در روز پنج شنبه خبر رسید که مایکروسافت و گوگل از شکایات خود در برابر همدیگه دست کشیده ان و میخوان تکنولوژیا رو با سرعتی بیشتر رو به جلو حرکت بدن. اقدام مایکروسافت مبنی بر توافق با گوگل، عملی ساده و از روی احساس نبود و تفکری عمیق پشت پرده اون نهادینه گشته.

شرکت ساتیا نادلا حالا کلا به دنبال اون هستش تا به مشتریان و کاربران خود بقبولونه که در همه زمینه ها، به دنبال همکاری با سایرینه؛ چه در اون طرف دادگاه اپل وایس تاده باشه یا Salesforce و یا حتی Box. حالا دیگه دعاوی حقوقی که احساس در اونا جایی نداره، واسه مایکروسافت بی معنی ان چون که چهره عمومی این شرکت و نوع تجارتش الان اش، لازمه داشتن همکاری با سایرینه.

در گزارش مشترک گوگل و مایکروسافت مبنی بر پایان دادن به دعاوی حقوقی اومده: «گوگل و مایکروسافت به توافق رسیدن که همکاریای لازم در مورد به کار گیری بعضی پتنتای مشترک رو بکنن و در آینده، با هم همکاریایی رو شروع کنن که منفعتی مستقیم رو واسه کاربران این دو شرکت به ارمغان آورد.»

تمرکزی که بر «کاربران» شده رو مورد توجه بذارین؛ این یه اتفاق ساده نیس.

مدیران ارشد بخش فناوری اطلاعات (CIOها) تمایل دارن که با مقامات هم رده خود در شرکتای بزرگ، رابطه ای نزدیک داشته باشن. اونا هم اینکه علاقه دارن که فروشندگان اونا هم بتونن با هم کار کنن اما وقتی که یه فروشنده فقط اجناس یه برند رو معرفی کرده و با دیگری دشمنی کنه، حتما این همکاری از همون بخش ریشه ای اش دچار مشکلاتی اساسی می شه. مایکروسافت اما حالا تصمیم گرفته تا کل این مشکلات رو واسه خودش حل کنه. بازار این روزا در حال تغییراتی بزرگه و نادلا، رهبر فعلی مایکروسافت هم این موضوع رو خوب درک کرده. شکایاتی چندین ساله که شاید غرامت کسب شده از اونا روزی بتونه کمتر از یه درصد از درآمدهای بزرگ ترین شرکت نرم افزاری جهان رو تشکیل بده، فقط باعث نبود پیشرفت مایکروسافت می شدن. با سایت ما همراه باشین.

دراز کردن دست دوستی به طرف رقیبان و تحت تاثیر قرار دادن کاربران

کنفرانس Dreamforce واسه Salesforceه اما در روزای گذشته و موقع برگزاری اون، ساتیا نادلا روی صحنه ظاهر شد، روی صحنه کنفرانسی که واسه شرکت Salesforce، یکی از دیرینه ترین رقبای مایکروسافته. لحظه ای به این موضوع فکر کنین.

روزی بود که وکلا، قدرت خیلی بالایی درون مایکروسافت داشتن و کارشون هم شده بود شکایت کردن از هر شرکتی که در برابرشان قد علم می کرد. اون روزا گذشته ان و حالا در انظار عمومی اینجور بنظر میاد که مدیریت نادلا بر مایکروسافت، برگ دیگری از حکایت این شرکت رو رقم زده.

IMG_9423-1-620x561

اینا هیچکدام شایعه نیستن؛ فرهنگ داخلی مایکروسافت از این رو به اونو گشته. در ایام گذشته، مایکروسافت شرکتی نبود که بشه با اون همکاری کرد، حال اما روزگار دیگریست و هر شخص حقیقی یا حقوقی نزدیک به مایکروسافتی می تونه همین امر رو به تموم وجود لمس کنه. حضور نادلا در کنفرانس Dreamforce هم بخشی از همین «لمس» است واسه ما که کمی از این شرکت دور تر هستیم.

«مارک بنیوف»، مدیر عامل Salesforce در مورد اقدامات گذشته مایکروسافت میگه: «من و نادلا تبدیل به دوستان بسیار خوبی واسه هم شده ایم و بسیار خشنود هستیم که اون، دعوت ما رو قبول کرد و به کنفرانسمان اومد. نادلا شخص بی نظیریست؛ کسی که در ایده پردازی و رهبری عالی عمل می کنه.»

