکتینگ و ویرایشگار اون، می تونید یه خبرنامه خوب بوجود بیارین. هم اینکه در روند ساخت خبرنامه، امکان به کار گیری قالب های آماده رو دارید. می تونید از پنل خود کارکرد ایمیل ها رو هم مشاهده هم کنین.

این سرویس یه گزینه رایگان داره که به شما اجازه می دهد روزانه ۳۰۰ ایمیل بفرستین. تعداد لیست مخاطبین هم می توان نامحدود باشه اما تعداد فرستادن ایمیل محدوده.

این سرویس، اتوماسیون قوی داره و می تونه همه پروژه ایمیل مارکتینگ شما رو آسون تر کنه. هم اینکه مقالات، اینفوگرافیک ها و آموزش های مختلفی در خود سایت قرار داده و می تونید بیشتر با ایمیل مارکتینگ آشنا شید. این سرویس گزینه رایگان نداره و واسه دریافت پلن های جور واجور باید هزینه کنین. اما می تونید به صورت رایگان تا ۳۰ روز از خدمات اون بهره مند شید.

طراحی در سرویس MailerLite بسیار آسون هستش. می تونید با چند کلیک و drag & drop، یه خبرنامه خوب رو جفت و جور کنین. این سرویس در طراحی صفحه لندینگ و پاپ آپ هم به شما کمک می کنه. پشتیبانی MailerLite تموم روزه س و اگه به مشکلی بربخورید همیشه امکان رابطه با متخصصین شرکت رو دارید.

قالب های رایگان هم در سایت هست و زبون طراحی این قالب ها ساده و مدرنه. بخاطر این خبرنامه های شما ظاهری مدرن و قشنگتر می گیرن. این سرویس یه گزینه رایگان داره که امکان فرستادن ۱۲ هزار ایمیل ماهانه به هزار کاربر رو به شما میده.

 

چیجوری محتوای حرفه ای ایمیل مارکتینگ رو جفت و جور کنیم؟

یه کمپین ایمیل مارکتینگ، از اجزای مختلفی تشکیل می شه. واسه موفقیت باید همه این اجزا با دقت تموم کنار همدیگه کار کنن و هر کدوم از استاندارد لازم بری موفقیت بهره مند باشن. محتوای ایمیل یکی از اصلی ترین پایه های موفقیت در این زمینه س. اما واسه تولید محتوای بهتر باید چه نکاتی رو رعایت کرد؟

کمپین ایمیل مارکتینگ
محتوای ایمیل یکی از اصلی ترین پایه های موفقیت کمپین ایمیل مارکتینگه

 

نکاتی کلیدی در تولید محتوای ایمیل:
  • موضوع خوب: یه موضوع خوب رو بنویسین. خط اول و موضوع ایمیل باید جذاب باشه و دریافت کننده ایمیل رو جذب کنه. موضوع رو کوتاه و دقیق نگه دارین و حواس خواننده رو به خود جمع کنین وگرنه موفق نمی شید.
  • ایمیل شخصی: ایمیلی که ارسال می کنین رو شخصی سازی کنین. از راه سرویس خود، نام خواننده رو وارد متن کنین. از این روش می تونید رابطه بهتری رو به دست بیارین.
  • متن مشخص: اول باید متن شما مشخص و کامل باشه. باید معنی رو خیلی راحت و سرعت برسونین. بعد از اون می تونید به پر زرق و برق بودن اون فکر کنه.
  • هماهنگی موضوع و متن: موضوعی که انتخاب می کنین باید با متن تنظیم شده پایانی هماهنگ باشه. باید متنی بنویسین که بتونه با موضوع اصلی هماهنگ داشته باشه و جدا نباشه.
  • زاویه دوم شخص: از زاویه دوم شخص استفاده کنین. این نوع زاویه از کلماتی مانند تو یا شما واسه رسوندن متن و هم اینکه مشخص کردن معنی استفاده می کنه. این جوری خواننده رابطه بهتری برقرار می کنه.
  • امتیازات رو نشون بدید: به جای اینکه مشخصات محصول یا سرویس خود رو لیست کنین، بهتره که امتیازات این محصول رو مشخص کنین. به خواننده بگید که نتیجه کار شما به چه دلیل از دیگر رقبا بهتره و چه چیزایی بهتره.
  • کوتاهی: متن رو کوتاه نگه دارین. تا حد ممکن از اضافه حرف زدن دوری کنین. اگه متن شما بیشتر از اندازه طولانی باشه، خواننده معمولی خود رو از دست میدید.
  • نمایش شخصیت: شخصیت خود و شرکت خود رو در ایمیل نشون بدید. اگه شرکت و سرویس شما شوخ طبعه، پس ایمیل شمام باید شوخ طبع باشه. این جوری خواننده درک بهتری از فرهنگ کاری شما داره.
  • اسپم نکنین: نباید ایمیل های شما تبدیل به اسپم شه. منظور ما تنها به کار گیری کلمات غلطه، بلکه از اندازه ارسال ایمیله. زیاد ایمیل ارسال نکنین و تنها وقتی که باید ایمیل بفرستید تا تبدیل به یه ایمیل اسپم نشید.

