Posted on

صبح زود بیدار شدن، با وجود علاقه ای که به این کار دارین واسه شمام عذاب آوره؟ پس شمام خوب میدونید که زود بیدار شدن، بهره وری، دقیق شدن و فوکوس کردن وانگیزه تون رو بالا میبره. درست واسه همینه که کارآفرینان موفقی مثل ریچارد برانسون و مدیرعاملای شرکتای چند میلیارد دلاری مثل توری برچ و ایندرا نویی، قبل از طلوع آفتاب از خواب بلند میشن.

مشکل کار اینجاس که بیشتر ما از بیدار شدن زودتر از وقتی که واقعاً مجبور به این کار میشیم بدمون میاد و این حس آشنایی واسه اکثریت ماست. اگه شمام به ایده صبح زود بیدار شدن و عادت کردن به این کار علاقه دارین، اما با شنیدن صدای ساعت از مواجه شدن با یه روز جدید احساس انزجار می کنین، نگران نباشین. به کار گیری راه های هدف دار بسیار ساده زیر به شما کمک می کنه هر روز مثل فنر از تختخواب خود بیرون بپرید، روز خود رو بهتر شروع کنین و از امتیازات سحرخیزی لذت ببرین.

در ادامه این مطلب با سایت ما همراه باشین.

۱- از شب قبل شروع کنین

پژوهشای بسیاری میان خواب REM و اندازه انگیزه فرد در طول روز رابطه معناداری پیدا کردن. خواب REM به مرحله ای از خواب می گن که با حرکات سریع چشم همراه س و شخص در اون رویا می بینه. اگه استراحت شما از کیفیت لازم، و هم اینکه چندین چرخه خواب REM بهره مند نباشه، سطح انگیزه و انرژی تون هنگام بیدار شدن و برخاستن از تختخواب هنگام صبح پایین میشه.

یکی از راه های مقابله با این مشکل اینه که برنامه روتینی واسه قبل از خواب خود درست کنین که شما رو واسه استراحتی با کیفیت آماده کنه. بعضی از راهکارهایی که کارآفرینان موفق واسه خوابیدن و حفظ کیفیت خواب خود مورد استفاده قرار میدن از این قرار ان:

  • محدود کردن مصرف کافئین. ایلان ماسک، مؤسس تسلا و اسپیس اکس، اعتراف می کنه وقتی تموم روز نوشیدنیای کافئین دار مصرف می کرده، اما الان مصرف اونو بیشترین اندازه به یک تا دو لیوان در روز کاهش داده تا اینطوری بتونه بهتر بخوابه.
  • دوری کردن از وسایل الکترونیکی. قرار گرفتن در برابر روشنایی نمایشگر موبایل، تبلت یا لپتاپ درست قبل از خواب، می تونه بر الگوهای خواب بدن شما اثر منفی داشته باشه. واسه همینه که آریانا هافینگتون، یکی از مؤسسین و سردبیر هافینگتون پست، هنگام خواب موبایل خود رو در اتاق دیگری میذاره.
  • مطالعه. بیل گیتس، هر شب قبل از خواب یه ساعت (معمولاً بیوگرافی، کتابای تاریخی، و نشریات دوره ای) مطالعه می کنه تا بتونه بهتر به خواب بره.

ایجاد فضایی مناسب هم به کیفیت خواب کمک می کنه. اتاق خواب خود رو تا حد ممکن تاریک کنین، روی ساعت زنگدار خود رو به سمتی دیگه برگردونین و اگه در منطقه ای پر سر و صدا زندگی می کنین می تونین از دستگاه های تولید کننده صداهای محیطی یا وسیله ای مثل پنکه واسه پوشش دادن این سر و صداا استفاده کنین.

۲- ببینین به چه دلیل صبح زود بیدار شدن واسه شما مهمه

ایجاد هر نوع تغییری بدون دونستن دلیل اهمیت اون در مرحله اول، واسه افراد سخته. به چه دلیل صبح زود بیدار شدن واسه شما مهمه؟ به چه دلیل می خواین صبحا بازده بیشتری داشته باشین؟ فکر می کنین عادت کردن به سحرخیزی در آخر به کاهش وزن و بهبود ترکیب اندامتون کمک می کنه و باعث می شه در طول روز اعتماد به نفس و انرژی بیشتری داشته باشین؟

شاید هم زود بیدار شدن رو راهی واسه بهره مندی از وقت بیشتر میدونید؛ وقتی که می تونین اونو واسه انجام کارایی که دوست دارین صرف کنین (مثل مطالعه، نوشتن، و یا مراقبه).

اگه بدونین به چه دلیل می خواین صبح زود بیدار شید، می بینین که تغییر براتون راحت تر می شه.

۳- از دکمه «اسنوز» استفاده نکنین

معمولاً صبحا چند بار از دکمه اسنوز استفاده می کنین؟ یه بار؟ دو بار؟ پنج بار؟ بیشتر؟

شاید تصور کنین وقتی ساعت زنگ می خوره، چند دقیقه خواب بیشتر می تونه احساس خوبی به شما بده، اما واقعیت درست خلاف اینه. به کار گیری دکمه اسنوز شما رو خسته تر می کنه. این کار چرخه خواب شما رو بر هم می زنه و باعث می شه تموم طول روز احساس خستگی و خواب آلودگی داشته باشین.

علاوه بر این، وقتی اولین کاری که در شروع روز جدید انجام می دید فشردن دکمه اسنوزه، ً روز خود رو با دست دست کردن شروع کردین. این کار پیامی به ناخودآگاه شما می فرستد مبنی بر اینکه حتی واسه بیرون اومدن از تختخواب هم از خودفرمانی لازم بهره مند نیستین و این، شروع خوبی واسه یه روز تازه نیس.

پس چیجوری باید عادت به کار گیری دکمه اسنوز رو ترک کرد؟ واسه این کار می تونین ساعت یا موبایل خود رو جایی دور تر از تخت بذارین، طوریکه واسه خاموش کردن زنگ اون مجبور باشین از تختخواب خود بیرون بیایید. پیشنهاد دیگه اینه که دکمه اسنوز ساعت خود رو با چسب یا هر روش دیگری از کار بندازین. اینطوری دیگه شانس به کار گیری اونو دارین.

۴- عادات صبحگاهی خود رو «به آرومی» تغییر بدین

تغییر یهویی عادات صبحگاهی با مثلاً ۴ صبح بیدار شدن در حالی که در حالت عادی تا ظهر می خوابیدید، می تونه پیروی از این برنامه جدید رو براتون نشدنی یا حد کم خیلی سخت کنه.

عوضش، روی تغییرات کوچیکی کار کنین که بتونین کم کم بر شدتشان اضافه کنین. این کار به شما انگیزه بیشتری می بخشه، تمرکزتون رو زیاد می کنه، آرامش شما رو بالا می بره و کمک می کنه راه درست واسه دست پیدا کردن به تغییرات پایدار رو یاد بگیرین.

مثلا، اگه در حالت عادی ساعت ۷ صبح بیدار میشین، واسه فردا ساعت خود رو روی ۶:۴۵ تنظیم کنین. وقتی به بیدار شدن در ساعت ۶:۴۵ عادت کردین، ۶:۳۰ رو امتحان کنین. هر بار ساعت بیدار شدن خود رو تنها ۱۵ دقیقه عقب بکشین و اینطوری تقریباً بدون هیچ زحمتی میتونین هر روز صبح زود بیدار شید.

۵- فعالیتایی رو واسه صبح خود انتخاب کنین که از انجام دادنشون حال می کنین

بیدار شدن قبل از طلوع آفتاب به خودی خود سخته، چه برسه به اینکه بخواین در این زمان به کارایی بپردازید که علاقه ای به انجامشون ندارین. این باعث می شه برنامه جدید براتون حکم شکنجه رو پیدا کنه.

واسه همینه که باید برنامه صبحای خود رو با فعالیتایی پر کنین که واقعاً به اونا علاقه دارین؛ کارایی که باعث می شن نسبت به خودتون احساس بهتری پیدا کنین و جهت بهتری به زندگی تون بدین.

از جمله فعالیتایی که انجامشون در صبح اول وقت واسه خیلیا لذتبخش و سازنده س میشه حرکات کششی، مدیتیشن، شکرگزاری، و وقت گذروندن با دیگر اعضای خونواده رو نام برد. واسه خودتون فهرستی جفت و جور کنین که کشش لازم واسه بیرون کشیدن شما از تختخواب رو داشته باشه و روز خوبی براتون رقم بزنه.

اینم از ۵ ترفند ساده ای که با به کار گیری اونا می تونین صبح دلپذیر تر و سازنده تری داشته باشین. حال، تنها کاری که باید انجام بدین اینه که یه یا همه اونا رو امتحان کنین. کسی چه می دونه، شاید رابطه «عشق و نفرت» شما با صبح زود، تبدیل به رابطه ای صد درصد عاشقانه شه که تا آخر عمر در کنار شما باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *