تیرگی دور چشم به رنگای جور واجور دیده می شه: بعضی وقتا کبوده و گاه خاکستری تیره یا قرمز مایل به قهوه ای. وقتی هم تیرگی دور و بر چشم به صورت حلقه ای بسیار محو خودنمایی می کنه.

اما یه چیز روشنه، اینکه این تیرگی به هر شکل و رنگی ظاهر شه ناراحت کننده س و از زیبایی چشم کم می کنه.

دکتر کارولینه کراوز، متخصص بیماریای پوست در مرکز آلرژی شاریته برلین میگه، دلیل بروز تیرگی دور و بر چشم در خود پوست قرار نداره، بلکه باید دلیل رو در رگای خونی و لنفاوی زیر چشم جست وجو کرد.

پوست زیر چشم بسیار ظریفه و بخاطر این، کاهش سرعت جریان خون و لنف و ورم رگای زیر پوست به هنگام خواب باعث می شه که دور و بر چشم بعد از بیدار شدن تیره به نظر بیاد. اما پس از یه مدت که دوباره جریان خون و لنف زیاد شد، ورم دور و بر چشم و تیرگی اون به آرومی کم میشه.

اما این توضیح به نظر کافی نمیاد. به طور نمونه، با این توضیح نمی شه گفت به چه دلیل وقتی بد می خوابیم، تیرگی دور و بر چشم روشن تره و دیرتر از بین میره.

نقش اکسیژن

جواب این سئوال رو باید در اندازه اکسیژن رگا جست. رگای خونی اگه اکسیژن کمتری دریافت کنن، تیره تر به نظر میان و این تیرگی به نوبه خود موجب تیرگی پوست می شه.

وقتی خواب نا آرومی داریم یا به اندازه کافی نخوابیده ایم جریان خون بدتر از حالت طبیعیه.

واسه همینه که بعضی پیشنهاد می کنن، واسه رفع تیرگی دور و بر چشم باید آهن مصرف کرد. چون آهن باعث تأمین بیشتر اکسیژن در ارگانیزمای جور واجور می شه. اما درستی این موضوع رو باید هرکی روی خود امتحان کنه.

ولی راه های ساده تری هم واسه خلاص شدن و کاهش تیرگی دور چشم یا حتی پیشگیری از بروز اون هست.

این نوشته را هم از دست ندهید :   بیوگرافی کامل علی یاسینی خواننده جوان پرطرفدار و محبوب ایرانی

نوشیدن آب در روز

اولین راه نوشیدن آب به اندازه کافیه. اگه سلولای پوست از آب کافی بهره مند شن تیرگی رگای زیر اون کمتر نمایان می شه.

به خاطر همین دکتر کارولینه کراوز پیشنهاد می کنه که واسه خلاص شدن از تیرگی دور و بر چشم باید روزانه مقدار کافی آب بخورین.

آروم و کافی

دومین راهی که باعث کمتر شدن تیرگی دور و بر چشم در درازمدت می شه، خواب کافیه.

نه فقط مدت خواب بلکه کیفیت اونم تعیین کننده س. کسی که خواب طولانی داره، اما بارها در طول خواب بیدار می شه به اندازه کافی استراحت نکرده. این فرد، نتیجه خواب ناآرام خود رو روز بعد هنگام نگاه کردن به چهره خود درآینه می بینه.

قدم زدن در هوای آزاد

سومین راه بهره بردن از هوای آزاده. قدم زدن در هوای آزاد حتی اگه کوتاه مدت باشه، واسه رفع تیرگی دور چشم به درد بخور هستش.

حفظ فاصله از تلویزیون و کامپیوتر

چهارمین راه رعایت فاصله با صفحات تلویزیون و کامپیوتره. زندگی سالم روی گردش خون اثر مثبت میذاره و گردش سالم خون در چهره نمایان می شه.

مراجعه به دکتر

بعضی وقتا با هیچ کدوم از این راه ها نمیشه تیرگی دور و بر چشم رو درمان کرد. در این صورت باید پیش دکتر رفت، چون که بعضی از بیماریا مانند آلرژی می تونن دلیل تیرگی دور و بر چشم شن.

مخصوصا اگه تیرگی چشم به مشکلی درازمدت تبدیل شه، انجام بعضی معاینات از راه دکتر می تونه کمک کننده باشه.

 

جمع آوری: آلامتو

 

بهترین روشای کاهش چین و چروک پوست صورت

خواص ماسک عسل واسه پوست + روش درست کردن و استفاده

بازنشر