اکثر سالمندان دوست دارند در منزل خودشان تحت مراقبت و نگهداری قرار بگیرند تا اینکه در مراکز نگهداری مانند خانه ی سالمندان از آنها پرستاری شود. پس اولین قدم در نگهداری از سالمند این است که بدانیم چه چیز هایی باعث خشنودی یک سالمند می شود چون روحیه رکن اصلی سلامتی یک سالمند است .
حال این سوال را از شما می پرسیم وقتی که شما به دوره ی سالمندی برسید دوست دارید در منزل خودتان تحت مراقبت و نگهداری قرار بگیرید یا در مراکز نگهداری مانند خانه ی سالمندان ؟؟ خب مسلما جواب شما خانه ی سالمندان نیست . پس خواهشا حتما و حتما اولویت اول شما باید رضایت سالمند شما باشد. در زیر به مزایای دیگر پرستاری سالمند در منزل اشاره کرده ایم.
به موارد زیر دقت داشته باشید :

  1. کاهش هزینه نسبت به مراکز نگهداری
  2. حفظ استقلال طلبی سالمند
  3. بالا رفتن روحیه ی سالمند
  4. بودن سالمند در کنار خانواده و شاداب بودن او نسبت به این موضوع
  5. رضایت خود اعضای خانواده و نداشتن عذاب وجدان از اینکه سالمندشان را به مراکز نگهداری بسپارند
  1. سعی کنید از موسسه های معتبر و دارای مجوز رسمی  درخواست پرستار سالمند کنید
  2. قبل از عقد قرارداد با پرستار صحبت کنید.
  3. از موسسه بخواهید که چند روز پرستار به صورت آزمایشی از سالمندشان مراقبت کند بعد در صورت رضایت طرفین قرارداد بسته شود.
  4. حتما تعداد افرادی که در کنار سالمند زندگی می کند را بگویید
  5. اگر در خانه دورین مداربسته نصب کرده اید حتما به پرستار بگویید.
  6. مشکلات سالمند خود را به پرستار به صورت شفاف بگویید
  7. اگر سالمند شما بیمار است نوع بیماری او را به حتما بگویید.
  8. غذاهایی که برای سالمند مضر و نسبت به آنها حساسیت دارد را  به پرستار بگویید.
  9. به پرستار  اجازه دهید در طول روز سالمند را برای تفریح و گردش به بیرون ببرد.
  10. محل شیر گاز ، فیوز برق و وسایل خطرناک را به پرستار نشان دهید .
  11. لیستی از شماره تلفن های ضروری را روی کاغذ نوشته و روی دیوار بزنید.
  12. به پرستار  خود احترام بگذارید

برخی از وظایف پرستار سالمند در منزل

تهیه غذای مناسب طبق رژیم پزشکی

رعایت اصول صحیح تغذیه در سالمندان باعث می شود که فرد در ادامه زندگی دچار بیماریهای شایعی همچون فشار خون بالا ، چربی خون بالا و غیره نشود.

مدیریت مصرف دارو

کسانی که مراقبت می کنند از افراد سالمند همیشه باید نحوه مصرف داروها را یادداشت کنند . داشتن یک مراقب در منزل می تواند کمک زیادی به سالمند و اطرافیانش بکند.

همراهی و پرستاری سالمند در خارج از منزل (طبق موافقت خانواده )

همیشه سعی کنید سالمند خود را چه در داخل و چه در بیرون از خانه تنها نگذارید . همیشه از وجود یک همراه برای سالمند خود استفاده کنید.

رعایت بهداشت سالمند

رعایت بهداشت و فعالیت های روزمره سالم باعث می شود که سالمندان بتوانند آسوده خاطر به زندگی خود ادامه دهند.

تعویض لباس و استحمام به موقع

دانستن تکنیک های حمام کردن سالمند باعث می شود که شما بدانید چه موقع و به چه روش سالمند خود را شستشو و حمام کنید.

چک کردن وضعیت سلامت سالمند(کنترل فشار خون، قند خون…)

افراد سالمندی که دچار فشار خون ، قند خون ، چربی خون و غیره هستند ، همراهان آنها باید دقت زیادی در نحوه تغذیه آن داشته باشند که این عزیزان دچار مشکل نشوند.

تعویض پوشک سالمند

نظافت مرتب سالمند پوشکی باعث جلوگیری از زخم بستر و بیماریهای عفونی می شود پس هیچ وقت سالمندان عزیز را نباید در این شرایط تنها گذاشت.

هم فکری و صحبت با سالمند با صبوری و حوصله

هم صحبت شدن و هم فکری کردن با یک سالمند تاثیر بسزایی در روحیه این افراد دارد . ما باید همیشه با صبوری و با حوصله با سالمند خود صحبت کنیم .

جلوگیری یا کند کردن روند پیشروی آلزایمر و بیماریهای سالمندان (با انجام بازی های فکری …)

برای جلوگیری یا کند کردن بیماری آلزایمر در سالمندان سعی کنید با آنها بازیهای فکری انجام دهید .

همیشه ویژگی های خوب یک پرستار سالمند است که او را از دیگر پرستاران متمایز می کند. داشتن اخلاق خوب و صبور بودن از مهمترین ویژگی های یک پرستار خوب می باشد. یک پرستار همیشه باید به حرفهای سالمند خوب گوش دهد و خوب جواب دهد. بسیاری از سالمندان هستند که یک سوال را چندین بار میگویند و یا در حرف زدن بسیار کند صحبت می کنند . اگر این شرایط سالمند تاثیر منفی در اخلاق پرستار بگذارد ، پرستار نمی تواند در انجام وظایف خود موفق باشد. همچنین پرستار باید با اخلاقی خوب و صبورانه با اطرافیان سالمند برخورد کند .در زیر به ویژگی های دیگر اشاره می کنیم.

  •  باید با وجدان باشد و طوری با سالمند رفتار کند که گویا از یکی از اعضای خانواده ی خود مراقبت و نگهدای می کند
  •  باید به وضعیت سلامتی سالمند توجه داشته باشد . مثلا رژیم غذایی سالمند را بخوبی رعایت کند
  • مشکلات شخصی پرستار نباید تاثیر منفی بر رفتار او با سالمند بگذارد
  •  باید به گونه ای با سالمند رفتار کند که باعث شکسته شدن غرور او نشود .
این نوشته را هم از دست ندهید :   پیچ رولپلاک

برای مراقبت از سالمند باید پرستار سالمندان  از شرایط ویژه ای برخوردار باشند که عمده ترین آن صبور بودن و خوش اخلاق بودن است . بسیاری از سالمندان به دلیل داشتن مشکلات روحی روانی مراقبت از آنها بسیار مشکل می باشد.  مثلا در برابر خوردن غذا و دارو از خود مقاوت نشان می دهد و یا با اطرافیان خود لجاجت می کند. مراقبت کردن از این افراد انرژی زیادی می خواهد. اگر در برابر این واکنش های سالمند صبور نباشد و با خوش اخلاقی به درخواست های سالمند جواب ندهد،  نمی تواند یک مراقب خوب برای سالمند باشد . پس عمده ترین ویژگی های پرستار داشتن صبر و اخلاقی خوب می باشد.

ساعات کاری پرستار سالمند بستگی به شرایط سالمند و درخواست خانواده ها دارد. بسیاری از سالمندان هستند که سالم می باشند و توانایی انجام کارهای شخصی خود را دارند. در این شرایط ساعات کاری مراقبت از این سالمندان 6 روز در هفته و هر روزی 8 ساعت کاری می باشد. که در این ساعات پرستار اقدام به خدماتی از قبیل استحمام ، غذا درست کردن ، یادآوری دارو ، گردش بردن سالمند، شستن لباس ها ، خرید منزل و … می باشد . اما اگر سالمندی بیمار باشد ( آلزایمری ، ناتوان ، سکته مغزی ، تنها زندگی کند ، پارکینسونی باشد و… ) نیاز به مراقبت 7 روز در هفته و به صورت 24 ساعته می باشد .

برای انتخاب پرستار باید شناخت کافی از توانایی ها ی پرستار داشته باشید . همچنین باید شناخت کافی از سالمند و یا بیمار خود داشته باشید تا بتوانید پرستاری خوب و مفید انتخاب کنید. بسیاری از سالمندان هستند که با پرستار خانم راحت تر هستند و بسیاری از سالمندان هستند که پرستار مرد را ترجیح می دهند.
 
مردها درصد پایینی نسبت به خانم ها جامعه ی پرستاری را تشکیل می دهند.  اما معمولا بیشتر پرستار سالمندان را آقایان تشکیل می دهند آن هم به دلایل مختلفی مانند داشتن قدرت فیزیکی بالا نسبت به خانم ها است . به فرض مثال سالمندی که توانایی حرکت ندارد ، پرستار مرد بهتر می تواند به او کمک کند و او را جابجا کند تا یک پرستار خانم.
معمولا سالمندانی که توانایی حرکت ندارند و ناتوان هستند ، پرستار مرد را ترجیح می دهند تا یک پرستار زن چون پرستار مرد قدرت فیزیکی بالاتری نسبت به خانم ها دارد و بهتر می تواند سالمند را جابجا کند.
 
خانم ها درصد بالاتری نسبت به آقایان پرستار هستند. خانم ها به دلیل اینکه مهربان تر و دلسوزتر هستند و احساسات خود را بروز می دهند پرستاران مناسبتر و مفیدتری  هستند. همچنین خانم ها تبحر خاصی در امور منزل و پخت و پز غذا دارند به همین خاطر طرفدار پرستار خانم بیشتر از پرستار آقا می باشد.