مهارتای اجتماعی کودکان

وقتی که کودکان بزرگتر می شن و مراحل رشد خود رو طی می کنن باید بتونن با همسالان خود و یا بزرگسالان رابطه برقرار کنن. از روزی که وارد مهدکودک می شن تا وقتی که دیپلم خود رو در دست می گیرند به مهارت هایی واسه ایجاد رابطه نیاز دارن که والدین باید این مهارت ها رو در اختیار فرزندان خود بذارن.

مهارت اجتماعی چیه؟؟

حتی کارشناسان هم تعریف دقیق و برابری در مورد مهارت های اجتماعی ندارن. بیشتر اون ها فکر می کنند که مهارت اجتماعی موارد لازم واسه ساخت و نگهداری یه رابطه س و این مهارت می تونه پروسه موفقیت رو بهتر کنه . در آمریکا معمولا ارزش بالایی واسه آدمایی که همیشه لبخند بر لب دارن و می تونن به آسونی وارد صحبت با بقیه شن، قائل هستن. بیشتر افراد درونگرا دارای مهارت های اجتماعی بسیار عالی هستن و می تونن با بقیه افراد خوب رابطه برقرار کنن. افراد درونگرا معمولا دوست دارن وارد تعامل یه به یه شن و یا اینکه دوست ندارن از یه فعالیت به فعالیت دیگری برن. اگه کودک شما دوست نداره با افراد زیادی در رابطه باشه احتیاجی به نگرانی نیس. واقعا، بیشتر کودکان نشونه ها و مهارت های اجتماعی رو از خونواده خود، همسایه و یا جامعه بدست می بیارن.

چیجوری می تونیم مهارت های اجتماعی رو بیاموزیم؟؟

بیشترافراد مهارت اجتماعی رو بدون اینکه از اون آگاهی داشته باشن یاد می گیرند. براساس تحقیقات انجام شده، معمولا سه روش اصلی واسه یادگیری قوانین مهارت های اجتماعی هست :

  1. اول اینکه ما کارایی که افراد دیگه انجام میدن رو مشاهده می کنیم و بعد مثل اون رفتار می کنیم. معمولا افراد بزرگسال به هنگام صحبت کردن تماس چشمی دارن . یعنی وقتی که صحبت می کنن در چشم های طرف مقابل نگاه می کنن. تماس چشمی در ایجاد رابطه موثر خیلی با اهمیته . والدین کودکانی که دارای مشکل چشمی هستن و نمی تونن خوب از این گزینه استفاده کنن، معمولا در انتقال این معنی هم دچار مشکل می شن. در این جوری موارد بهتره از آموزش های خاصی که واسه اینجور آدمایی در نظر گرفته شده بهره بگیرن.
  2. دوم اینکه، کودکان از راه تفکر در مورد رویدادهای دور و بر یاد می گیرند. وقتی که کودک شما در مورد ترک کردن بازی از طرف شخص دیگه مبهوت و متعجبه و می تونه بفهمه که اون شخص حوصله اش از بازی سر رفته و محل رو ترک کرده، پس می توان گفت این کودک با موفقیت مهارت اجتماعی رو آموخته. این بخش از آموزش ممکنه واسه بعضی از کودکان سخت باشه به خصوص آدمایی که به مریضی اوتیسم گرفتار هستن. دراینگونه موارد هم معمولا منابع خاصی هست که می توان از اون بهره برد.
  3. سوم اینکه، کودکان مهارت های اجتماعی رو از راه انجام دادن یاد می گیرند. وقتی که کودک شما بازی می کنه و یا با بقیه صحبت می کنه و می تونه کارا رو خوب انجام بده ، پس کودک شما تونسته چگونگی ی تعامل رو خوب بیاموزد.

در ادامه ترفندها و نکاتی رو واسه پیشرفت ی مهارت های اجتماعی کودکان میگیم.

