دسامبر 4, 2020

بازاریابی محتوا چیست؛ راهنمای کامل استفاده از آن در کسب‌وکارها

بازاریابی محتوا چیه؟ چیجوری می تونیم با تولید محتوا تجارت اینترنتی خود رو از این رو به اون رو کنیم؟ در این مقاله کامل به صورت مفصل به این مسئله پرداخته ایم. با ما باشین تا در این باره بیشتر بدونین.

بازاریابی محتوا

هممون می دانیم که این روزا بازاریابی اینترنتی چه سهم بزرگی در مراودات تجاری و اقتصادی دنیای مدرن ما داره. اینترنت دیگه مثل گذشته که بیشتر جنبه سرگرمی، اطلاع رسانی و … داشت نیس و حالا به یکی از معتبرترین روشای کسب درآمد در دنیا تبدیل شده. دنیای جدید ما دیگه مثل قدیم که تجارت ها همه حالت فیزیکی داشتن نیس و این نوع تجارت های قدیمی با گسترده تر شدن بازاریابی دیجیتالی در حال کمرنگ تر شدن هستن.

دیجیتال

اما تجارت های بزرگی که در این راه قدم ورداشته ان، چیجوری تونستن کسب و کار خود رو از راه اینترنت و بازاریابی آنلاین از ان رو به اون رو کنن؟

حالا خوبیش اینه اینترنت بستری گسترده از وسایل جورواجور رو جفت و جور کرده تا به کمک اونا بتونین مخاطبین بیشتری جذب کرده و در آخر از اونا مشتریان ثابت بسازین. روش های مختلفی واسه بازاریابی آنلاین هست. بازاریابی محتوا از اون دسته بازاریابی هاییه که نه فقط اثر حیرت انگیزی در پیشرفت تجارت شما داره، بلکه بازه تأثیرگذاری اون به نسبت یه سری های دیگه از شکل های جور واجور بازاریابی طولانی تر و حتی در زمانی همیشگی می باشه. این یعنی شما اگر به درستی از بازاریابی محتوا استفاده کنین، جذب مخاطبین و مشتریان خود رو تضمین کردین.

ما در این مقاله می خوایم به طور مفصل و کامل به مبحث بازاریابی محتوا و تولید محتوا بپردازیم. شما با مطالعه دقیق این مقاله می تونید با پایه و هم اینکه معنی این بحث آشنا شده و در ادامه راه و روش های تخصصی و نکات مؤثر واسه کسب موفقیت در این مورد رو یاد بگیرین.

بازاریابی محتوا دقیقاً معنیش چیه؟

لازمه تا قبل از وارد شدن به جزئیات این مبحث، با وجود و تعاریف این بحث آشنا شیم. اولین سؤال واسه شروع اینه که بازاریابی محتوا چیه و وجود اون واسه یه تجارت کوچیک یا بزرگ معنیش چیه؟

متخصصین وب در منابع مختلفی از شعار “محتوا پادشاه س” یا “Content is King” استفاده کردن. به گفته اون ها، با اینکه یه تجارت آنلاین شامل بخشای گوناگونیه، اما محتوا حکم پادشاه تموم این بخشا رو داره. دلیل اینجور ادعایی متفاوت بودن بحث بازاریابی محتوا با دیگه شکل های جور واجور بازاریابیای آنلاینه. به جز فرق در چگونگی کارکرد و اجرای این مبحث، تأثیرگذاری اون هم به نسبت دیگه بازاریابیا بسیار بیشتره. یعنی باید گفت که دیگه مدلای بازاریابی اینترنتی انگار زیر مجموعه های بازاریابی محتوا به حساب می آیند.

مثلا، بدون محتوا سئو هیچ معنی نخواد داشت. سئو پل ارتباطی معرفی و بهینه سازی یه سایت واسه موتورهای جستجوئه، اما اگه محتوای مناسب وجود نداشته باشه، سئو هم در عمل هیچ فایده ای نخواد داشت. یا مثلا اطلاعاتی مثل متادیتاهایی که رباتای موتورهای جستجو از سایتا دریافت می کنن، یه جور از محتوا حساب می شن. هر لینکی که یه منبع به منبعی دیگه می دهد در واقع هدایت گری واسه ارسال کاربران به محتوایی دیگه س. کلمات کلیدی که کاربران در موتورهای جستجو به دنبالش هستن هم در آخر واسه پیدا کردن محتوا به کار برده می شن.

