Posted on

افزایش تعداد مخاطبان سایت یکی از مهمترین نگرانی های کار و کاسبی های بزرگ دنیاست. بعد از این که کاربران به سایت و وبلاگ شما هدایت شدن، مهمترین نکته موندگاری مخاطب و اندازه تعامل اونا با سایت شماس.

وقتی که واسه ایجاد یه سایت موفق برنامه ریزی می کنین، همیشه باید مشارکت یا تعامل کاربر سایت رو مورد توجه بذارین.
ولی این دقیقاً معنیش چیه؟
وقتی که بازدیدکنندگان به سایت شما وارد می شن، توقع دارین، محتوای سایت شما رو بخونن، با فرم ها رابطه برقرار کرده و اونا رو تکمیل کنن و روی دکمه های فراخوان کلیک کنن. این دقیقاً همون تعامل کاربر در عمله، اما این اصطلاح گسترده تر از اون هستش که فکر می کنین.
واسه موفقیت، باید بدونین که به چه شکلی تعامل حداکثری رو تعریف کرده و چیجوری این عامل مهم وب سایت رو به خاطر جذب بیشتر سرنخا و کسب درآمد بیشتر در آینده زیاد کنین.

تعامل کاربر معنیش چیه؟

به زبون ساده، تعامل کاربر وقتی معنا داره که بازدیدکنندگان سایت شما به اندازه ای از محتوای سایت خوششون اومده که خیلی راحت به اون می چسبند، جذب می شن و در آخرً تبدیل می شن. مهمتر از همه، وقتی که مشارکت کاربر بالا باشه، متوجه میشین که مخاطبان شما وفادارتر هستن. متوجه می شید که بازدیدکنندگان بیشتر مراجعه کرده و تبدیل بیشتر رخ می دهد، چون سایت شما خیلی راحت کار می کنه.

شکل های جور واجور تعامل کاربر

شکل های جور واجور مختلفی از تعامل در بازدید از یه وب سایت هست. اینجا چند مثال بیان می شه.

خوندن و جذب کردن مطالب

وقتی که یه بازدید کننده به سایت شما وارد می شه، اول صفحه اصلی شما رو می بیند و بعد شروع می کنه به کلیک کردن و رفتن به بقیه صفحات سایت، این یعنی تعامل کاربران. آدما به طور فعال، کار و کاسبی و خدماتی که ارائه می بدید رو ذره ذره یاد می گیرند. هرچقدر یه فرد آگاه تر شه، احتمال اینکه از شما خرید کنه بیشتر می شه. به خاطر همین افزایش تعامل کاربر سایت، واسه موفقیت شما اهمیت زیادی داره.

نظرات و گفتگوهای بازدیدکننده

این نوع تعامل کاربر در حالتیه که مخاطبان شما، آزمونا رو تکمیل می کنن، نظرسنجیا رو جواب میدن، در نظرسنجی ها شرکت می کنن، با ربات های گفتگو ارتباط برقرار می کنن، و یا با محتوای تعاملی وب سایت شما رابطه برقرار می کنن. این مثال ها نه فقط باعث افزایش تعامل می شن، بلکه اونا رو سرگرم هم می کنن و بازدیدکنندگان رو واسه تبلیغ کلامی و برگشت دوباره بیشتر به سایت، راضی می کنن.

اشتراک در شبکه های اجتماعی

اگه بازدیدکنندگان،وبلاگ شما رو دوست داشته باشن، شایدً روی دکمه فیس بوک کلیک می کنن تا پست های شما رو با دوستای خود به اشتراک بذارن. مبادرت به کلیک کردن دکمه های اشتراک شبکه های اجتماعی شما، به عنوان تعامل کاربر حساب می شن.

مبادرت به کلیک کردن دکمه های اشتراک شبکه های اجتماعی شما، به عنوان تعامل کاربر حساب می شن

توجه کنین که تا چه حد سایت HubSpot گزینه های زیادی رو واسه بازدیدکنندگان سایت خودجهت به اشتراک گذاشتن محتوای برندش در وب ارائه میده. این تکمه ها مطمئنا باعث افزایش تعامل کاربران در کل سایت و پروفایل شبکه های اجتماعی برند می شه.

