توانیابا و موضوع توانمندسازی در دو سه سال گذشته بسیار روش زوم شده. این ماجرا از اونجا شروع شد که افراد توانیاب که بیشتر از ۱۱ درصد جامعه ما رو تشکیل میدن، حضور کمرنگی در جامعه دارن و شرایط بهره مندی از فرصتای زیادی واسه اونا جفت و جور نیس. همین مسأله، دلیلی شد واسه «» تا به راه اندازی کار و کاسبی ای واسه کمک کردن به توانیابا فکر کنه؛ کسب وکاری به نام «توانیتو».

مجمتع نیکوکاری رعد امروز (۹ اردیبهشت ۹۸)، میزبان اون و تیمش بود تا از کار و کاسبی توانیتو رونمایی کنن. توانیتو یه سامانه س که امکان درخواست خدمات اساسی لازم توانیابا مانند فیزیوتراپی، پزشکی و آموزش رو به صورت آنلاین براشون جفت و جور می کنه. در واقع توانیتو یه واسطه س بین توانیابا و سرویس دهندگان توانیابا و این خدمات رو به صورت کامل و مجتمع از راه سایت و اپلیکیشن توانیتو ارائه می کنه.

مراسم با مقدمه وحید رجبلو شروع شد. اون داستان خودشو گفت که به خاطر مناسب نبودن شرایط جامعه فرصت تحصیل کردن رو از دست داد. وحید باور داره که افراد معلول نباید انرژیشان رو صرف مقابله واسه کارای ساده زندگی کنن و باید واسه هدفای بزرگتری بجنگن. با این توضیحات، هدفش از راه اندازی توانیتو رو «مناسب سازی جامعه واسه معلولین» گفت.

اون تمایلش به جداگونه شدن و کسب و کارایی مانند اسنپ، پونیشا و دیوار رو الهام بخش خود واسه راه اندازی توانیتو می دونه. وحید در جواب به سایت ما درباره فرق توانیتو با بقیه خدمت دهندگان آنلاین میگه: «الان، استارتاپی تمرکز خاص روی توانیابا نداره. علاوه بر این، در سایتای دیگه شما طرف مقابل رو نمی شناسید. اما توانیتو واسه خدمت دهندگان پرونده تشکیل میده و اونا رو با مشخصات حقیقیشان ثبت نام می کنه و می تونین سابقه کار و امتیاز اونا رو ببینین. در آخر، توانیتو خدمات متنوعی رو به صورت کامل ارائه میده.»

«سارا حلم زاده»، مدیر محصول توانیتو هم در این مراسم خدمات و چگونگی کارکرد توانیتو رو توضیح داد. به گفته اون توانیتو در فاز اول، خدمات اساسی مانند پزشکی، فیزیوتراپی، وکالت و آرایشگری رو ارائه میده. پس از ورود به سایت و ثبت نام به عنوان توانیاب، می تونین خدمات لازم خود رو درخواست و اونو در محل خود دریافت کنین. اون این خدمات رو پایه ای واسه توانمندسازی و حضور بیشتر افراد معلول در جامعه می دونه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   چگونه با اینستاگرام بازاریابی کنیم؟

اما خدمات توانیتو به معلولان محدود نمی شه. این سامانه امکان اشتغال و درآمدزایی سرویس دهندگان رو هم جفت و جور می کنه. این افراد می تونن با ثبت نام در این سایت و تشکیل پرونده، خدمات خود رو به توانیابا ارائه کنن. حلم زاده یه دکتر رو مثال می زنه که می تونه ساعاتی از روزش رو به سرویس دهی به توانیابا اختصاص بده. حلم زاده در آخر گفت که توانیتو از کمک شرکتا و آدمایی که بتونن در این راه به جامعه توانیابا خدمت کنن، استقبال می کنه.

توانیتو سال گذشته معرفی شد و زمان بین معرفی تا امروز که شروع فعالیت اون بود، کمی به طول رسید. سارا حلم زاده در گفتگو با سایت ما دلیل این تأخیر رو پیچیدگی کار و تنوع زیاد جامعه معلولان گفت. تغییر تیم فنی و بازنگری در تکنولوژی اون واسه پیشرفت پذیری هم از دلایل دیگه این موضوع بود. اونم اینکه خبر میده که بیشتر اعضای تیم توانیتو به صورت داوطلبانه کار می کنن و تعدادی از اونا هم از شهرهایی مثل تبریز، دزفول، تهران به دورکاری می پردازن.

وحید رجبلو در گفتگو با سایت ما و در جواب به این سوال که آینده توانیتو رو چیجوری می بینه، گفت: «نگاه جامعه به افراد معلول تغییر کرده. توانیتو یه کسب و کاره که شاید یه روز بره اما من بیشتر دنبال این بودم که نگاه مردم رو عوض کنم. من می خواستم صدای توانیابا باشم و پیام اونا رو به جامعه برسانم.» اونم اینکه از رسانه ها و کاربران فضای مجازی که دوستانه اونو همراهی کردن، به طور خاص تشکر کرد. در آخر مراسم هم، با حضور «امیر ناظمی»، رییس سازمان فناوری اطلاعات و معاون وزیر ارتباطات از آدمایی که در تشکیل توانیتو نقش داشتن، تقدیر به عمل اومد.