به جز این موارد، ایمیلا، توئیتا، پستای شبکه های اجتماعی، اطلاعات موجود در صفحات فرود، توضیحات اجناس و … همه از دیگر مثالای محتوا هستن. این توضیحات نشون دهنده اهمیت بالای محتوا واسه راه اندازی وب سایت، کسب بازدید، افزایش فروش و هر چیزی که یه تجارت آنلاین به دنبال اون هستش، می باشه.

محتوا چیزی نیس که فقطً به خاطر کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو به ما کمک کنه. محتوا قدرتمندترین وسیله واسه ایجاد رابطه و ارسال پیامای هدف دار به مخاطبینه. اگه این رابطه به درستی برقرار شه، به دنبال اون کسب رتبه، افزایش بازدید و در آخر افزایش فروش و سوددهی هم عاید شما می شه. محتوا قلب تپنده  یه تجارت آنلاینه.

به هر حال، می توان با یه تعریف ساده و کوتاه گفت که بازاریابی محتوا به استفاده درست از محتوا (هر نوع محتوا) به خاطر رسیدن و محقق سازی اهداف اقتصادی یه تجارت گفته می شه.

اقتصاد

بازاریابی محتوا با تولید محتوا چه فرقی داره؟

اگه بخوایم تولید محتوا رو خیلی ساده تعریف کنیم باید بگیم که پروسه تولید، منتشر کردن و به اشتراک گذاری هرگونه محتوای دیجیتالی شامل متن (نوشته)، عکس، ویدیو، فایل صوتی (پادکست) و … رو تولید محتوا می نامند. اما این روند وقتی به بازاریابی محتوا تبدیل می شه که واسه تولید و منتشر کردن این محتوا یه هدف اقتصادی تعیین شده باشه. در واقع می توان گفت که مراحل پیشرفت و گسترش تولید محتوا و کسب درآمد حاصل از اون رو بازاریابی محتوا می می گن. با این تعاریف باید گفت که این دو مورد واقعا با همدیگه رابطه نزدیک داشته و هر دو با همدیگه معنی میدن.

اقتصادی

بزرگان این بخش از عنوان دیگری هم واسه بازاریابی محتوا استفاده می کنن. به نظر این افراد، بازاریابی محتوا یعنی ارائه اطلاعات به درد بخور از یه برند که منتهی به افزایش آگاهی و اطلاعات مخاطبین می شه. خیلی از تجارتای موفق در این مورد با ارائه محتوای آموزشی و ارائه اطلاعات مهم به کاربران، تونسته ان در آنلاین مارکتینگ جایگاه خاصی به دست بیارن. چون که تقریباً تموم کاربران قبل اینکه تصمیم به خرید و جفت و جور سرویس یا کالایی خاص بگیرن، اول تمایل خیلی زیادی به کسب اطلاعات مربوطه دارن. افزایش آگاهی کاربران اولین قدم واسه رسیدن به اینجور موقعیتی می باشه.

بازاریابی محتوا یه روش هدف دار قوی و دراز مدت واسه محکم کردن یه برنده. روشی که با کمک اون نه فقط برند شما معروف و بزرگ تر می شه، بلکه به واسطه اون شما قدم مهمی در مورد کسب درآمد حرفه ای و تقویت تجارت خود ورداشته اید.

مقاله در رابطه: سه ترن بازاریابی محتوا در سال ۲۰۱۸

تولید و بازاریابی محتوا چیجوری می تونه واسه تجارت ما به درد بخور باشه؟

از جمله مهمترین دلایلی که شرکتای جور واجور زیادی نمی تونن به درستی از این نوع بازاریابی سود ببرن اینه که بیشتر اونا شناخت کافی و درستی از بازاریابی محتوا و امتیازات اون ندارن. هم اینکه اطلاعات بسیار کمی در مورد چگونگی اجرا و استفاده درست از اون دارن.

اثرات بازاریابی محتوا در دو دسته کلی تقسیم می شه. دسته اثرات نیمه محسوس و دسته اثرات محسوس. ما در ادامه اثرات مثبت بازاریابی محتوا در این دو دسته رو بررسی می کنیم :

امتیازات نیمه محسوس بازاریابی محتوا

– تقویت و معروفیت برند

ایجاد محتوای مناسب باعث می شه تا مخاطبین شما چیزی واسه صحبت کردن و به اشتراک گذاری اون با بقیه داشته باشن. وقتی اونا درباره محتوایی که در سایت یا شبکه اجتماعی شما هست صحبت می کنن، درواقع در حال صحبت کردن در مورد خود تجارت و برند شما هستن. در میون این صحبتا در بیشتر موارد چیزای مختلفی به اشتراک گذاشته می شه. این چیزها می تونن لینک مطالب شما، تصاویر اینفوگرافیک، ویدئوها و بسیاری دیگه از شکل های جور واجور محتوا باشن. همچین چیزی به افزایش محبوبیت برند شما کمک زیادی می کنه و افزایش محبوبیت و معروفیت یه برند همون کلید موفقیت پایانی شما میشه. این مسئله حتی در حالتی که بعضی از کاربران حتی نام برند شما رو نشنیده باشن هم اثر مثبتی داره.