دیدن فیلما و تصاویر

وجود یه صفحه گالری تصاویر و فیلم ها در سایت، به بازدیدکنندگان محتویاتی رو ارائه می دهد تا بتونن به دلخواه به لذت شون ادامه. با این حال، حتی اگه تصاویر فقط روی صفحه خونه شما باشه، مطمئن باشین که کیفیت همه محتوای چشمی بالا باشه، چون تصاویر با کیفیت پایین موجب تعامل کاربر نمی شه.

بهترین روش جهت افزایش تعامل کاربر در وب سایت شما چیه؟

۱٫بارگزاری سایت خود رو سریع تر کنین

اگه توقع دارین بازدیدکنندگان رو در سایت نگه دارین و تعامل اونا رو با المانهای متنوعی که دارین درگیر کنین، صفحات وب شما باید واسه بازدیدکنندگان بدون این دست اون دست کردن بارگیری شن. حتی یه ثانیه تأخیر در بارگزاری می تونه ضربه بدی به تعامل کاربر و اندازه تبدیل بزنه.

سرعت سایت در گوگل آنالیتیکس
سرعت بارگزاری سایت

گوگل آنالیتیکس راهکارهای افزایش سرعت سایت رو در عنوان زیرمنوی «سرعت سایت» پیشنهاد میده. 

هم اینکه می تونید از وسیله دیگری مانند GTMetrix استفاده کنین. اگه سرعت بالا اومدن سایت شما کند باشه، این سایت پیشنهاداتی جهت افزایش سرعت سایت ارائه می دهد.

بررسی سرعت سایت با GTmetrix
با کمک GTmetrix می تونین سرعت سایت و بارگزاری صفحات رو بررسی کنین

اگه فرصتی واسه بهبود سرعت سایت هست، شک نداشته باشینً این اقدام رو در اولویت بذارین تا جذاب ترین سایت در جهان رو داشته باشین. اما اگه سرعت اون بسیار کند باشه، بدون هیچ سختی ای این جذابیت می تونه واسه همیشه از بین بره.

۲٫چیدمان سایت رو از نو بسازین

پریشونی و گیجی زیادتر از اندازه کاربر در سایت، منتهی به افزایش اندازه اندازه خروج از سایت که نقطه مقابل اندازه تعامل کاربره، می شه. اگه ساختار سایت شما شدیدا پیچیده س، یه ساختار ساده طراحی کنین. منو سایت باید در مرکز دید بوده و به آسونی واسه هر فردی قابل درک باشه. به اندازه کافی از فضاهای سفید استفاده کنین تا محتویات سایت خیلی راحت در برابر دید قرار بگیرن. و همیشه فونتای خوانا با اندازه متن مناسب استفاده کنین.

منوی سایت
منوی سایت رو به حدی نمایان و برجسته کنین تا مخاطبان خیلی راحت و با اشتیاق منو رو رویت کنن

وقتی که باتکنولوژی برجسته اپل روبرو می شید، بیشتر فضاهای مشکی رو می بینین، اما منطق و راه و روش همونه. منوی سایت رو به حدی نمایان و برجسته کنین تا مخاطبان خیلی راحت و با اشتیاق منو رو رویت و خیلی راحت جستجو کنن. 

۳٫جستجو در سایت خود رو ساده کنین

بازدیدکنندگان سایت شما باید بتونن اطلاعات لازم خود رو فقط با دو تا سه کلیک پیدا کنن. تو یه کلام، اگه جستجو در وب سایت شما خیلی سخت باشه، اندازه خروج یا ترک از سایت افزاش یافته و اندازه تعامل کاربر کم میشه. بهترین راه حل اینه که یه منوی ساده جفت و جور کنین و دسته بندی مناسبی از صفحات و پست های وبلاگ رو بسازین تا اطلاعات سازماندهی شده همیشه به بهترین شکل ممکن درد دسترس قرارگیرند. واسه داشتن یافته های بهتر، هم اینکه یه ماژول جستجو در سایت تون قراردهید تا بازدید کنندگان چیزی که رو که نیاز دارن بتونن فورا پیدا کنن.

۴٫ساختار لینک های سایت رو بهبود بدید

لینکا باید دارای متن لنگر مشخص و واضحی باشن و کلیک روی اونا، به صفحات مشخص و در رابطه برگشت داده شه. مهمتر از همه، لینکا باید کار کنن، بنابر این قبل از منتشر کردن در سایت، اونا رو تست کنین و مطمئن شید به صفحه مناسب و درستی که می خواهید برگشت داده می شن.

۵٫متون سایت رو کوتاه کنین

تحقیقات نشون میده که صفحات با ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ کلمه بیشترین تاثیر رو در تعامل کاربران ایجاد می کنن. اینجور برداشت می شه که هر چی تعداد کلمات بیشترباشد، بازدیدکنندگان سایت مدت زمان بیشتری رو صرف خوندن می کنن. متون سایت رو بی دلیل طولانی نکنین، اما تا جایی که ممکنه محتوای با کیفیت، آموزنده و عملی که واسه بازدیدکننده سایت ارزشمنده جفت و جور کنین. این سبک از محتوا چیزیه که بازدیدکنندگان امروزی بیشتر با اون تعامل دارن.

۶٫پاراگرافای بزرگ رو به بلوکای متنی کوتاه تقسیم کنین

تعداد کمی از افراد حاضرن وقت بذارن تا یه پاراگراف متنی طولانی رو به طور کامل بخونن، مخصوصاً اگه حجم پارگراف تا ۲۰۰۰ کلمه هم رسیده باشه. واسه به دست آوردن یافته های بهتر، یه پارگراف طولانی رو با به کار گیری زیر عنوانای در رابطه و کلیدی پرمعنا،بولت پوینت، لیست اعداد و تعداد کافی از فضای سفید بین پاراگرافی به پارگرافای کوتاه تبدیل کنین.

به کار گیری پاراگرافای کوتاه
پاراگرافای بزرگ رو به بلوکای متنی کوتاه تقسیم کنین

هم اینکه می تونین پاراگرافا رو با قرار دادن تصاویر و ویدیوهای در رابطه از هم جدا کنین، با این کار ارزش محتویات خود رو هم افزایش دادین. به فکرهمه مدل مخاطبی باشین، مثلاً آدمایی که بجای اینکه محتوای سایت شما رو بخونن از روی اون رد می شن. بنابر این فرمت و قالب محتوا رو به شکلی نمایش بدید تا این دسته از مخاطبا هم با محتوای شما رابطه برقرار کنن، اینطوری هر  مدل مخاطبی رو در پروسه تعامل برقرار کردن قرار می دید.

۷٫نمایش محتوای در رابطه در بین صفحات

آمازون با نمایش اجناس در رابطه، بازدیدکنندگان رو واسه ادامه گردش در سایت و خرید بیشتر تشویق می کنه. شمام می تونین همین کار رو با  نمایش صفحات و پستای وبلاگ در رابطه انجام بدین. ما باید با طراحی دوباره صفحات وبلاگ کاری کنیم تا بازدیدکنندگان رو از صفحه ای به صفحه ای دیگه و از پست وبلاگی به پستی دیگه انتقال بدیم.

۸٫ چت باکس اضافه کنین

اضافه کردن یه چت باکس در صفحه اصلی، به بازدیدکنندگان این امکان رو می دهد تا هر زمان که با مشکلی مواجه می شن، به آسونی درخواست کمک کنن. البته یادتون باشه که چت باکسا نباید مزاحم بازدیدکننده باشن، اما باید در صورت نیاز کاربر در دسترس هم باشن.

واسه راحتی مخاطب، عکس و نام نماینده سایت رو به چت باکس اضافه کنین. اینطوری،مخاطبان فکر نمی کنن که تموم وقت با یه ربات صحبت می کنن. فقط وقتی که هیچکی از طرف سایت آنلاین نیس تا پاسخگوی چت باکس باشه، مخاطب رو در جریان بذارین تا باعث ناراحتی ایشون نشید. واسه به دست آوردن یافته های بهتر، به صورت منظم مکالمات چت باکس رو تجزیه و تحلیلکرده و راه های بالابردن کیفیت صحبت با مخاطبان آینده سایت رابرای نماینده سایت مشخص کنین.