 

سرنخ و مشتری وفادار بسازین
سرنخ رو تبدیل به مشتری وفادار
در چند قدم می توان یه سرنخ رو تبدیل به مشتری وفادار و بعد درآمد کرد.

واسه شروع کار باید یه سری سرنخ بسازین. سرنخ همون آدمایی هستن که عضو ایمیل شما می شن. در چند قدم می توان یه سرنخ رو تبدیل به مشتری وفادار و بعد درآمد کرد.

  • اجازه بگیرین و پیشنهاد بدید: چند بار اشاره کردیم که باید یه پیشنهاد مناسب (عامل جذب کننده) آماده کنین. پیشنهاد خود رو آماده کنین و از راه های جور واجور اون رو ارائه بدید. بعد اجازه مشتری رو بگیرین و واسه اون ایمیل بفرستید.
  • خبرنامه هفتگی: باید یه فاصله وقتی مشخص واسه فرستادن ایمیل داشته باشین. از این روش طی دراز مدت سرنخ شما می دونین که کی منتظر ایمیل شما باشه. ممکنه هفتگی یا دو هفته یه بار ایمیل بفرستید.
  • بشناسین: سرنخ خود رو بشناسین. عادات و رفتار اون ها رو بشناسین. از این روش بهتر می تونید اون ها رو تبدیل به یه مشتری وفادار کنین.
  • حوصله سربر نباشین: حوصله سرنخ رو سر نبرین. اگه ایمیل های شما جذاب و قابل توجه باشن، در دراز مدت سرنخ شما تبدیل به مشتری وفادار می شه. باید چیزی واسه ارائه داشته باشین و تنها یه پیشنهاد کافی نیس.
  • دوستی با موبایل: ایمیل هایی که تولید می کنین باید با پلتفرم های جور واجور موافق باشه. موبایل یکی از پلتفرم های هست. از این روش خواننده راحتی بیشتری در ایجاد رابطه داره.
  • تبلیغ از راه سرنخ و مشتری: کاری کنین که سرنخ شما، تبدیل به مشتری شه و بعد اون برند شما رو تبلیغ کنه. اگه خدمات خوب، خبرنامه خوب و سرویس خوبی ارائه بدید، طی مرور زمان افراد جور واجور برند شما رو تبلیغ می کنن و واسه برند شما می جنگن.

با اینجور دیدی یه کمپین طراحی کنین. بعد از یه مدت متوجه تغییر و موفقیت اون میشین. اگه ایده تازه ای هم دارین اجرا کنین. باید در آخر توجه کاربر رو جلب کنین و به اون چیزی پیشنهاد بدید که تازه س.

پارامترهای مهم یه کمپین ایمیل مارکتینگ

قبل از این به مواردی مانند Click-Through Rate اشاره کردیم. این مورد یکی از اصلی ترین پارامترهای یه کمپین ایمیل مارکتینگه. اما شش عامل کلی هست که توجه به اون ها و محاسبه اون اهمیت بالایی داره.

پارامترهای مهم یه کمپین ایمیل مارکتینگ
پارامترهای مهم یه کمپین ایمیل مارکتینگ

 

  • Click-Through Rate: چگونگی محاسبه این آمار رو قبل از این معرفی کردیم. اولین پارامتری که به شما ارائه می شه آمار کلیک روی لینک داخل ایمیله.
  • Conversion Rate: اندازه تبدیل به این اشاره داره که چند نفر از کاربرانی که به اون ها ایمیل فرستاده اید درخواست شما رو انجام داده ان. درخواست شما ممکنه عضو شدن تو یه سرویس یا خرید یه محصول باشه.
  • Open Rate: لیست باز شدن مشخص می کنه که چند درصد از کل آدمایی که ایمیل شما رو گرفتن، اون ایمیل رو باز و مشاهده کرده ان. نسبت به موضوع و دیگه متغیرها، این درصد ممکنه عوض شه.
  • Bounce Rate: اندازه و تعداد ایمیل هایی رو نشون می دهد که به صورت موفق به صندوق سرنخ نرسیده ان. ایمیل هایی که نرسیدند رو تقسیم بر ایمیل های رسیده باید کرد و بعد ضرب در ۱۰۰ کرد تا اندازه درست انجام بشه. اندازه زیر ۵ درصد مناسبه.
  • List Growth Rate: درصد رشد لیست هم اهمیت بالایی داره. باید فهمیده باشین که طی چه مدت زمان، لیست شما به چه مقدار خواننده و دریافت کننده رسیده.
  • Sharing Rate: اندازه اشتراک گذاری و فوروارد ایمیل به گسترش لیست شما کمک می کنه. با اشتراک گذاری شما به افراد جدید دسترسی دارید.
  • ROI: اندازه برگشت سرمایه در آخر کمپین اهمیت داره. باید ببینین که چقدر هزینه کرده اید و چقدر سود برداشت کرده اید و ادامه کار رو با این اندازه پیش ببرین. شما واسه محاسبه ROI به اطلاعات بازاریابی خود نیاز دارید. شما باید بتونین دقیقا محاسبه کنین که از کل هزینه ای که واسه طراحی و اجرای یه کمپین ایمیل مارکتینگ کردین دقیقا چقدر سود فروش بدست آورده اید. پرواضحه که این عدد باید مثبت و قابل قبول باشه که انجام ایمیل مارکتینگ واسه شما بصرفد.

