رضا ملک زاده ظهر امروز در نشست خبری دوازدهمین کنگره گوارش و کبد گفت: سرطان روده بزرگ در ایران رو به زیاد شدنه که کنترل و غربالگری اون نگرانی ما هستش. یه فرضیه جدید هست که میکروبای روده می تونه مانند سرطان معده منشاء میکروبی داشته باشه.به گفته ملک زاده در گذشته به ازای هر ۱۰۰ هزار ایرونی ۸ نفر در سال به سرطان روده گرفتار می شدن که این رقم حالا به ۱۲ نفر زیاد شده.

این فوق تخصص گوارش و کبد خاطر نشون کرد: سرطان روده بزرگ بر خلاف سرطان مری و معده که هنوز روش پیشگیری مؤثر نداره، قابل پیشگیریه.عضو هیئت علمی علوم پزشکی تهران گفت: ضایعات روده بزرگ و پولیپا رو میشه با کولونوسکوپی تشخیص داد و بدون اینکه فرد نیاز به جراحی داشته باشه پولیپا رو قبل از بدخیم شدن برداشت.

ایشون گفت: از طرفی افراد می تونن هرساله با دادن آزمایش مدفوع، خون مخفی در روده رو شناسایی کنن تا از پیشرفت مریضی به موقع جلوگیری شه.

بررسی وضع سلامت گوارش ۳۰ هزار شهروند تهرانی سال آینده

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد علوم پزشکی تهران گفت: طرحی داریم تا در چند منطقه از شهر تهران ۳۰ هزار نفر رو به طور انتخابی از راه پست یا مراجعه به در منازل واسه آزمایش تشخیصی سرطان روده دعوت کنیم. که طرح گرون ایه طبق برآورد ما واسه هر نفر یه میلیون تومن باید هزینه کنیم.

ملک زاده ادامه داد: با مشورتایی که با دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده قول مناسب واسه تأمین هزینه اون داده شده و با امید به اینکه بتونیم این طرح رو سال آینده اجرا کنیم.چون که معتقدیم نفع این طرح بیشتر از هزینه اون هستش چون هزینه دارو، درمان و جراحی یه فرد سرطانی بیشتر از این رقما هستش.

۷۰درصد ایرونیا اضافه وزن دارن /۲۰درصد چاق هسنند

ملک زاده در بخش دیگری از سخنان خود روند رو به رشد مریضیای غیرواگیر در کشور اشاره کرد و گفت: ۸۰ درصد مرگ و میر در کشور به وجود اومده از طریق مریضیای غیرعفونیه مثلا طبق مطالعه ای که انجام شده ۷۰ درصد مردم ایران اضافه وزن دارن و ۲۰ درصد این افراد چاق هستن که چاقی هم ایجاد کننده دچار شدن به کبد چرب و خطر زودرس سکته های مغزی و قلبیه.

ایشون دلیل چاقی مردم رو مصرف بیشتر از اندازه غذاها نسبت به نیاز بدن شمرد و گفت: ۲۰ درصد مردم بیشتر از نیاز خود غذا می خورن و اگه انرژی دریافتی بیشتر از انرژی که مصرف می کنیم باشه نتیجه اون جمع شدن چربی در بدن و دچار شدن به کبد چربه و این وسط نون، برنج، مواد نشاسته ای، شیرینی و چربی بیشترین نقش رو اجرا می کنه.

ملک زاده خاطر نشون کرد: معمولاً چکاپ سلامت دستگاه گوارش مخصوصا روده رو در افراد بالای ۵۰ سال پیشنهاد می کنیم ولی آدمایی که در خونواده اونا سرطان دستگاه گوارش مخصوصا روده هست از این دسته مستثنی هستن و دست کم چکاب ۱۰ سال زودتر از سنی که بستگان درجه یه اونا به سرطان گرفتار شده رو پیشنهاد می کنیم.

این نوشته را هم از دست ندهید :   عطر مونت بلنک لیدی امبلم | مون بلان امبلم لیدی

ایشون گفت: البته ما فهرست تموم آدمایی که به سرطان دستگاه گوارش گرفتار شدن رو داریم و معمولاً با بستگان درجه یه این افراد تماس گرفته و از اونا واسه بررسی سلامت و چکاب دعوت می کنیم.

میکروب هلیکوباکتر عامل ایجاد زخم اثنی عشر

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد در مورد ترس بعضی مردم از میکروب هلیکوباکترپیلوری که در معده افراد هست گفت: این میکروب در بین مردم شایعه و نباید از اون ترسید. بعضی فکر می کنن که این میکروب سرطان زا هستش هر چند ممکنه از بین هر ۲۰۰ نفر که به این نوع میکروب گرفتار هستن سرطان معده ایجاد شه اما از اون طرف این افراد رو از دچار شدن به سرطان مری ایمن می کنه ولی بیشتر ایجاد کننده زخم اثنی عشره.

وزیر اسبق بهداشت گفت: شاید بیشترین چیزی که باید روی اون تاکید کرد مصرف نکردن سیگاره چون که سیگار مهمترین عامل در ایجاد سرطان گوارشه.

کبد چرب از نظر گسترش جای هپاتیت B رو گرفته

این فوق تخصص گوارش و کبد درباره گسترش مریضیای کبدی در بین مردم گفت: در گذشته هپاتیت B مهمترین نوع مریضی کبدی بود که به مرور با واکسینه شدن نوزادان و آدمایی بالای ۱۵ سال روند نزولی پیدا کرده و در سالای آینده کاهش بسیار زیادی داره.

کبد ۳۰ درصد مردم چربه

به گفته ملک زاده کبد چرب جانشین مریضی هپاتیت B شده و حالا ۳۰ درصد مردم کشور به درجاتی از کبد چرب گرفتار هستن که به مرور ۵ درصد این افراد در برابر پیشرفت مریضی و مشکل کبد قرار میگیره.

سکته زودرس در کمین اونایی که کبد چرب دارن

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران انتخاب تغذیه سالم روش تغییر سبک زندگی و فعالیت قدمی از جمله ورزش رو در جلوگیری از کبد چرب خیلی موثر دونست و اضافه کرد: مهمترین خطر کبد چرب سکته های قلبی و مغزی زودرسه یعنی اگه قراره فرد در سن ۶۰ سالگی سکته کنه این در ۵۰ سالگی اتفاق میفته.

ایشون گفت: کبد چرب علائم مشخصی نداره ولی میشه با انجام آزمایش خون و اندازه گیری آنزیمای کبدی و از طرفی سونوگرافی اونو تشخیص داد.