ژانویه ۲۰۰۷ بود که استیو جابز از اولین نسل آیفون پرده برداشت و ادعا کرد که این موبایل، از بقیه تلفنایی که عنوان هوشمندی رو یدک میکشن، پنج سال جلوتره. سوال اینه: تیم کوک حالا می تونه اینجور ادعایی داشته باشه؟

از زمان عرضه اولین آیفون تا کنون بیشتر از ۹ سال سپری می شه و میشه گفت که هنوزم آیفون، محبوب ترین تلفن هوشمند تاریخه. اما حالا وارد مرحله ای شده ایم که خط برتری و محبوبیت آیفون نسبت به رقبا، به نازکترین حد خود رسیده.

گلکسی نوت ۷، محصولی که چند هفته قبل از طرف سامسونگ معرفی شد، تلفن همراهیه که خیلی راحت در خیلی از موارد از محصول اپل برتری می جوید. به باور عده زیادی، تکامل طراحی اون به نقطه ای رسیده که میشه اونو قشنگ تر از آیفون دونست، این در حالیه که بعضی ویژگیای شاخص اونو هم نمی تونین در آیفون پیدا کنین.

مثلا، میشه به ویژگی مقاومت در برابر آب و غبار یا حتی شارژ بی سیم اشاره کرد. به شکلی کوتاه، میشه اقرار داشت که گلکسی نوت ۷ یکی از بهترین موبایلای ساخته شده تا کنون بوده و اگه عاشق iOS نباشین، انتخاب میان محصول اپل و سامسونگ بسیار ساده و مشخص می شه.

از طرف دیگه اپل الان، در شرایط مناسبی نیس. آیفون دو ساله که طراحی مشابهی داشته و تموم شایعات هم حکایت از اون دارن که موبایل بعدی هم قراره بدون تغییری خاص از راه برسه. در واقع اینطور که پیداست، نه قراره شارژ بی سیم به آیفون بیاد و نه ویژگی مقاومت در برابر آب.

بعید انگار آیفون بعدی، بتونه حتی طرفدارانش رو هیجان زده کنه، چه برسه به تشویق کاربران بقیه پلتفرما. به کلامی ساده تر، فقط اگه به پردازنده سریع تر و دوربین با کیفیت تر علاقه ای توصیف ناپذیر داشته باشین، آیفون بعدی قادر به خوشحال کردن تونه.

اما به چه دلیل هنوزم از آیفون به عنوان محبوب ترین تلفن هوشمند یاد می شه؟ دلیل رو باید تنها تو یه مورد یافت؛ موردی که iOS اسمشه و سامسونگ قادر به به کار گیری اون نیس.

این نوشته را هم از دست ندهید :   لباس مجلسی دخترانه

با اینکه گوگل تموم تلاش خودشو می کنه، ولی به هر حال بیشتر سازندگان موبایلای اندرویدی یا کلا موبایلای خود رو به نسخه جدید سیستم عامل یاد شده بروزرسانی نمی کنن و یا در آخر، با چندین ماه تاخیر اونو به دست کاربر می رسونن.

پیشرفت دهندگان هم علاقه زیادی دارن تا اپلیکیشنای خود رو اول واسه سیستم عامل iOS ارائه بدن، چون که کاربران این پلتفرم می تونن به سرعت آخرین نسخه از سیستم عامل موبایل شون رو دریافت کرده و از آخرین ویژگیا بهره مند شه. پیشرفت دهنده هم می خواد همون ویژگیا رو در اپلیکیشن خود ارائه دهد و همین موضوع باعث می شه تا بهترین اپا، اول در اکوسیستم اپل به دست کاربر برسن.

الان، iOS تنها سیستم عاملیه که بروزرسانی شدن چندین ساله موبایل شما رو تضمین می کنه. این در حالیه که اکثریت پرچمداران اندرویدی، معمولاً فقط به مدت یه سال پشتیبانی می شن و در بیشتر موارد، یه نسخه تازه از سیستم عامل اندروید رو به چشم می بینن. این در حالیه که اپل به صورت میانگین آیفون هاش رو واسه چهار سال بروزرسانی می کنه.

امنیت، مبحث دیگه ایه که باید کمی بیشتر به اون اهمیت داد. وقتی که یه باگ خطرناک کشف شه، اپل می تونه با ارائه یه بروزرسانی نرم افزاری مشکل رو کلا در سراسر اکوسیستم خود رفع کنه در حالی که اینجور اقدامی در دنیای اندروید ممکن نیس. نمونه اش رو میشه سال پیش با . این وسط بعضی شرکتا، مثل موتورولا عنوان کردن که .

به هر حال اپل امسال در جایگاه عجیبی قرار گرفته و میشه گفت الان، تنها موردی که آیفون رو در بالاترین جایگاه رقابت نگه داشته، iOSه. در بقیه موارد از جمله طراحی و قابلیتای فنی، سامسونگ تونسته با آخرین کهکشانی خود، محصولی بهتر از آیفونای اپل ارائه دهد. هر چند باید تا نیمه دوم شهریور منتظر موند و دید که اهالی کوپرتینو می تونن ورق رو با موبایل بعدی خود بر گردونن یا خیر.