– کسب احترام و تشویق از دید کاربران و دیگه تجارتا

یه محتوای خوب که از راه یه بازاریابی محتوای درست به منتشر کردن درآمده باشه و بتونه نیازها و اطلاعات لازم رو ارائه کنه، توانایی این رو داره تا تجارت شما رو مورد تشویق همه بذاره. اینکه بخواین از دیدگاه مخاطبین قابل احترام و تشویق برانگیز به نظر بیائید مسئله ایه که نیاز به جلب توجه و اعتماد اونا داره. از بهترین روشی که بشه با کمک اون اعتماد کاربران رو جلب کرد، ارائه اطلاعات درست و به درد بخور و کاربردی به شکل تولید محتوای اختصاصیه.

انتشار مطالب آموزشی خاص، راهکارها و در کل مطالب منحصر به فردی که مخاطبین خاصی به دنبال اونا هستن می تونه در این راه به شما کمک کنه. مثلا توجه به نگرانی های فردی و اجتماعی، مطالب و سؤالاتی که تو ذهن کاربران هست و توجه به ترندهای مطرح روز از یه طرف، و ایجاد یه محتوای شفاف واسه بررسی این مسائل از طرف دیگه می تونه مستقیماً به افزایش ارزش شما و برندتون کمک کنه.

در طرف مقابل سایتای بسیار زیادی هستن که هیچ ایده ای درباره اینجور مسئله ای نداشته و فقطً به دنبال پر کردن سایت خود با محتوای جور واجور هستن. این سایتا که بیشتر کارخانه محتوا هم نامیده می شن در مدت زمان کوتاهی با افت چشم گیری رو به رو می شن. چون که هدفی در تولید محتوای اون ها دیده نمی شه و طولی نمی انجامد که کاربران و مخاطبین اون ها از سبک تکراری و بی هویت این نوع سایت ها خسته می شن. کاربران دنبال جایی هستن که بتونن به اون اعتماد کنن. اگه اینجور سایتایی قادر نیستن تا اعتماد کاربران رو جلب کنن، پس شما این کار رو بکنین.

یادتون باشه که اعتماد به سرعت به اعتبار شما تبدیل شده و اعتبار شما دلیل محکمی واسه افزایش بهره وری از نام برندتون میشه.

– افزایش غیرمستیم اندازه تبدیل کاربر به مشتری

فرض کنین بخشی از محتوای سایت شما در جایی که کسی با نام برند شما آشنا نیس منتشر شده و به اشتراک گذاشته شده باشه. اگه این محتوا کیفیت لازم و ارزش کافی رو به کاربران انتقال داده باشه، شانس اینکه اون کاربران واسه به دست آوردن جزییات بیشتر از جایی که این محتوا رو تولید کرده سراغ شما رو بگیرن به مراتب بیشتر می شه. اینجور روند ای در آخر به بازخوردهای بیشتر کاربران و تبدیل شدن کاربران به مشتریان منجر می شه. اما نکته ای که شما رو واسه رسیدن به همچین چیزی کمک می کنه، ارائه محتوای هدف دار واسه مخاطبین هدف دار می باشه. هرچه این پروسه بیشتر و بهتر صورت بگیره، فاصله بین مخاطبین با اجناس و سرویساتون کمتر می شه و همین مسئله به افزایش چشم گیر فروش شما کمک می کنه.

– جذب دیگه بازاریابان آنلاین

بازاریابی محتوا پایه راه اندازی تموم کمپینای بازاریابی اینترنتیه. با تولید و منتشر کردن محتوا، می تونید بازاریابای دیگری رو به کار و کاسبی خود جذب کرده و موقعیتی مناسب واسه ایجاد همکاریای تیمی جفت و جور کنین. مثلا شما می تونید محتوای تولید شده خود رو با همکاری صفحات مجازی در شبکه های اجتماعی به اشتراک بذارین و یا با همکاری با افراد متخصص در سطح وب، از همین روش محصول یا سرویس خود رو به شکل خیلی گسترده تری در برابر دید عموم بذارین. صدها و هزاران تیم آنلاین در جای جای اینترنت وجود دارن که می تونن همکاریای مفیدی واسه شما رقم بزنن. در این راه تولید محتوا می تونه حکم پل ارتباطی رو داشته و موضوع اصلی همکاری شما با این تیما باشه. بدیهیست که یه تولید محتوای با کیفیت و هدف دار در کنار همکاری با تیمای متخصص واسه گسترش این محتوا نتیجه ای عجیب واسه کار و کاسبی شما رقم میزنه.