همکاری اما جدا از مزیتایی که واسه کاربران داره، می تونه بعضی وقتا دارای عواقبی واسه شرکتای جور واجور هم باشه. گذشته یکی از خبرنگاران مجله «وایرد» از نادلا همین سوال رو داشته و در مورد بخش منفی همکاری همیشگی با رقبا از ایشون پرسیده.

این نوشته را هم از دست ندهید :   خرید یونیت دندانپزشکی

نادلا اینجور جواب میده: «به صنعتی که در اون فعالیت می کنیم نگاه کنین؛ چیجوری این صنعت می خواد پیشرفت داشته باشه؟ به نظر من تنها راه، توجه و ارزش دادن بیشتر به کاربرانمانه. کاربران هستن که باید انتخاب کنن، انتخابی که از نگاه اونا، منطقی تر از بقیه س. این وسط کاربران به دسته جور واجور و با سلایق جور واجور تقسیم می شن و از اپلیکیشنای متفاوت و فرا پلتفرمی بهره خواهند جست. حال این وظیفه ماست که مشکلات کاربرامون رو [در پلتفرمای جور واجور] حل کنیم و شرکتایی که پلتفرمایی بزرگ تر دارن، وظیفه سنگین تری بر دوششانه.»

ایشون هم اینکه خاطر نشون کرده که رقابت رو کنار نمی ذاره و واسه افزایش مرزهای شرکتش هم می جنگید اما انگار در شرایط فعلی، موقعیت همکاری رو راه حلی بهتر می دونه.

باکس، اپل و مایکروسافت روی شاخه های یه درخت نشسته ان

Salesforce تنها شرکتی نبوده که در گذشته رابطه مایکروسافت با اونو به تاریکی گرویده. Box و شرکت ساکن ردموند هم از قدیم مشکلات بسیاری با هم داشتن و این وسط بارها شده که Box در بیلبوردهای تبلیغاتی در جاده های کالیفرنیا، SharePoint از مایکروسافت رو به مسخره گرفته.

حالا ولی زمان دیگریست، روابط کمپانیا در برابر تغییرات اساسی شده و حال باکس هم با IBM، مایکروسافت و اپل رابطه ای دوستانه یافته. اهالی ردموند در کنفرانس BoxWorks که در واقع واسه باکسه هم حضور پیدا کردن و نتیجه های مشترک این دو شرکت رو به نمایش کشیدن. الان سرویسای ابری این شرکت خوب با پلتفرم ابری آفیس موسوم به آفیس ۳۶۵ هماهنگی پیدا کردن. Aaron Levie، مدیر عامل باکس گفت که مشتریان سرویس هاش، مدتا خواهان همکاری اینطوری در میان همین دو شرکت بودن.

اپل و مایکروسافت هم به مدت طولانی رقبای پر طاقت و سمج و تلخی واسه همدیگه به حساب می رفتن؛ شاید بشه اونا رو بزرگ ترین رقبای سیلیکون ولی دونست اما الان این روش هم در حال تغییره.

در هفته گذشته، تیم کوک هم در کنفرانس BoxWorks حضور داشت و در مورد روابط میان شرکتش با شرکت سازنده ویندوز اینجور گفت: «اپل و مایکروسافت می تونن در مسائل و پروژه های مختلفی همکاری مشترک داشته باشن. این در واقع همون موردیه که مشتریان ما خواستارش هستن. مثلا آفیس واسه مک. همکاری با مایکروسافت واسه مشتریان ما عالیست و دلیل اصلی انجام همکاریای فعلی با این شرکت هم دقیق شدن و فوکوس کردن بر خواسته های کاربران بوده.»

دوباره تمرکزی که بر «کاربران» شده رو مورد توجه بذارین: «این همون موردیست که کاربران از ما میخوان.»

مایکروسافت این موضوع رو درک کرده، رقبایش هم همینطور. مشتریان الان دنیای تکنولوژی، خواهان اتحاد عمیق و فرا پلتفرمی هستن تا بتونن با همکاری همدیگه خیلی راحت پروژه هاشون رو به پیش ببرن.

شاید چند سال پیش، اینجور موارد و دوستیایی در میان شرکتای بزرگ فعال در بخش تکنولوژی به طور کامل بعید به نظر می رسیدن امروز اما، روش حقیقی کار و کاسبی و درآمدزایی در سیلیکون ولی، در برابر تغییر زیادی گشته و مایکروسافت هم به شکل کامل در برابر چشمون کاربران، راه حل تازه رو در آغوش کشیده.