سوالات پیام نور به صورت تلفیقی از سوالات تستی و تشریحی است. 6 نمره از امتحان پیام نور به صورت تشریحی و باقی آن به صورت تستی طرح می‌شود. معمولا دانشجویان پیام نور نزدیک به ایام امتحان این سوالات را بررسی می‌کنند. در حال حاضر سایت‌های متعددی وجود دارد که سوالات پیام نور را برای رشته‌های مختلف آرشیو کرده‌اند و دانشجویان می‌تواند به صورت رایگان و یا با پرداخت هزینه کم به این سوالات دسترسی پیدا کنند. اما چالش اصلی دانشجویان آمادگی برای امتحانات پیام نور است. معمولا منابع ارائه شده به دانشجویان دانشگاه پیام نور بسیار حجیم است و اصلا برای آمادگی امتحان پایان ترم مناسب نیست. بنابراین پیام نوریها در مدت زمان فرجه دردسر زیادی برای غلبه به این چالش دارند.
راه‌کارهای متنوعی برای آمادگی امتحان پایان ترم دانشگاه پیام نور وجود دارد. اولین و سخترین راه بررسی منابع حجیمی است که برای این درس پیشنهاد می‌شود. مثلا برای دروسی مانند ریاضی عمومی 1 و فیزیک 1 که در اغلب رشته فنی مهندسی و مدیریت وجود دارد، دانشجو باید یک کتاب 500 صفحه‌ای را مطالعه کند و بعد از آن به بررسی سوالات امتحان پایان ترم بپردازد. مسلما زمان زیادی لازم است که دانشجو بتواند تمام سرفصل‌ها را مطالعه کند و به سوالات امتحان مسلط شود. البته در بعضی از دروس تخصصی نیز استاد جزوه‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند کمک خوبی برای تسلط سریع به امتحان پایان ترم باشد.
استفاده از ویدیو‌های آموزشی دومین راهکاری است که دانشجویان پیام نور می‌تواند برای آمادگی امتحان پایان ترم از آن استفاده کنند. سایت‌های‌ آموزشی نیز هستند که این گونه ویدیوها را ارائه می‌دهند. طبیعی است که هزینه این روش بالاتر است و دانشجو باید هزینه قابل توجهی برای دسترسی به این دوره‌ها ویدیویی هزینه کند. اما مشکل اساسی این روش این است که آموزش اختصاصی برای امتحان پیام نور وجود ندارد و اغلب صفر تا صد موضوع تدریس می‌شود. مدت زمان آموزش‌ها چیزی در حدود 30 الی 50 ساعت است و باز هم روش بهینه‌ای برای نمره گرفتن در پایان ترم نیست. البته توجه داشته باشید که دانشجو چه کتاب منبع را بخواند و یا از دوره‌های آموزشی مجازی استفاده کند می‌تواند به درس مسلط شود. بنابراین اگر هدف دانشجو صرفا پاس کردن امتحان پایان ترم نباشد دو روشی که تا کنون معرفی کرده‌ایم مناسب است.
ما می‌دانیم برای دانشجویان پیام نور داشتن صرف سوالات پایان ترم بدون اینکه آموزشی پشت آن باشد و یا ویدیو‌های صرفا آموزشی (که مختص پیام نور نیست) نمی‌تواند کمک شایانی به پیام نوریها انجام دهد. بنابراین ایده متفاوتی رو می‌خواهیم معرفی کنیم.
مجموعه یونی لند راهکار بسیار بهتری را به دانشجویان پیام نور پیشنهاد می‌کند. سایت آموزشی یونی لند سبک متفاوتی را پیش گرفته است. آموزش‌های یونی‌لند تیپ-محور است. در این سبک از آموزش دانشجو به اندازه نمره‌ای که نیاز دارد یاد می‌گیرد. ابتدا سوالات امتحانات پایان ترم یک درس خاص توسط استاد بررسی و آنالیز آماری می‌شود. سپس تیپ سوالات 7 تا 10 سال اخیر دسته‌بندی و امتیاز دهی و سوالات با فراوانی زیاد مشخص می‌شود.
تاکنون نتایج بسیار جالبی از این بررسی‌ها بدست آمده است. نتایج نشان می‌دهد در امتحانات پیام نور بسیاری از سوالات چند سال آخر بسیار شبیه و حتی عینا مشابه یکدیگرند. این موضوع کمک می‌کند تا دانشجویان پیام نور بتوانند در مدت زمان خیلی کوتاه نمره بسیار خوبی بدست آورند و به نوعی شب امتحانی نتیجه فوق العاده ای را از آن خود کنند. برای دروس عمومی مانند ریاضی عمومی 1، ریاضی عمومی 2، معادلات دیفرانسیل، ریاضیات مهندسی، آمار و احتمال و محاسبات عددی این سبک از آموزش بازدهی بسیار بالایی دارد.
در هر تیپ ابتدا یک درسنامه بسیار کوتاه داده می‌شود مثلا مرتبه معادله چیست و سپس تست‌های مربوط به آن حل می‌شود. از آنجایی که بخش بیشتری از نمره پایان ترم به صورت تستی است بنابراین ایده های تستی محوریت بیشتری دارند و تکنیک‌هایی آموزش داده می‌شود که حتی بدون علم دانشگاهی دانشجو بتواند تست مورد نظر را پاسخ دهد. حتی در درسی مانند محاسبات عددی که استفاده از ماشین حساب مجاز است آموزش جذابتر هم می‌شود. چرا که سوالات زیادی وجود دارد که قابل حل با ماشین حساب است و حتی اساتید هم از  آن بی خبر هستند.
بنابراین دانشجو پیام نور می‌تواند از این فرصت سوء استفاده کند و بدون آنکه محاسبه‌ای انجام دهد می‌تواند پاسخ تست را در زمانی کوتاه بدهد. بنابراین این سبک از آموزش یک آموزش شب امتحانی پیام نور تمام عیار و ساده است که می‌تواند نمره دلخواه دانشجو پیام نور را تضمین کند.