یکی از نکاتی که باید در زندگی روش زوم بشه اینه که زن و شوهر اطلاعات دقیقی از وضعیت جسمی و روحی همدیگه داشته تا بتونن به درک متقابلی از همدیگه برسن. هر چقدر علم و اطلاعات زن و شوهر گسترش یابد، این مسأله خیلی راحت ممکن می شه.

بنابر این باید خونواده های گرامی به این نکته توجه داشته باشن واسه اینکه آرامش بیشتری در محیط خونه مستولی و حاکم باشه: باید به این اصول اساسی گردن نهاد تا بشه به تحکیم نهاد خونواده کمک کرد. روابط سالم و درست زن و شوهر وقتی ممکن می شه که زن و شوهر در کار مبادله اطلاعات و احساسات، مسایل خاصی رو رعایت کنن.

در این بخش، به این مسایل اشاره می شه:

اصل اول: درک دوطرفه یا همدلی دوطرفه

یکی از عادی ترین اشتباهات ارتباطی که هممون مرتکب اون میشیم اینه که فکر می کنیم وقتی کسی رو می شناسیم، هر برداشتی که از اعمال، رفتار و گفتار اون داشته باشیم درست و درسته.

در این مواقع بیشتر تصور می کنیم که میدونیم طرف مقابل چه میگه و چه منظوری داره، حال اینکه بیشتر معنا و مقصود درست طرف مقابل رو درک نکرده و دچار نتیجه گیری شتاب زده و قضاوت اشتباه شده ایم.

این نتیجه گیریای شتاب زده و قضاوتای اشتباه همون فرضیه های خانمان براندازی هستن که خیلی راحت مهر و عشق میان زن و شوهر رو از بین می برن و دلیل ایجاد سوءتفاهم و تنشای عاطف می شن.

حالا خوبیش اینه یا بدیش اینه باید گفت که رابطه حقیقی و موثر جز با درک کردن بقیه و فهمیدن احساس اونا ممکن نیس و رسیدن به این حد خود نیازمند درک واقعیتای دیگه ایه؛ واقعیتایی مثل :

_ چیزی که در ظاهر می بینیم همیشه با واقعیتا همخوانی نداره.

_ رفتار، اعمال و گفتاری که از طرف مقابل می بینیم نشون دهنده همه وجوه واقعی احساس اون نیستن و باید به دنبال احساسات واقعی اون پشت رفتار، اعمال و گفتارش باشیم.

_ چیزی که پرسیدنش واسه ما ساده س! ممکنه واسه طرف مقابل خیلی سخت باشه.

_ چیزی که شنیدنش واسه ما ساده س! ممکنه واسه طرف مقابل دردناک باشه.

_ چیزی که ما فکر می کنیم واسه طرف مقابل خوبه ممکنه به نفع اون نباشه.

_ آدما به روش های جور واجور احساسات خود رو میدن.

_ هر چیزی که ما فکر می کنیم صددرصد غلطه و هر چیزی که بقیه می گن صددرصد نادرست نیس.

داوری کردن و قضاوتای منفی، خیلی راحت می تونن مناسبات و روابط زناشویی ما رو دچار اختلال کنن و تا وقتی که ما نتونیم قضاوتای میان افراد رو به رسمیت بشناسیم ادامه پیدا می کنن

اصل دوم : درک درست تفاوتا و احترام به اونا

هممون کم و بیشتر از متفاوت ظاهرشدن هول و هراس داریم. شاید به خاطر این که نگرانیم نکنه مضحکه بقیه شیم و یا موجبات شکست و شکست خود رو جفت و جور کنیم. در حالی که تفاوتا جادویی هستن و می تونن جذب کننده همه موهبتایی باشن که خواهان اون هستیم.

در روابط میان زن و مرد، تفاوتای موجود میون این دو جنس در واقع مکمل اونا بوده و به هر کدوم از دو طرف این فرصت رو میده که به تعادل و کمال برسن. اگه بخوایم ساده تر بگیم، از اونجا که هرکدوم از ما بعضی وقتا جذب کسائی میشیم که به طور کامل با ما فرق دارن می تونیم نقاط ضعف و قوت خود رو شناسایی کنیم و با کمک همدیگه با مسایل خود کنار بیاییم.

بعد دیگه جادوی فرق، تقویت عشق و روابط مهرانگیز میان زن و شوهره؛ چراکه وقتی تفاوتا رو قبول می کنیم کم کم متوجه اشتباهات و قضاوتای ناعادلانه خود میشیم و ناراحتی کمتری از طرف مقابل به دل می گیریم و فقط در اینجور حالتیه که عشق اصیل کرد پیدا می کنه، در حالتی که ما طرف مقابلمون رو با تموم تفاوتا و شباهتایی که با ما داره قبول می کنیم و دوست داریم.

اصل سوم : داوری نکردن

ما تنها وقتی می تونیم از شر داوری منفی و نادرست خلاص شیم که تفاوتای میان خود و همسرمون رو درک کنیم و احساسات، افکار و امیال خود رو به طور درست و با موفقیت به طرف مقابل منتقل کنیم.

این نوشته را هم از دست ندهید :   چه موقع نیاز به یك تشک جدید دارم؟

داوری کردن و قضاوتای منفی، خیلی راحت می تونن مناسبات و روابط زناشویی ما رو دچار اختلال کنن و تا وقتی که ما نتونیم قضاوتای میان افراد رو به رسمیت بشناسیم ادامه پیدا می کنن.

واقعا ما باید دوست داشته باشیم، قبول کنیم، قدرشناسی کنیم و احترام بذاریم تا بتونیم داوری کردن رو کنار بذاریم و خود و بقیه رو همونجوریکه هستیم و هستن دوست داشته باشیم.

چیزی که اهمیت داره توجه به این نکته س که قضاوت منفی ما درباره بقیه نشون دهنده اینه که ما از خودمون راضی نیستیم. چراکه بیشتر داوریای منفی نشونه منحرف کردن عقایدیه که در خفا درباره خود داریم و اونا رو به بقیه گسترش می دیم.

اصل چهارم: قبول مسوولیت برابر واسه حفظ یه رابطه

اگه ندونین که شما و همسرتون هر دو به یه اندازه در قبال همدیگه مسئولید، ادامه رابطه تا حدودی غیرممکن می شه. هممون گاه بعضی وقتا احساس می کنیم که همیشه صحبت می کنیم، ایثار می کنیم، زحمت می کشیم و رسیدگی می کنیم اما در مقابل چیزی عایدمان نمی شه.

این روش قربونی هاست و نشونه اون هستش که به یه اندازه قبول مسوولیت نکرده و نمی کنیم. قربانیا احساس می کنن که توان تغییردادن شرایط رو ندارن. اینجور آدمایی نمی دونن و یا باور ندارن که می تونن روابط زناشویی خود رو کنترل و اداره کنن و اون رو تغییر بدن.

اونا هیچوقت باور نمی کنن که اگه به شکل دیگری برخورد کرده بودن یافته های بهتری به دست می آوردن. قربانیا نمی خوان قبول کنن که خود در چگونگی ایجاد مسایل پیش اومده، نقش داشتن.

نتیجه احساس قربونی بودن، احساس ناراحتی و سرزنشه و سرکوب کردن ناراحتی نه فقط موجب داروی منفی می شه بلکه یکی از زمینه های بالقوه به هم خوردن روابط عاطفیه.

اگه مردی با چوب بر سر زنش بکوبد و بر اثر این ضربه از سر زن خون جاری شه، مرد خیلی راحت مسوولیت کارش رو قبول می کنه. اما بیشتر مردان مسوولیت کم کاری خود تو یه رابطه عاطفی رو قبول نمی کنن چون از چگونگی کارکرد خود بی اطلاعند.

به خاطر همین شاید بشه گفت مهم ترین وظیفه زن واسه ایجاد مسوولیت برابر دو طرف تو یه رابطه اینه که احساسات، احساسات و دلخوریای خود رو بدون پیش داوری و قضاوت و بی اینکه رنجشی به دل داشته باشه خیلی با احترام با مرد در میان بزاره و به جای سرکوب کردن ناراحتی و تجربه قربونی بودن، مرد رو آگاه کنه که کدوم رفتار اون باعث عکس العمل تند زنش شده.

اصل پنجم: تمرین بخشش

بیان مهر و عشق نیازمند هیچ تلاش فرساینده ای نیس و اگه ما واسه محبت کردن و مهرورزیدن به تلاش بسیار نیاز داریم به این معناست که خود رو فریفته ایم و رنجشی رو در خود سرکوب کردیم.

پس ما در برابر ایجاد حس ناراحتی فقط دو راه پیش رو داریم: یا به راستی ببخشیم، یا اینکه به جای رنجیدن، مسوولیت خود رو در قبال چیزی که بر سر رابطه مون آمده قبول کنیم. باید واقع بین باشیم، هممون قدرت اون رو داریم که شرایط رو تغییر بدیم. کافیه بدونیم و درک کنیم که چیجوری با رفتار و گفتار خود واکنشای دلخواه رو در رفتار طرف مقابل بسازیم.

اگه احساس قربونی بودن رو کنار بذاریم و از احساسات و رنجشای خود با طرف مقابل سخن بگیم، اگه داوری نکنیم و هیچکی جز خود رو مقصر ردیف اول ندونیم و اگه بدونیم که این رفتار و گفتار و اعمال خود ماست که رفتار و گفتار و اعمال خود ماست که رفتار و گفتار و اعمال طرف مقابل ما رو میسازه، اگه یادمون نره که سرکوب کردن رنجشا و پاگذاشتن روی دلخوریا، خواسته یا ناخواسته تاثیر سوء خود رو در طرف مقابل میذاره و تو یه چشم برهم زدن پایه رابطه ما رو از بیخ و بن نابود می کنه، می تونیم یه زندگی زناشویی موفق داشته باشیم.

مهارتای ازدواج موفق چیه؟

چیزایی که نباید به همسر گفت

بازنشر تبیان