تبلیغات آنلاین به طور واضحی مقرون به صرفه ترین، هدف گیری شده ترین و قابل پیگیری ترین راه واسه تبلیغ و گسترش نام و نشون کار و کاسبی تون هستش. چراکه شما می تونید دقیقاً فهمیده باشین کی تبلیغات شما رو می بیند و همینطور بفهمین که پیدا کردن هر مشتری، چقدر هزینه داشته است. کاری که با تبلیغات بیلبوردی یا رادیویی شدنی نیس. در این مقاله شما رو در شروع تبلیغات با گوگل ادوردز آشنا می کنیم.

در دو مطلب ما به شما یاد می دیم چیجوری از طریق دو پلتفرم Google AdWords و Facebook Ads  تبلیغ کنین؛ ما به شما نشون میدیم چیجوری به طور موثر از هر دوی این پلتفرم ها واسه هدایت کردن ترافیک به سمت صفحات سایت های مورد نظر خودتون استفاده کنین.
تموم این مقاله به همراه مثالی از تبلیغات آنلاین واسه آژانسای مسافرتی، هتلا، مجتمع تفریحی و اقامتی و برگزار کنندگان تورهای مسافرتیه، ولی با کمی تغییرات شما می تونید همین اعمال رو واسه کار و کاسبی خود هم انجام بدین.

AdWords (تبلیغات کلیکی گوگل)

گوگل نه فقط محبوب ترین موتور جستجوگر جهان به حساب می رود، بلکه بزرگترین کانال تبلیغات آنلاین هم هست. گوگل جاییست که مشتری های شما در زمان جستجوی تموم پکیج های کامل ریزورت ها، تورها، پروازها و هر چیز دیگری که بخشی از سفر یا تعطیلاتشان باشه به اون مراجعه می کنن.
دیده شدن از طرف آدمایی که به پکیجای مسافرتی شما علاقه مند هستن، دقیقاً در همون وقتی که به دنبالش هستن، “بازاریابی نیّت محور” خونده می شه و فروش خوبی هم واسه شما به دنبال داره.
واسه این کار، دلتون می خواهد که در بالاترین نتیجه صفحه اول گوگل حضور داشته باشین و Google AdWords راحت ترین راه انجام اون هستش. گوگل ادوردز یکی از بهترین انتخاب های شما به عنوان صاحب کار و کاسبی واسه حضور در صفحه اول گوگل حساب شه، از این رو در این مقاله می کوشیم به آموزش گوگل ادوردز و چگونگی شروع به کار در اون بپردازیم.
بیایید نگاهی بندازیم به اندازه کلیک شدنِ (CTR) تبلیغات براساس رتبه در صفحه اول گوگل:

تبلیغات گوگل

عناصر یه تبلیغ گوگلی

۱- کلمه کلیدی ها(keywords):
کلمه کلیدی هایی که انتخاب می کنین، کلماتی هستن که از طریق اون ها به گوگل می گویید تبلیغتان با چه جستجوهایی باید پیدا بشن. پس اگه به گوگل بگید که تبلیغتان رو در جستجوی کلمه کلیدی “هتل کیش” نشون بده، هر بار که کسی کلمه کلیدی “هتل کیش” رو جستجو می کنه، تبلیغ شما در یافته های صفحه موتور جستجوگر (SERP) نشون داده می شه. هرچقدر کلمه کلیدی ها با جستجوی مورد نظر رابطه بیشتری داشته باشن، تبلیغ شما به افراد بیشتری نشون داده می شه؛ آدمایی که همین حالا به دنبال پیشنهاد شما هستن.
اینجا چند پیشنهاد رو در مورد انتخاب بهترین کلمه کلیدی ها واسه تبلیغات گوگلی شما داریم:

کلمه کلیدی هاتون رو در رابطه تر کنین:

مطمئن شین که کلمه کلیدی هاتون با پیشنهاد شما و صفحه مقصدی که افراد با کلیک کردن روی تبلیغ به اون فرستاده می شن، برابری داشته باشه.
مثلا، اگه در حال تبلیغ یه پیشنهادِ تخفیف خورده واسه مشتری هایی جدید هستین، از عباراتی مثل “پیشنهادی تخفیف دار واسه پکیج هتل کیش”، ” ۱۰% تخفیف واسه پکیج تور اروپا”، “(مدلای جور واجور) سفر دریایی به یونان”، “مجتمع اقامتی و تفریحی با همه امکانات در (مقصد مورد نظر)” استفاده کنین.

