Posted on
هک رشد و تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

سرفصل های راهنمای جامع هک رشد

هک رشد یا خلق رشد چیست؟

هکر رشد کیست و چه وظایفی دارد؟

فرایند اجرای گام به گام هک رشد

قیف هک رشد چیست و چه ساختاری دارد؟

هک رشد و تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیک های فشاریِ جذب بازدیدکننده

هک رشد و تاکتیک های مبتنی بر محصول برای جذب بازدیدکننده‌

تاکتیک های فعال سازی کاربران در هک رشد

هک رشد و تاکتیک های حفظ کاربر (User Retention)

ابزارها و اصطلاحات هک رشد

 

می‌دانم در سرتان چه می‌گذرد. احتمالاً سایر فصل‌های این مجموعه مقالات را نادیده گرفته‌اید و یک راست به سراغ این فصل آمده‌اید. احتمالاً فکر می‌کنید هک رشد صرفاً به معنای جذب بازدیدکننده‌ جدید به وبسایت‌تان است. حقیقت این است که برخی از شما خوانندگانِ این مقاله، به کارهای پایه‌ای معرفی شده در فصل‌های ۱ تا ۴ راهنمای کامل هک رشد اصلاً اهمیتی نمی‌دهید. شما فقط ترافیک می‌خواهید و بس، مگر نه؟

من این هدف و دغدغه را متوجه می‌شوم. جذب بازدیدکننده‌های جدید بسیار حیاتی و مهم است و نمی‌خواهم اهمیت آن را انکار کنم، اما یک لطفی به خودتان بکنید و تمرکز خود را صرفاً بر این جنبه از هک رشد قرار ندهید. اگر همه‌ی آنچه می‌خواهید، جذب بازدیدکننده است من آن را تضمین می‌کنم، اما بدون یک نگاه جامع به رشد نمی‌توانید این بازدیدکننده‌ها را فعال کنید یا آنها را نگه دارید.

با نگاهی جزئی‌گرایانه مجبور خواهید شد تاوان سنگینی بدهید تا یاد بگیرید که ترافیک سایت، بخشی از یک معادله‌ی بزرگتر است. بنابراین، یک بار دیگر توصیه می‌کنم که تمام فصل‌های این سری مقالات را بخوانید.

۳ تاکتیک جذب بازدیدکننده در هک رشد

خب، شما قصد دارید برای وب‌سایت خود بازدیدکننده جذب کنید، درست است؟ باید خدمت شما عرض کنم که در ارزیابی نهایی، ۳ روش برای جذب بازدیدکننده وجود دارد. نه بیشتر و نه کم‌تر! شما می‌توانید بازدیدکنندگان را به سمت خود بکشید (Pull)، آن‌ها را به سمت خود هل دهید (Push) یا از محصولات خود برای جذبشان استفاده کنید (Product). این روش‌های جذب ترافیک، به تاکتیک‌های ۳P شهرت دارند.

شاید برایتان سوال شده است که این روش‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ خب، بسیار خوشحالم که این سوال را پرسیدید.

تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده (PULL)

نخستین روش برای جذب بازدیدکنندگان، این است که آنها را به سمت وب‌سایت خود بکشید. در این روش به آنها دلیلی می‌دهید که به نزد شما و محصول‌تان بیایند. در واقع آنها را تحریک می‌کنید، تشویق می‌کنید و به سمت خودتان می‌کشانید. خود این مجموعه مقالات هک رشد نیز یکی از انواع تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده است. شما به خاطر این مقالات به سمت ما کشیده شده‌اید. ما مجبور نبودیم در فضای آنلاین به دنبال شما بگردیم، بلکه شما ما را پیدا کرده‌اید.

تاکتیک های فشاری جذب بازدیدکننده (PUSH)

همانطور که از اسم این روش مشخص است، از روش کشیدن تهاجمی‌تر و فعالانه‌تر است. در این روش، به جای ترغیب افراد، به سراغشان می‌روید و آنها را به سمت وب‌سایت و محصول خود هُل می‌دهید. مثلاً شاید یک نفر بخواهد یک ویدیو از وبسایت آپارات تماشا کند، اما با دیدن تبلیغ شما در آپارات به کلی تصمیمش عوض می‌شود و به وب‌سایت شما می‌آید؛ یا در مثالی دیگر، شخصی می‌خواهد در گوگل جستجو کند، اما وقتی آگهی شما را در نتایج گوگل می‌بیند، روی آن کلیک می‌کند و سایر نتایج جستجو را نادیده می‌گیرد.

در حقیقت با این روش شما به آنجایی می‌روید که کاربران حضور دارند و آنها را به سمت محصول خود هُل می‌دهید.

تاکتیک های مبتنی بر محصول (PRODUCT)

روش سومی که می‌تواند به وب‌سایت شما ترافیک بیاورد، خود محصول‌تان است. اگر تا به حال دوستان خود را به یک شبکه اجتماعی دعوت کرده‌اید، پس می‌دانید که چطور می‌توان از خود محصول برای جذب ترافیک استفاده کرد. هر کسی که از محصول شما استفاده می‌کند، می‌تواند افراد بیشتری را به استفاده از آن دعوت کند.

تاکتیک های کششی (Pull) و فشاری (Push) نمونه‌هایی از اجرای هک رشد هستند که متکی به بازتعریف مفهوم توزیع هستند. اگر یادتان باشد در اولین فصل این راهنما، یعنی هک رشد چیست؟، گفتیم که اینترنت موجب بازتعریف مفاهیم «محصول» و «توزیع» شده است.

اگر بدانید که مردم چگونه در فضای اینترنت حضور می‌یابند و به کجاها سر می‌زنند، آنگاه می‌توانید با دقت بالایی آنها را ترغیب کنید به سایت شما سر بزنند. اما اگر ندانید که مردم در فضای وب کجا جمع می‌شوند و چه چیزی باعث می‌شود از آنجا به جایی دیگر کوچ کنند، نخواهید توانست به نحو موثری آنها را به سمت وب‌سایت خود بکشید یا هُل بدهید.

سومین روش (یعنی محصول) بر خلاف تاکتیک های کششی و فشاری، به بازتعریف مفهومِ توزیع ارتباطی ندارد، بلکه ناشی از بازتعریف مفهوم محصول است. همانطور که در فصل اول گفتیم، امروزه دیگر خود محصولات می‌توانند در جذب مشتری نقش ایفا کنند و این یک اتفاق تاریخی در دنیای کسب‌و‌کار است.

نکته‌ی ضروری که باید بدانید این است که هر یک از این سه روش در زمینه‌ی مناسب و هنگامی که توسط شخصی کاربلد اجرا شده باشند، جواب می‌دهند. احتمالاً همانطور که در حال مطالعه این سه روش و بررسی تفاوت‌هایشان بودید، به این نتیجه رسیدید که یکی از آنها نسبت به دو روش دیگر برتری دارد. اما باید بدانید هر سه‌ی آنها جایگاه ویژه و ارزشمندی در زرادخانه‌ی یک هکر رشد دارند.

بسیاری از محصولات در عمل، ترکیبی از تاکتیک های کششی، فشاری و محصول را به خدمت می‌گیرند. پس الان وقت آن نیست که با یک‌دندگی بخواهید فقط یکی از این سه روش را که به هر دلیلی در ذهن شما برتر محسوب می‌شود، به خدمت بگیرید. فراموش نکنید که هکر رشد فقط رشد می‌خواهد و برای این کار از هر ابزاری که در اختیار دارد استفاده می‌کند. پس، تمرکز، نیرو و انرژی خود را صرفاً به یک روش محدود نکنید.

مبانی یک استراتژی کششی

تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده (Pull Tactics) چند ویژگی مشترک دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • هزینۀ این تاکتیک های کششی، معمولاً بر مبنای زمان یا پرسنل سنجیده می‌شود و پولی به صورت مستقیم برای جذب بازدیدکننده پرداخت نمی‌شود.
  • تاکتیک های کششی حول ارائه‌ی چیزی ارزشمند شکل می‌گیرند. چیزی که مردم را ترغیب کند به وب‌سایت شما سر بزنند. اگر ارائه‌ی این ارزش را کنار بگذارید، کشش و جذابیت شما برای مردم نیز از بین خواهد رفت.

در ادامه ۱۲ روش پایه و رایج که از مبانی تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده هستند را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. وبلاگ‌نویسی یا پست مهمان

وبلاگ‌نویسی یا نوشتن پست‌ مهمان در وبلاگ دیگران، یکی از روش‌های واقعی و اثبات‌شده برای جذب ترافیک به محصولتان است. پست‌های وبلاگی به چند دلیل یکی از مناسب‌ترین روش‌های جذب ترافیک هستند:

