در معرفی وسیله مدیریت و نقش اون در برنامه به بیان کلیات پرداختیم در ادامه این مقاله می خوایم به مدیریت تگ گوگل نگاهی عمیق بندازیم:

مدیریت تگ گوگل:

اگه تا حالا ویدیو ۴ دقیقه ای گوگل رو درمورد مزیت و نصب ساعت گرینویچ (جهانی)[۱] ندیده اید، به شما پیشنهاد می کنیم که حتما ببینین. به تگایی که مدیران دیجیتال مارکتیگ می تونن بسازن نگاه کنین. ساعت گرینویچ نسخه های خوبی رو عرضه می کنه و هم اینکه دارای ویژگیای اشکال زداییه. علاوه بر اون کانتینر وبلاگ، تیکه ای ناهمگام از جاوا اسکریپته که بر بارگذاری صفحه یا بلاک جاوا اسکریپتای[۲] دیگه تاثیری نمی ذاره.

ماکروها

ساعت گرینویچ واسه تعیین زمان نصب تگ، از ماکرو[۳] و قوانین خاصی استفاده می کنه. ماکروها می تونن قوانین خاصی رو بسازن. اونا در زمان کارکرد نرم افزار (کامپیوتر) و لحظه ای که صفحه واسه کاربر ساخته می شه تاثیر می ذارن. ساعت گرینویچ ۳ نوع ماکرو داره: (که می تونن از خود مواظبت کنن.)

ماکروی URL (نشانی اینترنتی)

اسم این ماکرو URL یا نشانی اینترنتیه و ارزش اون بستگی به نوع URL داره.

 مثالی از ارزش ماکرو براساس نشانی اینترنتی: اگه نشانی اینترنتی /confirmation.html باشه، تگای تغییر یافته رو بفرستید.

صفحات تغییر یافته شاید یه سری از تگای جدید مانند گوگل ، تحلیل گر تجارت الکترونیک، به دست آوردن اندازه برگشت سرمایه[۴] از مقایسه موتورهای خرید و چیزای دیگه ای به جز اینا رو دارن.

ماکروی برگشت HTTP

اسم این ماکرو برگشت HTTP (قرارداد انتقال ابر متن) است. ارزش اون مربوط به صفحه قبلیست که کاربر ویزیت کرده.

مثالی از این ماکرو:

اگه صفحه برگشت با توئیتر یا فیسبوکتان تطبیق یاید، تگ “برگشت به گروه (اجتماع)” رو بفرستید

شاید هدف بازدیدکننده، متغیرCustom تحلیل گر گوگل باشه.

ماکروی Event (اتفاق، تنظیم قوانین واسه کاربرانی که کار خاصی در سایت انجام میدن.)

این مبحث کمی پیچیده تره، مخصوصا اگه از Event تحلیل گر گوگل استفاده کردین.شباهتایی میون این دو هست و شاید دوست داشته باشین که این دو رو با هم استفاده کنین، ولی بهترین کار فراموش کردن یکی از Eventهاست. ماکروی Event می تونه واسه دنبال کردن تغییرات صفحه (بعد از لود اون) استفاده شه. مثلا اگه کاربری با فرمی در سایت شما برخورد کنه می تونین این Event رو به جلو برونین. اگه قانونی هست که به ارزش اونEvent بستگی داره، تگ مخصوص نصب می شه.

کدی که واسه به جلو روندن یه Event استفاده می شه مثل اینه:

dataLayer.push({‘event’: ‘event_name’});

پس اگه در صفحه خرید سئوموز دنبال فرم ثبت نام بودیم، کدی که استفاده می شه به این شکله:

<form id=”user_data” class=”ignore_dblclick” method=”post”

action=”https://www.seomoz.org/cart/purchase_checkout”>

و بعد این کد اضافه می شه:

<form id=”user_data” class=”ignore_dblclick” method=”post”

action=”https://www.seomoz.org/cart/purchase_checkout”

onsubmit=”dataLayer.push({‘event’: ‘form_submitted’});”>

پس هر تگی که قانون ای واسه نصب داره و اسم Event اون “فرم ثبت نام” است، به شکل بالا انجام می شه. جدا از Event فرم ثبت نام، مثال دیگری رو بررسی می کنیم: اگه Event “عملیات ول شده” باشه تگ “کارت ول شده” رو بفرستید. شاید سیستمی دارین که ایمیل “ذخیره کارت خرید” رو واسه کاربرانی می فرستد که کارتای خریدشون رو رها می کنن.

به چه دلیل ما این کار رو انجام می دیم؟

اگه تا الان با اتفاق نصب استاندارد تحلیل گر گوگل سر و کار داشتین، می تونین فرمای ثبت نام رو به عنوان هدف در نظربگیرید. ما باید گامی به عقب ورداریم وعمیق تر درباره این مسئله فکر کنیم. فرمی که در سایتمون ثبت نام شده یه اتفاق مهمه. نوع سرویسایی که واسه دنبال کردن تلاشای بازاریابی درزمان ۱۰ سال تا حالا استفاده می کنیم، اهمیتی نداره چون تنها تیکه ای از اطلاعاته. با به کار گیری مدیر تگ و نصب فرم ثبت نام به عنوان یه اتفاق در طرحای زیر بسیار انعطاف پذیر می مونیم:

با فرد تبلیغ کننده جدیدی که در فرم ثبت نام مبلغی پرداخت می کنه، ولی می خواد پیکسل خودش نصب شه شروع به کار می کنین؟ ما تا الان مقدمه اتفاق رو یاد گرفتیم و فقط نیاز به نصب در مدیریت تگ داریم.

