از چیزی که می خورید تا اون طور که زندگی می کنین، کارای کوچیکی هست که واسه افزایش عمر میشه انجام داد.

به گزارش آلامتو به نقل از سلامت ؛ این مورد رو در نظر بگیرین: در قرن بیستم، متوسط سن امید به زندگی ۳۰ سال بود، بالاترین اندازه در تاریخ ۵۰۰۰ ساله بشر. و این نکته که صدسالها، آدمایی که سنشون سه رقمی می شد هیچ باشگاه اختصاصی خاصی نداشتن، اما در سالای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ این اندازه افزایش ۵۱٪ داشته. چیجوری این جهش خیره کننده بوجود اومد؟ متخصصین در بخش سلامت، آموزش و درمان و پیشگیری از مریضی رو در بالاترین جایگاه لیست قرار دادن. اما چیزی که ممکنه ندونین، اینه که عادات روزانه جزئی و یا شرایط شما در گذشته می تونه بر طول مدت و چگونگی کیفیت زندگی شما تاثیر بزاره.

تولد 100 سالگی

نشونه های علمی که در راه عمر طولانی هستین، به اضافه نکاتی که چیجوری در این راه قرار بگیرین، عبارتند از:

۱. شکم (تقریبا) صافی بعد از دوره یائسگی دارین.

براساس مطالعه پیری در انستیتوی ملی، زنائی که قسمت میانی بدنشون بسیار چاق باشه، ۲۰ ٪ احتمال داره که زودتر بمیرن. (حتی اگه طبیعی داشته باشن.) در میانسالی، حفظ اندازه طبیعی کمر تلاش بیشتری رو می خواد چون تغییرات هورمونی باعث می شه وزن اضافه بیشتری در میونه بدن جای گیرد.

اگه اندازه کمرتون ۱۰۵ سانت یا بیشتره (واسه مردان ۱۲۰ و بیشتر)، این اقدامات رو انجام بدین:

الف. ۲ یا ۳ جلسه۲۰ دقیقه ای تمرینات استقامتی در ورزش هفتگیتان بذارین تا توده عضلانی بدون چربی خود رو حفظ کنین و سوخت و ساز بدنتون تند شه.

ب. روزانه امگا ۳ بخورین ( در ماهی سالمون، گردو و بذر کتون) تا به رفع التهابات کمک کنه، دست کم روزانه ۷ وعده میوه و سبزیجات که پر از آنتی اکسیدانای ضد مریضی هستن، استفاده کنین.

ج. ۲۵٪ از کالری روزانه خود رو از چربیای سالم دریافت کنین، مانند اسیدهای چرب غیر اشباع شده که از قلبتون حفاظت می کنه و به ذخیره کمتر چربی در شکمتون کمک می کنه.

۲.در نوجوونی اندام متناسبی داشتین .

مطالعه ای در مجله کودکان که ۱۳۷ افریقایی امریکایی نسل رو از اول تولد تا ۲۸ سالگی بررسی کرد، دریافت که داشتن اضافه وزن در ۱۴ سالگی خطر دیابت نوع دوم رو در بزرگسالی زیاد می کنه. برابر اعلان انجمن قلب امریکا، احتمال دچار شدن به مریضیای قلبی در بزرگسالان گرفتار به دیابت نوع ۲ تقریبا ۲ تا ۴ برابر افراد سالمه.

۳. تمشک رو در حریره جو دوسر دوست دارین.

بیشتر امریکاییا در روز ۱۴ تا ۱۷ گرم فیبر می خورن؛ طبق مطالعه ای در هلند، با اضافه کردن فقط ۱۰ گرم، خطر مرگ به وجود اومده از طریق مریضیای قلبی رو تا ۱۷٪ کم می شه. رژیم فیبر به کاهش کلسترول کلی و کلسترول LDL (کلسترول بد)، بهبود حساسیت به انسولین و تسریع کاهش وزن کمک می کنه.

یه راه حل ساده: به حریره جو دوسر( نصف فنجون جوی خشک ۴ گرم فیبر داره) یه فنجون تمشک (۸ گرم)که ۱۲ گرم فیبر داره، بیافزائید. دیگه غذاهایی که پر از فیبرند عبارتند از نصف فنجون غلات ۱۰۰٪ سبوس دار (۸.۸گرم)، نصف فنجون عدس پخته شده (۷.۸گرم)، یه سیب زمینی متوسط (۸.۴گرم) و یه گلابی کوچیک (۴.۳ گرم).

۴. کالری مصرفی خود رو حساب می کنین.

محققان در دانشگاه سنت لوئیس گزارش کردن، مردان و زنائی که کالری روزانه خود رو به ۱۴۰۰ تا ۲۰۰۰ کالری محدود کرد ه ان (۲۵٪ کالری کمتر نسبت به کسائی که از رژیم غربی با کالری ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ پیروی می کنن) قلب جوونی دارن. قلب اونا مانند آدمایی که ۱۵ سال از اونا جوانتر بودن عمل می کرده.

نویسنده مطالعه دکتر لوئیجی فونتانا، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن میگه: این نه فقط درمورد کم خوردن بلکه دریافت بیشترین اندازه مواد مغذی در هر کالری هم صدق می کنه. موارد مورد مطالعه سبزیجات، غلات کامل، شیر بدون چربی، گوشت بدون چربی و نون سفید، سودا و شکلات بود. به گفته فوناتانا اگه خوردن غذاهای بی کالری رو قطع کنین و غذاهای غنی از کالری بخورین، سلامتتون بهتر می شه.

۵. عاشق چای هستین.

هم چای سبز و هم مشکی شامل مقدار خیلی از ترکیبات کاتچین هستش، ماده ای که به خلاص شدن سلولای خونی و مراقبت از قلب کمک می کنه. در مطالعه ای از بیشتر ۴۰۵۰۰ زن و مرد ژاپنی، کسائی که روزانه ۵ فنجون یا بیشتر چای سبز می خورن، کمترین خطر مرگ به وجود اومده از طریق مریضیای قلبی و سکته مغزی رو داشتن. بقیه تحقیقات که در مورد چای مشکی بود یافته های مشابه ای رو نشون داد.

واسه اینکه قلبتون خوب کار کنه روزانه به ۱ یا ۲ فنجون چای نیاز دارین، فقط مطمئن باشین که تازه دمه. چایای حاضری (یه جور که در بخش آشامیدنیای سوپرماکت هستش) فواید سلامتی مشابه ای ندارن. دکتر جفری بلومبرگ و استاد علوم تغذیه و سیاست در دانشگاه تافس میگه: وقتی آب به برگای چای اضافه می شه، ترکیبات کاتچین اون طی چند روز کم میشه. هم اینکه، بعضی از تحقیقات نشون میدن که اضافه کردن شیر به چای ممکنه اثرات مثبت چای رو روی سیستم قلبی و عروقی حذف کنه، پس تنها لیمو یا عسل به اون اضافه کنین.

۶. نوشابه حتی یه جور رژیمی رو کنار گذاشته اید.

محققان در بوستون به این نتیجه رسیدن که نوشیدن یه نوشابه معمولی، رژیمی یا بیشتر در روز خطر سندرم متابولیکی رو دو برابر زیاد می کنه، یه سری از شرایط شامل فشار خون بالا، سطح انسولین بالا و چربی اضافی دور کمر احتمال مریضیای قلبی و دیابت رو زیاد می کنه. کنترل فشار خون و اندازه کلسترول، پیشگیری از دیابت و نبود مصرف دخانیات می تونه ۶ تا ۵.۹سال سالم به عمرتون اضافه کنین.

مقصر می تونه افزودنیایی باشه که به نوشابه ها رنگ کاراملی می دهد، که در تحقیقات انجام شده روی حیوانات نشون داد خطر دچار شدن به سندرم متابولیکی رو بالا می بره. دکتر رامچاندران، استاد پزشکی دانشگاه بوستون و محقق سرپرست مطالعه میگه: در عین حال محققان می گن که مصرف کنندگان نوشابه حس چشایی خود رو در برابر شیرین کننده های طبیعی و مصنوعی قرار میدن، شرایطی که ترجیح و تمایل فرد رو به غذاهای شیرین اضافه می کنه که ممکنه هم اینکه وزن منجر شه.

