یه فضاپیمای ساخت روسیه تازگیا موفق شده در کمتر از چهار ساعت به ایستگاه فضایی بین المللی برسه و رکورد سریع ترین ماموریت ارسال محموله به این ایستگاه رو در تاریخ چندساله اش بشکنه.

روز گذشته و در ساعت ۵:۵۱ عصر به وقت ایالتای شرقی آمریکا یه کپسول باربری Progress 70 با کمک راکت سایوز ۲ از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان پرتاب شد. این راکت  که تقریبا سه تن غذا، سوخت و دیگه مایحتاج ساکنین ایستگاه فضایی بین المللی رو در خود داشت در حدود سه ساعت و ۴۰ دقیقه بعد به مقصد از پیش تعیین شده خود رسید که این یه رکورد قابل توجه حساب می شه.

اما واسه اینکه این کپسول با اینجور سرعتی بتونه ماموریتش رو به انجام برسونه لازم بود که قبل از قرار گرفتن در ایستگاه فضایی بین المللی دو بار به دور زمین بگردد. به گفته استیون کلارک که الان در این ایستگاه حضور داره: واسه این منظور زمان پرتاب سایوز درست قبل از قرار گرفتن ایستگاه فضایی بین المللی بر فراز پایگاه بایکانور اتفاق افتاد.

فضاپیماهای روسیه الان مقرون به صرفه ترین راه واسه حمل سریع محموله و آذوقه به ایستگاه فضایی بین المللی حساب می شن. طی شش سال گذشته هم راکت سایوز در کمتر از شش ساعت تونست فضانوردان و محموله های واسه اونا رو به این ایستگاه برسونه که این کار نیازمند شش بار گشتن سایوز به دور زمین بوده.

و اما فضاپیماهای آمریکا مثل چیزی که به وسیله اسپیس اکس و نورتروپ گرومن میسازن معمولا واسه انجام این ماموریتا نیازمند چندین روز هستن تا بعد از پرتاب به ایستگاه فضایی بین المللی برسن. جالبه بدونین این سومین تلاش آژانس فضایی روسیه واسه کوتاه کردن زمان سفر به ایستگاه فضایی بین المللی بوده. قبلا هم تاخیرهای ایجاد شده در زمان پرتاب راکت مقامات سازمان فضایی روسیه موسوم به ROSCOSMOS رو مجبور کرده بود که از راه جانشین واسه ماموریتای خود استفاده کنن و این ماموریتا بیشتر نیازمند ۳۴ دور چرخیدن فضاپیما در مدار زمین (برابر با دو روز) بودن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ارسال پیامک با گارانتی

ولادیمیر سولووو مدیر پرواز ارشد روس در این باره گفت:

من فکر می کنم ما در آخر راه حل رو پیدا کردیم. این اتفاق می تونه در عملیاتی سازی برنامه های آینده ما بسیار امیدبخش باشه. پس شک نداشته باشین این اتفاق گامی بزرگ محسب می شه. ما یه مدت طولانیه که منتظر این نتیجه کار هستیم و امدواریم که از این به بعد این نتیجه کار مرتبا تکرار شه.

ناسا هم به این روش هدف دار جدید پرتاب (موسوم به طرح پرتاب دو دور) علاقمندی نشون داده و در این باره گفته:

سفرهای کمتر از چهار ساعت می تونن بیان کننده توانمندیای روسیه در ماموریتای آینده حمل محموله واسه ایستگاه فضایی بین المللی باشن.

سازمان فضایی روسیه هم از برنامه های آینده خود واسه به کار گیری این روش هدف دار سریع و دو دور واسه مامورتای آینده سایوز در انتقال فضانوردان به مدار زمین خبر داده اما ناسا اخطار داده که این فوت وفن نیازمند بررسی و تستای دقیق تره و باید چندین مرتبه دیگه آزمایش شه تا بشه اونو واسه انتقال فضانوردان استفاده کرد.

بر خلاف این حساسیتا اما این نتیجه کار می تونه نقش زیادی در سرعت بخشیدن به ماموریتایی اجرا کنه که به مقصد ایستگاه فضایی بین المللی انجام می شه. حالا به لطف این موفقیت در کمتر از چهار ساعت یه فضانورد می تونه به ایستگاه فضایی بین المللی برسه و از پنجره اون به زمین نگاه کنه.