  • پست‌های وبلاگی، سرشار از کلمات کلیدی هستند و به راحتی توسط گوگل ایندکس می‌شوند که این امر، به استراتژی سئوی شما کمک می‌کند.
  • پست‌های وبلاگی اثر مرکب و تصاعدی دارند. یعنی هرچه بیشتر بنویسید، در طی زمان شانس بیشتری برای جذب مردم به محصول یا وب‌سایت خود خواهید داشت.
  • وبلاگ‌ها معمولاً در زمینه‌هایی مشخص و تخصصی فعالیت می‌کنند. بنابراین، با یک پست مهمان می‌توانید در وبلاگی که مربوط به یک حوزه تخصصی از بازار باشد، به شدت به چشم بیایید.
  • وبلاگ‌ها معمولاً از طریق سرویس‌های خبرخوان یا همان RSS محتوای خود را بیش از پیش منتشر می‌کنند. بنابراین، در استفاده از وبلاگ یک سازوکار درونی نیز برای رساندن بهتر پیام‌هایتان به گوش مخاطبان تعبیه شده است.
  • پست‌های وبلاگی معمولاً قادرند به خوبی افراد را آموزش دهند. افرادی که آموزش کافی از محصول شما را دریافت کرده باشند، بیشتر احتمال دارد در قیف هک رشد به سمت نقطه مورد نظر حرکت کنند.
  • پست‌های وبلاگی می‌توانند جایگاهی به عنوان یک راهبر فکری برای شما ایجاد کنند. مردم استفاده از محصولی را ترجیح می‌دهند که توسط یک خبره و اندیشمند ارائه شده باشد.
  • صاحبان وبلاگ‌ها همواره به دنبال پست‌های میهمان بیشتر و جدیدتری هستند. این امر باعث ساده‌تر شدن کار آنها در اکثر موارد می‌شود.

وبلاگ‌نویسی یک کار نبوغ‌آمیز و عجیب‌و‌غریب نیست. تنها تصمیمی که باید بگیرید این است که وبلاگ خودتان را شروع کنید یا به عنوان وبلاگ‌نویس مهمان برای دیگران بنویسید. دلیل اصلی مهمان‌نویسی این است که دیگر مجبور نیستید مخاطب را خودتان به دست بیاورید، فقط باید یک پُست بنویسید و به وبلاگ دیگران تحویل دهید. البته من هم تایید می‌کنم که نوشتن و ایجاد یک پست وبلاگی بسیار راحت‌تر از جذب دیگران برای خواندن آن پست است. با این حال، بزرگترین مزیت ایجاد یک وبلاگ برای خودتان این است که می‌توانید بر آن کاملاً کنترل داشته باشید.

همچنین، اگر مخاطب خودتان را به دست بیاورید می‌توانید در مورد محتوایی که تولید می‌کنید، انعطاف و قدرت مانور بیشتری داشته باشید. حتی در آینده می‌توانید تهاجمی‌تر عمل کرده و ترافیک ورودی را از وبلاگ به محصولتان بفرستید. با این حال، اگر شخص دیگری صاحب محتوای شما باشد و آن‌ها را در وبلاگ خودش منتشر کرده باشد، چنین امکانی برای شما فراهم نخواهد بود.

حتما بخوانید: هک رشد یا خلق رشد چیست؟

به هر حال، تا زمانی که بر مبنای دلایلی معقول، تصمیم بگیرید که وبلاگ خود را داشته باشید یا فقط پست‌های مهمان بنویسید، هیچ‌یک از این دو تصمیم اشتباه نخواهند بود. به خاطر داشته باشید که همیشه می‌توانید هر دو راه را انتخاب کنید. برای مثال شاید بهتر است با نوشتن پست مهمان شروع کنید، اما سپس وبلاگ خودتان را نیز راه بیندازید.

هر مسیری که انتخاب می‌کنید، باید حواستان باشد که پست‌های وبلاگی توضیح و تبلیغ محصول‌تان نیستند. باید مردم را به آرامی و نامحسوس به سمت محصول خود بکشید، نه اینکه به آنها التماس کنید به وب‌سایت‌تان سر بزنند! اگر اهداف خود را در پست‌های وبلاگی به صراحت ابراز کنید، مردم از محتوا و محصول شما فاصله می‌گیرند. با کمی خلاقیت می‌توانید به راحتی بازدیدکننده جذب کنید، بدون اینکه پست‌های شما مزه‌ی یک پست تبلیغاتی را بدهند. همیشه پست‌هایتان را با مقدمه‌ای آغاز کنید که به نحوی به محصول‌تان لینک شده باشد. همچنین، سعی کنید در طول پست بیشتر از یک بار به محصول خود لینک بدهید، اما این لینک‌دهی بجا و مرتبط باشد!

آن پست‌هایی که حسابی خوانده و منتشر می‌شوند، پست‌هایی هستند که بر روی عاطفه‌ی مخاطب، یک گرایش مد روز، مسائل آموزشی یا چیزی لذت‌بخش و عجیب انگشت می‌گذارند. برای لحظه‌ای به مطالبی که در وبلاگ‌ها توجه‌تان را جلب کرده‌اند فکر کنید. سپس آن مطالب را مهندسی معکوس کنید تا بتوانید از ویژگی‌های جذاب آنها در نوشته خود بهره ببرید.

استارتاپ Buffer که در زمینه خدمات شبکه‌های اجتماعی فعالیت دارد (و نرخ رشد فوق‌العاده‌ای را تجربه می‌کند) از روش پست‌های مهمان به عنوان موتور رشد خود استفاده کرده است. لئو ویدریچ (Leo Widrich)، بنیانگذار این شرکت حتی یک پست آموزشی هم در این باره نوشت که چطور از نوشتن پست‌های میهمان برای رشد استارتاپ خود بهره برده است.

پست مهمان تاکتیک جذب بازدیدکننده در هک رشد

استارتاپ بافر از روش پست‌های میهمان به عنوان موتور رشد خود استفاده کرده است.

۲. تولید پادکست یا پادکست مهمان

تولید پادکست یکی دیگر از روش‌های کارآمد برای استراتژی کششی است زیرا صوت قابلیت‌های ذاتی و جذابی در خود دارد. وقتی صحبت‌های شخصی را می‌شنوید، در واقع یک پنجره به ذهن آن شخص در اختیار دارید که از خواندن افکار مکتوبش، بیشتر برای شما مفید و تاثیرگذار خواهد بود. پادکست نیز مثل وبلاگ، مکانیسم‌های درونی مشخصی دارد (نظیر اپلیکیشن‌های گوش دادن به پادکست)، اما اگر از نظر کسب ترافیک به ماجرا نگاه کنیم، تفاوت‌هایی نیز بین وبلاگ‌نویسی و تولید پادکست وجود دارد:

  • پادکست‌ها به سادگی توسط موتورهای جستجو ایندکس نمی‌شوند.
  • کلیک کردن بر روی لینک‌هایی مثل لینک موجود در یک مطلب وبلاگی بسیار آسان است، اما بازدید از سایتی که در یک پادکست فقط اسمش به زبان آورده شده، دشوار است.
  • پادکست‌ها از نظر تعداد، کمتر از پست‌های وبلاگی هستند و معمولاً شمار مخاطبان آنها نیز از پست‌های وبلاگی کمتر است.

تبدیل شدن پادکست‌های شما به مجرای دریافت ترافیک، معمولاً نامحتمل است، مگر در حالتی که خیلی خلاقانه عمل کنید و کار متفاوتی در زمینه پادکست انجام دهید. در ادامه برخی ترفندهایی که می‌توانید به این منظور اجرا کنید، معرفی می‌شود:

  • هر کاری می‌کنید به سمت حوزه‌ها و گوشه‌های تخصصی بازار بروید. احتمالاً تجربۀ تولید یا بودجۀ لازم برای رقابت با پادکست‌هایی که مسائل کلیِ مورد علاقه مردم را پوشش می‌دهند، نخواهید داشت. با این حال، می‌توانید یک حوزه‌ی محدود و تخصصی را انتخاب کنید و در آن حوزه، رقبا را کنار بزنید.
  • پادکست را با هدف تولید هفته‌ای یک قسمت، شروع نکنید. در عوض اینگونه هدف‌گذاری کنید که به طور کلی می‌خواهید ۱۰ قسمت پادکست تولید کنید. بهتر است آن را بیشتر شبیه به یک دوره‌ی آموزشی حول یک موضوع مشخص طراحی کنید. این موضوع باید چیزی باشد که بازار هدف شما به دنبال یادگیری آن است. با موزیک‌های زیبا و مناسب برای ابتدای پادکست و جملات ابتدایی جذاب، مردم جذب پادکست شما خواهند شد و ترغیب می‌شوند آن را تا انتها گوش کنند. هیچوقت قول قسمت‌های بیشتری را ندهید و از همان ابتدا در قسمت اول پادکست نگویید که هدف نهایی‌تان چیست.
  • در چند پادکست به عنوان مهمان حضور داشته باشید و سپس، از آنها به عنوان بخشی از یک کمپین خودکار ارسال ایمیل استفاده کنید تا به لیست مخاطبان خود درباره محصولتان اطلاع‌رسانی بیشتری انجام دهید. همین کار را در مورد پست‌های وبلاگی نیز می‌توان انجام داد.

البته می‌توانید روش سنتی را در پیش بگیرید و یک پادکست تولید کنید و قسمت جدید آن را نیز هفتگی منتشر کنید. در هر صورت، باید بدانید که تولید پادکست مستلزم زمان زیادی است و پادکست‌های کم‌کیفیت ترافیک چندانی به سمت شما نخواهند آورد. بنابراین، خلاقانه عمل کنید و مثل یک هکر رشد به قضیه نگاه کنید، نه مثل یک تولیدکننده پادکست! از ابزار تولدکنندگان پادکست استفاده کنید، اما از روش‌ها و طرز فکرشان نه!

توئیک (Tweak)، پادکستی بود که یک آژانس خدمات دیجیتال تولید کرد. این پادکست فقط ۹ قسمت داشت، اما بیشتر شبیه یک دوره‌ی آموزشی بود و در عمل هم بسیار موفق ظاهر شد.

پادکست یکی از تاکتیک های کششی جذب بازدید کننده در هک رشد

پادکست موفق توئیک که بازدیدکننده های بسیاری را به این سایت کشاند

۳. ای‌بوک، راهنماها و مقالات آموزشی

بخشی از ایجاد یک استراتژی کششی، این است که با تیم خود و توانمندی آن، کاملاً هماهنگ باشید تا بتوانید بهترین تاکتیک‌ها را پیاده‌سازی کنید. برخی افراد عاشق این هستند که کارهایی کوچک را به صورت مرتب و در طی زمان انجام دهند (مثل وبلاگ‌نویسی یا تولید پادکست)، اما برخی دیگر ترجیح می‌دهند انرژی بیشتری را طی فاصله‌های زمانی صرف یک هدف بزرگتر کنند و محتوایی تولید کنند که ماندگارتر هستند. این تاکتیکی قابل قبول و جاافتاده است. اسناد مکتوب بلند، معمولاً مزایای متعددی از نظر جذب ترافیک در اختیار شما می‌گذارند:

  • ای‌بوک‌‌ها، راهنماها و مقالات آموزشی برای بازدیدکنندگان جذابیت خاصی دارند. در واقع، نادیده گرفتن یک پست جدید وبلاگی کار راحتی است، اما وقتی یک سند مکتوب بلند بالا در مورد یک موضوع تخصصی آماده کرده باشید، نادیده گرفتن آن برای کاربران دشوار خواهد بود.
  •  ای‌بوک‌‌ها، راهنماها و مقالات آموزشی از نظر مخاطبان ارزش بالایی دارند و می‌توانید در قبال امکان دانلود آنها از مخاطب آدرس ایمیل دریافت کنید. به نظر معامله‌ی خوبی می‌رسد و به شما هم کمک می‌کند که لیست ایمیل‌های خود را که در نهایت برای جابجایی کاربران در طول قیف رشد به کار خواهد آمد، بزرگتر کنید.
  • ای‌بوک‌‌ها، راهنماها و مقالات آموزشی، اگر به خوبی تهیه شده باشند و کیفیت لازم را داشته باشند می‌توانند به سرعت از طریق شبکه‌های اجتماعی منتشر و فراگیر شوند.
  • به عنوان نویسنده‌ی ای‌بوک‌‌ها، راهنماها و مقالات آموزشی، شما یک راهبر فکری محسوب می‌شود و مردم به استفاده از محصولی که شما تولید کرده‌اید، بیشتر راغب خواهند شد.
  • ‌می‌توانید ای‌بوک‌‌ها، راهنماها و مقالات آموزشی را به طور خاص برای آموزش افراد درباره محصولتان بنویسید. بدین ترتیب، بازدیدکنندگانی مطلع‌تر و آگاه‌تر خواهید داشت که احتمال تبدیل آنها به اعضا و کاربر خیلی بیشتر خواهد بود.

سرویس MailChimp، چندین راهنما در صفحه منابع خود قرار داده است که دقیقاً به همین دلایلی که در بالا گفته شد، اقدام به تولید آنها کرده است.

ای بوک و راهنماها از تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده

MailChimp راهنماهای مختلفی برای بازدیدکننده‌ها تهیه کرده‌ است که ارزش آموزشی بالایی دارند.