این نوشته را هم از دست ندهید :   کاملترین مجموعه فرهنگ لغت، اطلاحات و تمثیل های خودمونی مردم ایران قسمت بیست و دو

می خواین پلت فرم وب تحلیل گر جدید و داغی رو امتحان کنین ؟ احتیاجی به پرداخت قیمت اضافه در صفحه نیس و فقط با مدیریت تگ هماهنگ کنین.

یکی از سرویسایی که نیاز به بروزرسانی داره موجب ارتقای سایت می شه؟ ما می تونیم اون رو منتشر کنیم و واسه ۵ دقیقه به صورت زنده در سایت (همراه با مدیریت تگ) بذاریم.

ماکروهای سفارشی

علاوه بر ماکروهای بالا، واسه تعریف قوانین، گزینه به کار گیری ماکرو سفارشی رو داریم که شامل:

Constant String

استناد گوگل تنها مورد قابل استفاده ایه و مواردی رو که عرضه می کنه رو بررسی می کنیم: اگه می خواین کنار سایتتون اسم استاندارد شرکتی رو بذارین، می تونین این کار رو مثالی از ماکروی Constant String بدونین. این ماکرو به شما اجازه میده تا به آسونی String رو در مدیریت تگ گوگل بروزرسانی کنین و درخشش همه تگایی که از این ماکرو استفاده می کنن رو ببینین.

متغیر جاوا اسکریپت

متغیر جهانی جاوا اسکریپتی رو در صفحه ای که دوست دارین منتشر کنین رو دیدین؟ مثال واقعی در تامبلر[۵]: فهمیدم که تامبلر تگا رو در متغیر جهانی در صفحه منتشر می کنه (همونطور که تگای پست وبلاگ رو منتشر می کنه و کاری به تگای بازاریابی نداره.) این پست رو مثلا در نظر بگیرین. در بالای صفحه می بینیم که تگا از چندین صفحه کلید تامبلر هم گذشته ان:

<script>var tumblr_meta_keyboards = ‘xoxo,xoxofest,texts’;</script>

ساخت ماکرو به شما اجازه میده تا قوانین Custom رو واسه نصب تگ براساس داده های ماکرو تنظیم کنین. نصب ورژن Custom تیکه GA که از تگا به متغیر Custom می رسه (وقتی که تگا کشف می شن) کار آسونیه. ماکرویی که در بالا ساختیم رو به (“اسم ماکرو” در خط) متغیر Custom برگشت می دیم.

edit tag

تحلیل گر گوگل

نصب تحلیل گر گوگل به کمک ساعت گرینویچ: نصب تحلیل گر گوگل به کمک ساعت گرینویچ کار آسونیه. طبق قرارداد از “همه صفحاتی” که گوگل انتخاب می کنه، استفاده می کنین. اگه قصد انجام کارایی مانند فرستادن متغیرهای سفارشی رو براساس قوانینی که تنظیم کردین رو دارین، به تگ Custom HTML نیاز دارید و بعد مطمئن شید که قانون ای رو که تنظیم می کنین نصب تیکه تگ قدیمی رو بلاک کنه.قانون مدیریت تگ میگه: در همه صفحات جز صفحاتی که ماکروی URL اونا شامل /Post/ باشه، باید تحلیل گر گوگل معمولی رو نصب کنین.

ارتقای تحلیل گر گوگل تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیست موجب بهبود ساعت جهانی هم می شه.

firing rule

نتیجه

مدیریت تگ، رویای مدیران دیجیتال مارکتینگ زرنگه. ساعت جهانی مانند تحلیل گر گوگل در سال ۲۰۰۶ مارکتی رو با عرضه رایگان بوجود آورد. اگه ساعت گرینویچ مدل GA رو دنبال کنه، به پیشرفت ادامه میده. واسه برنامه های آینده مانند مدیریت آزمایش A/B کارای کمی انجام شدن. تحلیل گر گوگل، به ساعت گرینویچ (واسه تغییرات آینده تا دنبال کردن اختلاف بخش که پروسه بسیارسنگینیه) کمک می کنه.

 اگه به مدیریت تگ علاقمند هستین ولی با ساعت گرینویچ کارا رو بخوبی انجام نمی دین، لیست وبسایتای زیر که حتی قدرتمنتر از ساعت جهانی هستن، واسه شما خوبه:

سایت Ensighten

سایت TagMan

سایت Tealium

سایت Satellite

سایت Open Tag

سایت Tag Commander

سایت Super Tag

سایت Site Tagger

سایت Bright Tag

برگرفته از سئو موز

____________________________________________

[۱] . GTM

[۲] . JavaScript

[۳] . Macro

[۴] . ROI (Return On Investment)

[۵] . Tumblr