نوستالژی شخصی: نوستالژی شخصی (78، 13، 91)، نوستالژی خصوصی (69، 96)، گذشته مربوطه (13) و نوستالژی واقعی (86) همگی واژه­های مترادفی می­باشند. در این پژوهش واژه نوستالژی شخصی برای اشاره به خاطرات ایده­آل شخصی مربوط به گذشته مورد استفاده قرار خواهد گرفت. از آنجا که نوستالژی شخصی از یک تجربه شخصی شکل می­گیرد، مشخصه­های نوستالژی شخصی نسبت به نوستالژی نیابتی ویژه­تر، شخصی­تر و مرتبط­تر می­باشند (100). دوران کودکی فرد (69)، فضای خارج از خانه یا دنیای طبیعی (69)، خاطرات ورزشی (96)، تجارب گذشته خانوادگی (101) و مواد غذایی (91) مواردی هستند که مبنای نوستالژی شخصی را تشکیل می­دهند. این لیست برای نوستالژی شخصی جامع نیست. از آنجا که اثرگذاری محرک­های نوستالژی از فردی به فرد دیگر فرق می­کند، پس درست کردن چنین لیستی امکان­پذیر نیست (6).

نوستالژی جمعی: نوستالژی جمعی میل واشتیاقی نسبت به گذشته است که متقابلا برای یک فرهنگ، نسل و یا ملتی قابل درک است (102). نوستالژی جمعی را می­توان دقیقا مثل نوستالژی شخصی از طریق نشانه­ها، اشیاء، تجارب و یا اشخاص نشان داد. با این وجود نوستالژی جمعی باید بر توده مردم تاثیر بگذارد. برای مثال، تصویر مشعل المپیک محرکی برای تجربه­ی نوستالژیکی جمعی است (25).

نوستالژی جمعی در تعریف نسل افراد نقش بارزی دارد. به این دلیل که، نسل­ها بوسیله تاریخ و گروه­های مردمی وابسته به آیتم­هایی از تاریخ بوجود می­آیند که نشان­دهنده آن نسل­ها هستند (78). ورزش­ها در ایجاد نوستالژی جمعی در میان نسل­ها نقش پررنگی دارند. اشنایدر (1991) رویدادها، تیم­ها و افراد مربوط به دوره­های زمانی خاصی را به عنوان جنبه­های نوستالژی جمعی معرفی می­کند. همچنین محققان دریافته­اند که نسل­ها برای سالن­های ورزشی حس نوستالژیکی جمعی دارند (103).

در مقایسه نوستالژی شخصی و جمعی، نوستالژی شخصی بر محیط کوچکی تمرکز دارد، در حالی که نوستالژی جمعی بر محیط بزرگی تمرکز دارد (96). با این وجود، تجربه نوستالژیکی همیشه به شخصی و جمعی محدود نمی­شود، و در حقیقت بعضی وقت­ها می­تواند شامل هر دوی آنها باشد (78). برای مثال، برای بیشتر هواداران بیسبال سرود مرا به بال گیم (بازی­های توپی) ببرنشانه­ای از نوستالژی جمعی است که هواداران بعضی اوقات آن را در طول بازی می­خواندند. اگرچه، این سرود هم می­تواند یکی از نشانه­های نوستالژی شخصی باشد در صورتی که خاطره فردی مثل خوردن شکلات با قاشق چوبی حین نگاه کردن بازی بیسبال همراه با خانواده هنگام بچگی را برانگیزاند

]]>