اهدف ارزیابی عملکرد
هدف ارزیابی عملکرد یکی از فاکتورهایی است که ویژگیها و کیفیت ارزیابیها را تحت تاثیر قرار میدهد (جونز، 2007). سازمانها در ارزیابی عملکرد کارکنان و اعضای خود در پی هدفهای مختلف و گوناگونی هستند. اهداف معمول و رایج استفاده از ارزیابی عملکرد، شامل فرآهم آوردن باز خور در مورد اشتباهات و ضعفهای گذشته، ثبت رفتارهایی که مثبت یا مفید بودند و ارزیابی کارکنان در خصوص امکان ارتقا میباشد.
مطالب ارائه گردیده در خصوص عملکرد سازمان منتهی به ارائه اهداف ذیل جهت ارزیابی عملکرد می گردد:
- کنترل مداوم جریان امور در سازمان و استقرار چرخه مدیریت بهره وری
- شناسایی نقاط ضعف و قوت و مشکلات سازمان و تلاش در جهت شکوفایی و افزایش قابلیتها و اصلاح فعالیتها
- بهبود تصمیم گیری در مورد حوزه و عمق فعالیتها، برنامهها و اهداف آینده دولت
- بهبود تخصیص منابع و استفاده بهتر از امکانات و منابع انسانی در جهت اجرای برنامههای مصوب
- ارتقای پاسخگویی در مورد عملکرد برنامهها
- ارتقای توانمندی سازمان در ارائه کمی و کیفی خدمات و رقابت پذیری در فضای ملی و بین المللی
در حقیقت هدف نهایی ارزیابی عملکرد، افزایش کارایی و اثربخشی سازمان است و از دیدگاه دیگر، مقصود عمده از ارزیابی عملکرد در سازمانهای دولتی شامل موارد زیر می گردد:
- شناسایی هدفها و وظایف سازمان و واحدهای سازمانی آن
- شناسایی برنامه فعالیتهای سازمان
- شناسایی نحوه هدایت افرادی که در سلسله مراتب سازمانی خدمت می کنند و بررسی میزان اختیارات آنان با توجه به حدود وظایفشان
- بررسی نحوه هماهنگ بودن سازمانها با واحدهای سازمانی در جهت نیل به هدف مطلوب
- شناسایی وسایل و امکاناتی که برای انجام کار در اختیار سازمان قرار دارند.
- شناسایی این موضوع که افراد با توجه به منابع و امکاناتی که در اختیار دارند و هزینهای که به مصرف می رسانند، تا چه حد در رسیدن به هدفهای مطلوب سازمان کوشش میکنند.
- تعیین موانع، مشکلات و مسائل موجود
بنابراین می توان مقصود از اجرای برنامه ارزیابی را شناسایی وضع موجود، تعیین نقاط ضعف و قوت در ایفای وظایف و مسئولیتها، تعیین و تشخیص احتیاجات آموزشی و راهنمایی سازمانها در بهبود وضع کار آنها دانست. در حقیقت هدف اصلی باید راهنمایی سازمان باشد و به این ترتیب درجه کارآمدی و بازده کار سازمان بالاتر خواهد رفت (مهرگان، 1383).
به صورت کلیتر بیان شده است که اهداف فرآیند ارزیابی میتواند به دو دسته تقسیم شود:
الف. کنترل کارمند
ب. بهبود و پرورش کارمند
مولفههای ارزیابی عملکرد کنترل محور بر کمک به سازمان از طریق هدایت رفتار کارکنان بوسیله پاداش یا تنبیه متمرکز است. بر عکس مولفههای ارزیابی عملکرد با جهتگیری بهبود و پرورش کارکنان، نوعا شامل بازخورد میباشد که به کارکنان در دستیابی به اهداف فردی و شغلی در داخل سازمان کمک میکند(هیندوجا و لیلی[1]، 2007).
[1] Hinduja,S. Lilley,D
لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:
بررسی رابطه هوش سازمانی با عملکرد کارکنان بانک ملی ایران اداره امور شعب جنوب تهران