Posted on

به آخرین باری که استرس داشتین فکر کنین. شاید ضربان قلب تون تندتر شده بود،شتاب داشتین و انگار چشمون تون از کله تون بیرون می زد.

شاید این احساس رو داشتین که دارین به خط پایان مسابقه نزدیک می شید اما نمی دونین برنده هستین یا نه و در همین حال حس می کنین یه چیز قوی و سنگین رگ های تون رو پمپاژ می کنه.و در تموم این مدت این فکر در سرتانه که ” این حالت واسه من خوب نیس و باید از استرس رها شوم! “

به گزارش آلامتو به نقل از بیزینس اینسایدر ؛ روانشناس و محقق، کِلی مک گونیگال نتیجه تحقیقاتش رو در کتاب جدیدش به نام “اون طرف استرس” ،طرز فکر ما رو در مورد تجربیات مون در شرایط پراسترس تغییر می هد.

یافته ها نشون می دهد در کشورهایی که مردم استرس بیشتری دارن،تولید ناخالص شون بالاتر،امید به زندگی بیشتر و شادی های شون باکیفیت تر و بیشتره.هم اینکه این افراد در زندگی از لذت، معنی،آموزش،عشق و نشاط بالاتری بهره مند هستن.

هرچند تجربه ما از استرس، پدیده ای ناراحت کننده و رو مخه اما درواقع استرس، شاخص و سنجشی واسه اندازه تعهد و دل سپردگی ما به چیزهاییه که خوشحال می کنه. واسه بهره بردن از جنبه های مثبت استرس، باید طرز فکرتون رو تغییر داده و مثبت فکر کنین.مک گونیگال پیشنهاد های ساده ای واسه شما داره:

  1. استرس رو به ارزش ها و اهداف تون گره بزنین

وقتی استرس دارین، بیشتر به این معناست که دارین واسه رشد تلاش می کنین،روی چیزی که واسه تون مهمه کار می کنین و می خواهید تاثیرتون رو روی دنیا بذارین. اما وقتی دارین روی چیزی که واسه شما مهمه کار می کنین،معمولا استرس روی نگاه تون سایه انداخته و شرایط سختی واسه رسیدن به هدف بزرگی که دارین بوجود می آورد.

این بار اگه در موقعیتی شدیدا استرس زا قرار گرفتید،تلاش کنین به تصویر بزرگ تری فکر کنین نه به اون لحظه و موقعیت خاص. اگه به یه مصاحبه شغلی می روید به این فکر کنین که به چه دلیل هیجان دارین و این هیجان چه ارتباطی با هدف بزرگی که واسه اون شغل دارین داره.

بعبارتی دیگه، تشخیص بدید که به چه دلیل این استرس ارزشش رو داره و روی اون متمرکز شید به جای اون که زود پریشون شید. با این کار اجازه می بدید استرس وسیله ای واسه کمک به هدف باشه نه اینکه مانع درست کنه. اگه نمی تونید چیز ارزشمندای واسه گره زدن به استرس تون پیدا کنین، شاید زمان اون هستش که به دنبال هدف جدیدی برید که ارزش این ضربان تند قلب رو داشته باشه.

  1. به دنبال روزنه امید باشین

البته تموم موقعیت های استرس برانگیز توانایی پیدا کردن احساس های مثبت رو ندارن،مثلا وقتی کسی که دوستش داریم میمیره و یا لوله آب در خونه می ترکد و آب همه جا رو پرمی کنه.مطمئنا این حوادث ذاتا استرس برانگیز هستن و جنبه مثبتی در اونا نیس.

ولی به طور کامل هم غلطه!

مک گونیگال یافته های مطالعاتش رو این جوری توضیح می دهد که وقتی از شرکت کننده ها در این آزمایش خواسته شد درمورد یکی از تجربیات سختی که داشته ان فکر کنن،یه گروه عمیقا غرق این تفکر شدن،همون جوری که بیشتر ما عمل می کنیم.

اما از یه گروه دیگه خواسته شد درمورد یکی از تجربیات تلخی که داشته ان به عنوان فرصتی واسه رشد و تعالی و یا رویدادی مثبت که در دل اون نهفتهه نگاه کنن،با این روش، عکس العمل این افراد مثبت تر بود و چشم انداز و نگرشی وسیع تر در آخر داشتن.

دفعه بعد اگه موقعیت سختی واسه تون اتفاق، درآن به دنبال روزنه امید کوچیکی واسه رشد بگردین.با این کار جلوی گسترده شدن استرس رو در زندگی تون می گیرید.

  1. فقط درک کنین که اون قدرها هم بد نیس

با تغییری ساده در نگاه تون به استرس و باور اون به عنوان نیرویی مثبت،می تونید تاثیر استرس بر زندگی تون رو از این رو به اون رو کنین.

یه زندگی پرمعنا،استرس زا هم هست.اگه در شرایط سخت قرار گرفتید،اجازه ندین استرس مغموم و دپرس تون کنه، با به کار گیری این فوت وفن ها بذارین استرس شما رو به جلو جهت داده و طرزفکرتان رو عوض کنه.

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

اختصاصی استرس بیزینس اینسایدر روانشناسی مقاله در مورد استرس کاهش استرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *