سرویس تپسی لاین تازگیا کار خودشو تو تهران شروع کرده؛ سرویسی که می تونه به کار گیری پلتفرمای هوشمند جابه جایی رو واسه مسافر مقرون به صرفه تر کنه و به گفته تپسی، هزینه سفر رو ۳۰ درصد کم کنه، اما هنوز ابهاماتی در نوع کارکرد لاین هست. «میلاد منشی پور»، مدیرعامل تپسی در گفتگو با سایت ما به همین ابهامات جواب داد.

در سرویس تپسی لاین، راننده با دو مسافر مواجه می شه و حتماً زمان بیشتری صرف سفر اون می شه. یکی از ابهامات اینجاس که این فوت وفن تکنولوژیک، همونطور که به نفع مسافره، چقدر در افزایش درآمد راننده اثر داره. منشی پور در جواب به این سوال به سایت ما گفت که الگوریتم تپسی، براساس مقدار زمان، ترافیک و موارد دیگری هزینه سفر رو محاسبه می کنه و فرقی نمی کنه که راننده در چه محصولی از تپسی، در حال کاره:

«در لاین هم همین اتفاق میفته؛ وقتی که دو مسافر سوار خودرو می شن و مدت زمان سفر افزایش پیدا می کنه، درآمد راننده هم بالا میره. یکی از امتیازات لاین واسه راننده اینه که اون مدت زمان بیشتری در سفره و باید در هفته های آینده با بیشتر شدن این سرویس، معیارگیری کنیم اما تصورمون اینه که درآمد راننده هم در طول روز بین ۱۰ الی ۳۰ درصد افزایش پیدا می کنه.»

نکته مهم اینجاس که در تپسی لاین، زمان اهمیت بالایی داره و مدیرعامل تپسی اشاره می کنه که رسیدن سریع تر تپسی به مسافر، و آماده بودن مسافر واسه شروع سفر دو عامل مهم در این سرویس هستن که مورد دوم، اهمیت بالاتری داره. اون در جواب به این سوال که تپسی واسه حل این مسئله جهت کارکرد بهتر لاین چه تدبیری فکر کرده، میگه:

«واسه حل این مسئله سه فاز رو در نظر گرفتیم. فاز اول اینه که این سرویس شروع به کار کرده و شاید خیلی از سفرهای لاین با یه مسافر انجام شه. در نتیجه خود تپسی فرق سوار شدن یه نفر به جای دو نفر رو تقبل می کنه. در مرحله دوم، به مسافر اعلام می کنیم که مثلا ۳ دقیقه وقت داره در مبدا که مشخص کرده حضور داشته باشه. واسه مسافر اعلانای مشخصی ارسال می کنیم. مثلا شماره برعکس به اون نشون می دیم تا مشخص باید که باید خود رو سریع تر به مبدا برسونه تا وقت مسافر دیگه گرفته نشه. در مرحله آخر، با در نظر گرفتن نتایجی که در مرحله دوم می بینیم، می سنجیم که لازمه جریمه هایی هم در این روند قرار داده شه یا خیر. اما تا وقتی که یافته های فاز دوم مشخص نباشه نمی تونیم در این مورد اراده کردن کنیم.»

منشی پور در مورد نوع انتخاب رانندگان واسه تپسی لاین میگه اول تعدادی راننده خاص واسه «سافت لانچ» یا عرضه اولیه انتخاب شدن و در مراکز آموزشی تپسی، با این روند آشنا شدن اما الان همه سفیرهای تپسی تو تهران می تونن از تپسی لاین استفاده کنن: «راننده ها فقط باید اپ خود رو بروزرسانی کنن. آموزشایی هم که در این رابطه به راننده ها می دیم از سه جنسه. نوع اول، توضیحاتیه که در خود اپ ارائه می شه. نوع دوم که وقت زیادی واسه اون صرف کردیم، آموزشای آنلاین و ویدیوهای آموزشیه. جنس سوم، به این شکله که به شکل انتخابی و براساس معیارهای ما، آموزشای حضوری داده می شه.»

این نوشته را هم از دست ندهید :   همه آنچیزی که درباره انتخاب پرستار سالمند باید بدانید

اما سوار کردن دو مسافر مسئولیتای قانونی یه تاکسی آنلاین رو افزایش نمی ده؟ قبل از این شنیده شده بود که اسنپ، به دلیل افزایش مسئولیت حقوقی هنوز سرویس سفر اشتراکی رو در اختیار کاربرانش قرار نداده اما منشی پور با این سناریو مخالفه و میگه دلیل عرضه نشدن این نوع سفر در سرویس حریف، بار حقوقی نیس بلکه پیچیدگیای فنیه:

«این سرویس بار حقوقی متفاوتی از سرویس معمولی نداره. بحث پیچیدگی شدید تکنولوژیه و انجام اینکار اصلا ساده نیس. ما به خاطر این وارد این بخش شدیم که پیچیدگی فنی خیلی بالایی داره، کپی کردنش سخته و حتماً با تزریق پول و پله و سرمایه زیاد هم قابل راه اندازی نیس. در واقع انتخاب این بخش از طرف ما، به طور کاملً به عنوان یه مزیت رقابتی بوده و ما مدعی هستیم که در تکنولوژی و تکنولوژی بومی خوب هستیم.»

مدیرعامل تپسی اشاره می کنه که وجود اینجور سرویسی، می تونه باعث از بین رفتن شبهاتی شه که از طرف شهرداری و تاکسی رانی مطرح می شه؛ اونا می گفتن که تاکسیای آنلاین، حتماً به کاهش ترافیک و رفت وآمد شهری کمک نمی کنن: «سفر اشتراکی سرویسیه که به روشنی اعلام شده به کاهش ترافیک و آلودگی کمک می کنه. از طرفی سرویسیه که ما ایرونیا به اون عادت داریم و این یه تغییر فرهنگی نیس.»

با این همه تپسی لاین درست در وقتی کار خود رو شروع کرده که فشار شهرداری و تاکسی رانی واسه حضور تاکسیای آنلاین زیر چتر این مجموعه ها افزایش شدیدی پیدا کرده. تاکسیای آنلاین وقتی حریف مستقیم تاکسی سرویسا شدن و حالا به نظر می رسه با کم شدن هزینه میخوان تقریباً رقابت رو با تاکسیای خطی هم شروع کنن و این مسئله باعث افزایش فشار از طرف شهرداری و تاکسی رانی نمیشه؟ منشی پور هم عقیده داره که این مجموعه ها احساس خطر بیشتری می کنن اما وجود سرویسی مانند تپسی لاین، دلایل حضور تاکسیای آنلاین رو راضی کننده تر می کنه:

«در آخر شهرداری و تاکسی رانی باید در سطح کشوری به مسئله نگاه کنن نه فقطً در بخش اختیارات خودشون. این سرویسا واسه جامعه، در این شرایط سخت اقتصادی به درد بخور هستن. درسته که این مسئله رقابت ما رو سخت تر می کنه ولی اینطور ما می تونیم سرویس دهی بهتری به قشر گسترده تری داشته باشیم.»

منشی پور در جواب به این سوال که تپسی چه تحقیقاتی در مورد تاثیرگذاری سرویس تپسی لاین بر ترافیک و آلودگی شهری انجام داده، میگه الان این شرکت مشغول جمع آوری داده ها با مشارکت مراکز دانشگاهیه، اما باید مدت کوتاهی از شروع به کار این سرویس بگذره تا بشه اعداد و ارقام دقیق تری رو اعلام کرد.