تبلیغات آنلاین امتیازات بیشماری واسه کسب و کارا داره که از مهمترین اونا میشه به به طور کامل هدف دار بودن و کم هزینه بودن اون اشاره کرد. تبلیغات آنلاین شکل های جور واجور مختلفی داره که در این مقاله به تبلیغات بنری، متنی و کلیکی می پردازیم.

همه چیز درباره تبلیغات آنلاین

به گزارش اختصاصی آکادمی دیجیتال مارکتینگ؛ افزایش رو به رشد کاربران اینترنت و پتانسیل موجود در این فضا دلیل شده تا خیلی از کسب و کارا به تبلیغات در فضای دیجیتال روی بیارن. بی دودلی شما هم در اینترنت با نمونه های خیلی از صفحات تبلیغاتی مواجه شده اید که هرکدوم از این تبلیغات آنلاین ادبیات و شکل خاص خود رو داشته ان. ممکنه بعضی از اون ها بسیار جذاب و گیرا بوده و شما رو به خود درگیر کرده یا برعکس جنبه مزاحمت واسه تون داشته باشه. تبلیغات آنلاین هر ادبیاتی که داشته باشه یا در هر قالبی ریخته شه، یه هدف اصلی رو دنبال می کنه و اونم جذب مخاطب بیشتر واسه کالا یا خدماتیه که یه بیزینس ارائه می دهد.

شاید این سوال واسه تون پیش اومده باشه که کدوم نوع از تبلیغات در فضای دیجیتال تاثیرگذاری بیشتری داشته و شما رو با بازدهی بالاتری به هدف می رساند. واسه جواب به این سوال لازمه اول با اجزای دیجیتال مارکتینگ آشنا شده و در ادامه بیشتر در مورد تبلیغات آنلاین، شکل های جور واجور اون و کاربرد هرکدوم از اون ها بدونین. در مقاله “چیجوری تبلیغات خود رو هدف دار کنیم”  مقدمه ای درباره کانال های دیجیتال مارکتینگ گفتیم. در این درس و درس های آینده به صورت جداگونه در مورد این کانال ها صحبت می کنیم.

تبلیغات آنلاین

اجزاء دیجیتال مارکتینگ

کانال های بازاریابی دیجیتال زیرساخت هایی هستن که در دیجیتال مارکتینگ با اونو به رو هستیم و می بایست از اونا استفاده کنیم. این اجزا شامل دسته بندیای اصلی زیره:

  • وب سایت
  • تبلیغات آنلاین
  • بازاریابی موتورهای جستجو (SEM)
  • ایمیل مارکتینگ 
  • بازاریابی شبکه های اجتماعی 
  • بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  • تحلیل دیجیتال
  • روابط عمومی آنلاین 
  • بازاریابی موبایلی

وب سایت

وب سایت اولین کانالیه که به عنوان یه زیرساخت در دیجیتال مارکتینگ مورد استفاده قرار می گیرد. بدون داشتن سایت نمی توان فعالیت دیجیتال مارکتینگ رو به صورت کامل انجام داد و تبلیغات آنلاین خاصی داشت.

ممکنه بگید که با یه پیج اینستاگرام هم می توان فروش داشت. بله فروش اتفاق می افتد اما بخشی از اقدامات دیجیتال مارکتینگه. نمی توان بیزینس خود رو فقط به سمت فضای اینستاگرام یا تلگرام برد و توقع داشت که این بیزینس به موفقیت برسه. به خاطر همین، زیرساخت فعالیت های دیجیتال مارکتینگ رو وب سایت می دانیم. ممکنه شما به جای وب سایت، اپلیکیشن (APP) داشته باشین. اپلیکیشن و وب سایت داراییهایی (ASSET) هستن که واسه شماس اما در فضای رسانه های اجتماعی نمی توان این کار رو انجام داد.

سایت پایه تبلیغات آنلاین
سایت به کار و کاسبی شما اعتبار زیادی می بخشه و پایه تبلیغات آنلاینه.

در گذشته خیلی از شبکه های اجتماعی پرمخاطب وجود داشته ان که به دلیل محبوبیت بالا، پیشرفت اینترنت بین مخاطبین و حضور تعداد خیلی از اون ها در این شبکه های اجتماعی، فضای مناسبی جهت ایجاد کسب و کار آنلاین قشر های مختلفی از جامعه چه شرکت های بزرگ و سازمان ها و یا کسب و کارای کوچیک و خونگی شده بود. اما با فیلتر شدن هر کدوم از این رسانه ها افراد بی تعدادی بیزینس خود رو از دست دادن یا از تعداد مخاطبین اون ها شدیدا کم شد و به دنبال همین اتفاق درآمد اون ها هم از این فضا در بیشتر وارد به صفر رسید.

نمی توان با پریدن از شاخه ای به شاخه دیگه بیزینس خود رو رشد داد و با صرف زمان در هر کدوم از شبکه های اجتماعی بدون داشتن یه زیرساخت مناسب و دائم انتظار موفقیت داشت. با این کار فقط انرژی و زمان خود رو به صورت پراکنده صرف فضاهایی کرده اید که ممکنه روزی اقبال عمومی خود رو از دست داده و مجبور به ترک اون و در آخر نظاره گر شکست خوردن بیزنس خود در اون بخش شید.

شبکه های اجتماعی زیرساخت مناسبی واسه بنای کسب و کار نیس با این وجود هیچ کدوم از این گفته ها دلیل بر این نخواد بود که از پتانسیل بالای شبکه های اجتماعی غافل شید. این گفته ها بدین معنیست که تا وقتی که شبکه اجتماعی مانند اینستاگرام هست می توان از ظرفیت اون خوب استفاده کرد و تا وقتی که موج اون هست سوار بر موج اون شد. اما کسب و کار خود رو روی این موج و بر مبنای اینستاگرام یا  هر شبکه اجتماعی دیگری نباید ساخت. چون با از بین رفتن این موج ها کل بیزینس نابود می شه. پس وقتی که کنترل ابزاری دست ما نیس بنا کردن کسب و کار روی اون وسیله اشتباه بوده و ممکنه منتهی به شکست شه.

تبلیغات آنلاین و شکل های جور واجور اون

کانال دومی که با اون مواجه هستیم تبلیغات آنلاینه که بخش های زیادی داره از جمله:

  • تبلیغات بنری یا متنی
  • تبلیغات کلیکی یا ppc
  •  تبلیغات گوگل (یه جور از تبلیغات کلیکیه)
  • تبلیغات ایمیلی
  • تبلیغات ویدئویی
  • تبلیغات داخل app
  • تبلیغات پیامکی 

در این درس می خوایم به تبلیغات بنری، تبلیغات کلیکی و تبلیغات در گوگل بپردازیم:

تبلیغات بنری یا متنی

اولین شکل تبلیغات آنلاین، تبلیغات بنری یا تبلیغات متنی می باشه که عموما در سایت های پر بازدید و سایت های خبری یا اطلاع رسانی مشاهده می کنین. وقتی وارد سایتی می شید که در اون تبلیغات بنری هست در بخش های جور واجور سایت تبلیغات برند ها یا اجناس مختلفی رو می ببینن که طبیعتا هیچ ارتباطی با خبر یا مطلبی که به دنبال اون وارد سایت شده اید، ندارن. این دسته از آگهی ها همون تبلیغات بنری هستن.

در تصویر زیر نمونه ای از تبلیغات بنری رو در سایت تابناک می ببینن.

تابناک-تبلیغات بنری
این سبک از تبلیغات یکی ازمحبوب ترین و رایج ترین نوع تبلیغات بین برندهاست.

تبلیغات آنلاین رو حرفه ای بیاموزید:

در دوره کامل مدیریت بازاریابی دیجیتال 

اصول بازاریابی + ۹ کارگاه تخصصی + روش هدف دار

در جلسه اول رایگان شرکت کنین

تبلیغات بنری

در این نوع از تبلیغات آنلاین هر سایت پربازدید تعدادی جایگاه واسه تبلیغات در نظر گرفته و اون ها رو با ارقام ثابت به یه وقتی محدود به خواهندگان اجاره می دهد. هر برند طبق نیاز خود یا کمپین تبلیغاتی که در حال اجرا داره می تونه هزینه ی جایگاهی رو پرداخت کرده و آگهی خود رو در برابر دید مخاطبین بذاره. این سبک از تبلیغات یکی ازمحبوب ترین و رایج ترین نوع تبلیغات بین برندهاست. 

چگونگی کار در این نوع تبلیغات آنلاین بدین صورته که شرکت‎ هایی وجود داشته که طرف قرارداد سایت های پربازدید و مطرح بوده و وظیفه اجاره این جایگاه ها رو دارن. وقتی شما از یکی از این شرکت ها جایگاه یا پکیجی رو بخرین تبلیغات شما در تموم سایت های طرف قرارداد براساس نوع خرید شما نشون داده می شه.

کیفیت سرویس های داده شده و سایت های تحت پوشش موضوعات مهمیه که انتخاب ارائه دهنده سرویس تبلیغات بنری رو سخت می کنه. الان یکی از پرمخاطب ترین شرکت ها یکتانت بوده و برند های بسیاری تبلیغات بنری خود رو به این شرکت می سپارند. امروزه به دلیل حجم بالای تبلیغات بنری، این نوع از آگهی ها بیشتر جهت باخبر شدن از برند (Brand Awarness) یا باخبر شدن از اجناس جدید استفاده می شه و همین حجم از تبلیغات باعث آزار مخاطبین و کم شدن تاثیرگذاری این گونه از تبلیغات شده.

نبود شناخت درست فضای دیجیتال بوسیله شرکت ها باعث شده تا تصور شه که تبلیغات بنری در سایت های پرمخاطب مشابه همون بیلبورد های موجود در بزرگراه ها هستش. همین تفکر اشتباه دلیل حجوم برنده ها به داشتن این نوع از تبلیغات شده و این عامل خود باعث به وجود اومدن حجم خیلی از تبلیغات آنلاین در گوشه و کنار سایت ها بدون توجه به حقوق مخاطب و مسائل مربوط به تجربه کاربری یا UX شده است. 

به خاطر همین مخاطب با تعداد خیلی از آگهی های نامربوط رو به رو شده که علاقه ای به دیدن اون ها نداشته و فقط واسه سفارش دهنده ی اون آگهی تحمیل هزینه مازاده و بازدهی نخواد داشت. هزینه ای که با صرف اون در بخش دیگری از دیجیتال مارکتینگ به راحتی می توان برگشت سرمایه و تاثیر بیشتری رو توقع داشت.

در زیر تعدادی از سایت هایی که تبلیغات بنری در اون ها به نشون داده می شه رو مشاهده می کنین :

تبلیغات بنری
تبلیغات بنری عموما در سایت های پربازدید و سایت های خبری یا اطلاع رسانی مشاهده می شه

سایت های هدف هم با این حجم از درخواست واسه آگهی معمولا رقم های بالایی جهت سرویس دهی دارن و تا مدت زیادی جایگاه های این سایت ها از پیش رزرو شده ان، به خاطر همین دیگه احتیاجی به تغییر UX سایت خود نمی بینن. درصورتی که این سایت ها UX و تجربه کاربری خود رو بهبود بخشن از این تبلیغات می توان تاثیر بهتری رو توقع داشت. موضوع مهمی که هست ایجاد فرهنگ به کار گیری این نوع تبلیغات بوده، چون با این حجم از تبلیغات، این کانال بازاریابی دیجیتال، کارایی واقعی خود رو از دست می دهد. 

این که فقط براساس رتبه الکسا (Alexa) در مورد یه سایت واسه انجام تبلیغات آنلاین تصمیم گیری کنیم اشتباهه الکسا ملاک مناسبی واسه تعیین رتبه و کاربردی بودن یه سایت و منتشر کردن تبلیغات هدف دار تو یه سایت نیس اما می توان از اون واسه Keyword Research  خوب استفاده کرد. ممکنه سایتی رتبه ۱ و ۲ نبوده اما در بخش کاری تخصصی خود مخاطبین رو خوب جذب کنه.

یه جور از تبلیغات بنری رو می توان به صورت هدف دار استفاده کرد. به طور مثال در سایت های تخصصی مانند سایت های انتشار اتفاق می توان با منتشر کردن بنر در اسلایدر به مانند سایتای تبلیغات بنری مخاطب در رابطه و هدف دار جذب کرد چون کسی که به این سایت ها مراجعه می کنه در جستجوی رویدادی وارد شده و احتمال بیشتری واسه جذب این دسته از افراد هست.

در واقع تو یه سایت مربوط به کسب و کار خود از تبلیغات بنری استفاده می کنیم. اینکه تبلیغات در چه سایت یا کانالی از دیجیتال مارکتینگ موثره رو می توان در گوگل آنالیتیکس بررسی کرد. در اون جا می توان دید که هزینه ما در سایت A و B چقدر برگشت سرمایه داشته، اگه در هر دو سایت به مقدار برابر هزینه کرده باشیم اما از سایت B درآمد بیشتری کسب کرده ایم بدین معنیست که این سایت بازدهی بالاتری داشته و می توان سرمایه بیشتری رو واسه این سایت هزینه کرد. با این حال خیلی مواقع در فضای دیجیتال هزینه تبلیغات یه کانال ورودی رو صفر نمی کنیم. بلکه بودجه کانالی که بازدهی کمی داره رو کمتر کرده و سهم بودجه رو به کانالی که برگشت سرمایه بهتری داره اختصاص می بدیم.

تبلیغات کلیکی

دومین مدل تبلیغات آنلاین رو تبلیغات ppc می بگیم. تبلیغات ppc (مخفف کلمه pay per click یعنی پرداخت به ازای کلیک)، یه مدل تبلیغاتیه که بوسیله گوگل ایجاد شد و الان در دنیا و در شرکتای ایرونی، خیلی از تبلیغات از این روش انجام می شه. این نوع خاص از تبلیغات می تونه تاثیر به نسبت بالاتری نسبت به تبلیغات بنری بسازه ولی باید بررسی و تحلیل شده تا اندازه تاثیر اون به نسبت تبلیغات بنری تو یه کمپین خاص تعیین شه.

تبلیغات کلیکی
تبلیغات ppc بوسیله گوگل ایجاد شده و الان در دنیا خیلی از تبلیغات از این روش.

در این نوع تبلیغات آنلاین بودجه خاصی در نظر می گیرین و تا وقتی که اون بودجه هست تبلیغات شما نشون داده می شه. فرق این نوع تبلیغات با تبلیغات بنری اینه که در تبلیغات بنری شما به ازای تبلیغات با مدت زمان مشخص در سایتی خاص مبلغی رو پرداخت می کنین. دیگه اندازه ورودی شما و تعداد کلیکی که دریافت کرده اید مهم نیس اما در تبلیغات کلیکی با هر کلیک مبلغی از بودجه مشخص شما کم می شه و تا وقتی که اون مبلغ تموم نشده آگهی شما در برابر نمایش قرار می گیرد. این نوع تبلیغات بهینه تر از تبلیغات بنریه.

تبلیغات در گوگل

وقتی شما کلمه ای رو در گوگل وارد کرده و منتظر نتیجه جستجو می شید تعدادی سایت در صفحه یافته ها به شما نشون داده می شن. ترتیب نمایش این سایت ها ناراحت از سئو (SEO: Search Engine Optimization) هر سایت و جایگاه و رتبه اون سایت در گوگله. در واقع سایتی که سئو بهتری داره در بالاترین جایگاه یافته های نشون داده می شه و به همین ترتیب سایت های بعدی قرار می گیرند.