 

بخش بندی لیست ایمیل ها

باید لیست ایمیل های خود رو در دایره های جور واجور بذارین. اینجوری امکان دسترسی به افراد جور واجور با سلایق جور واجور و واسه ارسال محتوای جور واجور امکان پذیر هستش. در پنج قدم ساده می تونید لیست ایمیل خود رو بخش بندی کنین.

  • جمع بیاری داده: بدون داده نمی توان لیست ایمیل رو دسته بندی کرد. باید از چیزهای مورد علاقه و خواسته های اعضای لیست باخبر شید. این داده رو می تونید از شرکت های خدمات رسان یا خود اعضای ایمیل بدست بیارید. باید داده فعلی رو جمع بیاری کرده و به دنبال داده تازه و موثر باشین.
  • شخصیت بسازین: گروه های جور واجور رو نسبت به داده جمع بیاری شده دسته بندی کنین. واسه هر گروه یه شخصیت متفاوت طراحی کنین. چیزهای مورد علاقه هر کدوم رو مشخص کنین و فهمیده باشین که چه کسائی در چه گروهی قرار می گیرن.

در این رابطه مقاله ما با عنوان (پرسونا) به شما کمک زیادی می کنه

  • بخش بندی انتخاب کنین: حالا که دسته ها رو مشخص کردین، باید اون ها رو واسه اجناس و خدمات و مناسبت های جور واجور انتخاب کنین. هر گروه واسه یه محصول یا یه خرید مشخص مناسب هستن. پس باید انتخاب کنین.
  • محتوا بسازین: نسبت به چیزهای مورد علاقه هر گروه، محتوای مشخص اون گروه رو بوجود بیارین. محتوا رو باید نسبت به چیزهای مورد علاقه و خواسته های هر گروه تنظیم کنین وگرنه این روند موفقیت آمیز نخواد بود.
  • از وسیله مارکتینگ ایمیل استفاده کنین: واسه ساده تر شدن همه مراحل بالا، بهتره که از یه وسیله درست استفاده کنین. ابزارهایی که قبل از این معرفی شد همه به شما کمک می کنن.

اتوماسیون ایمیل مارکتینگ

اتوماسیون فرستادن ایمیل
اتوماسیون، به صورت خودکار ایمیل های شما رو می فرسته

همونطور که از نام مشخصه، اتوماسیون، به صورت خودکار و به موقع و براساس داده ای که وارد سیستم کرده اید، ایمیل های شما رو می فرسته . دیگه نیاز به انجام کارای تکراری و صرف زمان زیاد نیس. می تونید با اتوماسیون بیشتر روی تجارت خود تمرکز کنین. راه اندازی یه سرویس اتوماسیون کمی پیچیده س اما وقتی سیستم شما فعال شه، دیگه نگران چیزی نیستین.

باید یه سناریو بوجود بیارین. باید مشخص کنین که در سیستم خودکار خود به چی نیاز دارین. می خواهید مردم به شما ایمیل بزنن و شما ایمیل خودکار بفرستین؟ یا می خواهید موقع ثبت نام واسه اون ها پیام خوش اومد گویی ارسال شه؟ همه این مراحل بوسیله اتوماسیون و به کمک یه سرویس مناسب انجام می شه. وقتی که سناریو خود رو کامل کردین و جواب های از پیش مشخص شده رو نوشتید، باید اون رو در سیستم ایمیل مارکتینگ خود اجرا کنین. در این مورد دقت کنین که وسیله ایمیل مارکتینگ شما از این ویژگی (Workflow) پشتیبانی کنه.

مطالعه موردی یه کمپین ایمیل مارکتینگ

برند Monsoon یه برند لباسه. دو سوم کاربران فروشگاه سبد خرید خود رو پر می کنن، اما اون رو رها می کنن و دیگه خرید خود رو ثبت نمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *