یادگیری بهتر

اگه می خواهید چیزی رو یاد بگیرین، به دو نوع علم نیاز دارین: علم دور و بر موضوع (ریاضی، تاریخ یا برنامه نویسی) و علم دور و بر پروسه یادگیری تموم موضوع ها.

به گزارش فرادید به نقل از بیزینس اینسایدر، نظام آموزشی بیشتر کشورها یکی از این دو مورد رو بیشتر جا می اندازد که مشکل سازه. از این رو، اطلاع از چگونگی یادگیری می تونه زمینه ساز موفقیت های زیادی در زندگی شه.

آنی مورفی پاول، روانشناس، می گوید: «بیشتر افراد باهوش و موفق در علم نوع اول بدون مشکل عمل می کنن. اما هدف ما دور و بر علم نوع دوم، یعنی آگاهی بخشی از پروسه یادگیریه تا ادما از فعالیت های ادراکیِ در بین یادگیری باخبر شن.»

یعنی، تحقیق های آموزشی نشون می دهد که علم آموزان ضعیف تر از پروسه های ادراکی یادگیری خیلی آگاهی ندارن. پاول می گوید که همین مسئله باعث می شه تا این دسته از علم آموزان و دانشجویان ضعیف تر عمل کنن.

محققان میدون آموزش همیشه تاکید کرده ان که چگونگی تدریس به عوامل مختلفی چون نظریه، فرهنگ و اندازه دریافت علم آموزان بستگی داره. در ادامه می خوایم روش هدف دار های یادگیری واسه یادگیری بهتر هر چیزی رو به شما معرفی کنیم.

۱. خودتون رو مجبور به یادآوری کنین

یادگیری موثر پروسه سختیه و این مسئله، حقیقتیه بس تلخ! اما محققان می گن وقتی که یادگیری خیلی براتون سخته، شما واقعا دارین راه درستی رو طی می کنین. واسه توجیه این مسئله، اون ها ورزش وزنه برداری رو مثال می زنند: فکرش رو کنین که می خواهید وزنه ای بالاتر از نیروتون بزنین؛ زدن اون وزنه در شروع کار خیلی سخت هستش.

حرف ما ساده س!: تلاش کنین تا موارد رو به خود یادآوری کنین. فوت وفن به کار گیری فلش کارد روشی موثره، چون که شما سوال و جواب رو روی اون نوشته اید.

۲. در دام “روان بودن” نیفتید!

اگه چیزی رو می خونید و براتون آسونه، در دام روان بودن مطلب افتاده اید. این شما رو به دنبال در دام میندازه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۴ اسموتی خوشمزه برای جلوگیری از ریزش مو

نمونه: در فرودگاه هستین و یادتون نمی آید باید از کدوم گیت خارج شید. به تابلو نگاه می کنیم و چشمتون به B44 می افتد؛ بعد یادتون می افتد که گیت مورد نظرتون همونه. راه حل: چشمتون به شماره گیت می افتد، بعد روی خود رو برمی گردونین و کمی فکر می کنین. همونه؟ اجازه ندین تا جواب شما رو گول بزنه.

۳. ایجاد رابطه بین چیزای جدید و قدیمی

هر چی رابطه قوی تری بین مطالب جدید و مطالب قدیمی بسازین، اون مطلب رو بهتر یاد می گیرین. وقتی که مطلب جدید رو به شبکه های قبلی علم خود وصل می کنین، در واقع اون مطلب رو باز کرده اید.

مثلا علم آموزان رده ابتدایی در حال یادگیری «انتقال گرما» هستن. مطلبی که اون ها یاد می گیرن رو می تونن تو ذهن خود باز کنن. افراد باهوش فورا انتقال گرما از یه فنجون چای یا قهوه به دست در فصل زمستون رو واسه خود تداعی می کنن.

۴. به چیزایی که یاد گرفته اید، فکر کنین

شاید در نگاه اول بگید که کار ساده ایه، اما به احتمال بسیار فراوون این کار رو انجام نمی بدید. شما باید به اتفاقات و مطالب گذشته فکر کنین. در تحقیق انجام شده در دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد مشخص شد کارکنانی که ۱۵ دقیقه به کارا و وظایف روزانه ی خود در انتهای روز فکر کرده ان، ۲۲.۸ درصد کارایی بیشتری داشتن.

اگه به مطالب آموخته شده فکر کنیم، می تونیم اندازه تاثیر پذیری اون ها رو هم افزایش بدیم. این کار حتی اعتماد به نفس ما رو هم زیاد می کنه. از این روش که ما با وقت کمتر می تونیم بسیار بیشتر بیاموزیم.

هدف از زندگی چیه و واسه چه هدفی باید زندگی کنین؟

چیجوری ترس از نا امید کردن بقیه رو از بین ببریم؟

فرادید چیجوری درس خوان شیم