۱.صحبت کردن:

مثل بقیه مهارت هایی که والدین در اختیار کودک خود قرار میدن، ممکنه شمام بخواین پروسه تعاملات اجتماعی رو واسه کودک خود توضیح بدید . مثلا می تونید به اون بیاموزید که در انتهای هر درخواستی کلمه “لطفا” رو اضافه کنه. اینکار به کودک شما کمک می کنه رابطه ی با ادب ای با بقیه افراد داشته باشه. در این جوری موارد بقیه هم جواب مثبت به اون میدن و پس کودک شما هم مهم بودن این کلمه جادویی رو در عمل می بینه. شما می تونید از راه یه پروسه مانند صحبت کردن با کودکان هم با اون حرف بزنین . کودکان بزرگتر معمولا می تونن از راهنمای شفاهی هم خوب استفاده کنن. مثلا وقتی که کودک ، واسه اولین بار و بدون حضور والدینش به منزل دوستش می رود ، بیان شرایط و صحبت کردن در مورد اون می تونه بسیار به درد بخور باشه . می تونید به کودک خود مواردی مثل سلام کردن به والدین دوستش، درخواست با ادب داشتن و گفتن کلمه تشکر رو یاد آور شید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   با این غذاهای رژیمی به جنگ چاقی بروید

۲.بازی کردن:

هیچ چیزی مثل بازی با بقیه کودکان نمی تونه به درد بخور باشه . کودک شما یاد می گیرد که مثل بقیه تو یه موقعیت قرار گرفته و باید با اون ها تعامل به درد بخور داشته باشه. هر چقدر کودک بزرگتر می شه بازی های اون هم پیشرفت می کنه . وقتی که کودک شما خجالتیه ، بهتره اجازه بدید واسه بار اول با یه نفر بازی کنه تا محیط امنی براش ایجاد شه .

۳.نشون دادن:

همیشه یادتون باشه که کوکان معمولا با مشاهده کارایی که شما انجام می بدید یاد می گیرند. اگه شما همیشه مشغول هستین و در حال حرف زدن با تلفن و یا ایمیل زدن به بقیه افراد می باشین، پس به کودک خود نشون می بدید که این جوری رفتارها کاری درست و مناسبه. یعنی اگه چند دقیقه مودب باشین و یا اینکه به همسایه ی پیر خود کمک کنین، به اون ها نشون می بدید که این رفتارها پسندیده تره . اگه می خواهید کودکتون در مقابل بقیه اعتماد به نفس کافی داشته باشه باید خودتون این موضوع رو به صورت عملی به اون نشون بدید. واقعا در جلوی کودک خود، چگونگی تماس چشمی، دست دادن، مودب بودن و بقیه موارد رو نشون بدید. اگه می خواهید کودکتون خودش با بقیه افراد دوست شه باید این موضوع رو عملی به اون نشون بدید . با یکی از دوستان اون دست بدید ، خود رو معرفی کنین و بعد کودک خود رو معرفی کنین . بعد در شرایط و موقعیت های دیگه از اون بخواین نام طرف مقابل رو سوال کنه و با اون دوست شه.

۴.تکرار کردن:

وقتی که کودک شما در موقعیت های اجتماعی دچار مشکل می شه، می تونید با اون صحبت کنین و کمکش کنین تا دلیل مشکلات پیش اومده رو بفهمه. در آخر رویکردهای مناسبی در اختیارش بذارین تا در موقعیت های مشابه بتونه از اون واسه حل مشکل خود استفاده کنه. همه موارد گفته شده رو لیست کنین و هر بار تکرار کنین . یادتون باشه که همیشه موقعیت های اجتماعی جدیدی ممکنه پیش روی کودک شما قرار بگیره، پس تکرار و تمرین بسیار لازمه . با اینحال، اگه همه مراحل خوب انجام شه، می تونید مطمئن باشین که کودک شما در موقعیت های جور واجور اجتماعی رفتار مناسبی در پیش میگیره .

چیجوری با فرزندان خود رفتار کنیم؟

اشتباهات مالی خونواده های ایرونی