در این قسمت ادبیات نظری عوامل دولتی که شامل حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی و فعالیت رسانه­های جمعی می­باشد، را مورد بررسی قرار می­دهیم.

 

2-8-1-  حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی

 

فعالیت­هایی که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی خود انجام می­دهد، حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی تعریف می­شود. افزایش حمایت از تولیدکنندگان داخلی نتایجی به همراه خواهد داشت: اول، این عوامل به صورت مستقیم در تولید نقش دارند که به افزایش تولید می­انجامند و دوم اینکه حمایت از عوامل تولید مانند سرمایه­گذاری است و از این طریق نیز تولید افزایش می­یابد (امینی، سیادت، و پیرعلی، 1391). فعالیت­های حمایتی دولت شامل قوانین و مقررات دولتی نیز می­گردد که بر نگرش و قصد خرید مصرف­کننده تاثیرگذار است. چنانچه این قوانین در جهت افزایش آگاهی مصرف­کننده باشد این امر منجر به قصد خرید و نگرش مثبت می­گردد (Mohr, Lichtenstein, & Janiszewski, 2012).

 

2-8-2- فعالیت رسانه­های جمعی

 

وسایل ارتباط جمعی آن دسته از وسایلی هستند که در تمدن­های جدید بوجود آمده­ و مورد استفاده­اند و ویژگی اصلی آن­ها قدرت و شعاع عمل گسترده است (نیرومند، تاجیک اسماعیلی، و الوندی، 1390). امروزه در عصر ارتباطات که تکنولوژی­های زیادی برای انتقال پیام موجود است، پیام­های اقناع­گر از طریق کانال­های بسیار متعددی چون روزنامه­ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، ویدئو و غیره به سوی ما می­آیند. رسانه­های ارتباط جمعی امروزه نقش بسیار مهمی در شکل دادن به ارزش­ها و نگرش­ها و تمایلات مردم در جامعه­ی معاصر دارند. پیام­های رسانه­ای می­توانند ارزش­های جدیدی را ایجاد و تبلیغ کنند، کاربردهای آن را به نحو اغراق­آمیز نشان دهند و محیطی فرهنگی را برای به کارگیری آن توسط افراد جامعه ایجاد کنند. امروزه رسانه­ها با پیام­های اقناعی خود به یکی از ابزارهای نظام اقتصادی برای یافتن مشتری پروپاقرص برای کالاها تبدیل شده­اند. تبلیغات متعدد و متنوع که توسط متخصصان روان­شناس و سازندگان تیزرهای تبلیغاتی برای داشتن حداکثر تاثیر در مخاطب ساخته می­شوند و در لابه­لای برنامه­های تلویزیونی و رادیویی به خورد انسان­داده می­شوند به دنبال اقناع کردن افراد برای خرید کالاها با خدمات خاص و تغییر نگرش آن­هاست (موحد، عباسی شوازی، و مرحمتی، 1389). در واقع رسانه­های جمعی به شکل­ها و چهره­های متفاوتی با گروه­های مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار می­کنند و به ایفای نقش­های متفاوتی در سطح جوامع می­پردازند. یکی از انواع این شکل­ها، تبلیغات تجاری است که با آگاهی­دهی به مردم ضمن یاری رساندن به آن­ها در تصمیم­گیری و انتخاب، باعث ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل می­کند (دیندار فرکوش و حیدربیگی، 1390).

این نوشته را هم از دست ندهید :   سرویس اقامت کارناوال

رسانه­های جمعی افزون بر اطلاعاتی که در اختیار مخاطبان قرار می­دهند، تفسیر و تحلیل­هایی ارائه می­دهند که به تدریج بخشی از نظام معرفتی افراد را تشکیل می­دهد. از این رو امروزه نگرش خوش­بینانه و بدبینانه مردم نسبت به امور مختلف تا حد قابل ملاحظه­ای تحت تأثیر نوع و محتوای پیام­های رسانه­های جمعی ساخت و پرداخته می­شود (جواهری و بالاخانی، 1385).

]]>