از اونجا که هیچ تضمینی واسه افزایش طول عمر وجود نداره، تحقیقات زیادی به دنبال اون هستن که بتونن داشتن عمر طولانی و همراه با سلامت رو امکان پذیر کنن. واسه کمک به افزایش سلامت خانوم ها، در این مطلب به پنج نوع مریضی پرداخته ایم که جزء نگرانی های بزرگ خانوم ها حساب می شن؛ مریضی قلبی، سرطان سینه، پوکی استخون، افسردگی و مریضی خودایمنی.

دکتر سارالین مارک عقیده داره که زنان باید در فواصل وقتی مشخص با دکتر شون ملاقات کنن تا بتونن سابقه خانوادگی مریضی خود رو شناسایی کنن، درباره این مریضی ها اطلاعات کافی داشته و به بدن خود توجه داشته باشن. دکتر مارک، مشاور ارشد پزشکی سازمان سلامت زنان در وزارت بهداشت و خدمات انسانی در این رابطه می گوید: «شما باید بدونین چی حال تون رو خوب می کنه و چه وقت خوب نیستین. فهمیدن حالت های بدن کلید سلامت شماس.» اگه خانوم هستین و می خواهید بیشتر عمر کنین، این مطلب مخصوص شماس.

دشمن اصلی زنان

۱.مریضی قلبی و سلامت زنان

مریضی قلبی، یکی از عوامل کشنده مردان و زنونه. در زنان، حدود ۲۹ درصد از مرگ ها به خاطر مریضی قلبی رخ می دهد. اما هنوز مرگ و میر به خاطر مریضی قلبی واسه زنان به بزرگ ترین مشکل در این مورد تبدیل نشده. دردسر حقیقی مربوط به مرگ زودتر از موعد متعارف و از کار افتادگی اوناس. تحقیقات نشون می دهد زنان زیادی هستن که به خاطر مریضی قلبی در سنین ۶۰ تا ۷۰ سالگی می میرن، در حالی که هیچ کدوم شون انتظار اون رو ندارن.

از طرفی زنائی هم هستن که سال های متمادی با مریضی قلبی زندگی کرده و دچار مشکلات تنفسی شده ان، چون مریضی قلبی می تونه بر توانایی اونا در مقابل مشکلات تنفسی تاثیر منفی داشته باشه. با اینکه مردان بیشتر از زنان به خاطر مریضی قلبی جون خود رو از دست میدن، اما بیشتر زنان تمایلی واسه تشخیص این مریضی در خود نشون نمی بدن، به همین دلیل درمان یا پیشگیری از این مریضی وقتی انجام می شه که دیگه خیلی دیره.

علائم مریضی قلبی رو بشناسین

ما واسه در نظر گرفتن مشکلات قلبی بیشتر فقط به نشونه هایی مانند درد سینه توجه می کنیم. بعضی افراد ممکنه این درد رو داشته باشن، اما یه سری های دیگه ممکنه درد فک، درد شونِه، حالت تهوع، استفراغ داشته یا دچار نفس نفس زدن شن، پس واسه در نظر گرفتن مشکلات قلبی فقط درد قفسه سینه رو در نظر نگیرید و به علائم دیگه هم توجه کنین.

عوامل خطرزا واسه مریضی قلبی

بعضی عوامل خطرزای مربوط به مریضی قلبی عبارتند از: وراثت (تحقیقات نشون می دهد آدمایی که سابقه خانوادگی مریضی قلبی دارن بیشتر در معرض خطر دچار شدن به این مریضی قرار دارن)، نژاد (آفریقایی-آمریکایی، مکزیکی، افراد بومی هاوایی و بعضی افراد آسیایی به احتمال بیشتری در معرض خطر مریضی قلبی قرار دارن)، سیگار کشیدن، کلسترول بالای خون، فشار خون بالا، نبود جنب و جوش فیزیکی، چاقی و داشتن اضافه وزن و دیابت. تموم این موارد می تونه بر ابتلای آدما به مریضی قلبی اثر داشته باشه.

چیجوری می توان از مریضی قلبی پیشگیری کرد؟

مردم در زمان قدیم، رفتارای همراه با سلامت رو بیشتر رعایت می کردن؛ به همین دلیل خطر کلی مریضی قلبی یا سکته مغزی در اونا کمتر بود. پزشکان می می گن افراد می تونن خطر مریضی قلبی خود رو از راه تغییر سبک زندگی و رعایت رژیم غذایی متعادل و ورزش، کم کنن. به علاوه درمان و کنترل مریضی های دیگه از جمله دیابت، چاقی، فشار خون و… هم خود به عنوان عوامل پیشگیری مطرح می شه.

۲. پوکی استخون و سلامت زنان

خم شدن پشت، کمردرد و سستی، مشکلاتی هستن که زنان سن بالا تر قبل از رفتن به دکتر تشخیص میدن، بی اینکه بدونن دکتر اطلاعات بیشتری درباره پوکی استخون شون داره.

الان ۴۴ میلیون آمریکایی دچار پوکی استخون هستن که ۶۸ درصد این تعداد رو زنان تشکیل میدن. البته این مریضی به طور گسترده ای قابل پیشگیریه و رفتارهایی که زنان در دوران کودکی، نوجوونی و جوونی خود انجام میدن نقش بسیار مهمی در پیشرفت این مریضی اجرا می کنه.

هیچ وقت دیر نیس

همون طور که می دونین بدن آدم تا ۳۰ سالگی، حجم خیلی از ساختار استخون های خود رو شکل می دهد. در این مرحله، شکل گیری استخون جدید متوقف شده و بدن روی حفظ استخون های قدیمی تمرکز می کنه، پس هیچوقت واسه قوی نگه داشتن استخون و پیشگیری از ترک خوردگی اونا دیر نیس.

دشمن اصلی زنان

به چه دلیل استخوانا پوک می شن؟

بالا رفتن سن، داشتن استخون های کوچیک و لاغر، قومیت (خطر این مریضی بین زنان سفیدپوست و آسیایی بیشتره)، گذشته خانوادگی، هورمون های جنسی (چرخه قاعدگی نادر و کمبود استروژن با توجه به یائسگی می تونه خطر این مریضی رو زیاد کنه)، بی اشتهایی عصبی، کمبود کلسیم و ویتامین D در رژیم غذایی، مصرف دارو (خصوصا گلوکوکورتیکوئید یا بعضی داروهای ضدتشنج)، روش زندگی همراه با جنب و جوش کم، سیگار کشیدن و مصرف الکل از جمله عوامل خطرزا واسه پوکی استخون هستن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۴ خوراکی چرب که باید مصرف شوند

۳.سرطان سینه

سرطان سینه یکی از شایع تــــرین سرطان ها بین زنونه که بعد از سرطان ریه، به عنوان دومین عامل مرگ و میر در زنان حساب می شه. کارشناسان می می گن ترس از سرطان سینه در بعضی موارد می تونه بزرگ نمایی آمیز بوده و مانع مراجعه زنان به دکتر و انجام اسکن های جور واجور شه. به علاوه ترس از سرطان سینه ممکنه زنان رو مجبور به اجرای تصمیمات با عجله کنه در شرایطی که شاید احتیاجی به این کار نباشه.

عوامل خطرزای دچار شدن به سرطان سینه

انجمن سرطان آمریکا، عوامل خطرزای زیر رو واسه سرطان سینه به این توضیح ارائه کرده: بالا رفتن سن، ژن ها (تقریبا ۵ تا ۱۰ درصد سرطان های سینه به تغییرات در ژن های خاص مربوط می شه)، سابقه خانوادگی این مریضی، گذشته شخصی این مریضی، نژاد، بافت ورداری غیرعادی و زودتر از موعد متعارف سینه، آزمایش زودتر از موعد متعارف سینه با به کار گیری اشعه ایکس، شروع زودتر از موعد متعارف قاعدگی (قبل از ۱۲سالگی) یا یائسگی بعد از ۵۵ سالگی، نبود بچه دار شدن، به کار گیری داروهایی مانند دی-اتیل-استیل بسترول (DES)، مصرف الکل، چاقی و… همه از جمله عواملی هستن که می تونن احتمال دچار شدن به سرطان سینه رو زیاد کنن.

چیجوری می توان سرطان سینه رو در نطفه خفه کرد؟

دکتر استفان سِنِر از اعضای انجمن سرطان آمریکا پیشنهاد می کنه که وزن خود رو کنترل کرده، ورزش کنین، سیگارتان رو کنار گذاشته و درباره خطرات مریضی و انجام آزمایش های دقیق اسکن واسه شناسایی سرطان سینه با دکتر تون مشورت کنین.

تنها اینکه مادرتون گرفتار به سرطان سینه نبوده، دلیل نمی شه که فکر کنین شمام از این مریضی محفوظ هستین. در شرایطی مشابه، باید به خاطر داشته باشین که بعضی زنان هم ممکنه یک یا چند عامل خطرزای مربوط به این مریضی رو داشته باشن اما هیچ گاه به سرطان سینه گرفتار نشن، پس همه افراد باید نسبت به این مریضی حواس جمع باشن.

۴.خودایمنی؛ مریضی نامعلوم و مرموز

مریضی خودایمنی در واقع دسته ای از اختلالاته که در اون سیستم ایمنی به بدن فرد حمله کرده و بافت ها رو تغییر می دهد یا اونا رو از بین می برد. بیشتر از ۸۰ مریضی طولانی زیاد در این دسته بندی هست که مریضی های سل پوستی، ام اس و دیابت نوع یه در همین دسته قرار می گیرند. تحقیقات نشون می دهد حدود ۷۵درصد از مریضی های خودایمنی در زنان رخ می دهد. به نظر می رسد این مریضی ها به خودی خود، غیرعادی هستن (به استثنای دیابت، مریضی تیروئید و سل پوستی) اما اگه به شکل یه گروه در نظر بگیریم، این مشکلات چهارمین دلیل شایع از کار افتادگی بین زنان آمریکایی حساب می شه.

هنوز خیلی مشخص نیس که چی باعث می شه بدن به این وضعیت دربیاد و محققان نسبت به عوامل هورمونی، ژنتیکی و عوامل زیست محیطی مظنون هستن. از اونجایی که مریضی خودایمنی هنوز به خوبی شناخته نشده، تعیین عوامل خطرزای مشخص اون بسیار سخته. علائم اون ممکنه اصلا علائم خاصی نباشه و در عین حال مانع از تشخیص درست شه. با این حال، اگه فکر می کنین خود یا همسرتون دچار مشکلی هستین، بهتره حتما در این مورد با دکتر مشورت کنین. بین زنان رفتن پیش پزشکان جور واجور واسه رسیدن به نتیجه پایانی، چیزی عادیه و این موضوع نشون می دهد که علائم مریضی خود رو بیشتر از مردان جدی می گیرند.

۵.افسردگی در زنان

سابقه داشتن دوره های همراه با افسردگی، سابقه خانوادگی افسردگی، سابقه مشکلات قلبی، مریضی طولانی زیاد، مشکلات زناشویی، سوءمصرف مواد مخدر، به کار گیری داروهایی که مسبب افسردگی هستن مانند داروهایی واسه فشار خون بالا یا تشنج، رویدادهای استرس زای زندگی مانند از دست دادن شغل یا مرگ دور و بری ها، مریضی هایی که می تونه منتهی به افسردگی شه مانند کمبود ویتامین و مریضی تیروئید، سابقه مریضی های زیاد و جراحی، غمخواری زیاد یا استرس زیادتر از اندازه واسه یه مسئله، مشکلات غذایی یا مشکل استرس، تغییرات هورمونی و… همه از جمله عواملی هستن که افراد خصوصا زنان رو دچار افسردگی می کنن.

چیجوری به جنگ افسردگی بریم؟

پروفسور دوری لین که روانشناسه در این مورد می گوید زنان باید در طول زندگی خود با بقیه رابطه داشته باشن. اونا به داشتن ارتباطات اجتماعی و شادی نیاز دارن؛ چون اگه شادی در زندگی شون وجود نداشته باشه، احتمال افسردگی شون بیشتر می شه. واسه اینکه بتونین عوامل خطرزا رو کم کنین، کارشناسان پیشنهاد می کنن دلایلی پیدا کنین که صبح زود از خواب بیدار شید. عشق، خونواده، فرزندان، کار، جامعه، داشتن گل و گیاه یا حیوانات خونگی و انجام کارای داوطلبانه می تونن دلایل خوبی واسه شادی و زندگی بهتر باشن.

نشونه های دوست داشتن واقعی پسران

چیجوری یه زن موفق باشم؟

زنان مجله سیب سبز