در نمایشگاه فرانکفورت ۲۰۱۷، گروه ب ام و اعلام کرد که تا سال ۲۰۲۵، تعداد خودروهای برقی شده خود رو به ۲۵ مدل می رسونه؛ از این تعداد هم ۱۲ مدل از پیشرانهای الکتریکی بهره میبرن. از اونجایی که میدونیم برنامه ای واسه تولید نسل آینده i3 وجود نداره، میشه نتیجه گرفت که همه ۱۲ مدل یاد شده، به طور کامل جدید هستن.

مینی کوپر ۳ در الکتریکی اولین عضو این مجموعه س که سال آینده از راه می رسه. دومین عضو هم نسخه تموم برقی ب ام و X3ه که با نام iX3 در نزدیک سال ۲۰۲۰ معرفی می شه. عضو سوم هم ب ام و i4 میشه، یه سدان چهار در پنج نفره که در واقع نسخه تولیدی مفهومی i Vision Dynamics حساب شده و در سال ۲۰۲۱ وارد خیابونا می شه؛ باواریاییا سال گذشته در نمایشگاه خودروی فرانکفورت از این مفهومی پرده ورداری کردن.

اما اینک چهارمین مدل؛ ب ام تو یه حرکت غیر منتظره از یه کانسپت برقی در جمع بیشتر از ۳۰۰ خبرنگار خودرویی رونمایی کرد. این کانسپت که Vision iNEXT اسمشه، در داخل یه هواپیمایی باری واسه خطوط هوایی لوفت هانزا معرفی شد. نکته باحال اینکه این هواپیما پس از رونمایی محصول جدید باواریاییا در نیویورک سیتی، راهی سن فرانسیسکوی کالیفرنیا و بعد پکن شد. بعد از پکن هم این هواپیما در مونیخ به تور خود پایان داد.

کانسپت ب ام و Vision iNEXT در دسته کراس اوورها طبقه بندی شده و ابعادی مشابه با X5 داره. به گفته ب ام و نسخه خیابانی این خودرو در سال ۲۰۲۱ و چند ماه پس از (i Vision Dynamics (i4 عرضه می شه.

یکی از نکات جالبی که در مراسم رونمایی به اون گفته شد اینست که ب ام و پس از ۶ سال، به همکاری خود با سامسونگ SDI پایان داده و پیشرفت سلولای اختصاصی رو در دستور کار قرار میده.

الان سامسونگ SDI سلولای لازم اجناس برقی و هیبریدی ب ام و رو تامین می کنه. ب ام و هم به روش خود این سلولا رو تو یه پکیج کنار هم قرار میده.

ب ام و در گامی رو به جلو با شرکت چینی CATL واسه ساخت سلولای نیاز به توافق رسیده، این سلولا کامل به وسیله ب ام و طراحی شدن. در کنار این شرکت، ب ام و به دنبال همکاری با بقیه کمپانیای فعال در زمین ساخت سلوله تا فقط به CATL وابسته نباشه.

از اونجایی که ب ام و واسه تولید مدلای برقی شاسی بلند و سدان دورخیر کرده، این خودروساز آلمانی به سلولایی متفاوت نیاز داره. نمونه های به کار رفته در مدلای شاسی بلند به دلیل فضای بیشتر موجود در کف اتاق باید وایس تاده تر باشن، حال اینکه سلولای لازم واسه سدانای برقی باید ارتفاع کمتری داشته و به شکل طولی طراحی شن.

هر دوی این ساختارها شکلی مستطیلی داشته و به طور کامل متفاوت از سلولای استوانه ای تسلا هستن.

ب ام و Vision iNEXT از تکنولوژیایی مثل مواد داخلی پویا و سیستم پروژکتور نمایش اطلاعات در نقاط جور واجور کابین استفاده میکرد. با این تکنولوژیا سرنشینان می تونن مثلا با کشیدن انگشت خود روی سطح صندلی، رادیو و سیستم مسیریاب رو کنترل کنن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اقامت اوکراین از طریق خرید بیزینس به مبلغ 26000 دلار برای یک خانواده سه نفره

به لطف سیستم پروژکتور یاد شده، سرنشینان می تونن محتوای لازم رو روی هر قسمتی که بخوان ببینن. بخاطر این به غیر از راننده واسه دیگه سرنشینان نمایشگری در نظر گرفته نشده. البته به گفته ب ام و، این تکنولوژی شاید در نسخه پایانی موجود نیس، اما در مدلای بعدی شاید استفاده بشه.

ب ام و از تکنولوژی حذف نمایشگر دیگه سرنشینان و درخشش محتوا روی سطوح جور واجور با نام Shy Tech یاد می کنه. این تکنولوژی از سه بخش متفاوت تشکیل یافته دستیار شخصی هوشمند، مواد هوشمند و درخشش هوشمند.

طبق انتظار مفهومی ب ام و Vision iNEXT به فناوری خودران مجهز شده. البته از اونجایی که مشخص نیس قوانین و مقررات چه وقتی اجازه تردد اتومبیلای خودران در معابر عمومی رو میدن، ب ام و اجناس آینده خود رو بازم با شعار "ماشینی ناب واسه روندن" تولید می کنه. به این شعار قدیمی، شعار جدید "تجربه ای ناب از حالت خودران" هم اضافه شده.

کانسپت ب ام و Vision iNEXT دارای دو حالت رانندگیه Boost و Ease. در حالت Boost کنترل وسیله نقلیه بطور کامل به راننده محول شده و نمایشگرهای موجود مثل خودروهای الان اطلاعاتی رو درباره وضعیت اتومبیل نشون میدن.

در حالت Ease، محصول جدید ژرمنا به یه اتومبیل خودران تبدیل شده و فرمون در داشبورد ترکیب می شه؛ مد " Exploration " هم واسه نمایشگرها فعال شده و اطلاعاتی درباره مکانای دور و بر یا رویدادهای منطقه در حال حرکت، در اختیار راننده و دیگه سرنشینان قرار میگیره. علاوه بر اینا پشت سری صندلیای جلو به خاطر رابطه بهتر سرنشینان جلو و عقب تا می شن.

بدیش اینه هنوز درباره مشخصات پیشرانه، فاصله قابل پیمایش، و قیمت ب ام و Vision iNEXT حرفی به میان نیامده. اونطور که مشخص شده، نسخه پایانی این مفهومی به جای ترکیب حرف i با شماره (مثل i3 و i4)، با نامی که از ترکیب حرف i و یه واژه دیگه ساخته شده، به فروش می رسه.

با در نظر گرفتن گسترش محبوبیت روز افزون کراس اوورها، انتظار میره دیگه مدلای تموم برقی ب ام و جزو این دسته باشن.