به گزارش آلامتو به نقل از ibazaryabi.com ؛ بازارها از نظر اندازه رقابت گونه های مختلفی تقسیم می شه بعضی بازارها بکر هستن و رقابتی در اونا نیس، این نوع وسیله ها معمولا واسه اجناس جدید و با تکنولوژی انحصاری وجود دارن مثلا بازار عینک گوگل که هنوز حریف جدی نداره. ولی بعضی اجناس دیگری هم وجود دارن که به طور کامل برعکس هستن و بازار به اصلاح در رقابت کامله.

این نوع بازارها ( بازارهای پر حریف ) معمولا واسه کالاهایی با تکنولوژی عمومی شده و دارای درخواست بالا از طرف مصرف کننده ها شکل می گیرن و همین سهولت ارائه محصول و درخواست زیاد باعث جاذبه اقتصادی زیاد و ورود رقبای زیاد می شه.

روش هدف دارای بازاریابی زیادی براساس نوع محصول میشه ارائه داد که باید به صورت موردی بررسی شه ولی در این مقاله تلاش داریم به سه راه حل کلی بپردازیم که میشه واسه هر نوع کالا یا خدمتی اجرا شه.

ولی قبل از اون باید با مفهومی به نام ارزش پیشنهادی (Value Proposition) آشنا شید

ارزش پیشنهادی درواقع جواب سوال زیره: “در صورتی من مشتری بالقوه و حتمی شما باشم به چه دلیل بین این همه ارائه کننده از شما خرید کنم؟”

شاید شما به جوابایی مانند جوابای زیر برسین:

ما به مشتریانمان راه حلای نرم افزاری ارائه می دیم

ما محصول نمی فروشیم ما نتیجه و رضایت می فروشیم

ما به مردم کمک می کنیم تا به اهدافشون برسن

ما راه های آنلاین ارائه می کنیم

ما تجارت شما رو الکترونیکی می کنیم

اگه جوابای شمام مانند اینا هستش پس کارکرد خوبی ندارین و باید انتشار نشتیای زیادی در قیف فروش خود باشین   شاید هم جوابی واسه این سوال ندارین پس باید بدونین که شما هیچ ارزش پیشنهادی منحصربه فردی ندارین و باید چاره ای فکر کنین و از تکینیکای زیر استفاده کنین

ارزش پیشنهادی شما باید تک باشه

ارزش پیشنهادی شما باید جوری باشه شما رو از رقبایتان جدا کنه. باید جذابیت کافی واسه این ارزش پیشنهادی در نظر بگیرین ولی در نظر بگیرین که نباید چیزی اونقدر عجیب ارائه کنین که بالاتر از نیازای اصلی مخاطباتون باشه. جذابیت از چیزی ناشی می شه نیاز مشتریه ولی از راه هیچ حریف دیگری پوشش داده نمی شه پس باید یه تحقیق بازار انجام بدین تا نیازای مشتریان رو پیدا کنین و بعد شروع به پوشش این نیازها به شکل محصول خود بکنین. بررسی نقطه ضعفای رقبا و دلیل یابی فرار مشتریان از رقبا هم می تونه یکی از راه های پیدا کردن ارزش پیشنهادی منحصربه فرد باشه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   گفتگو با مدیرعامل تپسی؛ همه چیز در مورد سرویس سفر اشتراکی «لاین»

دلایل کافی واسه حق داشتن ارزش پیشنهادی خود ارائه کنین

دلایل ادعای شما رو قابت می کنن و باعث تایید اونا از طرف مخاطبان می شن. واسه اینکه معنی دلایل رو بهتر درک کنین یه مثال میاریم.

فرض کنین شما مدیر یه فروشگاه آنلاین لوازم خودرو هستین اگه ارزشی که به مشتری هاتون ارائه می کنین این جور باشه که ” ما بهترین فروشگاه آنلاین لوازم خودرو تو تهران هستیم ” هیچ شاهدی واسه ادعای خود ارائه نکردین. هرچند فروش آنلاین لوازم خودرو یه ارزش تقریبا خوبه ولی نمی تونه موجب جذب مخاطب شه چون به احتمال زیاد رقبای دیگه شمام ادعای بهترین بودن رو مطرح کردن؛ اما یه ارزش پیشنهادی خوب به همراه تماشاگر می تونه این جور مطرح شه : ” ما تنها فروشگاه آنلاین لوازم خودرو هستیم که همه لوازم ۲۰۰ نوع خودرو رو تامین می کنیم”

شاهدی که واسه ادعای خود ذکر می کنین باید قابل اندازه گیری و قابل اثبات باشه پس همیشه این دو سوال رو از خود سوال کنین : دلایل من قابل اثبات ان؟ دلایل من قابل اندازه گیری هستن؟

از رسانه مناسب واسه اطلاع رسانی ارزش پیشنهادی خود استفاده کنین

یه متن که با فونت بزرگ در کاتالوگ یا بالای سایت شرکت شما نوشته شده باید به تنهایی کافی نیس، امروز متن دیگه جذابیت خود رو ازدست داده چراکه رسانه های دیگری مثل تصویر و ویدیو و صوت جذابیت بیشتری دارن. باید بتونین ارزش پیشنهادی خود رو از راه رسانه هایی که رقبای شما از اونا غافل شدن به گوش مخاطبان برسونین. مثلا همون فروشگاه آنلاین لوازم خودرو رو در نظر بگیرین. این فروشگاه می تونه از راه ایجاد یه صفحه اینستاگرام کم کم تصاویر ۲۰۰ خودرویی رو که پوشش میده منتشر کنه و با هشتگای مناسب علاقه مندان به هر خودرو رو جذب صفحه خود کنه و پیام خود رو به گوش اونا برسونه.