امتیازات محسوس بازاریابی محتوا

– افزایش ترافیک و بازدیدهای سایت

شایدً مشخص ترین و پرطرفدارترین مزیت اول بازاریابی محتوا، کسب ترافیک یا همون بازدیدهای بیشتر کاربران از سایت یا شبکه شما میشه. این مزیت به نوبه خود مهم ترین چیزیه که بازاریابی شما رو به مقدار بسیار زیادی محکم و در عین حال به درد بخور می کنه. محتوای با کیفیت بدون هیچ چون و چرایی باعث می شه تا مردم زیادی به سایت شما مراجعه کنن که در نتیجه اون درصد قابل قبولی از این مردم با اجناس یا سرویساتون آشنا شده و مستعد تبدیل شدن به مشتریاتون هستن.

– بهبود شرایط SEO

وقتی بحث سئو یا همون بهینه سازی موتورهای جستجو در میان باشه، هممون می دانیم چی بیشترین اثر رو در این مورد داره. اثرات زیادی که از راه بازاریابی محتوا شامل سئو می شه اونقدر زیاده که می توان گفت فقط با دقیق شدن و فوکوس کردن روی محتوا شما می تونید بدون نیاز به هیچی دیگه ای سئوی سایت خود رو تضمین کنین. محتوای خوب باعث جذب کلیکای بیشتر و معتبر شدن لینکاتون می شه. گوگل و دیگه موتورهای جستجو هم از همین عامل به خاطر رتبه بخشیدن به سایتا استفاده می کنن.

گوگل هم اینکه با کمک رباتای هوشمند و پیشرفته خود به صورت تخصصی محتوای سایت شما رو بررسی می کنه و از همین روش متوجه نوع دقیق کار و کاسبی شما می شه. بعد با در اختیار داشتن این اطلاعات، یافته های جستجوهای در رابطه بیشتری رو به سمت سایت شما روونه می کنه. در این حالت کاربران یا مشتریان بالقوه بیشتری خیلی راحت تر شما رو پیدا می کنن و این حالت ایده آل همون بازاریابی درست و هدفمندیه که ما در مورد اون صحبت می کنیم. بهتره بدونین که اینجور شرایطی هم اینکه باعث می شه تا جستجوهای بلند هم با شانس خیلی بیشتری به سایت شما منتهی شن.

امتیازات و بهبودهای حاصل از تولید محتوا واسه سئو بیشتر از این موارده. باید اینم بگیم که که سایتای بدون محتوا یا با محتوای ناجور ً هیچ جایگاهی در سئو و کسب رتبه های برتر در موتورهای جستجو ندارن؛ حتی اگه با هزینه های سنگین و تبلیغات تلاش کنن تا در این لیست قرار بگیرن، در بهترین حالت واسه یه مدت کوتاه در این میدون رقابت هستن. اگه محتوا وجود نداشته باشه، موتورهای جستجو چی از سایت شما رو به کاربران معرفی کنن؟ چی واسه SEO وجود داره؟

مقاله در رابطه: چیجوری واسه رشد سئو، روش هدف دار بازاریابی محتوا بسازیم؟

– افزایش مستقیم اندازه تبدیل کاربر به مشتری

درست مثل اثر غیرمستیم این مورد، بازاریابی محتوا می تونه به صورت مستقیم هم این کار رو واسه شما آسون کنه. در اینجور حالتی شما به جای اینکه به وسیله شخص سومی به بقیه معرفی شید، خودتون مستقیماً با ارائه اطلاعات و محتوای مناسب کاربران فعلی رو به مشتریان ثابت تبدیل می کنین. واسه این کار باید باعث شید تا کاربران شما مطمئن شن جای مناسبی اومده و در حال به دست آوردن اطلاعاتی هستن که به دنبالش بودن. مثلا درج توضیحات درست و محتوای با کیفیت درباره اجناس یا سرویسا می تونه ارزش زیادی به کار و کاسبی شما ببخشد.

آمارها نشون میدن کاربران تمایل بیشتری به خرید و به کار گیری سرویسای سایتایی دارن که اطلاعات لازم رو ارائه کرده باشن. در واقع اگه شما بتونین با بازاریابی محتوا چیزی که کاربران به دنبالش هستن رو ارائه کنین، اونا هم دلیلی واسه ترک کردن سایت شما ندارن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، احتمال تبدیل شدن به مشتریان شما هم در این حالت بسیار بیشتر می شه.