۹٫نمایش درست در گوشی موبایل

از یه وسیله تست نمایش درست در گوشی موبایل، مانند وسیله تست موبایل بوسیله گوگل، استفاده کنین تا مطمئن شید محتویات سایت شما در تموم دستگاه ها خوب نشون داده می شه. امروزه خیلی از وسایل تست نمایش درست در گوشی های موبایل به شما خواهند گفت که به چه دلیل سایت شما کاربر پسند نیس و واسه تعامل بیشتر مخاطبان چیجوری اونا رو بهبود بدید.

Responsive
نمایش درست سایت در گوشی موبایل (Responsive) اهمیت فراوون داره

محتویات و اطلاعات سایت شما در هر حالتی باید به آسونی در دسترس مخاطب باشه، چه واسه مخاطبی که از دسکتاپ به سایت شما اومده باشه، چه گوشی موبایل یا بقیه فناوری ها. همیشه اطلاعات بسیار مهم سایت رو در بالای صفحه بذارین تا روی هر دستگاهی قابل کلیک کردن و خوندن باشه.

۱۰٫چیزی که توقع دارین رو شفاف سازی کنین

هیچوقت تصور نکنین که بازدیدکنندگان سایت تون همه چیزی که رو که شما می خواهید رو می دونه. مثلاً تکمیل و ارسال یه فرم، وارد کردن نشانی ایمیلشان، یا کلیک کردن روی یه دکمه واسه به دست آوردن جزییات بیشتر. همیشه دستورالعملای کافی واسه انجام دادن یه اقدام رو به زبانی روشن بنویسین تا هر مخاطبی بتونه اون رو درک کنه.

۱۱٫دکمه های فراخوان

در صفحات سایت باید برجسته، خیره کننده و با لحن دستوری باشن. اینطوری مخاطب رو هدایت کرده و اندازه تبدیل رو بالا میره.

۱۲٫ایجاد روش هدف دار پایانی واسه بالا بردن تعامل کاربران

حالا شما چندین روش واسه بهبود سایت خود دارین تا بتونین اندازه تعامل کاربر رو زیاد کنین. علاوه بر این، راه های دیگری هم هست تا بتونین نقاط مشکل دار رو کشف کرده و همیشه اندازه تعامل با بازدیدکنندگان رو بالاتر ببرین.

۱۳٫آدرسای ایمیل مخاطبین رو جمع آوری کنین

اگرتا الان به فکر جمع آوری اطلاعات بازدیدکنندگان سرنخ از سایت تون نبوده اید، از همین الان شروع کنین. بهترین راه واسه اینکه فهمیده باشین به چه دلیل بازدیدکنندگان سایت با محتوای سایت شما تعامل برقرار نمی کنن. جمع آوری اطلاعات از وب سایته، از حالا شروع کنین. تنها راه واسه فهمیدن اینکه به چه دلیل بازدید کنندگان شما با سایت شما درگیر نیستن، اینه که از اونا سوال کنین.

۱۴٫نظرسنجیا و پرسشنامه ها
نظرسنجیا و پرسشنامه ها
با نظرسنجیا و پرسشنامه ها، نقاط ضعف و قوت خود رو دریابید

نظر همه ی بازدیدکنندگان سایت، از بهترین مشتریان فعلی گرفته تا مشتریان بالقوه ای که در اول ورود به قیف بازاریابی شما هستن، خیلی با اهمیته. نسبت به منتشر کردن فرمای نظرسنجی، پرسشنامه، پیشنهادات و انتقادات دست به کار شین تا خیلی راحت به ایده های بهبود سایت که تا الان قابل کشف نبوند رو پیدا کنین.

۱۵٫داده های سایت رو موشکافی و آزمایش کنین

بهترین روش واسه اندازه گیری تعامل بین بازدیدکنندگان سایت و اندازه تعامل اونا، جستجو در میان اعداده. گوگل آنالیتیکس و بقیه پلتفرم های مشابه، می تونن بینش با ارزشی رو که موجب افزایش اندازه تعامل کاربران در هر صفحه ای از سایته رو به شما بدن.

