عادی ترین خطاهای رانندگی

کار مطبوعات و رسانه های گروهی آموزش، اطلاع سانی و ارتقای سطح سلامت جامعه س. بعضی وقتا از اونا گفتنه و از بعضی ها نشنیدن و همین نشنیدن ها هستش که صدمات جبران ناپذیری رو واسه فرد و اطرافیانش به همراه داره…

در اون صورت دیگه افسوس خوردن چاره کار نیس. یکی از این آموزش ها، آموزش در خصوص به کار گیری ماشین ها و ابزارآلاتیه که در اختیار افراد قرار گرفته است؛ ماشین ها و ابزارآلاتی که بعضی وقتا خودشون وارد بازار می شن اما فرهنگ استفاده شون در راه می موند. اگه نگران سلامت خودتون هستین و می خواهید به خوبی از خودروی تون نگهداری کنین، با صفحه «رانندگی و خودروی ایمن» این هفته همراه شید و عادات غلط رانندگی و نگهداری از خودرو رو بخونین و اصلاح کنین.

۱ نگه داشتن پدال ترمز هنگام عبور از دست اندازه ها: این کار فشار زیادی رو به سیستم فنربندی، اکسل و سیستم ترمز اتومبیل وارد می کنه. باید طوری برنامه ریزی کنین تا قبل از رسیدن به دست انداز سرعت رو کم کرده باشین و هنگام عبور از دست انداز ترمز اصلا درگیر نباشه.

۲ بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید اون: این کار باعث خرابی چرخ دنده های اون و وارد اومدن فشار زیادتر از اندازه به سیم ترمز دستی می شه.

۳ نبود تعویض به موقع روغن گیربکس: تعویض به موقع روغن و واسکازین، باعث روان کارکردن گیربکس و سلامت اون می شه.

۴ تعویض نامرتب فیلتر روغن: بعضی اوقات دیده شده که افراد، فیلتر روغن رو یه بار در میان تعویض می کنن و اکثرا همین ادما از فیلتر های با کیفیت پایین استفاده می کنن. این کار دلیل می شه فیلتر نتونه عمل تصفیه رو به طور کامل انجام بده و موتور اتومبیل آسیب جدی ببینه. اگه شما جزو این دسته افراد باشین حتما متوجه میشین که اگه هر بار فیلتر رو عوض کرده و فیلتر مناسب جانشین کرده بودین، چقدر از هزینه تعمیر موتور و صرف وقت جلوگیری می شد.

۵ درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی: درجا کارکردن طولانی مدت دلیل گرم شدن زیادتر از اندازه منبع اگزوز می شه و این گرما به موتور منتقل می شه که واسه موتور ضرر داره. در زمستون هم بهتره در آخر یه دقیقه ماشین درجا کارکند بعد چند کیلومتر اولیه تا گرم شدن ماشین رو با سرعت پایین طی کنین.

۶ پایین آوردن شیشه به جای به کار گیری کولر در اتوبان: چندی پیش یافته های یه تحقیق که بوسیله محققان انگلیسی انجام شد، نشون داد که اگه کولر اتومبیل در اتوبان روی درجه یه فن روشن باشه مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده اون بازه، ۴۰ درصد کمتر می شه.

۷ خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و ترافیک: این کار باعث وارد اومدن فشار دوبرابر روی دوشاخه کلاچ و گیربکس می شه.

۸ گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان واسه نگه داشتن خودرو: این کار باعث می شه متراژ ترمز زیاد شه چون وقتی که کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور هم استفاده می شه و وقتی که کلاچ و ترمز با هم فشار داده شن باعث دیرتر ایستادن خودرو می شه. بهترین کار اینه که ترمز رو فشار داده و قبل اینکه خودرو به لرزش بیفته، کلاچ رو بگیریم.

۹ روندن با سرعت پایین در لاین سرعت: بسیار دیده شد که رانندگانی که با سرعت های بسیار پایین در لاین سرعت حرکت می کنن و رانندگانی که با سرعت های زیاد در لاین های بغل دستی می رانن، هر دو باعث ایجاد خطرات جبران ناپذیری می شن.