مقاله پیشنهادی: شناخت رفتار مشتریان با یه ترفند ساده

می توان بدون داشتن بودجه ای زیاد و یا یه تیم بزرگ در بازاریابی محتوا موفق ظاهر شد؟

جواب این سؤال یه کلمه س: بله!

شایدً این مورد از مهم ترین دلایلیه که بازاریابی محتوا رو به یکی از بهترین شکل های جور واجور کسب و کارا، نه فقط در تجارتای آنلاین، بلکه در بین همه تجارتا در کل دنیا تبدیل کرده. کاملا معلومه که وجود پشتوانه مالی و اعضای تیم در پروسه رسیدن به اهداف تجاری از راه بازاریابی محتوا باعث پیشرفت بسیار سریع تر شما می شه اما اگه شما حتی منابع، نیرو و بودجه کافی واسه تولید محتوای عالی ندارین، بازم می تونید در این تجارت پیشرفت کنین. اما چیجوری؟

مطلب دیگر :
بهینه سازی محتوا

در دنیای بازاریابی آنلاین مبحثی با عنوان “محتوای همیشه سبز” هست. محتوای همیشه سبز درواقع محتواییه که کمتر سایت یا تجارت دیگری به سراغ اون رفته. این مدل محتوا دو ویژگی اصلی داره:

یکی اینکه بیشتر موضوعات تخصصی و به ظاهر کم طرفدار رو دربر می گیرد، اما همیشه طرفداران و کاربران خود رو داره.

ویژگی دوم نبود داشتن تاریخ انقضا هستش. خیلی از مطالب و محتوای منتشر شده در سایتای جورواجور با اینکه در زمان انتشار اهمیت داشتن، اما بعد از یه مدت از تب و تاب افتاده و تأثیرگذاری اونا به کمترین حد ممکن ممکن می رسد. محتوای همیشه سبز از این قانون مستثنیه. این یعنی شما اگه هر وقتی به سراغ تولید و منتشر کردن اینجور محتوایی برید، تا سالای سال محتوای شما جزو ترندینگای محبوب به حساب اومده و از جایی که کمتر شکل های جور واجور مشابه اون وجود دارن، مطلب مورد نظر شما همیشه در حال بازدید و دست به دست شدن میشه. پس اگه تیم بزرگی ندارین و یا پشتوانه مالی مناسبی در اختیارتون نیس، از محتوای همیشه سبز استفاده کنین.

تولید این مدل محتوا با اینکه زمان تقریباً بیشتری نسبت به دیگر شکل های جور واجور محتوا نیاز داره، ولی در عین حال منبعی عجیب واسه کار و کاسبی های کوچیک تره تا بتونن با دقیق شدن و فوکوس کردن روی اون در بازاریابی محتوا حضور پررنگی داشته باشن. فقط بخش مهم این ماجرا اینه که باید قبل از هر چیز با بررسی دقیق سایتای دیگه و توجه به نگرانی ها و خواسته های مردم، موضوع در رابطه و مناسب رو پیدا کنین. البته مشکل دیگری هم در تولید اینجور محتوایی هست و اونم نبود وجود منابع زیاد واسه کسب اطلاعاته. به هر حال شما باید با دقت بیشتری موضوعات جور واجور رو بررسی کرده و حتی اگه لازم باشه تحقیقات کامل انجام بدین. اما می تونید مطمئن باشین که تولید یه محتوای همیشه سبز ارزش ده ها محتوای معمولی رو داراس.

یادتون نره که در مبحث بازاریابی محتوا تحت هر شرایطی کیفیت بر کمیت ارجعیت داره.

– برگشت سرمایه در بازاریابی محتوا

در بحث بازاریابی دیجیتال چیزی با عنوان “برگشت سرمایه” هست که اون رو با کلمه ROI (مخفف Return On Investment) می شناسن. این مبحث به سرمایه گذاریای مالی واسه راه اندازی و گسترش فعالیتای اقتصادی در بستر اینترنت و یا بیرون از اون گفته می شه. قبل از شروع هر نوع کار و کاسبی ای، کارآفرینان باید با این مسئله دست و پنجه نرم کنن.

سرمایه گذاری

در واقع شروع یه کار و کاسبی ً نیاز به سرمایه گذاری داره. این سرمایه گذاری ممکنه کوتاه مدت و یا دراز مدت باشه. هم اینکه مقدار اولیه اون ممکنه ناچیز و یا بسیار زیاد باشه. در بیشتر موارد در این جور سرمایه گذاریا تضمین خاصی در برگشت مقدار سرمایه وجود نداره، اما در مبحث بازاریابی محتوا این بحث جایگاهی خاص داره.