انتخابای برتر: اگه به کافئین نیاز دارین چای استفاده کنین. اگه گاز نوشابه می خواین، آب گازدار با اسانس آبمیوه ای رو امتحان کنین.

۷. غذاهای بنفش می خورید.

انگور، بلوبری رو ترکیب کنین: اونا به دلیل پلی فنولا رنگی عمیق و پر مایه دارن. ترکیباتی که برابر با تحقیقات انجام شده خطر مریضی قلبی رو کم می کنه و هم اینکه ممکنه در برابر مریضی فراموشی شما مراقبت کنه.

پلی فنولا به حفظ و سلامت و انعطاف پذیری عروق خونی کمک می کنه. دکتر روبرت کریکوریان، مدیر مرکز ناهنجاریای شناختی در دانشگاه سین سیناتی میگه: اون چیزی که واسه عروق کرونری شما خوبه، هم اینکه واسه عروق خونی مغز شمام خوبه. تحقیقات اولیه روی حیوانات نشون می دهد که اضافه کردن انگور مشکی به رژیم غذایی می تونه کارکرد مغز رو بهتر کنه. علاوه بر این، در مطالعه گذشته روی آدما، محققان به این نتیجه رسیدن که خوردن روزانه یه فنجون یا بیشتر از بلوبریا می تونه ارتباطات بین سلولای مغزی رو بهتر کنه و حافظه رو تقویت کنه.

۸. برگرها رو دوست ندارین.

برابر با گزارشی مهم از انجمن امریکایی تحقیقات سرطان، وعده های بسیار کوچیک گوشت گوساله و بره خیلی زیاد نیس، اما خوردن بیشتر از ۳۵۰ گرم گوشت قرمز در هفته خطر سرطان روده بزرگ، سومین نوع شایع سرطان، رو زیاد می کنه. گزارشات میگه که خطر سرطان روده بزرگ با هر وعده ی۹۰گرم از گوشت فرآوری شده ( مانند هات داگ، بیکن و گوشتای آماده) خورده شده در هر روز افزایش می یابد.

کارشناسان مطمئن نیستن که به چه دلیل گوشت فرآوری شده و یا گوشت قرمز خیلی مضرند، اما یکی از موارد شک برانگیز سرطان زا بودن اوناس، مخصوصا وقتی که گوشت کبابی، دودی یا نمک سود می شه یا نگه دارنده هایی مانند نیتراتا به اون اضافه بشن.

دکتر کارن کولینز، ، مشاور تغذیه در AICR میگه: می تونین بعضی وقتا اوقات بعد از مسابقه بیس بال هات داگ بخورین، اما اون رو به یه عادت تبدیل نکنین. واسه کباب کردن گوشت قرمز اول اونو مرینیت کنین (ترد کنین)، به سایزهای کوچیک (اندازه کباب) درآرین و اونا رو بارها بچرخونین تا تموم اون چیزی که می تونه از تشکیل مواد سرطان زا جلوگیری کنه رو به دست بیارین. اگه اونا رو می پزید یا سرخ می کنین، دمای اجاق گاز رو کمتر از ۴۰۰ درجه فارنهایت نگه دارین.

۹. هر روز ۴۰ دقیقه می دوید.

محققان در کالیفرنیا به این نتیجه رسیدن که افراد میانسال که در کل حدود ۵ ساعت در هفته می دوند طولانی تر زندگی می کنن و از دید فیزیکی و شناختی هر چی که پیرتر می شدن بهتر عمل می کنن، محققان به مدت ۲۱ سال کسائی که می دویدند و کسائی که نمی دویدند رو بررسی کردن.

نویسنده مطالعه، دکتر الیزا چاکراوراتی، استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه استنفورد میگه: اون چیزی که ما رو متعجب کرد اینه که دوندها نه فقط کمتر دچار مریضی قلبی شدن بلکه در موارد کمتری سرطان، مریضیای مغز و اعصاب و عفونت در اونا دیده می شه. ایروبیک، سیستم ایمنی بدن رو جوون نگه می داره. به گفته اون اگه دویدن رو دوست ندارین، انجام ۲۰ دقیقه از هر نوع فعالیتی در روز که شما ضربان قلبتون رو بالا ببره، سلامتتون رو بهتر کنه.

۱۰. پیاده روی رو به رانندگی ترجیح می دین.

براساس مطالعه ای جدید از ۲۶۰۳ مرد و زن، افراد “متناسب” آدمایی هستن که حدود نیم ساعت در روز پیاده روی می کنن نسبت به کسائی که کمتر پیاده روی می کنن، جدا از اندازه چربی بدن احتمال بیشتری داره که عمر طولانی تری داشته باشن. تحقیقات گذشته میگه، در موارد مشابه، زنائی که اضافه وزن دارن می تونن با اضافه کردن ۱۰ دقیقه به فعالیت روزانه خود سلامت قلبشون رو بهتر کنن. در ساعت ناهار پیاده روی کنین و وقتی که بچتون فوتبال تمرین می کنن چند دور دور و بر زمین بزنین، راه هایی رو پیدا کنین که روزانه کمی بیشتر جنب و جوش داشته باشین.

۱۱.خدمتکار ندارین.

طبق مطالعه ای از ۳۰۲ نفر بزرگسال در دهه ۷۰ و ۸۰ عمرشون، فقط با جارو کردن، پاک کردن کف زمین یا شستن شیشه ها در حدود کمتر از نیم ساعت، به صورت میانگین حدود ۲۸۵ کالری می سوزوند و خطر مریضی رو ۳۰٪ کم می کنه.

۱۲.پاهیتان رو قوی می کنین.

قدرت پایین تنه به تعادل، انعطاف پذیری و ایستادگی منجر می شه. هر چی سن بالا تر میشین، این صفات کلیدی واسه کاهش خطر افتادنا و آسیبا مخصوصا شکستگی در قسمت مفصل ران، که بیشتر به وجود اومده از طریق ضعف سلامتیه، منجر می شه. بیشتر از ۲۰٪ از بیماران با شکستگیای ران، ظرف کمتر از یه سال به دلیل مشکلات به وجود اومده از طریق اون آسیب می میرن. دکتر روبرت بالتر، رئیس مرکز بین المللی طول عمر ایالت متحده در نیویورک میگه: داشتن عضلات ران ضعیف، عامل اصلی سستی در پیریه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   حذف ویروس باجگیر و بازیابی اطلاعات باج افزار

واسه تقویت رانا، جون پرایس نویسنده کتاب “هر کجا هر زمان ورزش” میگه: واسه تقویت پاهیتان، از پشت مقابل دیوار وایسید و به آرومی با پاهیتان حرکت کرده و به پهلو به پایین برگردین تا وقتی که در موقعیت مناسبی قرار گیرید، پشت انگشت پا و کمر رو به دیوار فشار بدین. تا وقتی که ران هاتون به شما بگه، کافیه! در همین حالت نگه دارین. این کار رو روزانه انجام بدین، مدت انجام اونو هر بار چند ثانیه زیاد کنین.

۱۳. فردی معاشرتی و با نشاط هستین.

برابر با مطالعه ای که تازگیا روی بیشتر از ۵۰۰ مرد و زن ۷۸ ساله و سن بالا تر از راه انستیتوی کارولینسکا در سوئد انجام شد، مشخص شد که احتمال خطر دچار شدن به مریضی زوال عقل در افراد اجتماعی و خوش صحبت ۵۰٪ کمتره. هم اینکه این شرکت کنندگان خودشون رو آدمایی که خیلی راحت دچار استرس نمی شن، توصیف کردن. محققان می گن که انعطاف پذیرتری ذهن اونا ممکنه به دلیل مقادیر کمتر کورتیزول باشه. تحقیقات نشون میده که ترشح زیادتر از اندازه این هورمونای استرس زا می تونه رابطه بین سلولای مغز رو کنترل کنه. راه های علمی واسه کاهش سطح کورتیزول عبارتند از: مدیتیشن، نوشیدن چای مشکی و یا چرت زدن.

۱۴. شما مثبت اندیش هستین.

مطالعه ای روانشناس امریکایی میگه که، حدود ۱۷٪ از امریکاییا مثبت اندیش هستن. اونا چشم انداز مثبتی به زندگی و حس هدف دار بودن دارن و نسبت به منفی اندیشا، بزرگسالانی که حس خوبی نسبت به خودشون ندارن، سالمترند. بیشتر ما در بین این دو گروه جای داریم.

دکتر کوری کیس، استاد کامل شناسی دانشگاه Emory میگه: ما واسه رشد و تعالی باید تلاش کنیم تا معنی زندگی رو دریابیم. در ساردیانا و اکیاوانا جایی که مردم طولانی تر زندگی می کنن، سخت کوشی در کار مهمه اما نه مهم تر از وقت گذاشتن با خونواده، پرورش معنویت و کمک به بقیه.

۱۵. خود رو ۱۳ سال جوانتر از اون چیزی که هستین احساس می کنین.

این چیزیه که افراد سن بالا و سالم در بررسیای گذشته از بیشتر از ۵۰۰ مرد و زن ۷۰ ساله ومسن تر اقرار داشتن. محقق دکتر جکی اسمیت، استاد روانشناسی دانشگاه میشیگان میگه: احساس جوونی به سلامت بهتر و زندگی طولانی تر در رابطه می شه. خوش بینی باعث انگیزه واسه شکست دادن رقابتا می شه که به کاهش استرس و بهبود سیستم ایمنی بدن و در آخر کاهش خطر دچار شدن به مریضی کمک زیادی می کنه.

۱۶. رقابتا رو با آغوش باز قبول می کنین.

طبق دو مطالعه روی آدمایی که منظم، مرتب و منظم تر کاراشون رو انجام میدن، مشخص شد خطر دچار شدن به مریضی فراموشی نسبت به کسائی که وظیفه شناسی کمتری دارن ۸۹٪ کمتره. محقق و سرپرست هر دو مطالعه، دکتر رابرت اس ویلسون، استاد علم مغز و اعصاب و روانشناسی در مرکز پزشکی دانشگاه راش در شیکاگو میگه، وقتی که خوب تمرکز می کنین، از قدرت ذهن بیشتری استفاده میکردین.

اهداف شخصی یا حرفه ای خود رو تنظیم کنین و خودتون رو واسه مقابله با اون تو یه زمان مشخص به رقابت بکشین. هم اینکه، واسه تحریک ذهنتون چیزای جدیدی رو امتحان کنین:، اگه همیشه داستانای افسانه ای می خونید، به جای اون یه زندگینامه بخونین. روز بعد، تلاش کنین سه واقعیتی که از کتاب آموختید رو به یاد بیارین.

۱۷. دوستانتون رو از صمیم دل دوست دارین.

دکتر میکا صدیق، استادیار روانشناسی کالج سدار کرست میگه: روابط میان فردی در برابر استرس مانند یه سپر و واسطه عمل می کنه. طبق یافته های مطالعه ای، داشتن حامی در زندگی شما رو از دید روحی و جسمی سالم نگه می داره، استرس طولانی سیستم ایمنی بدن رو ضعیف می کنه و سلولا سریع تر پیر می شن، درآخر طول عمر رو بین ۴ تا ۸ سال کوتاه تر می کنه. دکتر صدیق میگه، همه به دوستائی نیاز دارن که بدون اینکه مورد قضاوت و انتقاد قرار بگیرین با اونا صحبت کنن.

۱۸. … و اونا سالم هستن.

طبق مطالعه ای که در مجله پزشکی انگلستان به چاپ رسید، اگه صمیمی ترین دوستانتون وزن اضافه کنن، احتمال اینکه شمام وزن اضافه کنین تا حدود ۵۷٪ زیاد می شه. دکتر نیکولاس ای کریستاکیسو، محقق و سرپرست مطالعه میگه: واسه داشتن سبک زندگی سالم، رابطه با آدمایی که اهداف مشابهی با شما دارن، خیلی با اهمیته. به گروه های کاهش وزن ملحق شید و یا با دوستی در پیاده رویای خیریه ورزش کنین.

۱۹. دانشجوی سال اول کالج بودین.

