Quality Score در از مباحث یا هستش.

شما به عنوان صاحب یه کسب وکار آنلاین و اینترنتی واسه معرفی اجناس و خدماتتون، نیاز به ایجاد ترافیک و بازدید کننده دارین. همونطور که در مقالات قبلی مطرح کردیم شما واسه جذب ترافیک و ایجاد بازدید کننده واسه سایتتون راه های مختلفی دارین. جذب ترافیک می تونه از راه موتورهای جست وجو(google و ….)، تبلیغات بنری، شبکه ها و رسانه های اجتماعی، ایمیل مارکتینگ و…. صورت بگیره. واسه ایجاد بازدیدکننده و ترافیک از راه موتورهای جست وجو هم باید تلاش کنین تا در رتبه های بالای موتورهای جست وجو قرار بگیرین چون همونطور که می دونین بیشتر کاربران بعد از جست وجوی کلید واژه مورد نظر خود، به چند رتبه بالایی صفحه جست وجو توجه کرده و در آخر روی یکی از اونا کلیک کرده و وارد سایت می شن. واسه قرار گرفتن در رتبه های بالای موتورهای جست وجو هم ما دو راه پیشرو داریم:

راه اول و رایج که همون یا بهینه سازی صفحات سایتمون واسه موتورهای جست وجوه که همون مدل طبیعی یا ارگانیک قرار گرفتن در رتبه های گوگل و راه دوم انجام گوگل ادوردزه که در واقع با پرداخت هزینه، موتور جست وجوی گوگل وب سایت کسب وکار شما رو در رتبه های بالای صفحات جست وجوی خود قرار می دهد.

تبلیغات گوگل یا گوگل ادوردز

در روش گوگل ادوردز ساختار کار به این صورته که شما با پرداخت هزینه و شارژ حساب پولی خود، تعدادی کلید واژه رو واسه موتور جست وجوی گوگل مشخص می کنین تا در اون واژه ها در رتبه های بالای گوگل قرار بگیرین. بعد با کلیک روی لینک وب سایت شما از طریق کاربران در ازای هر کلیک، مبلغی از حساب پولی شما کم می شه. اینکه هزینه این کلیک ها چیجوری محاسبه می شه و مبنای قیمت گذاری اونا چیجوریه به عوامل زیادی وابسته که در ادامه دربارش صحبت می کنیم. در مدل تبلیغات گوگل با عواملی مواجه هستیم که دیده شدن و قیمت گذاری تبلیغ ما تابعی از این عوامل می باشه. یکی از اونا  CPC یا cost per clickه و به معنا و معنی قیمت هر کلیکه. CPC رو ما خود واسه ادوردز تعریف و قیمت گذاری می کنیم یعنی می بگیم مثلا به ازای هر کلیک روی کلید واژه مورد نظرمون حاضریم ایکس سنت یا تومن بپردازیم. در واقع CPC، ماکزیمم و بیشترین حد پرداختی ما واسه واژه مورد نظره. قاعدتا ما خواهان اون هستیم تا هزینه کمتری واسه هر کلیک بپردازیم و با CPC پایین تری کار تبلیغات و مارکتینگ خود رو انجام و ادامه بدیم. واسه کاهش CPC در تبلیغات ادوردز ما با شاخصی بنام Quality score مواجهیم که باید تلاش کنیم تا Quality score تبلیغ خود رو افزایش بدیم.

Quality score چیه؟

Quality score در تبلیغات ادوردز عددیه بین ۱ تا ۱۰ که هرچقدر بالاتر باشه نشون می دهد که کیفیت تبلیغ ما خوب بوده و در نتیجه با جلب رضایت کاربران و کلیک بیشتر اونا ما هزینه کمتری واسه هر کلیک پرداخت می کنیم. Quality score مطلوب باید دست کم روی عدد ۵ باشه. عدد ۴ متوسط بوده و به همین ترتیب هر عدد کیفیت مخصوص بخود رو نشون می دهد. واسه بالا بردن اندازه Quality score  و در نتیجه کاهش CPC ما باید اندازه کلیک یا CTR خوبی داشته باشیم. CTR مخفف click through rateه و برابر تعداد کلیک ها تقسیم بر تعداد نمایش یا Impressionه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   دانلود جزوه و کتاب

در این ساختار، اندازه افزایش CTR هم به عوامل زیر وابسته:

  • متن تبلیغ خوب و کاربرپسند یا Eye Catching
  • رابطه متن تبلیغ با کلید واژه ی مورد نظر یا  Ad relevance
  • صفحه فرود یا لندینگ پیج یا Landing page Experience

منظور از متن تبلیغ خوب و کاربرپسند، متنیه که باعث جلب توجه و علاقه کاربر به وب سایت ما شده و دلیل تشویق اون به کلیک روی اون متن تبلیغاتی و ورود به وب سایت ما شه. رابطه متن تبلیغ با کلید واژه ی مورد نظر هم یعنی اینکه متن تبلیغ باید بگونه ای نوشته شه که شامل ی کلید واژه مورد نظر ما باشه و درج اون در اون متن تبلیغاتی رعایت شده باشه. صفحه فرود و یا لندینگ پیج هم صفحه ایه که کاربر بعد از کلیک روی لینک وب سایت ما وارد اون می شه و در برابر جنسا و خدمات ما قرار می گیرد و اصطلاحا در اون صفحه فرود میاد. قاعدتا این صفحه باید بگونه ای طراحی شده باشه تا جوابگو و شامل ی نیاز و عبارت سرچ شده بوسیله کاربر باشه و خیلی سریع به خواسته و نیاز کاربر جواب داده و اطلاعات لازم رو در اختیار اون بذاره. اگه این صفحه شامل موارد و نکات فوق نباشه، کاربر و مراجعه کننده خیلی سریع صفحه رو بسته و از سایت ما خارج می شه که در نتیجه اینکار تاثیر منفی در Quality score ما داشته و دلیل کاهش CTR ما شده و در آخر CPC ما افزایش می یابد. در واقع ما با بهتر کردن موارد فوق باعث افزایش تعداد کلیک هامون از طرف مخاطبان و کاربرامون شده و در نتیجه ی این افزایش تعداد کلیک و ایجاد درآمد بیشتر واسه سیستم تبلیغات گوگل، این سیستم اندازه هر کلیک یا CPC ما رو کم می کنه و اندازه کلیک کمتری از حساب کاربری و حساب ما کم می کنه و فضایی رو بوجود میاره تا ما با اندازه کلیک کمتری نسبت به رقبا تعداد کلیک بیشتری بگیریم.

البته بهینه سازی این عوامل و پارامترها باید بوسیله افراد متخصص و کارشناس در این بخش صورت بگیرین. خود شرکت گوگل افراد و سازمان هایی رو در کشورای جور واجور با عنوان گوگل پارتنر واسه انجام این امور واسه مراجعه کنندگان و علاقه مندان این بخش قرار داده تا کاربران با مراجعه به اونا به تبلیغات و مارکتینگ واسه وب سایت و کسب وکار خود بپردازند.