در این تجارت شما می تونید با هزینه ای کم و حتی در بعضی موارد بدون سرمایه اولیه، یه تجارت نوپا و مستعد موفقیت راه اندازی کنین. هم اینکه آمار و ارقام جهانی نشون میدن که سرمایه گذاری در تولید محتوا (اگه به صورت درست اجرا شده باشه) توانایی برگشت سرمایه مناسبی داره. یعنی سرمایه اولیه شما طی مدت نه خیلی زیادی به کمک تولید محتوا بازیابی شده و به سوددهی تبدیل می شه.

پس می توان گفت که یکی از مهم ترین امتیازات بازاریابی محتوا بحث سرمایه گذاری در اون هستش. شما قادر هستین تا با هزینه ای کم این بازاریابی رو راه اندازی کرده و از دید برگشت سرمایه هم روی اون حساب خاصی باز کنین. البته نیاز به گفتن نیس که این موارد فقط اگر شما فعالیت درستی در این مورد داشته باشین جوابگو هستن.

– عرض اندام در مقابل رقبا

واسه شمام تا حالا پیش آمده که از دیگر افراد یا تجارتا تعریفایی شنیده باشین؟ مثلاً در حال بحث با دوستان یا همکاران خود در مورد موضوعی خاص هستین و یکی از دور و بری ها شما می گوید “فلان شرکت یا فلان سایت اینجور کاری کرده”. همچین چیزی از جمله مسائلیه که بازخورد و اثر سریعی در مردم داره. اگه شما در جایگاهی قرار بگیرین که بقیه مخصوصا رقبای شما در مورد شما صحبت کنن، یعنی به درستی راه موفقیت رو انتخاب کردین. محتوا یکی از مؤثرترین راه هاییه که شما رو به این هدف نزدیک می کنه.

تولید حرفه ای محتوا به شما کمک می کنه تا بتونین بر سر زبانا قرار بگیرین. محتوا می تونه باعث شه شما یه منبع و یه منبع متفاوت و قوی شناخته شید و این موضوع از دو نظر کلی به نفع شما میشه. اول اینکه مردم مراجع معتبر رو تحت هر شرایطی اولویت خود قرار میدن و دوم، شما با این کار واسه رقبای خود خط و نشون کشیده و نشون می بدید که کار اون ها واسه رقابت با شما سخت میشه. پس اگه دنبال ابزاری واسه رسیدن به اینجور خواسته هایی هستین، بازاریابی و تولید محتوا همون چیزی ست که باید به سراغش برید.

روش هدف دار بازاریابی محتوا چیه؟

در خیلی از منابع از عنوان روش هدف دار محتوا واسه این بحث یاد شده. درست مثل بحث تولید محتوا و بازاریابی محتوا، روش هدف دار محتوا هم مسئله ایه که ممکنه باعث ایجاد پریشونی و گیجی در وب مسترها شه. با یه تعریف ساده می توان گفت که روش هدف دار محتوا هدف گذاری، تحقیق درباره مخاطبین، تحقیق درباره راه و روشای اجرا بازاریابی محتوا، استایل و نوع کار، ایده پردازی و دیگه مسائل مشابه در مورد تولید هدف دار محتوا می باشه.

این یعنی اگه شما به صورت هدف دار و با برنامه ریزیای از پیش تعیین شده وارد فاز تولید محتوای حرفه ای و اقتصادی شید، درواقع در حال پیش بردن روش های هدف دار محتوا هستین. با دونستن این حقایق، حالا با درک خیلی بهتری از این مسئله می تونید شروع به کار کنین.

برنامه ریزی

راهکارهایی که در ادامه به اون ها می پردازیم، نکاتی مهم واسه کسب موفقیت در این مورد هستن که باید به درستی اون ها رو روش زوم کرد.

مقاله در رابطه: ۶ نکته واسه داشتن بهترین روش هدف دار در بازاریابی محتوا

۱٫ مخاطبان خود رو مشخص کنین

واسه هر کار و کاسبی ای اولین قدم تعیین کردن مخاطبینه؛ چون که وگرنه اهداف کاری شما بی معنی هستن. در بحث تولید محتوا هم این مسئله صادقه. شما باید قبل از هر چیزی مخاطبین خود رو به صورت هدف دار انتخاب کنین. واسه این کار باید ببینین که زمینه کاری شما واسه کدوم دسته از افراد باحال تر و از اون مهم تر، واسه چه کسائی لازمه. با تحقیق و تحقیق و رفتارشناسی کاربران می تونید قدم بزرگی در این مرحله وردارین. مثلا با جستجو در سطح اینترنت و یا شبکه های اجتماعی می تونید فهمیده باشین که سلایق کاربران به چه صورته و یا اونا به دنبال چه چیزایی هستن. بعد می تونید برابر با خواسته های کاربران، شروع به تولید محتوای هدف دار و هم جهت با این خواسته ها کنین.