 شاخصای اندازه گیری اندازه تعامل کاربران که نیاز دارین در نظر بگیرین 

  • اندازه تعامل کاربر

گوگل آنالیتیکس دارای یه ویژگی خوبه به نام “درگیر شدن یا Engagement” در منوی رفتار مخاطب (Behavior). نمودار وقتی در گوگل آنالیتیکس شاخصایی مانند “مدت زمان هر session”، “مدت زمان هر session”، “تعداد صفحات دیده شده” و “اندازه عمق صفحه دیده شده” رو نشون میده.

منوی behavior گوگل آنالیتیکس

  • آمار بازدید صفحات

هم اینکه در منوی رفتار مخاطب (Behavior)، در بخش خلاصه گزارش (Overview)، می تونین آمار بازدیدهای هر صفحه ای که بازدیدکنندگان از زمان فرود در سایت درگیرشده ان رو ببینین.

  • اندازه خروج از سایت

خروج از سایت به این معنیه که بازدید کننده بدون این دست اون دست کردن پس از ورود به صفحه ای از سایت شما، اون رو ترک کرده. این واسه داشتن اندازه بالای تعامل کاربر خوب نیس و در واقع برخلاف اون هستش. بالا بودن اندازه اندازه خروج از سایت، به این معنیه که یا سایت شما زشته یا کاربرپسند نیس یا به کار گیری اون واسه کاربر دردناکه.

با این وجود یه پیش فرض دیگه هم می تونه وجود داشته باشه، مثلاً در وقتی که محتوای صفحه ای کار یا هدف خود رو به سرعت انجام داده. مثلا، بازدید کننده ای که واسه پیدا کردن شماره تلفن به صفحه تماس با ما مراجعه کنه. هم اینکه، با اینکه ممکنه بازدیدکننده ای از صفحه سایتی بدون این دست اون دست کردن خارج شه، اما هنوز امکان تبدیل وجود داشته باشه. بنابر این، اندازه بازده بالا رو باید همزمان با دیگه معیارهای مهم مانند اندازه تبدیل انجام داد.

  • میانگین زمان حضور در سایت

کاملا معلومه که هرچه مدت حضور بازدیدکنندگان در سایت طولانی تر باشه، اندازه درگیر شدن با محتوای سایت شما بیشتر هستش.

میانگین زمان حضور در سایت
هرچه میانگین زمان حضور در سایت زیاد شه شک نداشته باشین اندازه تعامل هم افزایش پیدا می کنه

این شاخص یه ملاک خوب واسه نمایش اندازه کاربرپسندانه بودن سایت شماس. اگه سایت شما دارای میانگین زمان حضور در سایت بالایی باشه، شک نداشته باشین اندازه مشارکت کاربر هم بالا می شه.

  • برگشت بازدیدکننده به سایت

می گن که یه بازدیدکننده قبل از تبدیل شدن به مشتری بالفعل، باید هفت بار برند شما رو ببینه. هرچه اندازه برگشت بازدیدکنندگان قبلی به سایت شما بیشتر باشه، احتمال تبدیل کردن ایشون به مشتری بالفعل واسه شما بیشتر می شه. بنابر این، اگه مخاطبین زیادی به سایت شما برمی گردن، یعنی سایت شما به درستی کار می کنه.

  • اندازه تبدیل

یادتون نره که هرچه سایت شما کاربر پسندانه تر و لذت بخش تر باشه، شانس خریدکردن بازدیدکنندگان از سایت شما بالاتر میره. در بیشتر موارد، بالا بودن اندازه تبدیل به این معناست که سایت شما مخاطب محور بوده و به اندازه کافی واسه تعامل برقرار کردن با کاربر جذابیت داره.