۴. اینفوگرافیک

اینفوگرافیک می‌تواند مردم را ترغیب کند از محصول شما استفاده کنند زیرا این ابزار به طور همزمان، تخصص شما و سلیقه‌ی زیبایی‌شناسی‌تان را به آنها نشان می‌دهد. بصری‌سازی، همواره ابزاری قدرتمند بوده است و محتواهای بصری به شدت قابلیت انتشار در شبکه‌های اجتماعی را دارند. آدام برکلر، مدیر وبسایت Visual.ly، چند توصیه برای تهیه اینفوگرافیک دارد:

  • موضوع خوبی انتخاب کنید

موضوعی انتخاب‌ کنید که هوشمندانه، هیجان‌انگیز و ارزشمند باشد یا اینکه به دلایلی دیگر اهمیت پیدا کرده باشد. هر موضوعی انتخاب می‌کنید، حواس‌تان باشد کسل‌کننده و نامربوط از آب درنیاید.

  • داده‌های درست را به دست بیاورید

گاهی، افراد فرض را بر این می‌گذارند که مجبورند خودشان داده‌ها را تولید کنند، اما اغلب یک جستجوی ساده‌ی گوگل مجموعه دیتاهای زیادی را در دسترس‌تان قرار می‌دهد که از قبل آماده شده‌اند.

  • داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید

داده‌هایی را که در اختیار دارید با روحیه‌ی پرسشگری یک روزنامه‌نگار بررسی کنید. داده‌ها را برای اینکه نیاز و مشکل شما را رفع کنند، تغییر ندهید.

  • یک داستان بسازید

یک جلسه‌ی طوفان فکری بگذارید و دریابید که این داده‌ها چه داستانی برای گفتن دارند. باید اعداد را به یک داستانی منسجم و قابل قبول تبدیل کنید، نه اینکه صرفاً آنها را به عنوان مجموعه‌ای از حقایق به کاربران ارائه دهید.

  • یک مفهوم برای طراحی داشته باشید

حالا وقت آن است که روش‌های تعریف داستان خود به صورت بصری را مشخص کنید.

  • طرح خود را اصلاح و بهینه‌سازی کنید

حسابی طرح‌ را بالا و پایین کنید و مطمئن شوید که همه چیز در نهایت کیفیت قرار دارد تا بتواند توجه عمومی را جلب کند.

  • اینفوگرافیک را منتشر کنید

می‌توانید اینفوگرافی را با استفاده از خود مخاطبانتان (نظیر لیست ایمیل، شبکه‌های اجتماعی و …) منتشر کنید یا اینکه از سرویس‌هایی مثل Visual.ly یا فروشگاه‌های ایرانی اینفوگرافیک استفاده کنید که بستری برای جستجوی اینفوگرافی است.

برای مثال وبسایت Everlane چند اینفوگرافیک بحث‌برانگیز منتشر کرد که در حد و اندازه‌های خودشان، طوفانی به راه انداختند. اینفوگرافیک آنها قیمت‌هایی را نشان می‌داد که فروشگاه‌های لباس روی قیمت تی‌شرت‌ها می‌کشیدند و به مشتری می‌فروختند. از آنجا که Everlane هم تیشرت‌هایی با همان کیفیت اما با قیمتی پایین‌تر می‌فروخت، سخت نیست که حدس بزنیم این اینفوگرافیک، چه تاثیر مثبتی در جذب بازدیدکننده‌های هدف به سمت این فروشگاه داشته است.

اینفوگرافی به عنوان یک تاکتیک کششی برای جذب بازدیدکننده

وبسایت Everlane با این اینفوگرافیک توانست بازدیدکننده‌های زیادی را جذب کند.

۵. وبینار

دنیای آفلاین برای خودش سمینارها را دارد و دنیای آنلاین هم وبینارها را! وبینار را به دلایل زیر می‌توان مجرایی بسیار موفق برای جذب بازدیدکننده‌های جدید دانست:

  • وبینارها معمولاً به صورت زنده پخش می‌شوند. بنابراین، مردم مجبورند تماشای آنها را در برنامه‌ی زمانی خود بگنجانند و آنها را به عنوان یک رویداد در نظر بگیرند. یک ویدیوی یوتیوب را می‌توانیم هر زمان که دلمان خواست مشاهده کنیم، اما مردم برای تماشای وبینار باید در آن «حاضر شوند». وقتی چیزی در برنامه روزانه‌ی مردم قرار گیرد، معمولاً آن را جدی می‌گیرند و اطلاعات به دست آمده از وبینار را نیز با جدیت بیشتری به ذهن می‌سپارند.
  • وبینارها معمولاً برای تعداد شرکت‌کنندگان محدودیت دارند و این کمبود جا باعث می‌شود مردم احساس کنند که محتوای وبینار انحصاری و بسیار مهم است. اگر در ذهن مردم مهم جلوه کنید، احتمال اینکه در قیف رشد شما به سمت نقطه‌ی مقصد حرکت کنند، بیشتر خواهد بود.
  • وبینارها معمولاً امکان تعامل را بین مخاطب و برگزارکننده ایجاد می‌کنند و اگر کسی با شما تعاملی داشته باشد. این یعنی پیوند و ارتباطی با شما و محصولتان برقرار کرده است که باعث می‌شود در ادامه نسبت به محصول شما اقدامی انجام دهد.
  • وبینارها به افراد آموزش می‌دهند. وبینار هرچه ارزش آموزشی بیشتری داشته باشد، بازدیدکننده‌های بیشتری را به روش‌های گوناگون برای شما به ارمغان خواهد آورد.
  • می‌توانید وبینار را با یک کد تخفیف برای محصولتان به پایان برسانید و به این ترتیب ترافیک بیشتری به سمت سایت‌تان روانه کنید.
  • می‌توانید وبینار را با همکاری و همراهی شرکتی دیگر برگزار کنید تا از مخاطبان آنها هم سود ببرید و در مورد محصول خود به آنها نیز اطلاع‌رسانی کنید.

وب‌سایت Unbounce که در زمینه‌ی صفحات فرود برای کمپین‌های اینترنتی فعالیت می‌کند، وبینارهایی با عنوان Unwebinar برگزار می‌کند. در تصویر زیر، یکی از این وبینارها را می‌بینید که با همراهی جوآنا ویب، کپی‌رایتر معروف و بنیانگذار وبسایت Copyhackers.com برگزار شده است تا این سرویس بتواند از تخصص و مخاطبان این شخص حداکثر استفاده را ببرد.

وبینار یکی از تاکتیک های کششی برای جذب بازدیدکننده

وبینار مشترک Unbounce و جوآنا ویب

به دنبال برنامه ای جامع برای معرفی دیجیتال خود هستید؟

پکیج‌های ما به شما کمک می‌کنند یک حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

۶. کنفرانس

کنفرانس‌ها، شاید از نظر یک هکر رشد روش چندان مناسبی برای جذب ترافیک نباشند، اما این برداشت به این خاطر به ذهن شما رسیده است که به اندازه‌ی کافی خلاقانه به کنفرانس‌ها نگاه نمی‌کنید. یک کنفرانس می‌تواند چند بازدیدکننده دیگر را به سمت شما بکشاند، اما نه تعداد خیلی زیادی را!

از طرفی میزان آماده‌سازی لازم برای انجام یک کنفرانس خیلی زیاد است. با این حال، برگزاری کنفرانس منافع و اثرات جانبی مثبتی به همراه دارند که می‌توان از آنها برای جذب بازدیدکننده استفاده کرد.

پاورپوینت

اگر قرار است در یک کنفرانس، ارائه‌ای داشته باشید، حتماً یک فایل ارائه با استفاده از پاورپوینت یا سایر ابزارهای مربوطه تهیه کرده‌اید. این فایل را می‌توانید در وبسایت‌هایی مثل SlideShare.net آپلود کنید. به این ترتیب، چیزی از ارائه‌ی خود دارید که می‌توان به راحتی آن را به اشتراک گذاشت. همین موضوع، افراد جدیدی را به سمت محصول شما خواهد آورد.

۱۰ قانونی طلایی برای موفقیت از زبان بیل گیتس!حتما بخوانید: ۱۰ قانونی طلایی برای موفقیت از زبان بیل گیتس!

SlideShare به نوعی یک شبکه اجتماعی محسوب می‌شود. بنابراین با انتشار ارائه‌ی خود در این شبکه، بر روی یک شبکه‌ی اجتماعی جدید هم سرمایه‌گذاری می‌کنید.

ویدیو/صوت

بسیاری از کنفرانس‌ها، ارائه‌ی شما را ضبط می‌کنند. این امر به شما امکان می‌دهد نسخه‌ی ضبط شده‌ی ارائه خود را در وبلاگ یا آپارات به اشتراک بگذارید یا حتی آن را در قسمت امضای ایمیل خود قرار دهید یا در خبرنامه‌های ایمیلی‌تان جایی برای آن در نظر بگیرید.