شما باید دونین که می خواهید با چه کسائی در رابطه باشین و برعکس چه کسائی می خواهند با شما در رابطه باشن. اطلاعات زیر از مهم ترین مسائلیه که باید در این بخش به اون ها توجه کرد :

یادتون نره که روش هدف دار بازاریابی محتوا بدون شناخت کامل مخاطبین کامل نمیشه.

۲٫ اهداف خود رو مشخص کنین

درست بعد از وقتی که مخاطبین خود رو شناسایی و مشخص کردین، حالا نوبت اینه تا اهداف خود رو هم مشخص کنین. واسه اینجور کاری بعد از سبک و سنگین کردن لیست خود، به نوبت به سراغ مهم ترین هدفا برید و این کار رو تا وقتی که یه یا دو هدف خود رو پایانی نکردین ادامه بدید. مثلا با در نظر گرفتن شناخت کافی که از مخاطبین به دست آورده و هم اینکه با در نظر گرفتن زمینه کاری خود، سراغ کلمات کلیدی مرتبطی برید که نه فقط کاربران شما رو به وجد بیاره، بلکه یکی از اهداف اصلی و بلندمدت در بازاریابی محتوای شما هم به حساب بیاد.

بعد از تعیین کلید واژه در رابطه (که باید به صورت هدف دار انتخاب و بررسی شده باشه) می تونید به سراغ برنامه ریزی و زمان بندی کردن اهداف خود برید. مثلاً هدف خود رو اونقدر مشخص کنین که در آخر فصل جاری، بتونین در کلمه مورد نظر محتوای خود رو در یافته های صفحات اول موتورهای جستجو ثابت کنین و تا به این هدف دست پیدا نکردید، سراغ اهداف بعدی نرید.

۳٫ سبک کاری خود رو با وجود برندتون یکی بودن بدید

محتوا اثر مستقیمی روی نام تجاری و کار و کاسبی شما داره. برند شما هویت تجارت شماس و اینکه عنوان و نام برند شما رابطه زیادی با روش هدف دار کاری شما باید داشته باشه، وگرنه انگار یه شکست بزرگ میشه. تولید و بازاریابی محتوای در رابطه، می تونه اعتبار و قدرت برند شما رو بهتر کنین. در طرف مقابل، بی توجهی به کیفیت و یا تولید محتوای غیر اصولی و غیر در رابطه می تونه عواقب بدی واسه تجارت شما داشته باشه.

همونطور که قبل از اینم گفتیم، در مبحث بازاریابی محتوا کیفیت بر کمیت اولویت داره. پس محتوای زیاد حتی اگر موضوعات زیادی رو تحت پوشش قرار داده باشه ملاک اصلی نیس. بعضی از تجارتا بر مبنای محتوا راه اندازی شدن که روشن ست نیاز به محتوای بیشتری دارن، اما یه سری های دیگه از کسب و کارا هستن که جایگاه محتوا در اونا به این صورت نیس و کیفیت شون اهمیت خیلی بیشتری داره. قبل از هر چیز باید ببینین که تجارت شما از کدوم مدله.

مقاله در رابطه: چیجوری با هزینه کم، برندسازی کنیم؟

۴٫ یه چارچوب کاری و یه تیم محتوا بسازین

حالا شما با مفاهیم اصلی بازاریابی و روش هدف دار محتوا آشنا هستین و زمان اون شده تا به صورت جدی وارد مرحله اجرایی شید. در ادامه این مقاله به سراغ آموزشایی می رویم که با کمک اونا بتونین جایگاه خود رو در بحث بازاریابی محتوا پیدا کرده و مطمئن شید که شما و تیم محتوای شما در راه درست قدم گذاشته اید.

۵٫ افراد متخصص و مناسب رو واسه تیم محتوای خود پیدا کنین

کسب موفقیت در اجرای روش های هدف دار بازاریابی محتوا قبل از هر چیزی به شرط یه مورد خیلی با اهمیته و اونم تیم محتوای شما می باشه. درواقع فراز و نشیبای تجارت محتوایی شما به کارکرد این افراد بستگی داره. پس نیاز به گفتن نیس که چقدر انتخاب درست این افراد مهمه.

