در این قسمت ادبیات نظری عوامل دولتی که شامل حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و فعالیت رسانههای جمعی میباشد، را مورد بررسی قرار میدهیم.
2-8-1- حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی
فعالیتهایی که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود انجام میدهد، حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی تعریف میشود. افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی نتایجی به همراه خواهد داشت: اول، این عوامل به صورت مستقیم در تولید نقش دارند که به افزایش تولید میانجامند و دوم اینکه حمایت از عوامل تولید مانند سرمایهگذاری است و از این طریق نیز تولید افزایش مییابد (امینی، سیادت، و پیرعلی، 1391). فعالیتهای حمایتی دولت شامل قوانین و مقررات دولتی نیز میگردد که بر نگرش و قصد خرید مصرفکننده تاثیرگذار است. چنانچه این قوانین در جهت افزایش آگاهی مصرفکننده باشد این امر منجر به قصد خرید و نگرش مثبت میگردد (Mohr, Lichtenstein, & Janiszewski, 2012).
2-8-2- فعالیت رسانههای جمعی
وسایل ارتباط جمعی آن دسته از وسایلی هستند که در تمدنهای جدید بوجود آمده و مورد استفادهاند و ویژگی اصلی آنها قدرت و شعاع عمل گسترده است (نیرومند، تاجیک اسماعیلی، و الوندی، 1390). امروزه در عصر ارتباطات که تکنولوژیهای زیادی برای انتقال پیام موجود است، پیامهای اقناعگر از طریق کانالهای بسیار متعددی چون روزنامهها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ویدئو و غیره به سوی ما میآیند. رسانههای ارتباط جمعی امروزه نقش بسیار مهمی در شکل دادن به ارزشها و نگرشها و تمایلات مردم در جامعهی معاصر دارند. پیامهای رسانهای میتوانند ارزشهای جدیدی را ایجاد و تبلیغ کنند، کاربردهای آن را به نحو اغراقآمیز نشان دهند و محیطی فرهنگی را برای به کارگیری آن توسط افراد جامعه ایجاد کنند. امروزه رسانهها با پیامهای اقناعی خود به یکی از ابزارهای نظام اقتصادی برای یافتن مشتری پروپاقرص برای کالاها تبدیل شدهاند. تبلیغات متعدد و متنوع که توسط متخصصان روانشناس و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای داشتن حداکثر تاثیر در مخاطب ساخته میشوند و در لابهلای برنامههای تلویزیونی و رادیویی به خورد انسانداده میشوند به دنبال اقناع کردن افراد برای خرید کالاها با خدمات خاص و تغییر نگرش آنهاست (موحد، عباسی شوازی، و مرحمتی، 1389). در واقع رسانههای جمعی به شکلها و چهرههای متفاوتی با گروههای مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار میکنند و به ایفای نقشهای متفاوتی در سطح جوامع میپردازند. یکی از انواع این شکلها، تبلیغات تجاری است که با آگاهیدهی به مردم ضمن یاری رساندن به آنها در تصمیمگیری و انتخاب، باعث ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل میکند (دیندار فرکوش و حیدربیگی، 1390).
رسانههای جمعی افزون بر اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان قرار میدهند، تفسیر و تحلیلهایی ارائه میدهند که به تدریج بخشی از نظام معرفتی افراد را تشکیل میدهد. از این رو امروزه نگرش خوشبینانه و بدبینانه مردم نسبت به امور مختلف تا حد قابل ملاحظهای تحت تأثیر نوع و محتوای پیامهای رسانههای جمعی ساخت و پرداخته میشود (جواهری و بالاخانی، 1385).
]]>