یکی از وسایل محبوب تحلیل کلید واژه ها وسیله گوگل ادوردز است. این وسیله واسه بازاریابی کلیکی AdWords طراحی شده ولی در بین کارشناسان سئو به دلیل رایگان بودنش رواج بسیاری داره. من پیشنهاد میکنم که اول وارد حساب AdWords شده چون اگه وارد نشید گوگل اطلاعات کمتری رو نشون می ده. اگه شما حساب AdWords رو ندارین به AdWords.com رفته و اکانتی بسازین ولی اینکار کمی زمانبره و شما نباید کار خود رو با کمپین کلیکی شروع یا پولی پرداخت کنین. در آخر وسیله کلید واژه ای رو لود کنین و کار شروع میشه.
شروع کار با گوگل ادوردز
این وسیله ایده های کلید واژه ای رو واسه شما پیدا میکنه. ما به گوگل یه کلید واژه نمونه می دیم و گوگل لیستی از عبارتهای مربوط رو نشونمون می ده یا اینکه ما میتونیم نشانی وب سایتی رو به اون بدیم، مثلا سایت یه حریف و گوگل عبارتهای در رابطه به اون سایت رو به ما نشون می ده. اول عبارتی رو در این باکس مینویسیم. ما می خوایم که varzesh3 رو گسترش بدین پس با “ورزش” کار رو شروع میکنیم. حال اگه بر این باکس کلیک کنم، گوگل عبارتهایی که شامل عبارت تایپ شده رو نشانم می ده، مثل “اخبار ورزشی” ، ‘”سایت ورزش” و چیزای دیگه ای به جز اینا. شما باید با اون امتحانش کنین ولی واسه این نمونه من این باکس رو بررسی نمیکنم چون گوگل بازه وسیع تری از عبارتها رو جفت و جور میکنه. Advanced Options رو باز میکنیم و چیزی که دراینجا داریم رو بررسی میکنیم. همونطور که میبینین ما میتونیم به گوگل موقعیت مورد نظرمون رو بگیم. ما این رو بر United States قرار می دیم. گوگل کلیدواژهایی رو جفت و جور می آورد که به وسیله کاربران مختلفی قابل استفاده س.
اونایی که کامپیوترای معمولی دارن و اونایی که از دستگاه های موبایل استفاده میکنن. من هم اینکه می تونم کلید واژه ها رو فیلتر کنم واسه نمونه من می تونم به گوگل بگم کلیدواژهایی که خیلی کم به وسیله وارد کردن اعداد به باکس وارد می شن رو ندیده بگیره، به این صورت تنها کلید واژه ها به صورت بومی جستجو شده نمایش پیدا میکنه. همونطور که می دونین این فیلترها به ppc رابطه دارن، پس این منو رو ندیده میگیریم. وقتی که آماده بودین بر دکمه Search کلیک کنین و در کسری از لحظه کلیدواژهایی واسه این اعداد اینجا نمایش پیدا میکنه و ما اینجا بیشترین موضوعات گیج کننده رو داریم.