افراد زیادی وجود دارن که بتونن تیم محتوای شما رو تشکیل؛ اما این وظیفه شماس که بهترینا رو در کنار همدیگه جمع کنین. حتی اگه لازم بود که در این تیم فقط یه نفر حضور داشته باشه هم به اون توجه کنین و از جذب نیروهای غیرتخصصی و فقطً تکمیل این بخش در سریع ترین زمان ممکن دوری کنین. نتیجه اینجور اشتباهی یه مدت بعد کار و کاسبی شما رو شدیدا به رقابت کشیده و کار رو واسه شما سخت می کنه.

این پیشنهاد رو جدی بگیرین: از اول کار رو تخصصی و اصولی شروع کنین! مگه اینکه بخواین چند سالی از زمان خود رو با آزمون و خطاهای زیاد هدر بدین.

کار و کاسبی های زیادی با این مسئله دست و پنجه نرم کردن و جالبه بدونین که نمونه های خیلی از اونا به خاطر اینکه در زمان مناسب قادر به پیدا کردن افراد مناسب نبودن، خودشون به تنهایی تیم محتوا رو راه اندازی و اداره کردن و بعد از مدتا، بازم از تصمیمی که گرفتن خوشنود هستن. این یعنی شما به تنهایی هم می تونید روش های هدف دار بازاریابی محتوا رو اجرا کنین. فقط ممکنه در این صورت زمان بیشتری نیاز داشته باشین و در اندازه و حجم کمتری کار کنین.

واسه تشکیل یه تیم محتوا به چه کسائی نیاز دارین؟

یه تیم محتوا شامل کارشناسان تولید محتوا می باشه. برخلاف چیزی که به ظاهر به نظر می رسد، یه روش هدف دار تولید محتوا نیاز به چند متخصص در زمینه های اصلی این مبحث داره. با اینکه در ظاهر اینطور نیس و اتفاقاً این مسئله معمولا مورد توجه قرار نمی گیرد، اما شما باید واسه این تیم افراد متخصص در بخشای جورواجور رو پیدا کنین و یا شخصی رو به کار بگیرین که همه قابلیتا رو داشته باشه. این موارد شامل تخصصای زیر می شه :

گروه اول: استراتژیستای محتوا

شما به کسی نیاز دارین که قبل از شروع برنامه های تولید محتوا، یه راه حل و هدف اصلی جفت و جور کنه. اینجور فردی با عنوان استراتژیست محتوا شناخته می شه. یه استراتژیست محتوا به عنوان یه کارگردان عمل کرده و با در نظر گرفتن نیازای کار و کاسبی شما، تصمیمات مهم و مؤثری در این مورد می گیرد. افراد ماهری که در این بخش فعالیت دارن با موضوعات و راهکارهایی آشنا هستن که دیگه افراد و بازاریابان معمولی متوجه اون ها نیستن. پس حضور اینجور شخصی می تونه حرکت در راه درست و فعالیت مؤثر شما در کار بازاریابی و تولید محتوا رو آسون کردن بخشیده و اون رو سازماندهی کنه.

راه حل

استراتژیستای محتوا محققانی هستن که با تحقیق و تحقیق در مورد کار و کاسبی شما ایده های ناب رو واسه این نوع بازاریابی پیدا می کنن. این استراتژیستا هم اینکه می تونن به عنوان مشاورانی واسه کسب و کارا به شما کمک کنن و راهکارهای مناسب دیگری که در زمینه های کاری شما واسه تجارتتان به درد بخور هستن رو معرفی کنن. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین وجود اینجور متخصصانی در تیم شما باعث می شه تا در آینده هم نگران نباشین؛ چون که این آدما به خاطر تجربه و علم خود می تونن تصمیمات مهم و درستی در هر لحظه از فعالیت تجاری شما بگیرن.

گروه دوم: نویسندگان محتوا

نویسندگان همون نیروهای خلاقی هستن که تو یه تیم محتوا هستن. اگه تیم محتوا رو به یه ماشین تشبیه کنیم، نویسندگان حکم چرخای اون رو دارن و کاملا معلومه که وجود کلی فعالیت این بخش به این افراد وابسته. اشتباه نکنین. نویسنده ها فقط کسائی که محتوا رو تولید می کنن نیستن؛ بلکه این افراد اگه به درستی انتخاب شده باشن می تونن ایده پردازان عالی باشن. معمولاً نویسندگان بعد از کسب تجربه بلندمدت در مورد تولید و نوشتن”

تجربه