۱- برگ زیتون واسه مقابله با چاقی خوبه

یه تحقیق جدید نشون داده که یه فنجون قهوه به همراه عصاره برگ زیتون می تونه واسه مقابله با چاقی به درد بخور باشه. در این تحقیق محققان به موش های آزمایشگاهی رژیم غذایی شامل کربوهیدرات و چربی زیاد به مدت هشت هفته دادن تا این که موش ها به سندرم متابولیک دچار شدن. بعد به این موش ها قهوه غنی شده با عصاره برگ زیتون به مدت هشت هفته دیگه خورونده شد. محققان فهمیدن که بعد از مصرف این نوشیدنی، نشونه هایی از بهبودی در قلب و عروق، کبد و بهبود علائم متابولیکی در موش ها مشاهده شد اما در موش هایی که قهوه معمولی مصرف کرده بودن، این علائم بهبود دیده نشد. لیندسی براون، محقق دانشگاه کویینز ماری جنوبی، در این تحقیق گفت: عصاره برگ زیتون به دلیل خواص ضد التهابی که داره، وزن رو کاهش می دهد. به گزارش روزنامه ساندی مورنینگ هرالد، نقش التهاب به عنوان دلیلی که موجب ذخیره چربی می شه مجوز تحقیقات در مورد چاقی در سراسر دنیا هستش.

۲- عصاره برگ زیتون و کنترل فشار خون

تحقیقات نشون می دهد از اون جایی که برگ زیتون، عوامل زمینه ای فشار خون مثل چاقی، کلسترول خون و قند خون رو کنترل می کنه، می تونه باعث کاهش فشار خون هم شه. مردم منطقه مدیترانه کمتر از بقیه مناطق دنیا به مریضی های قلبی- عروقی گرفتار می باشن. یکی از دلایل اون رو مصرف فرآورده های جور واجور زیتون می دانند. قسمت های مورد استفاده زیتون، روغن، میوه و برگ اون هستش. از بین این قسمت ها، برگ زیتون دارای خواص به درد بخور بیشتریه؛ چون موقع جفت و جور، مواد مۆثره اون کمتر آسیب می بیند. از طرفی از نظر اقتصادی مقرون به صرفه تره. هرچند طبق عادات غذایی، فرد می تونه از میوه و روغن زیتون هم به صورت موازی استفاده کنه.

چگونگی به کار گیری برگ زیتون

برگ زیتون رو می تونید به دو صورت استفاده کنین:

۱- روزی دو بار مثل چای اون رو دم کرده و بخورین.

۲- روزی یه بار به اندازه یه قاشق غذاخوری از اون رو به سالاد اضافه کنین.

در نظر داشته باشین که طعم برگ زیتون کمی تلخه. واسه برطرف کردن طعم تلخ اون می تونید از یه شیرین کننده یا طعم دهنده مناسب مانند نعناع استفاده کنین. ً یکی از فرآورده های این محصول کپسول زیتونکس می باشه که از عصاره برگ درخت زیتون جفت و جور شده. این محصول باعث گشادی عروق، جلوگیری از تجمع پلاکت ها و دفع ادرار می شه. در نتیجه واسه کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب و عروق می تونه قابل پیشنهاد باشه. هم اینکه عرق برگ زیتون هم محصولی دیگه از برگ زیتون می باشه که می تونه روزی دو فنجون صبح و عصر میل شه.

تحقیقی در این مورد

به گزارش خبرگزاری رویترز تو یه بررسی که یافته های اون در نشریه Phytotherapy Research منتشر شده، ۲۰ جفت دوقلوی همسان که دچار فشار خون بالای «حدمرزی»(فشار خون بالاتر از حد مطلوب ۱۲۰ روی ۸۰ اما پایین تر از حد ۱۴۰ روی ۹۰ که ملاک تشخیص فشار خون بالا هستش.) بودن، بررسی شدن.

یه عضو هر جفت دوقلو قرص های شامل عصاره برگ زیتون دریافت می کرد، در حالی که دیگری مکملی دریافت نمی کرد، اما پیشنهاد های سبک زندگی واسه کاهش فشار خون به اون ارائه می شد که راه و روش استاندار به فشار خون بالای حد مرزیه.

نصف مصرف کنندگان مکمل ۵۰۰ میلی گرم عصاره برگ زیتون در روز دریافت می کردن، و نیم دیگه ۱۰۰۰ میلی گرم عصاره مصرف می کردن.

پس از هشت هفته مشخص شد که مصرف کنندگان مکمل با دوز بالا کاهش زیادی در فشار خونشون پیدا کرده ان. طوری که فشار خون اون ها از میانگین ۱۳۷ روی ۸۰ به ۱۲۶ روی ۷۶ رسید. هم اینکه میانگین اندازه کلسترول «بد» یا LDL اون ها افت کرده بود. بر عکس در دوقلوهایی که هیچ مکملی دریافت نکرده بودن، تغییرات قابل توجهی در فشارخون به وجود نیامده بود.

۳- برگ زیتون ضد سرطانه

گروهی از محققان دانشگاه کوردوبا واقع در جنوب اسپانیا ثابت کردن که برگ درخت زیتون اثر ضد سرطانی داره و در درمان سرطان خون موثره. محققان اسپانیایی امروز گفتن که تازگی اصلی این مطالعه در شناسایی و اندازه گیری ترکیبات طبیعی موسوم به «فنول» ها در برگ های زیتون می باشه. در این مطالعه از «مگس سرکه» استفاده و دیدن که عصاره برگ زیتون در این مگس، حشره رو نسبت به صدمات فرسودگی سلولی مواظبت می کنه.  تحقیقات هم اینکه ثابت کردن که عصاره برگ زیتون خواص ضد سرطانی و کشنده سلول های توموری داره و اون رو واسه درمان سرطان خون در چندین نفر استفاده کردن. این در حالیه که کارخانجات تا حالا برگ زیتون رو دور می انداختن و یا اون رو واسه تولید انرژی استفاده می کردن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   گیلسونایت

۴- برگ زیتون؛ ضد میکروب و قارچ

برگ زیتون خاصیت ضد میکروب و قارچ داره. آزمایش ها روی حیوانات نشون می دهد از خواص برگ زیتون، آنتی اکسیدان، ضد میکروب و قارچ ویروس تبخاله.

۵-برگ زیتون قند خون رو هم کاهش می دهد

واسه این کار، روی ۸ گرم خرد شده ی برگ، یه استکان آب ریخته و مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه می جوشانیم و بعد صاف کرده و پس از سرد شدن میل می کنیم، این مقدار رو می توان ۳ یا ۴ بار در روز تکرار کرد.

 

تحقیقی در این مورد

برگ گیاه زیتون می تونه مانند گلوکز، اندازه ترشح انسولین از پانکراس رو در محیط برون تنی زیاد کنه و با افزایش ترشح انسولین، باعث کاهش قندخون و رسیدن اون به سطح نرمال در بیماران دیابتی شه. دکتر شریف پور محمدی عضو هیئت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که به همراه گروهی از استادان و دانشجویان رشته داروسازی به شکل یه طرح تحقیقاتی به این یافته های رسیده، گفت: هدف از انجام این تحقیق، مشاهده اثرات عصاره متانولی برگ گیاه زیتون در غلظت های متفاوت به اندازه انسولین ترشح شده از جزایر لانگرهانس در حضور گلوکز بوده. : کشف اثرات و محل اثر گیاهان پایین آورنده قند خون می تونه به انتخاب گیاه واسه درمان دیابت نوع ۱ و ۲ کمک کنه. یکی از عملکرد های پیشنهادی در این مورد، از راه تاثیرگذاری روی سلول های جزایر لانگرهانس پانکراسه چون تحریک این سلول ها واسه ترشح بیشتر انسولین، باعث افزایش متابولیسم قند خون می شه.

ترشح انسولین در خون باعث می شه گلوکز به عنوان سوخت در اختیار سلول های بدن قرار گیرد، اما تو یه فرد دیابتی ممکنه ترشح انسولین کمتر از اندازه ترشح تو یه فرد عادی باشه و پس گلوکز بیشتر از اندازه نیاز در خون باقی می موند و در واقع فرد به دیابت گرفتار می شه در واقع دیابت یه جور مریضی طولانی غیرواگیره که در اون بدن قادر به ساخت و یا به کار گیری انسولین نیس. وقتی ترکیبی چه شیمیایی و چه گیاهی، واسه کم شدن اندازه قند خون مورد استفاده قرار می گیرد، با انجام فرآیندهایی در معده، روده، کبد، جریان خون و خیلی از بافت های بدن، دلیل پایین اومدن گلوکز می شه اما به طور ۱۰۰ درصد نمی توان گفت که این اتفاق در پانکراس افتاده یا خیر. پانکراس انسولین ترشح می کنه و انسولین هم به مصرف گلوکز در بدن کمک می کنه. پس واسه پیدا کردن محل اثر برگ گیاه زیتون، در جزایر لانگرهانس پانکراس تحقیقاتی در محیط برون تنی انجام شد. : واسه این منظور ترکیبات برگ گیاه زیتون Olea europaea از خونواده Oleaceae بررسی شد. براساس یافته های به دست اومده، برگ این گیاه دارای توانایی کاهش قند، کلسترول و اسید اوریک خونه. مصرف این برگ از فشار خون بالا و دچار شدن به آترواسکلروز جلوگیری می کنه و مقاومت به انسولین رو در حیوانات آزمایشگاهی بهبود می بخشه. این محقق درباره اثر غلظت های جور واجور عصاره متانولی برگ گیاه زیتون بر انسولین ترشح شده از جزایر لانگرهانس پانکراس گفت: یافته های آزمایش ها نشون داده که برگ درخت زیتون دلیل افزایش ترشح انسولین از جزایر لانگرهانس می شه طوریکه در غلظت یه صدم، به صورت میانگین ۳۸ درصد و در غلظت ۵ صدم، ۵۷ درصد افزایش مشاهده شد.

زیست نیوز