ممکن از شما سایتی رو تازگیا راه اندازی کرده باشین. پس توانایی رقابت با سایت های قدیمی در بخش ی خود که روی سئو خوب کار کرده و در بالاترین جایگاه یافته های هستن واسه شما وجود نداره. اما با این حال می خواهید شما هم در یافته های جستجو دیده شید. در تبلیغات گوگل که یکی از پربازده ترین شکل های جور واجور تبلیغات آنلاینه، این امکان به وجود میاد که اگه کلمه خاصی جستجو شد سایت شما رو هم در کنار یافته های نمایش بده.

در واقع با پرداخت هزینه حتی می تونید بالاتر از یافته های مربوط به سئو نشون داده شید. گوگل تبلیغ شما رو نمایش می دهد و با این نمایش هزینه ای از شما کسر نمی شه. به محض این که افراد روی آگهی شما در صفحه یافته های کلیک کنن مبلغ اون از بودجه شما کسر می شه. این نوع تبلیغات همون تبلیغات PPC است. در کنار هر آگهی در صفحه نتایج جستجوی گوگل کلمه (Ad) به معنی تبلیغ نوشته می شه. گوگل تا ۴ جایگاه در بالا و ۴ جایگاه در پایین صفحه رو به تبلیغات اختصاص می دهد. اما نشون داده شدن تبلیغات هم به فاکتورهای خاصی ربط داره که در بخش مربود به گوگل ادز (Google Ads) دربارش صحبت می کنیم.

google ads - تبلیغات گوگل
گوگل تا ۴ جایگاه در بالا و ۴ جایگاه در پایین صفحه رو به تبلیغات اختصاص می دهد

فرق PPC با CPM، CPC و CPA چیه؟

 PPC یه نوع تبلیغات آنلاین و به معنی پرداخت در ازای کلیک است در حالی که CPA، CPM، CPC روش های پرداخت هستن.

تبلیغات کلیکی در سایت های داخلی

تبلیغات کلیکی در سایت های ایرونی هم می تونه وجود داشته باشه. شرکت هایی مانند یکتانت، ادنگاه، صبا ویژن، کلیک یاب، کاپریلا و … در این بخش فعالیت می کنن. با گرفتن خدمات از هرکدوم از این شرکت ها می تونید آگهی خود رو در سایت های طرف قرارداد اون ها نمایش بدید. طوریکه مبلغی رو به عنوان بودجه تبلیغات مشخص کرده و تبلیغات خود رو مشخص کرده، دسته بندی خاصی که مایل به پخش آگهی در اون هستین رو مشخص کرده و درآخر تبلیغات شما در سایت های طرف قرارداد نمایش شده و به ازای هر کلیکی که روی آگهی خود دریافت می کنین هزینه اون از بودجه شما کسر می شه.

جمع بندی

در این مقاله اول به بیان اهمیت داشتن وب سایت واسه ایجاد یه کسب و کار آنلاین پرداختیم.در ادامه از دو بخش مهم تبلیغات آنلاین صحبت کردیم. تبلیغات بنری یا ثابت که در ازای مبلغی خاص، به یه وقتی خاص، آگهی شما در سایت یا مجموعه ای از سایت ها نشون داده می شه. تبلیغات کلیکی که در ازای هر کلیک روی آگهی شما مبلغی از بودجه شما کسر می شه. در ادامه به موضوع تبلیغات کلیکی در گوگل و سایت های داخلی و فرق چگونگی پرداخت واسه این نوع از تبلیغات رو گفتیم.

در مقاله بعدی با پرداختن به بخش های دیگه تبلیغات آنلاین این بحث رو ادامه میدیم. با ما همراه باشین.

ادامه بحث در مقاله بعدی:

آشنایی با تبلیغات اینترنتی/ بخش دوم: تبلیغات ایمیلی، ویدیویی و درون اپلیکیشنی

این نوشته را هم از دست ندهید :   چاپ روی ماسک
همین حالا بخونین