۱۰ ریختن آب لوله کشی داخل رادیاتور: این کار باعث به وجود اومدن رسوبات فراوون در رادیاتور و واتر پمپ و موتور می شه و بسیار دیده شده که حتی باعث سوختن واشر سرسیلندر هم شده. بهترین کار اینه که آب رو جوشونده و بذارین تا سرد شه و دوباره اون رو بجوشونین. هرچه دفعات سرد شدن و جوشوندن بیشتر شه آب سالم تر می شه. فقط دقت کنین که بعد از سرد شدن آب، رسوبات ته ظرف رو داخل رادیاتور نریزید.

این نوشته را هم از دست ندهید :   لباس مجلسی دخترانه

۱۱ ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه شور: این کار باعث به وجود اومدن رسوبات فراوون در منبع، شلنگ ها، نازل و پمپ آب اون می شه. واسه تامین آب شیشه شور هم می توان از راه قبل استفاده کرد. البته مایع های آماده واسه این کار هم در بازار هست.

۱۲ سنگین کردن زیادتر از اندازه خودرو: پر کردن صندوق عقب با وسایلی که به اون احتیاجی نیس باعث بالا رفتن مصرف سوخت می شه.

۱۳ نصب باربند در وقتی که به اون نیاز ندارین: باربند رو فقط باید وقتی ببندین که به اون احتیاج دارین چون وجود باربند باعث بالا رفتن مصرف سوخت دست کم به اندازه ۱۰ درصد می شه.

۱۴ نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی ایربگ دار: این کار بارها دیده شده و بسیار هم خطرناکه. بهتره همیشه کودک روی صندلی مخصوص در ردیف عقب بشینه.

۱۵ به کار گیری بنزین معمولی در خودروهای دارای مبدل کاتالیستی: بنزین های معمولی موجود در کشور با اینکه روی پمپ ها نوشته شده بدون سرب اما بازم مقدار زیادی سرب دارن که سرب موجود در اون قاتل مبدل کاتالیستیه. با توجه به اینکه بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی داره بهتره از بنزین سوپر استفاده شه.

۱۶ دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و تطبیق اون با سطح کیفی روغن پیشنهاد شده بوسیله کارخانه: مثلا دیده شده که بعضی افراد در موتور پراید روغن توتال ۵۰۰۰ می ریزن در حالی که سطح کیفی این روغن موتور با پراید موافق نیس.

۱۷ به کار گیری نوربالا در مه: در شرایط مه آلود به کار گیری نور بالا دید رو کمتر می کنه. در این شرایط نور خودرو باید روی نور پایین باشه و اگه خودرو مه شکن داره باید اون رو روشن کرد.

۱۸ خاموش نکردن خودرو پس از طی فاصله طولانی: خیلی وقت ها دیده می شه رانندگان ماشین های گازوییلی صبر می کنن تا فن خودرو خاموش شه بعد موتور رو خاموش می کنن. این کار ضرر جدی به موتور وارد می کنه. کارکردن زیادتر از اندازه باعث گرم شدن زیادتر از اندازه منبع اگزوز می شه و این گرما به موتور منتقل می شه. اگه خودرو بیشتر از اندازه گرم باشه وقتی که اتومبیل رو خاموش کنیم سیستم فن خودکار روشن می موند و احتیاجی به روشن گذاشتن ماشین نیس.

۱۹ تکیه پا به کلاچ: بعضی رانندگان حتی وقتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنن پای خود رو روی کلاچ تکیه میدن. این کار باعث فشار اومدن به گیربکس می شه.

۲۰ جلو آوردن زیادتر از اندازه صندلی: بعضی افراد فکر می کنن هرچه صندلی جلوتر باشه تسلط راننده بیشتر می شه و به اصطلاح دست فرمون خوب می شه. در حالی که این طور نیس. صندلی باید طوری تنظیم شه که راننده به طور کامل راحت باشه.

۲۱ گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو: این کار قبلا در خودرو های کاربراتوری واسه بهتر روشن شدن خودرو انجام می شد ولی در خودرو های انژکتوری مضره چون وقتی که شما گاز می بدید وسپس سوئیچ رو می بندید مقداری بنزین نسوخته باقی می موند که خود باعث خرابی سوزن انژکتور و بد کار کردن خودرو هنگام استارت زدن می شه.

۲۲ خاموش شدن خودرو به دلیل نداشتن سوخت: نباید گذاشت چراغ بنزین روشن شه چون رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد راه سوخت شده و باعث مشکل در کار پمپ بنزین، فیلتر بنزین و در آخر انژکتور می شه.

تنظیم : پایگاه اینترنتی آلامتو

به نقل از : salamat.ir