نکته حرفه ای: حضور و حرکت کاربران سایت خود رو آنلاین در نظر بگیرین

گوگل آنالیتیکس موشکافی در زمان فعلی روی سایت رو نمایش میده، یعنی می تونین اطلاعات بازدیدکنندگانی که وارد سایت شدن و اتفاقاتی که اتفاق می افته رو آنلاین ببینین.

real time گوگل آنالیتیکس

شما هم اینکه می تونین از یه وسیله مانند سایت Crazy Egg استفاده کنین: مشاهده بازدید کنندگانی که به طور واقعی با سایت شما در تعامل هستن، محتوا می خونن، صفحات رو می بچرخن و چیزای دیگه ای به جز اینا. سایت Crazy Egg از نقشه های گرما هم استفاده می کنه. این سایت این امکان رو می دهد تا ببینین که بازدیدکنندگان مکان نما خود رو به کجا می برند، روی کدوم تکمه ها کلیک می کنن، چقدر از صفحه رو اسکرول می کنن، و کدوم فرم ها رو پر می کنن.

Crazy-Egg
با این وسیله در پیدا میکنین که بازدیدکنندگان مکان نما رو به کجا می برند، برروی کدوم تکمه ها کلیک می کنن و…

یه ویژگی عالی در مورد نقشه های گرما اینه که شما می تونین ببینین که کدوم مناطق سایت شما بیشترین توجه رو به خود اختصاص داده و اون مکانای کلیدی کجا هستن. هم اینکه می تونین پیدا کنین که کدوم مناطق سایت شما ممکنه واسه بازدیدکنندگان گیج کننده باشه، و در آخر اینکه چیجوری می تونین سایت خود رو واسه بهبود دائمی و مشارکت بیشتر کاربران پیش ببرین.

مثلا، اگه فهمیده باشین که بیشتر بازدیدکنندگان شما تنها تا نیمه یه صفحه پایین می رن، می تونین مطالب خاص خود رو از اون جا شروع کنین. این پایش مهم در سایت به شما کمک می کنه که تعامل کاربران سایت رو با روش هایی که تا الان غیرقابل پیش بینی بود، زیاد کنین.

پس از اینکه فهمیدین کاربران شما چیجوری با سایت تعامل می کنن، شروع به تست کنین

همزمان که ویژگی نقشه های گرمایی در سایت Crazy Egg به شما این امکان رو میده تا تعاملات لحظه ای بازدیدکنندگان رو در سایت خود در نظر بگیرین، می تونین آزمونای جور واجور تست A/B رو در لحظه آزمایش کنین. بهترین ویژگی، به جز امکان استفاده آزمایشی رایگان ۳۰ روزه، اینه که شما احتیاجی به دونستن یه خط کد برنامه نویسی هم ندارین. خیلی راحت می تونین عنوان، تصویر، ویدیو، متن یاهر المان دیگری از سایتتون رو که می خواید تست کنین رو انتخاب کرده و یافته های زنده و مهم اون رو ببینین.

این امکانات می تونن واسه بهبود سایت شما ذره ذره استفاده شه. با دونستن نقاطی از سایت خود که بیشتر مورد توجه بیشتر بازدیدکنندگان قرار گرفته، می تونین میانگین زمان حضور در سایت، اندازه برگشت بازدیدکننده و اندازه تبدیل رو زیاد کنین. اندازه تعامل بالای کاربران به این معنیه که سایت شما درست کار می کنه و با این پیشنهاد هایی که شد، سایت شما با اطمینان به این روند ادامه میده.

نتیجه گیری

افزایش اندازه مشارکت یا تعامل کاربران تو یه سایت پروسه سختیه. ناچاراً خیلی از واقعیتای تلخ در مورد سایت خود رو باید قبول کنین مثلا اینکه ظاهر سایت شما بیریخت و یابهم ریخته باشه یا محتوای سایت تون بسیارناچیز و به اندازه کافی مهم نباشه.

با این حال، احتیاجی ندارین تا یه شبه به یه طراحی جدید بزرگ، گرون و پر خطر دست بزنین. بلکه بهتره اگه در طول زمان و به آرومی اندازه تعامل رو زیاد کنین. شما می تونین با به کار گیری ابزارهایی مانند Google Analytics و Crazy Egg راه حل هایی واسه بهبود افزایش سرعت سایت، لذتبخش تر کردن سایت واسه بازدیدکننده و رابطه برقرار کردن آسون با اون رو پیدا کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *