استارت آپای شناخته شده و بزرگ ایرونی مدعی هستن که علاقه دارن تا سهام خود رو عمومی کرده و وارد بازار سرمایه شن اما از طرفی میگن که قوانین بازار بورس مناسب شرکتای تکنولوژی طراحی نشده. بزرگ ترین مشکلی که این وسط بیان می شه، شرط سود رسون بودن شرکتا در سه سال اخیره. مدیرعامل فرابورس ایران اما در گفتگو با سایت ما اشاره می کنه که این مشکلات حل شده و دلیل اصلی نبود ورود استارت آپا به بازار بورس، مشکلات در نظام گزارشای مالی اوناس.

مدیران دیجی کالا در گفتگو با سایت ما اشاره کرده بودن که ، هرچند برادران محمدی سال ۹۸ رو زمان وارد شدن به بازار سرمایه عنوان کرده بودن. با این حال «امیر هامونی»، مدیرعامل فرابورس ایران در همین رابطه به سایت ما گفت: «مشکل قوانین حل شده. اینکه شرکتی مثل دیجی کالا تا الان نیامده، به نوع نگاه سهامداران کلی دیجی کالا برمیگرده. ما جلسات زیادی با این عزیزان داشته ایم.»

مدیرعامل فرابورس ایران در مورد حل شدن این مشکل توضیح داد: «الان در فرابورس تابلوهایی داریم که شرکتا لازم نیس سه سال سود رسون باشن. واسه ورود به تابلوی دوم کافیه تا یه سال از تاسیس شرکتا گذشته باشه. حتی اگه شرکتا زیان میدن هم می تونن با یه چشم انداز مثبت وارد تابلوی دوم فرابورس شن. مثلا ذوب آهن اصفهان که یه شرکت استارت آپ یا علم بنیان نیس، چند سال پیش در اول ورود به فرابورس، با زیان انباشته مواجه بود اما چون چشم انداز مثبتی داشت، قبول کردیم و اومد. پس فضا واسه ورود شرکتای استارت آپی هم جفت و جوره.»

مدیرعامل فرابورس ایران در جواب به این سوال سایت ما که مانع اصلی استارت آپا و شرکتای علم بنیان واسه ورود به فرابورس چیه، گفت:

«ورود شرکتای علم بنیان به بازار سرمایه دو مانع و رقابت بزرگ داره که برمیگرده به تیم مدیریت مالی، حسابداری و ثبت حسابا. معمولاً این موارد با استانداردهای حسابداری ایران و IFRS که حسابداری بین المللیه انجام نمی شه. استارت آپا در زمان شروع، اینجور ساختار نظام مندی رو ندارن و بعد وقتی که میخوان وارد فرابورس شن، با یه رقابت بزرگ واسه تغییر در نظام حسابداری خود مواجه می شن. در نتیجه لازم می شه تا همه چیز رو از نو بسازن. همین مسئله باعث می شه تا روند ورود برنده های بزرگ استارت آپی، زمان بر ببینیم. این مشکل در واقع به خود استارت آپا برمیگرده و اگه از اول فرایندها دقیق انجام می شد، ورود اونا به بازار فرابورس خیلی ساده تر بود.»

این نوشته را هم از دست ندهید :   لوازم جانبی موبایل

هامونی هم اینکه در گفتگو با سایت ما خبر میده که در سال آینده، شرکتای بزرگی در بخش IT و ICT وارد بازار سرمایه می شن و سهام خود رو عمومی می کنن: «شرکتای بزرگی در مورد IT و ICT به دنبال ورود به بازار فرابورس در سال آینده هستن اما برنده های بسیار معروفی که در بین مردم شناخته شده هستن، دقیقاً همون مشکلات گزارشات حسابرسی رو دارن. با این حال عقیده دارم که در سال آینده این اتفاق میفته. هر زمان که این نوع مشکلات اونا حل شد، ما آمادگی کامل واسه پذیرش اونا رو داریم.»

مدیرعامل فرابورس ایران امروز هم اینکه در مراسم کشور، خبر داد که در ماه های گذشته با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان بورس و اوراق بهادار، دستورالعمل کرادفاندینگ (جمع سپاری) مصوب شده و این احتمال هم هست که در بستر بلاکچین اجرایی شه:

«کارگروه آزمایش همین هفته تعیین شد و ما طرحای متقاضیانی که میخوان در بحث تامین مالی فعال باشن رو بررسی می کنیم. با بعضی خواهندگان جلساتی داشته ایم. داریم فکر می کنیم که کرادفاندینگ رو در بستر بلاکچین انجام بدیم. اینکه بشه یا نشه، مشخص نیس و تصمیم پایانی گرفته نشده. اما می خوایم با کمک و هم فکری، تصمیمات مهمی در این بخش بگیریم.»