4 نکته نگفته درباره حذف 4 صفر از پول ملی

پول ملی ایران “ریال” است اما در همین ایران خودمون ، با یه ریال ، هیچی و هیچی حتی یه شکلات و آب نبات هم نمیشه خرید. یعنی پول پایه ایران که همون “یه ریال” باشه ، در بازار هیچ گونه ارزش و ما به ازای خارجی نداره.این در حالیه که در بقیه اقتصادها ، یه واحد پول ملی ، اونقدر ارزش داره که بشه با اون چیزی خرید ، مانند دلار و درهم و یورو و پوند و لیر و … اما ریال ایران چه؟ریال ما اونقدر بی ارزش شده که بیشتر ما ، سالیان درازیه که حتی سکه یه ریالی هم ندیده ایم و اگه یه فرد خارجی از ما بخواد کوچیکترین پول ملی مون – یه ریال – رو به اون نشون بدیم ، ضعیف خواهیم موند!

عصرایران – حذف ۴ صفر از پول ملی کشور ، این بار جدی تر از همیشه مطرح شده و اون طور که رئیس کل بانک مرکزی گفته ، این طرح تو یه بازه وقتی یه الی دو ساله در کشور اجرایی می شه. ریال

به گفته محمود بهمنی “با تحقق این برنامه، واحد پول خرد بعد از ریال مثل سال های گذشته دینار هستش که در این صورت یه ریال برابر با ۱۰۰ دینار می شه.”

در این باره نکاتی چند می تونیم بگیم:

۱ – الان ارزش واحد پول ملی ایران در رده های آخرین جدول ارزهای جهانیه طوریکه یه واحد از پول ملی ایران (ریال) ، تقریباً یه یازده هزارم دلار(که مبنای شرعی مقایسه ارزهاست) ارزش داره. یعنی ، یه واحد دلار با ۱۱ هزار واحد ریال برابره که از نظر حیثیتی در جهان ، به هیچ روی زیبنده ایران نیس.

با حذف صفرها ، یه ریال ، ارزشی برابر یه دلار داره که دستکم از نظر شکلی و ظاهری ، آبروی پول ملی حفظ می شه.

البته تاکید می کنیم که بالا بردن ارزش واقعی پول ملی ، با حذف صفرها محقق نمی شه و چیزی که در این بند گفتیم ، فقطً ناظر به مسائل شکلی ماجراست و الا افزایش ذاتی و حقیقی ارزش پول ملی ، فقطً با تقویت اقتصاد ملی و ارتقای جایگاه جهانی اون شدنیه و لاغیر.

۲ – پول ملی ایران “ریال” است اما در همین ایران خودمون ، با یه ریال ، هیچی و هیچی حتی یه شکلات و آب نبات هم نمیشه خرید. یعنی پول پایه ایران که همون “یه ریال” باشه ، در بازار هیچ گونه ارزش و ما به ازای خارجی نداره.

این در حالیه که در بقیه اقتصادها ، یه واحد پول ملی ، اونقدر ارزش داره که بشه با اون چیزی خرید ، مانند دلار و درهم و یورو و پوند و لیر و … اما ریال ایران چه؟

ریال ما اونقدر بی ارزش شده که بیشتر ما ، سالیان درازیه که حتی سکه یه ریالی هم ندیده ایم و اگه یه فرد خارجی از ما بخواد کوچیکترین پول ملی مون – یه ریال – رو به اون نشون بدیم ، ضعیف خواهیم موند!

سکه های یه ریالی ، هر چند از نظر قانونی هنوز اعتبار دارن و پول ملی ان ، اما اینک به جای اون که در معاملات روزمره استفاده شن ، خود به عنوان یه کالای عتیقه و یادگاری ، مورد خرید و فروش قرار می گیرن که در دنیا بی نظیره!

این نوشته را هم از دست ندهید :   خرید میز و صندلی حصیری - کنفی - راحتی - چستر

با حذف ۴ صفر از واحد پول ملی ، لا کم این مشکل ظاهری هم حل می شه و کوچیکترین واحد پول ملی ایران یعنی یه ریال ، ما به ازای خارجی پیدا میکنه.

۳ – به گفته رئیس کل بانک مرکزی ، واحد پول ملی ایران ، ریال باقی می مونه و پول خردمان هم دینار هستش ( هر صد دینار یه ریال).

الان ، هر چند واحد پول ملی مون ریاله ولی چیزی که در عرف جا افتاده و ً استفاده میشن ، “تومن” است. مثلا هیچ فروشنده ای نمی گه یه بطری شیر هشت هزار و پانصد ریال ، بلکه به گفتن ۸۵۰ اکتفا می کنه و مخاطب هم می فهمه که منظورش تومن بوده.

در واقع ، مردم ایران ً تومن رو واحد پول می دونن و ریال رو که قانوناً واحد پوله ، فقط جزء تشکیل دهنده تومن می شمارند.

به نظر می رسه اگه قراره تغییراتی در این باره شکل گیرد ، بهتره همراستا با مردم و عرف عمومی ، واحد پول ایران تومن باشه و ریال ، جزء تشکیل دهنده اون ، کما این که مثلا ، دلار واحد پول و سنت جزء تشکیل دهنده اون در بعضی کشورهاست.

با این تدبیر ، دو گانگی فعلی از بین میره و خیلی از مشکلات – که گاه ابعاد حقوقی و مالی بزرگی به خود می گیرن ، مانند اشتباه در ریال و تومن در اسناد رسمی و بانکی – خود به خود حل می شه.

ولی اگه دینار هم به این پریشون بازار اضافه شه ، مردم سرگردان می مانند بین سه عنوان پولی تومن و ریال و دینار!

ضمن اون که دینار ، الان تداعی کننده واحد پول کشورای عربیه (هر چند که در بخش هایی در ایران هم کاربرد داشته و در واقع ارزشی برابر یه صدم ریال داره) و بنابر این فرهنگ عمومی کشور اون رو قبول نمی کنه و حتی میشه روی ایجاد اسمای خوش آهنگ و اصیل ایرونی هم فکر کرد.

۴ – درباره آثار تورمی حذف صفرها و این که از پایهً در این باره موثره (کاهنده یا افزاینده) یا تاثیری نداره ، سخن فراوانه که در آینده دربارش صحبت می کنیم ولی در فرصت این بحث ، مخلص کلام اون هستش که دستکم فواید شکلی ، روانی و ظاهری اشاره شده بر اون مترتبه و اگه تمام طرح با تدبیر و بقیه چیزای مهم اقتصادی همراه و اجرایی شه ، میشه اون رو طرحی موفق دونست که قبل از ما در بعضی کشورها از جمله ترکیه انجام شده و موفقیت آمیز هم بوده.

منبع: asriran.com

جمع آوری: آلامتو