براساس تحقیقی که تازگیا به وسیله موسسه معروف جی دی پاور انجام شده، کیفیت خودروهای چینی تا سال ۲۰۲۰ با کیفیت خودروهای مطرح بین المللی برابری کرده یا حتی بهتر می شه.

وقتی موسسه مشاوره دهنده صنعت خودروی آمریکا، آزمایش کیفیت خودروهای چینی رو از سال ۲۰۰۰ شروع کرد، اختلاف بین اجناس داخلی و خارجی در این کشور بسیار زیاد بود.

در اولین سال قرن بیست و یکم، به طور میانگین در هر صد خودروی چینی ۸۳۴ ایراد گزارش می شد که این رقم در اون زمان دو برابر میانگین جهانی به حساب می اومد.

حال پس از ۱۷ سال، نگاهی به یافته های آزمایش کیفی خودروهای چینی در سال ۲۰۱۷ نشون میده که چشم بادامیا پیشرفت خیره کننده ای رو در این مدت داشتن. در آزمایش امسال تعداد ایرادات موجود در هر صد خودروی ساخت چین به ۱۱۲ مورد کاهش پیدا کرده که این رقم فقط ۱۳ واحد بیشتر از میانگین جهانیه.

چینیا سال گذشته با تولید ۳۰ درصد از خودروهای سواری و تجاری دنیا، عنوان بزرگ ترین خودروساز جهان رو به دست آوردن. البته این مهم به لطف همکاری با کمپانیای مطرح خارجی و تولید خودرو در شرکتای مشترک (جوینت ونچر) حاصل گشته، طوری که از ۲۴ میلیون اتومبیل سواری حدود ۶۰ درصد در این نوع شرکتا ساخته شدن.

آقای یاکوب جرج (Jacob George) معاون ارشد جی دی پاور در آسیا-اقیانوسیه در این باره گفته که فرق کیفیت برنده های داخلی و خارجی در چین "به طور قابل توجه ای" کمتر شده و تا سال ۲۰۲۰ به احتمال زیاد پایاپای می شه.

ارتقای کیفیت خودروهای چینی رابطه مستقیمی با اهداف و برنامه های بزرگ کمپانیایی مثل جیلی، GAC ترامپچی و گریت وال داره، چون این خودروسازان می خوان تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس وارد بازار اروپا و آمریکا شن.

در آزمایش سال ۲۰۱۷، برند GAC ترامپچی با شکست بقیه برنده های هموطن و هم اینکه جوینت ونچرهایی مثل سایک-فولکس واگن و فاو-تویوتا بالاتر از اونا وایس تاده.

مایکل دان (Michael Dunne) یکی از مشاورین و نویسندگان بخش خودرو عقیده داره بهبود کیفیت بعضی از برنده های چینی به معنی "آغازی بر پایان دیترویت در چین" است. به گفته آقای دان بعضی از کارخانه های موجود در این کشور کیفیت مونتاژ خیلی بالایی داشته و می تونن خودروهایی با کیفیت تر از کارخانه های حاضر در کشور مبدا برند تولید کنن. مثلا ایشون به بیوک انویژن اشاره کرده و اضافه مدلای ساخته شده در مجموعه شانگهای-جنرال موتورز نسبت به مدلای مونتاژی در بعضی از کارخانه های جنرال موتور واقع در آمریکا از کیفیت بالاتری بهره مند هستن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   تغییر قوانین تغییر مسیرها: آنچه را باید برای سئو بدانید

طبق صحبتای آقای دان، افزایش کیفیت منتهی به ایجاد رقابت بین برنده های داخلی و خارجی شده و خودروسازان چینی که قبلا قسمت اعظمی از درآمدشون از تولیدات جوینت ونچرها بود، حالا علاقه بیشتری به پیشرفت اتومبیلای جداگونه از خود نشون میدن. اون در این باره گفته:

قبلا فرض چینیا بر این بود که وقتی می شه با مونتاژ مدلای بیوک سود زیادی بدست آورد، دلیلی واسه پیشرفت خودروهای به طور کامل جدید داخلی وجود نداره. اما در زمان فعلی تفکر اونا عوض شده و عقیده دارن به چه دلیل باید واسه فروش یه شورولت تلاش زیادی کرد، حال اینکه میشه با ارائه یه مدل جداگونه با برند داخلی، ۱۰۰ درصد از درآمد حاصله رو واسه خود نگه داشت.

همونطور که قبل از اینم بارها اشاره کردیم، خودروسازان چینی با سرعتی سرسام آور در حال حرکت رو به جلو هستن. اگه به اتومبیلای چینی فروخته شده در بازار کشورمون نگاهی کلی داشته و اونا رو از اول تا الان مقایسه کنیم، می بینیم که در طول سالای گذشته به طور کامل محسوسی پیشرفت کردن.

با این روند، چینیا در آینده حرفای بسیار زیادی واسه گفتن در میدون خودروسازی دارن، درست مثل ژاپنیا و کره ایا که قبل از این راه مشابهی رو طی کرده و حالا جزو قطبای اصلی صنعت خودروسازی جهان هستن.

اگه راه حرکت صنعت خودروسازی ما هم در جهت درستی ریل گذاری می شد، حالا این شرکتای ایرونی بودن که با کالاهایی با کیفیت واسه حضور در بازارهای بین المللی دورخیز می کردن. اما بدیش اینه نه فقط این جوری نشده، بلکه خودروسازان بسیار با سابقه تر داخلی، در حال واگذاری میدون به کمپانیای بیشتر جوون چینی هستن.

با در نظر گرفتن ارتقای کیفیت برنده های چینی، همکاری با این برنده ها دیگه یه ایراد واسه خودروسازان وطنی به حساب نمیاد، چون چه قبول بکنیم، چه قبول نکنیم، آینده ای به مراتب بهتر در انتظار اونا هستش؛ شاید به لطف همین همکاریا روزی بچه هامون به خودروهای بروز و با کیفیت با قیمتی منطقی دسترسی داشته باشن!

اگه مالک یه خودروی چینی هستین، شما کیفیت اونو چیجوری آزمایش می کنین؟ لطفا تجربیات خود رو با ما به اشتراک بذارین.