دقیق بنویسین:

هرچقدر کلمه کلیدی ها رو واسه کمپین های تبلیغاتی جزئی و دقیقتر کنین، احتمال بیشتری داره که دقیقاً همون خواسته که مورد توجه مشتریه رو داشته باشین. هماهنگی بیشتر شما با نیازای مشتری به معنی دریافت بیشتر کلیک های هدایت شونده به سایت هستش.
مثلا، اگه تورهای اروپایی رو ارائه می بدید، از عباراتی مثل “تور پیاده روی برلین” یا “تورهای اتوبوس گردی در اسپانیا به همراه راهنما” استفاده کنین- نه فقطً “تور اروپایی”.

مثل مشتری فکر کنین:

کلمه کلیدی هایی رو انتخاب کنین که مشتری در حال تایپ اون ها هستش. تبلیغ شما فقط وقتی نشون داده می شه که کلید واژه ها یا عبارت هایی که شما انتخاب کرده اید در گوگل از طریق مشتریان تایپ شده باشه. هرچقدر بیشتر وارد ذهن مشتری هاتون شید، در Google AdWords موفقتر می شید.
کلمه کلیدی هایی مثل “بهترین اقامتگاه واسه ماهیگیران در کیش” رو مورد توجه بذارین.

پیشنهاد پیشرفته:

از کلمه کلیدی های منفی استفاده کنین- کلیدواژهای منفی به گوگل می گن که با چه کلمه یا عبارتایی نمی خواهید پیدا شید. اون ها به متمرکز شدن یافته های جستجوی شما کمک می کنن و بودجه تبلیغاتی شما رو صرف جستجوهای نامربوطی که شامل کلمه کلیدی های شما نیس، نمی کنن. مثلا، اگه یه پکیج مسافرتی واسه ریزورتی در بالی دارین که فقطً به بزرگسالان سرویس غذایی می دهد، دوست دارید تبلیغتان وقتی نشون داده شه که کسی “ریزورت بالی” رو جستجو می کنه، نه “ریزورت خانوادگی در بالی”. پس “خونواده” رو به عنوان یه کلمه کلیدی منفی قرار می دید.

۲. Ad Copy

پس از کلمه کلیدی ها، Ad Copy چیزی هستش که کلیک ها رو به صفحه مقصدتان سرازیر می کنه.
Ad Copy شما یعنی:
تیتر: تیتر شما چیزیه که در بالای تبلیغتان به نمایش گذاشته می شه. این تیتر به رنگ آبی هستش. به اندازه ۳۰ حرف (با احتساب فاصله ها) واسه نوشتن تیتر، که اولین برداشتِ مشتریان شما هستش، جا دارین.
URLنشون داده شده: “URL نشون داده شده” چیزیه که جستجو کنندگان اون رو به عنوان صفحه ای می بینن که اونا رو واسه چک کردنش تشویق می کنین. لازم نیس این دقیقاً لینک نشانی اینترنتی ای باشه که تبلیغ شما به اون ملحق شد می شه، اما باید مربوط به اون باشه. شما می تونین، مثلا، نام سایت تون رو به همراه کلمه کلیدی اصلی تبلیغ تون در این بخش بذارین.
خط توضیح: شما در هر خط به اندازه ۸۰ حرف واسه “بدنه”  Ad Copyجا دارین. این شامل  CTA یا دکمه مبادرت به عمل و  USP  یا پیشنهاد فروش خاص می شه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   سندرم درد کشککی رانی

ad copy

۵ عنصر واسه کارایی بالای Ad Copy

۱- از کلیدواژهای اصلی تون استفاده کنین: مطمئن شین که تبلیغ رو با جا دادن دست کم یه یا دو کلمه کلیدی تبلیغ در اون، در رابطه می کنین. گوگل این کار رو دوست داره، همینطور مشتریان شما. این کار نشون می دهد که شما با نیازای اونا رابطه برقرار می کنین.
۲- از یه URL نشون داده شده در رابطه استفاده کنین: یادتون باشه، لینکی که در تبلیغ شما ظاهر می شه لازم نیس دقیقاً همون نشانی سایت صفحه مقصدتان باشه. URL نشون داده شده خودتون رو کوتاه نگه دارین؛ طوریکه واسه خودتون معنی باشه.
۳CTA هایی بسازین که عمل محورو غیر قابل مقاومت باشن: CTAای خودتون رو عباراتی کوتاه بذارین تا انگیزه کلیک کردن روی اون ها رو ایجاد کرده باشین. اگه یه پیشنهاد زمان محور دارین، این موضوع رو در تبلیغ خود به طور رو بگید.
۴- از Ad Extensionها استفاده کنین: Ad Extensionها همون لینک های آبی رنگی هستن که اون ها رو در تبلیغات گوگل مشاهده می کنین. این فرصت آسون رو واسه اعتماد سازی و ارائه اطلاعات بیشتر از دست ندین. از Ad Extensionا واسه دادن اطلاعات تماس، نشانی و پیشنهاد در صفحات مقصدِ بیشتر استفاده کنین.
۵یه سود رو تبلیغ کنین، نه یه محصول: مثل هر کمپین بازاریابی خوب دیگری، شما لازم دارین که ارزش خدمات به درد بخور خودتون رو نشون بدید. تبلیغات در گوگل هم متفاوت از این نیس. از ۸۰ حرف مجاز خود واسه برقرار کردن رابطه احساسی با جستجو کنندگان استفاده کنین و متنی کلیک خور رو بسازین.

