Addiction

گوشی موبایل من خیلی پیشرفته نیس، هیچ بازی هم نداره اما تلفن رفیقم ، پیشرفته لمسی داره با یه عالم بازی. یکی از بازیای تلفنش ، تماشای دنیا از دید یه روحه که با سرعت زیاد در هوایی مه گرفته در حال عبوره. فقط در صورتی می برید که روح بتونه بدون اون که به سنگ قبری یا درختی بخوره، با سرعتی ترسناک، به مقصد برسه.

نه ! اشتباه نکنین ! موضوع این یادداشت درباره بازی کردن و گوشی موبایل و رفیقم نیس. حرفم درباره اعتیاده اما اون بازی خاص رو بهونه کردم که یادتون بندازم بیشتر ما، در دنیای اعتیاد ، وضعیتی مثل همون روح سرگردان رو داریم، دنیای اعتیاد مه آلوده ، پر از « نمی دونم » و « باورهای غلطی» که هر از گاه غافلگیرمان می کنن و خیلیا رو هم فرستاده س ته چاه اعتیاد.

حالا تحفه ام واسه شما از اون دنیای عجیب و درختای ترسناکش که توی مه مخفی شدن ، ۲۲ تا « میدونید که » است و باقی اش رو نگه داشتم واسه روزای دیگه ، خیال تون از واسه منبع این « نمی دونین که » ها هم جمع باشه ، منبع اطلاعات ، ستاد مقابله با مواد مخدره:

میدونید ایران الان یه میلیون و ۳۲۵ هزار معتاد داره که اصلی ترین دلیل اولین بار مصرف مواد مخدر تعداد خیلی از اونا، دستیابی به لذت و کنجکاوی بوده؟

میدونید در معتادانی که مت آمفتامین ( مواد تحریک کننده ای مثل شیشه ) مصرف می کنن از قشر مخ کم میشه و یکی از دلیلای رفتارای خطرناک و غیر منطقی اونا از دست رفتن کارکرد همین بخش مغزه ؟

میدونید سن اولین دفعه مصرف مواد مخدر در کشورمون به ۱۵ سال رسیده؟ هدف ما از ارائه این آمار مشکی نمایی نیس بلکه به شما اخطار می دیم مراقب نوجوانای تون باشین.

میدونید پژوهشای علمی قوی، هیچ نوع خاصیت پیشگیری کننده و درمانی در مواد مخدر رو تایید نکرده و حرف قاچاقچیا و تولید کننده های مواد مخدر درباره درمان دیابت با مواد مخدر فقط یه دروغ بزرگ واسه تبدیل کردن شما به یه مشتری دائمی مواده؟

میدونید پژوهشی معتبر در دانشگاه تورنتو نشون داده مصرف شیشه ، احتمال بروز اسکیزوفرنی ( جنون کامل ) رو زیاد می کنه ؟ جالبه بدونین که الان ۸۰ درصد از تختای روانپزشکی کشور رو معتادان پر کردن. حالا خودتون سبک سنگین کنین مصرف مواد مخدر مخصوصا شکل های جور واجور صنعتی مانند شیشه چه تأثیری بر مغز داره! بدتر این که، عکس ماجرایی که گفتیم هم صادقه یعنی خیلی از کسائی که گرفتار به تعدادی از مشکلات روانی مثل افسردگی و اضطراب هستن با پیشنهادهای نادرست دور و بری ها به سمت مصرف مواد مخدر کشیده می شن.

میدونید کودکانی که والدین معتاد دارن و بیش فعالانی که والدین واسه درمان و کنترل شون کاری نمی کنن، بیشتر از دیگر کودکان در خطر دچار شدن به اعتیاد در بزرگسالی هستن؟

میدونید تقریبا همه معتادها بجز کمی، سیگاری بودن؟ هر سیگار روشنی در خونه شما، یعنی یه قدم نزدیک تر شدن به اعتیاد.

میدونید بیشتر از ۵۰ درصد خودکشیا در دنیا با مصرف الکل و مواد مخدر ربط داره؟ این آمار درباره نوجوانا به ۷۰ درصد می رسه. یکی از دلیلای این وضع ، دچار شدن به افسردگی شدید به واسطه مصرف مواد مخدره.

میدونید همه معتادها آدمای کثیف و به هم ریخته کارتن خواب نیستن؟ اعتیاد مخصوصا در مراحل اولیه شاید هیچ نشونه ظاهری نداشته باشه و حتی ً اینجور به نظر برسه که کارکرد معتاد، به ظاهر بهتر شده مثلاً بیشتر کار می کنه، کمتر می خوابد یا حتی شلوغ تر و پر انرژی تر شده. این وضعیت مخصوصا در معتادانی که مواد مخدر صنعتی مصرف کردن دیده می شه اما پس از یه مدت یهو اعتیاد چهره واقعیش رو نشون میده و کارکرد معتاد به کلی دچار اختلال می شه .

میدونید اونا که می گن کسی با یه بار مصرف مواد مخدر معتاد نمی شه دروغ می گن ؟ خیلی از مواد مخدر در اولین بار مصرف بلایی سر مغز میارن که دیگه خلاص شدن از اونا ممکن نیس.

میدونید خیلی از قاچاقچیان و پخش کنندگان مواد مخدر بر عکس تصویری که از کودکی تو ذهن ما شکل گرفته اصلاً آدمای ترسناکی با تیپ خلافکارهای فیلما نیستن بلکه اتفاقاً آدمایی خوشرو، خوش لباس، متین و حتی با تحصیلات بالا هستن ؟

این نوشته را هم از دست ندهید :   قفل دیجیتال آداک : مزایای استفاده از قفل‌های دیجیتال

میدونید ازدواج ، اعتیاد رو شفا نمی ده فقط باعث می شه معتاد به دلیل تجربه محیطی پر تنش تر از زمان مجردی بیشتر مواد مخدر مصرف کنه و از طرفی زندگی آدم دیگری هم که بدون باخبر شدن از اعتیادش با اون ازدواج کرده ، تباه می شه.

میدونید احتمال دچار شدن به اعتیاد در خونواده هایی که قلیان میکشن هم در بزرگسالی بیشتر از دیگرونه؟ به هر حال طبیعیه که قبح تدخین در نظر این کودکان کم کم از بین میره.

میدونید بر خلاف تبلیغات ماهواره ای ، ترک اعتیاد سخته و کسی نمی تونه فقطً با مصرف قرص و دارو ، اعتیادش رو ترک کنه بلکه حتماً به خدمات روانشناسی و مشاوره ای نیاز داره ؟

میدونید بیشتر از نصف معتادان ایرونی ، شاغل هستن؟ پس اونا که می گن آدم از سر بیکاری معتاد می شه درست نمی گن هرچند شاید بیکاری ، باعث شه آدما واسه وقت گذرانی با جرم کارا بربخورند اما به هر حال بیکاری، دلیل اصلی اعتیاد نیس و از دیگر سو، شاغل بودن نصف معتادها یعنی امکان داره هر کدوم از همکاران شما یا همسرتون یا بچتون در محیط کار، اعتیاد داشته باشن و اون رو مخفی کنن.

میدونید بیشتر از ۶۰ درصد معتادان ازدواج کردن و همسران این افراد هم در خطر دچار شدن به اعتیاد هستن ؟ پس جفت و جور نبودن امکان ازدواج هم با اینکه شاید یکی از دلیلای گرایش به مصرف مواد مخدر حساب شه اما شدیدا فرعیه و اصلی به حساب نمیاد ؟

میدونید ۷۵ درصد معتادان دیپلم به بالا هستن؟ پس اون خیالا که معتادها ، فقط آدمای بی سواد هستن غلطه.

میدونید ورزشکار بودن ، ضمانتی واسه معتاد نشدن نیس ؟ اتفاقا مواد مخدری مثل شیشه در سالای گذشته در باشگاه های بدنسازی به زیادی تبلیغ شده و خیلی از ورزشکارها رو گرفتار اعتیاد کرده .

میدونید شایعه ای که میگه معتادان به تریاک و هروئین ، اگه شیشه بکشن ، می تونن اعتیادشان رو ترک کنن و به اصطلاح قاچاقچیا « شیشه ، مورفین رو میشین » دروغ محضه و از طرف قاچاقچیان مواد مخدر ساخته و بین معتادان مواد مخدر سنتی پخش شده تا اونا رو مشتری شیشه کنه ؟ برخلاف گفته این افراد ، شیشه ماده مخدر صنعتی ، شدیدا اعتیاد آوره و خلاص شدن از اون شدیدا سخت .

میدونید کسائی که به شما درباره خاصیت ضد درد بودن بعضی مواد مخدر وعده میدن خیلی از اطلاعات رو در این مورد از شما مخفی کردن ؟ مثلا این که پژوهشا ثابت کرده یه مدت پس از مصرف مواد مخدر ، بدن در برابر اثر ضد درد مواد مخدر ، مقاوم می شه یعنی اگه در اولین بار مصرف ، فرد معتاد قبلا با دود کردن یه لول تریاک، کمتر درد کمرش رو حس می کرد ، پس از ۵ بار مصرف مواد مخدر ، بدنش در برابر بی حسی به وجود اومده بوسیله مصرف اون مقدار تریاک مقاوم می شه و پس باید مقدار بیشتری تریاک مصرف کنه تا کمتر درد بکشه . این مقدار بعضی وقتا تا ۳۰ برابر هم زیاد میشه طوری که فرد دیگه نمی تونه به وضعیت عادی برگرده و باید همیشه مشغول مصرف مواد مخدر باشه؟

میدونید اونا که می گن بعضی مواد مخدر باعث افزایش میل جنسی می شه هم همه حقیقت رو به شما نگفته ان ؟ بیشتر مشکلات جنسی مخصوصا در مردان به دلیل هیجان کنترل نشده و اضطراب شدیده و اگه حتی بعضی مواد مخدر میل جنسی رو بیشتر کنه این وضعیت فقط چند بار ادامه داره و بعد مصرف همون مواد باعث افسردگی و کاهش شدید میل جنسی می شه؟

میدونید اعتیاد سن نمی شناسه ؟ یعنی اونا که تبلیغ می کنن اعتیاد مربوط به جوون هاست و ۵۰ سال به بالاها معتاد نمی شن ، دروغ می گن . بعضی معتادان در میانسالی و حتی سالمندی به مواد مخدر وابسته شدن.

جام جم آنلاین