اهمیت فیلم و سینما در گردشگری

در ربع اول قرن بیستم، رشد سریع سینما باعث تغییر شکل ارتباطات و سرگرمی شد و فرهنگ عامه­ای در ابعاد بزرگی ایجاد کرد که پیش از آن دیده نشده بود. گرچه اوج سینما رفتن در دنیای توسعه‌یافته در اواخر دهه­ی 1940 رخ داد. اما رفتن به سینما یکی از محبوب­ترین فعالیت­های فرهنگی در بسیاری از جوامع باقی‌مانده است و در کشورهای درحال‌توسعه مخاطبان سینما در حال افزایش است. فیلم همچون گردشگری قادر است بیننده (گردشگر) را برای لحظاتی از دنیای یکنواخت و پرفشار رها سازد و برای وی شادی و لذتی فراهم آورد که مطلوب و خوشایند اوست. به‌طور خلاصه می­توان گفت که در تمام طول تاریخ سینما و گردشگری درهم‌تنیده و مرتبط هستند و بر پیشرفت همدیگر تأثیرگذارند (رافادل پیرس[1]، 2013: 42).

فیلم این توانایی را دارد تا یک شهر، ایالت یا کشور را با هزینه­ای اندک و یا بدون هزینه مالی برای مقصد، در معرض عموم قرار دهد (میشینیس، 2008). با در نظر گرفتن این واقعیت که فیلم­ها از تاریخ مصرف طولانی‌مدتی بهره می­برند و در گذر زمان چندین بار از تلویزیون پخش می­شوند و یا به‌واسطه فناوری­های جدید همچون DVD از دستگاه­های پخش خانگی دیده می­شوند، همواره می­توانند ابزار مناسبی برای پیشبرد اهداف بازاریابی مقصد باشند. فیلم­ می­تواند در چارچوب داستانی خود به عنوان ویترینی از جاذبه­های گردشگری عمل کنند و به گردشگران بالقوه اجازه دهند تا تصویری کامل از مقصد به دست آورند. امروزه این مسئله پذیرفته شده است که اگر مقصدهای سفر در فیلم یا تلویزیون به نمایش درآیند در اکثر موارد این مسئله تأثیر مثبتی بر گردشگری و فروش بسته­های سفر به مقصدها خواهند داشت (سلگرن[2]، 2010).

این نوشته را هم از دست ندهید :   خرید گن ساعت شنی آنچری کلمبیا اصل

یک تحقیق مرتبط در انگلستان نشان می­دهد که هشت نفر از ده نفر انگلیسی، مقصد تعطیلات خود را از فیلم­ها انتخاب می­کنند و یک‌پنجم از افراد به مقصد فیلم موردعلاقه خود سفر می­کنند (آنون[3]، 2004 در هادسون و ریچیه[4]، a2006). از نمونه­ فیلم­های موفق در این زمینه می­توان به مجموعه فیلم­های هری پاتر که در بریتانیا فیلم‌برداری شده و ارباب حلقه­ها که در نیوزیلند فیلم‌برداری شده است، اشاره کرد که گردشگران بسیاری را به لوکیشن­های خود جذب کرده­اند (هادسون و ریچیه، الف2006). مطالعه­ای دیگر نشان داد که بعد از خانواده و دوستان و اینترنت، نمایش­های تلویزیونی و فیلم­ها عامل کلیدی مؤثر بعدی هستند که بر تصمیم­گیری سفر برای کشوری خاص تأثیرگذارند. تحقیق نشان داد که 13% افراد برای نخستین بار بعد از تماشای مقصدی در تلویزیون و یا فیلم به آن علاقه‌مند می­شوند (فیوچربرند، 2008، به نقل از هادسون، وانگ و گیل، 2011).

[1] Rafael Pires

[2] Sellgren

[3]Anon

[4] Ritchie

]]>