اینجا مثالی از چگونگی تبلیغ کردن سودمندی های خدمات شما رو نشون می دیم. این تبلیغ نشون میده که چیجوری مصرف کننده می تونه از “بازسازی ذهن، جسم و روح” سود ببره.

ad copy


۳- هدف قرار دادن مکان(
location)

اینکه مشتریان در کجا به شما نیاز دارن به محصول پایانی شمام بستگی داره.
مطمئن شین که محل خودتون رو درست مشخص کردین و با هدف گیری شعاعی، این موقعیت رو گسترش بیشتری بدید. با این روش، شما کاری کرده اید که تبلیغ تون فقط از طریق اشخاصی کلیک شه که در نزدیکی شما هستن – نه کسی که اون طرف دنیاست.

۴- بودجه تبلیغ

اندازه سود متوسط سرمایه گذاری روی هر تبلیغ گوگل، ۲ دلار به ازای هر ۱ دلارِ هزینه شده. بله، Google AdWords اگه به درستی استفاده کرده شه، میتونه سرمایه گذاری شما رو دو برابر کرده و هزاران مشتری جدید رو براتون جفت و جور کنه.
تنظیم بودجه در AdWords بسیار کار ساده ایست. تموم کاری که انجام می بدید اینه که کل هزینه ای که مایل به خرج اون واسه تبلیغات هستین رو در اندازه روزانه کنار بذارین. بودجه خود رو اضافه بر سازمان خرج نمی کنین، چون یه حد روزانه واسه بودجه قرار دادین.

اجزای تبلیغات گوگل

تبلیغات گوگل روش هدف دار های مختلفی رو واسه هزینه به شما ارائه می دهد که می تونید بهترین روش هدف دار واسه مار خود رو انتخاب کنین. عادی ترین روش هدف دار، CPC (که به PPC هم مشهوره) اسمشه. از اون جایی که Google AdWords به اندازه کافی پیچیده هست، شدیدا پیشنهاد می شه که کارتون رو با پیشنهاد دادن به روش CPC انجام بدین.

اگه در این مورد کنجکاو شده اید، اینجا سه روش که می تونید از اونا بهره ببرین رو توضیح می بدیم:
PPC/ CPC (هزینه به ازای کلیک/ قیمت هر کلیک): این روشیه که بیشتر بازاریاب ها  در کار و کاسبی های کوچیک ازش استفاده می کنن. هزینه براساس تعداد کلیک هاییه که روی تبلیغ شما می شه. می تونید پیشنهاد دستی یا پیشنهاد خودکار رو انتخاب کنین. وقتی در حال ساختن تبلیغ هستین، روش CPC به طور پیشفرض به عنوان سیستم محاسبه هزینه در نظر گرفته شده.

CPM (هزینه به ازای دیده شدن): بهترین روش واسه بِرَندسازیه. شما به ازای هر یک هزار بازدید هزینه می کنین- نه عملی که روی تبلیغات شما صورت گرفته. این گزینه فقط وقتی در دسترسه که شما در Google AdWords Network تبلیغ  کنین.
نکته: اگه هنوز نمی دونین Google Network چیه، شدیدا به شما پیشنهاد می کنم که با روش PPC کارتون رو شروع کنین!

CPA (هزینه واسه فروش خدمت/محصول): این روش روند پیشنهاد دهیِ پیشرفته تری رو داره. در این روش شما به ابزاری واسه پیگری اندازه کارایی تبلیغ و همینطور محقق کردن چندین ملاک دیگه نیاز دارین. شما از قبل کل هزینه هایی رو محاسبه می کنین که براساس مقدار پولیه که مایلین واسه اندازه مشخصی از کارایی یه تبلیغ خاص هزینه کنین. مثلا، اگه URL مقصدِ تبلیغ شما به محصولی در سایت تجارت الکترونیکی شما ملحق شد شده باشه، یا صفحه مقصد مثل دروازه یه ایمیل کار می کنه، گوگل اندازه ورود آدما به صفحه شما رو ردیابی می کنه و شما براساس کسب هر یک بازدید از راه تبلیغ، هزینه ای رو پرداخت می کنین.

ad summary

 

واسه آشنایی بیشتر با گوگل ادوردز و مشاهده وبینار رایگان اون به صفحه تبلیغات کلیکی گوگل مراجعه کنین.

برگرفته از wishpond