این اعداد تعداد دفعات کلیدواژهای جستجو شده به صورت محلی یا جهانی نمی باشن که در این مورد به معنی ایالت متحده س یادتون باشه که این یه وسیله PPCه نه یه بازار سئو. همونطور که میبینین وسیله بر همخوانی Broad (گسترده) تنظیم شده. اگه شما درکی از ppc داشته باشین معنی اونو می دونین وگرنه اهمیتی نداره. تنها چیزی که می دونین اینه که اگه بر باکس همخوانی دقیق کلیک کنین و باکس بررسی گسترده رو پاک کنین گوگل این اعداد رو تغییر می ده و حال ما اعداد واقعی جستجوها در هر ماه به صورت میانگین رو میبنیم. این تنها یه ppc مربوط به انتخاب همخوانی دقیقه. باید چیکار کرد؟
باید لیست رو به صورتی مرتب کنین تا عبارتهایی که به صورت عادی استفاده شدن رو ببینین. بر ستون Local Monthly Searches کلیک کنین، اگه شما از تیک باکس Closely Related Ideas استفاده کنین این نتیجه بخش میشه اگه اینکار رو نکنین ممکنه به درد بخور نباشه و یا اینکه به اندازه واژه های دیگه در رابطه نباشه. ما میتونیم بر این لیست کار کنیم و کلیدواژهای مورد نظرمون رو انتخاب کنیم. در بعضی موارد بهتره همه کلید واژه ها رو انتخاب کنین بر اینجا کلیک کنین و بر لیست کار کنین و تیک گزینه های کلیدواژهای نامرتبط رو وردارین. شما می تونین از فلش رو به پایین در کیبورد استفاده کنین تا به پایین لیست حرکت کرده و کلیدواژهای غیر به درد بخور رو خط بزنین. وقتی که پایین لیست رسیدید به صفحه بعد رفته و همین کار رو تکرار کنین. گوگل انتخاب شما رو ذخیره میکنه، شمام اینکه می تونین ردیفهای نمایش یافته رو زیاد کنین. حال لیست کارای خود رو انجام بدین و انتخاب کنین. ما میتونیم اطلاعات رو با کلیک بر دکمه View as text و گزینه ای در کلیپبرد کپی کنیم.
یا اینکه میتونیم اونا رو با به کار گیری دکمه Download در صفحه زیادی دانلود کنیم. من روش اول رو ترجیح می دم چون فایل صفحه اعداد رو هم در کنار عبارتها داره. کلید واژه ها براکتی به دورشون دارن تا تبلیغ کننده ppc بتونه به صورت همخوانی دقیق اونو در کمپین کپی کنه ولی شما همیشه می تونین جستجویی رو انجام بدین و اونا رو خط بزنین. حالا تنها یه جستجو رو انجام ندین و شکلای جور واجور کلید واژه ها رو وارد کنین. چندین بار جستجو کنین تا چیزی که به دنبالشین رو پیدا کنین. شما می تونین صفحه گستردهای مورد نظرتون رو به هم وصل کنین و لیست کلی خود رو بسازین البته این وسیله کاربرده های دیگری هم داره. اینجا شما می تونین به گوگل بگید که تنها کلیدواژهایی که شامل عبارتهای وارد شده در باکس هستن رو اضافه کنین یا اینکه کلید واژه هایی که شامل اون عبارتهای مشخص هستن رو خط بزنین. شما می تونین با دسته جور واجور کار کنین، این واسه زمانهایی که کلیدواژهای جور واجور معناهای مختلفی در کار و کاسبیای جور واجور دارن خوبه.
واسه نمونه اگه شما دسته کامپیوتری رو واسه اون عبارت “رم” جستجو کنین کلیدواژهای مربوط به حافظه رو پیدا می کنین. اگه ورزش رو در دسته تناسب اندام جستجو کنین کلیدواژهای مربوط به “باشگاه ورزشی رم” رو میبینین. البته بیشتر گزینه های صفحه با PPC در رابطه هستن پس شما می تونین اونا رو ندیده بگیرین. در آخر شما می دونین که این بهترین وسیله کلید واژه ای نیس. این بهترین داده ها رو داره و چیزی بهتر از داده های گوگل نیس ولی خدمات تبلیغاتی وسایل مدیریتی کلید واژه ای بهتری رو جفت و جور می کنن که در گروه کردن کلید واژه ها در پروژه ها، مرتب کردن کلید واژه ها و حذف اونا به شما کمک میکنن. یکی از بهترین وسایل شناخته شده Wordtrackerه ولی وسایل دیگری مثل KeywordSpy ، Keyword Discovery ، KeyCompete هم وجود دارن. یادتون باشه که هیچوقت تحلیل کلید واژه ای رو ندیده نگیرید، وقتی واسه اون صرف کنین و کلیدواژهای مهم رو درک کنین.