علاوه بر این مزایای جانبی‌ِ ارائه‌های کنفرانسی، این دو نکته را هم فراموش نکنید:

ریتوییت‌های لحظه‌ای

یک بار در کنفرانسی ارائه داشتم و صحبت خودم را اینگونه به پایان بردم که از مخاطبان خواستم آخرین توییت اکانت من را ریتوییت کنند و در ازای آن، برای خرید محصولِ من تخفیفی دریافت کنند. به این ترتیب در چند ثانیه، یک طوفان ریتوییت کوچک را در شبکه اجتماعی توییتر به راه انداختم.

اقناع

چرا استیو جابز کنفرانس‌های اپل را شخصاً انجام می‌داد؟ زیرا ارائه، ابزاری قدرتمند است. اگر قدرت سخنوری دارید و می‌توانید مخاطبان را کنترل کنید، بدانید که گاهی فقط چند لحظه حضور روی صحنه‌ی یک کنفرانس می‌تواند چندین منبع ترافیک برای محصولتان ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که هکرهای رشد، افرادی هم راست‌مغز و هم چپ‌مغز هستند. یعنی هم بسیار اهل تجزیه و تحلیل و منطق هستند و هم اهل جسارت و خلاقیت و ابتکار. گاهی اوقات، بازگشت سرمایه‌ حضور در کنفرانس‌ها چندان واضح نیست، اما این به معنای آن نیست که اصلاً بازگشت سرمایه‌ای وجود ندارد.

رند فیشکین، مدیر وب‌سایت دیجیتال‌مارکتینگ Moz، بیش از ۱۲۰ فایل ارائه را در اکانت Slideshare خود آپلود کرده است. این فایل‌ها، صدها هزاربار مشاهده شده‌اند که این آمار باعث ایجاد بازدیدکننده‌های بیشماری برای محصول او یعنی Moz شده است.

تعدادی از ارائه‌هایی که رند فیشکین، مدیر Moz.com در Slideshare آپلود کرده است

۷. سئو یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجوگر

تمام تاکتیک های کششی جذب بازدیدکننده که تا به اینجا معرفی کرده‌ایم، از نظر سئو بسیار معتبر و شگفت‌انگیز عمل می‌کنند زیرا با تولید محتوا در فرمت‌ها و انواع گوناگون (وبلاگ، پادکست، ای‌بوک، مقالات آموزشی، راهنماها، اینفوگرافی، وبینارها، فایل‌های ارائه، ویدیو/صوت ارائه‌ها) موتورهای جستجو درمی‌یابند که شما در زمینه‌ی فعالیت خود منبعی موثق و دارای اعتبار هستید و در برخی کلمات کلیدی جایگاه بالاتری به شما می‌دهند. با این حال، دو نوع رویکرد به سئو وجود دارد که من آنها را استراتژی محتوایی و استراتژی کدنویسی می‌نامم.

رویکرد محتوایی به سئو

با تولید محتوا، حتی اگر هیچ چیزی از نحوه‌ی کار سئو بلد نباشید، باز هم در واقع دارید وضعیت سئوی خود را بهبود می‌دهید. پس اگر صرفاً به تولید محتوا ادامه دهید، باز هم دارید از مفهوم سئو به نفع خود استفاده می‌کنید، حتی اگر بلد نباشید که یک الگوریتم چیست.

رویکرد کدنویسی به سئو

اما کارهای دیگری هم هست که می‌توانید در سطح کدنویسی انجام دهید تا استراتژی سئوی خود را به شدت قدرتمند کنید. مثلاً آیا لینک‌های شما با کلمات کلیدی‌تان بهینه‌سازی شده‌اند؟ آیا تگ‌های H1 به درستی برچسب خورده‌اند؟ آیا از تگ‌های Schema.org برای برخی از انواع خاص محتواهایتان استفاده کرده‌اید؟ آیا نقشه‌ سایت‌ شما به‌روز است؟ برای مطالعه بیشتر درباره تگ‌های Schema.org و نشان‌گذاری طرح‌واره‌ها به مقاله جستجوی معنایی در وبلاگ نوین مراجعه کنید.

وبسایت آموزش آنلاین Udemy اخیراً متن ویدیوهای ‌آموزشی خود را فقط به خاطر بهبود سئو تهیه کرده است. از آنجا که تهیه این ویدیوها، معمولاً هزینه‌بر است، بنابراین بحث سئو برای این وب‌سایت بسیار اهمیت دارد. آنها می‌خواهند بخشی از این متن‌ها را به رایگان در اختیار کاربران بگذارند و به این ترتیب به سئوی وب‌سایت خود کمک کنند.

پیشنهاد می‌کنیم جهت یادگیری سئو و بهینه‌سازی سایت به بخش