مثل چهارشنبه سوری در ایران، در خیلی از کشورای جهان جشنواره های جور واجور برگزار می شه که بعضی وقتا مراسم عجیب و جالبی در این جشنواره ها به چشم می خورد.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله مهر: هرساله جشنواره های بسیار زیادی به مناسبتای خاص در اقصی نقاط جهان برگزار می شه که بعضی از اونا ریشه در آئین سنتی و تاریخی داشته و شروع اون به سال ها قبل برمیگرده و یه سری های دیگه در سال های گذشته و بیشتر واسه جذب توریست در منطقه خاص گردشگردی انجام می شه.

بعضی از این جشنواره ها واسه تفریح و شادی است و آرامش روحی و جسمی رو واسه آدما به همراه داره اما یه سری های دیگه هیجان های کاذب و پرخطره که باعث مصدومیت و یا حتی مرگ شرکت کنندگان می شه. ۲۵ جشنواره جالبی و عجیبی که سراسر دنیا برگزار می شه رو در زیر مشاهده می کنین:

جشنواره فانوس (lantern festival) – تایلند

جشن فانوس، در تایلند با دو روش برگزار می شه. در بعضی از شهرها مردم فانوس هایی رو به آب می اندازند تا واسه اونا خوبی و خوش شانسی رو به همراه بیاره. در شهر چیانگ مای اما مردم این جشن رو به گونه دیگری برگزار می کنن. اونا فانوس های خود رو به هوا می فرستند. این جشن در این شهر «یی پنگ» اسمشه. جشن یی پنگ در آخر ماه کاملِ دوازدهمین ماه در تقویم سال قمری تایلندی (ماه دوم تقویم لانا) برگزار می شه. در این جشن مردم خونه ها و کل شهر رو تزئین می کنن و در خیابون ها برنامه های تفریحی و رژه گروه های هنری انجام می شه. در جشن فانوس افراد حق ندارن هر جا که دلشون خواست، فانوس رو در هوا رها کنن و باید ساعت ۶ عصر و در محل مشخص به هوا فرستاده شن. هم اینکه باید آرزوهای خود
 رو قبل از به هوا فرستادن فانوس روی اون بنویسن.

جشنواره پرواز بالن (International Balloon Fiesta) – آمریکا

شهر البوکرکی در ایالت نیومکزیکو، در اوایل ماه اکتبر هر سال میزبان یه اتفاق باحال به نام جشنواره بالون فیستاه. در این برنامه بیشتر از ۵۰۰ بالن که با رنگ ها و اشکال جور واجور آماده شده ان، به پرواز در می آیند. این اتفاق بزرگترین جشنواره بالون هوای گرم در جهان است. جالبه بدونین این جشنواره از سال ۱۹۷۲ و به مناسب ۵۰ سالگی رادیویی محلی شروع به کار کرد.

جشنواره آب پاشی (Songkran) – تایلند

بزرگترین مقابله با تفنگ آب پاش، در روزای ۱۳ تا ۱۵ آوریل هر سال در شهرهای جور واجور کشور تایلند برگزار می شه. آب پاشیدن روی مردم فقط واسه تفنگ های آب پاش نمی شه چون مردم با سطل و یا حتی فیل، تلاش در خیس کردن بقیه در این روز می کنن.

جشنواره پرتاب ماهی (Tuna Toss) – استرالیا

واسه معروف شدن صنعت تن ماهی در یکی از شهرهای بندری استرالیا به نام توناراما، در کنار برنامه های تفریحی و بازارهای محلی، از سال ۱۹۷۹ جشنواره پرتاب ماهی (بازی شیر یا خط ماهی تن) برگزار شد. این جشنواره که هر سال و در روزای تعطیل ماه ژانویه در این کشور برگزار می شه، امروز به یه مسابقه جهانی پرتاب ماهی تن تبدیل شده و قهرمانان مطرح دنیا در این رقابت شرکت می کنن.

جشنواره چراغ ها (light festival) – فرانسه

جشنواره چراغ (جشن برادران لومیر) هرساله در دسامبر در شهر لیون فرانسه برگزار می شه. در این سنت منحصر به فرد به همه دیواره های مهم شهر و حتی خونه ها، با لامپ های رنگی اشکال زیبایی ساخته می شه که شب هنگام به آثاری بسیار دیدنی مبدل می شه. دو نقطه اصلی این برنامه معمولا کلیسای فورویره و محله دس تراکسه. ریشه های تاریخ این جشنواره به سال ۱۶۴۳ بر می شه، زمانیکه مردم این شهر دچار مریضی طاعون شدن و پس از برطرف شدن این مریضی، هرسال با شمع، مقابل کلیسای شهر و واسه احترام به حضرت مریم، مادر حضرت مسیح (ع) حاضر می شدن.

جشنواره پرتاب گوجه (La Tomatina) – اسپانیا

در آخرین چهارشنبه ماه آگوست هر سال، مراسمی پرتاب گوجه در شهر والنسیا اسپانیا برگزار می شه که هرچند امروز به سرگرمی و تفریحی بزرگ تبدیل شده اما در ۲۹ اوت سال ۱۹۴۵ عده ای از مردم شهر در مقابله ای خیابانی از گوجه استفاده کردن.

جشنواره گل و لای (Boryeong Mud) – کره جنوبی

شهر بوریونگ کره جنوبی در هفته دوم ماه جولای میزبان جشنواره ایه که مردم در منطقه ساحلی دائه چئون دور هم جمع شده و در گل و لای غنی شده از طرف یه شرکت لوازم آرایشی و بهداشتی، به تفریح می پردازند. این جشنواره از سال ۱۹۹۸ تا به امروز بازدید کنندگان بسیاری رو به این کشور آسیایی شرقی کشیده.

جشنواره پرش از روی کودک (El Colacho) – پرو

یه جشنواره آئینی هر ساله در اوایل ماه ژوئن در کشور پرو برگزار می شه که قدمت اون به سال ۱۶۲۰ میلادی برمیگرده. در این مراسم سنتی و کاتولیک کورپس کریستی، افراد فکر میکنن پریدن از روی نوزادان موجب سلب گناهان و مریضی و دور شدن شیطان از جسم اونا می شه، بخاطر این چند کودک زیر ۱۲ ماه رو روی تشک قرار داده، تشک هایی که به شکل صف پشت سر هم قرار می گیرند و افراد با لباس های زرد رنگ مخصوص از روی اونا می پرند.

جشنواره شب تربچه (Night of the Radishes) – مکزیک

از سال ۱۸۷۹ رقابتی رسمی در شهرستان اوآخاکا مکزیک شروع شد که مردم با تربچه اشکال خاصی رو می ساختن و اون رو در بازارهای محلی عرضه می کردن. این مسابقه در روز ۲۳ دسامبر هر سال برگزار می شه و به برنده های اون جوایز نفیسی اهدا می شه؛ اتفاقی که باعث افزایش سفر توریست ها به این شهر و رونق اقتصادی اون شده.

جشنواره پذیرایی از میمون (The Monkey Buffet) – تایلند

شهر لوپبوری تایلند در ۲۵ نوامبر هر سال میزبان یه جشنواره عجیبه. در سال ۱۹۸۹ با پشتیبانی سازمان گردشگری این کشور آسیایی، شرایط خاصی واسه تغذیه میمون ها جفت و جور شد. بر این پایه، هر سال در کنار معبد «Prang Sam Yot» بیشتر از ۴ هزار کیلو میوه واسه تغذیه میمون ها در محل هایی خاص تعبیه می شه تا اونا به آرومی مشغول خوردن شن. اتفاقی که بر اساس گفته مردم محلی، باعث جذب گردش بیشتر به این شهر شده.

جشنواره ماهیگیری (Argungu Fishing) – نیجریه

جشنواره ای عجیب در شهر آرگونگو در کشور نیجریه که از سال ۱۹۳۴ شروع شده. ماهیگیران در فاصله رودخانه های ماتانفادا، مالا و گامی، با دست و یه تور خاص مبادرت به ماهیگیری می کنن که در آخر فردی که بزرگترین ماهی رو صید کنه، برنده این رقابت می شه. البته این جشنواره که باعث حضور توریست های بسیار در این شهر شده، از سال ۲۰۰۶ به خاطر پائین اومدن سطح آب و مشکلات امنیتی لغو شده.

جشنواره دویدن مقابل گله (The Running of the Bulls) – اسپانیا

یکی از جشنواره های پرحادثه در شهر پامپلونا اسپانیا برگزار می شه که جوانان مقابل یه گروه کوچیک از گاو که معمولا شش گاو نر هستن، شروع به دویدن می کنن تا انگار توانایی و قدرت خود رو به رخ بکشن. به باور اسپانیایی ها اصل این جشنواره به اوایل قرن ۱۴ برمیگرده که گاوها واسه فروش به سطح شهر آورده می شدن. این جشنواره که هر سال با مصدومیت و گاه مرگ شرکت کنندگان همراه س، امروز در بعضی شهرهای پرتغال، فرانسه و مکزیک هم برگزار می شه.

جشنواره فرش گلی (Burning Man) – ایتالیا

در هفته دوم می هر سال فستیوال فرش گل اینفیوراتا در نزدیکی رم ایتالیا در شهر گانزانو برپا می شه که توریست ها و بازدیدکننده های زیادی رو به خود جلب می کنه. این جشنواره از سال ۱۷۷۸ در این مکان برگزار شده و در اون هنرمندان بسیاری نقاشی ها و آثار خود رو در خیابون ها به نمایش می گذارن.

جشنواره غلط زدن پنیر (Cheese Rolling) – انگلستان

یکی دیگه از عجیب و خطرناک ترین جشنواره های دنیا در تپه کوپر در نزدیکی گلاستر انگلستان برگزار می شه. در این جشن از بالای تپه ای تقریبا گلی و چند صد متری، تیکه پنیری به پایین هل داده شده و شرکت کنندگان واسه دنبال اون می دوند. بعضی از اونا به زمین خورده و یا در لای گل و لای می مانند و دست و پای شون در این جشنواره قل دادن یا غلط زدن پنیر می شکند و برنده پایانی این پنیر گرانقیمت، کسیه که از زودتر از رقبا، از خط پایان عبور کنه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۵ توصیه برای پیشگیری از سرطان سینه

جشنواره هندوانه (Chinchilla Melon) – استرالیا

شهر چین چیلا استرالیا اواخر ماه فوریه هر سال میزبان یکی از بزرگترین جشنواره های غذایی دنیاست که در اون مردم نه فقط به سمت یه دیگه هندوانه پرتاب می کنن بلکه کارایی از جمله اسکی روی هندوانه می پردازند. این فستیوال هر ساله در اواخر ماه فوریه برگزار می شه.

جشنواره مرد سوزان (Burning Man) – آمریکا

این جشنواره هرساله روز دوشنبه قبل از تعطیلات روز کارگر آمریکا (اولین دوشنبه ماه سپتامبر) در بیابان «بلک راک» در ایالت نوادا بر گزار می شه. این جشن به این خاطر «مرد سوزان» نامیده شده که هر بار اختتامیه اون با سوزوندن یه مرد حصیری بزرگ یا سازه های مشابه همراه س. این جشنواره بعد از اینکه لری هاروی در سال ۱۹۸۶ با چند دوست خود در سان فرانسیسکو یه آدمک چوبی ۲.۷ متری و یه سگ چوبی کوچیک تر رو آتیش زد، به شکل رسمی شروع شد که در جریان برگزاری اون دادوستد مالی ممنوع بوده و مبادلات به شکل پایاپای انجام می شه. اجراهای موسیقی، نمایش لباس های عجیب و غریب و آتیش بازی از جمله برنامه های جانبی این مراسمه.

جشنواره بازل (Carnival of Basel) – سوئیس

کارناوال یا جشن شهر بازل، بزرگ ترین جشن در کشور سوئیس حساب می شه که هر ساله بین ماه های مارس و فوریه در بازل برپا می شه. در این کارناوال مردم لباسای عجیب و غریب به تن می کنن و به خیابونا میان. این جشن تا نیمه شب هم ادامه داره. کارناوال بازل یا «فاسناخت» ساعت ۴ صبح روز دوشنبه بعد از چهارشنبه خاکستری، شروع می شه و بعد از ۷۲ ساعت یعنی ساعت ۴ صبح پنجشنبه به پایان می رسد.

جشنواره رنگ ها (Holi Festival) – هند

جشن هولی از اعیاد رسمی مردم هندوستان بوده که جشنواره ای ملی و مذهبی بهاره بوده و به جشنواره رنگ ها هم معروفه. این جشن در روز ماه مارس و آخرین روز زمستون برگزار می شه که همه مردم هندوستان در این روز تعطیل هستن. در این جشن دو روزه، اهالی هر منطقه با پاشیدن آب و رنگدونه های مخصوص به طرف همدیگه و هم اجرای موسیقی و رقص، به شادی می پردازند. در این آئین، همه افراد مثل زن و مرد و پیر و جوون شرکت می کنن و باور دارن که با فرارسیدن بهار، دوباره روشنایی بر تاریکی و خوبی بر بدی پیروز شده است.

جشنواره پرتقال (Battle of the Oranges) – ایتالیا

یکی دیگه از جشن های بزرگ غذایی در شهرستان ایوریا در شمال ایتالیا برگزار می شه که در این جشن مردم در دو گروه جور واجور، با پرتقال به همدیگه حمله می کنن. این مسابقه به عنوان بزرگترین جنگ خوراکی در ایتالیا شناخته می شه. این جشنواره ریشه مبهمی داره اما عده ای فکر می کنند مردم در قرن سیزدهم و واسه مقابله با پادشان ستمگر، از این روش استفاده می کردن.

جشنواره نور (Diwali) – هند

دیوالی از جمله جشن های قدیمی هندوان که به مدت پنج روز در سراسر این کشور آسیایی برگزار می شه. نام دیوالی، دستکاری شده واژه دیپاوالی (Deepavali) – دیپا به معنی نور و آوالی به معنی ردیف و صف – و در کل به معنی صفی از نوره. طی روزای قبل از جشن، تموم خونه ها پاکیزه و مرتب شده و پنجره ها واسه خوشامدگویی به لاکشمی (Lakshmi)، الهه توانگری و کامیابی گشوده می شن، هم اینکه از فقیرانه ترین کلبه ها تا اشرافی ترین کاخ ها، با نور نارنجی رنگ فانوس هایی به نام دیا (Diya) واسه شادباش و سلام به لاکشمی روشن می شن. فانوس یا دیپ (Deep)، نشونه دانشه و افروختن چراغ علم در بین مردم به معنی درک فلسفه هر روز خاص از این جشنواره و به عمل درآوردن این فلسفه، در زندگی روزمره است.

جشنواره مجسمه برف (Sapporo Snow) – ژاپن

این جشنواره ماه فوریه در شهر ساپورو ژاپن برگزار می شه که بیشتر از هفت روز طول می کشد. این مراسم در پارک های اودوری، سوسکینو و اتسودومه برگزار می شد که اولین مرتبه در سال ۱۹۷۴ و با برگزاری مسابقه بین المللی مجسمه سازی با برف در پارک اودوری شروع شد. موضوع مجسمه ها فرق داره و بیشتر ویژگی های یه اتفاق، ساختمون های معروف و یا فرد خاص بوسیله مجسمه سازان طراحی و در بازدید توریست ها قرار می گیرد.

جشنواره کف صابون (Foam Festival) – اسکاتلند

این یه جشن به طور کامل دانشجویی در اسکاتلنده که به مناسبت ورود دانشجویان جدید به یکی از دانشگاه ها برگزار می شه. در این مراسم که برگزاری اون از سال ها قبل از طرف مدیران دانشگاه تصویب شده، به صورت و بدن دانشجویان جدید کف صابون ریخته می شه. در سال های گذشته این جشن با آرد و سفیده تخم مرغ برگزار می شد، اما از اونجا که در نتیجه پرتاب آرد و سفیده تخم مرغ ساختمون ها کم کم آسیب می دیدن، چند سالیه که واسه برگزاری این جشن از یه جور کف صابون مخصوص استفاده می شه.

جشنواره ریو (Rio Carnival) – برزیل

ریودو ژانیرو برزیل میزبان بزرگ ترین کارناوال دنیاس. در این جشن که در ماه های فوریه و مارس هر سال برگزار می شه، مردم با لباس های سنتی برزیل که بسیار قشنگتر و رنگارنگ هستن، به خیابون ها می آیند و به شادی می پردازند. این جشنواره، جشنواره شادی یا همون کارناوال شادی هم نامیده می شه.

جشنواره مرکبات (Lemon- citrus) – فرانسه

جشنواره هرساله مرکبات روز سیزدهم فوریه هر سال از روز ۱۳ فوریه و به مدت ۳ هفته در شهر موناکو در فرانسه برگزار می شه. در این جشنواره مجسمه های غولپیکری که با به کار گیری شکل های جور واجور مرکبات مانند پرتقال، لیمو و نارنگی به وزن تقریبی ۱۵۰ تن ساخته شده که در بین مردم رژه می رن. این جشنواره که عمری ۸ ساله داره، باعث جذب هزاران توریست به این منطقه جهت تماشای این مجسمه های خوشبو و قشنگتر می شه.

جشنواره فانوس رنگی (Lemon- citrus) – چین

جشن فانوس، جشن سنتی در چینه که در روز پانزدهم اولین ماه سال قمری در گا هشمار چینی برگزار می شه؛ این جشن نمایانگر پایان سال نوی چینیه، و آماده سازی واسه اون از روز دهم سال نو شروع می شه. در این روز چینیا ردیف هایی از شمع رو در جلوی خونه هاشون روشن می کنن و هنگام شب، فانوس در دست، راه می پیمایند. در گذشته، فانوس ها ساده بودن و تنها امپراتوران و تسلط، فانوس های آراسته و بزرگ داشتن؛ در سال های گذشته، فانوس ها با طرح های جدید و جور واجور تزیین می شن؛ مثلا فانوس هایی به شکل جانوران مرسومه. ریشه این جشن به امپراتوری هان و بیشتر از ۲۰۰۰ سال پیش برمیگرده.

جشنواره شکوفه های گیلاس (Hanami) – ژاپن

هانامی یا جشن شکوفه های گیلاس یکی از مراسم عادی در کشور ژاپنه. هانامی موقع بازشدن شکوفه ها و به صورت جمع شدن دور هم و گستردن سفره زیر درختان ساکورا برگزار می شه. هانامی اولین بار در دوره نارا بین سال های ۷۱۰ تا ۷۹۴ میلادی در بین تسلط رایج شده است. در اول دیدن شکوفه های آلو رایج بوده اما در دوره هِی اون (سال های ۷۹۴ تا ۱۱۸۵ میلادی) شکوفه های گیلاس جانشین شکوفه های آلو شد. از دوره ادو هانامی در بین همه مردم عادی شد و امپراتور توکوگاوا یوشیمونه جهت تشویق مردم و گسترش بیشتر هانامی، دستور کاشت گسترده درختان گیلاس رو در سراسر کشور صادر کرد. پارک های شینجوکو گیوئن، اوئنو، سومیدا، اینوکاشیرا و کوگانه ای محل اصلی برگزاری این فستیوال هستن.

جشنواره های باحال دیگه در دنیا

از دیگر فستیوال های بزرگ دنیا، جشن ساخت «برج های انسانی» در اسپانیا، کارناوال «ویارجیو» در ایتالیا، جشنواره «بشقاب پرنده» در روز ۴ ژوئیه در شهر رازول نیومکزیکو، جشنواره «دوشنبه تمیز» در یونان، جشنواره چهار روزه «سنت پاتریک» در ایرلند، جشنواره یه هفته ای «گوله برف» در اتریش، جشن «ماه کامل» در تایلند، جشن «هنر» در پرتغال، جشن «فانوس شناور» در هاوایی، جشن «اول اکتبر» در آلمان، جشنواره بالون در نیومکزیکو، جشنواره «جنگ بالشی» که در کشورای بسیاری انجام می شه و … که بیشتر اونا باعث جذب توریست به این کشورها و محل برگزاری جشنواره ها می شه.

خشن ترین و عجیب ترین رسومات بعضی از دینا + عکس

عجیب ترین مناظر طبیعی دنیا + عکس

خبرگزاری مهر عجیب ترین مطالب باحال روز