تحقیقی در دانشکده پزشکی هاروارد دریافت که آدمایی با بیشتر از ۱۲ سال تحصیل رسمی، ۱۸ ماه نسبت به کسائی که سالای کمتری تحصیل کردن، طولانی تر زندگی می کنن. به چه دلیل؟ هرچه تحصیلات بالاتری داشته باشین، احتمال رفتن به طرف سیگار در شما کمتره. طبق گفته CDC، واقعا، تنها حدود ۱۰٪ از بزرگسالان با تحصیلات لیسانس سیگار می کشن، در مقابل۳۵٪ از افراد با تحصیلات دبیرستان و کمتر از اون سیگار می کشن.

۲۰. پیشرفتای تکنولوژی رو قبول می کنین.

شری اسنلینگ، مدیر ارشد Evercare (بخشی از شرکت خدمات درمانی و مراقبتای بهداشتی آمریکایی)، گروهی از طرفداران مالی نظرسنجی هرساله صدسالهای امریکا، میگه، توییتر و اسکایپ رو یاد بگیرین تا به جوون و سالم نگه داشتن سلولای مغز کمک کنین. خیلی از امریکاییای سن بالا ایمیل می فرستند، دوستان قدیمی خود رو از راه اینترنت پیدا می کنن و حتی قرار اینترنتی می ذارن. محققان میگن به کار گیری آخرین تکنولوژی نه فقط از دید ذهنی ما رو باهوش تر می کنه بلکه ما رو مجبور به فعالیت اجتماعی می کنه. به گفته اسنلینگ، با دوستان، خونواده و اتفاقات در حال جریان در رابطه باشین تا احساس سرزندگی و مهم بودن کنین.

۲۱. نبضتون در ۱۵ ثانیه ۱۵ بار می زنه.

برابر ۶۰ بار در هر دقیقه، یا تعداد دفعاتی که در زمان استراحت می زند. ضربان بیشتر افراد در زمان استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار در دقیقه س، هرچه این مقدار به اندازه استاندارد طیف نگار نزدیک تر باشه، سالم ترید. دکتر لسلی چو ، مدیر مرکز قلب و عروق زنان در کلینیک کلیولند میگه، ضربان ضعیف تر به این معناست که قلب شما مجبور نیس خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنه و می تونین طولانی تر عمر کنه.

۲۲. بعد از ۵۲ سالگی یائسه شدین.

تحقیقات نشون میده که اگه به شکل طبیعی یائسگی دیرتر اتفاق بیفته می تونه دلیلی واسه افزایش طول عمر باشه. یه دلیل: دکتر ماری جن مینکین ، استاد بالینی زنان و مامایی در دانشکده پزشکی دانشگاه یال میگه: زنائی که دیرتر یائسه می شن، خطر دچار شدن به مریضیای قلبی در اونا بسیار کمتره.

۲۳. دیرتر بچه دار شدین.

مطالعه گذشته دانشگاه یوتا گزارش میده که اگه به طور طبیعی پس از ۴۴ سالگی باردار شید، حدودا ۱۵٪ نسبت به دوستانتون که قبل از ۴۰ سالگی بچه دار شدن، شاید بعد از ۵۰ سالگی از دنیا می رید. دکتر کن آر اسمیت، سرپرست تحقیق، و استاد پیشرفت بشری در دانشگاه میگه اگه تخمداناتون سالم هستن و میتونین که در این سن باردار شید، این نشون دهنده اون هستش که ژنای فعالی دارین و به شما واسه زندگی طولانی تر کمک می کنن.

۲۴. مادرتون وقتی که جوون بوده شما رو به دنیا آورده.

براساس گفته محققان دانشگاه شیکاگو، اگه مادرتون شما رو در سن کمتر از ۲۵ سالگی به دنیا آورده باشه نسبت به کسی که مادرش سن بالا بوده، دو برابر احتمال داره تا ۱۰۰ سالگی زندگی کنین. محققان می گن که بهترین تخمکای مادران جوانتر در لقاح شرکت می کنه و نتیجه اون فرزندان سالم تر می شه.

۲۵. خروپف نمی کنین.

خروپف کردن نشونه اصلی مریضی انسدادی اختناقی در خوابه، یه مشکل که باعث توقف تنفس می شه که دلیل اون فروریزی بافت گلو و انسداد راه اون هستش. در موارد زیاد، می تونه ۶۰ تا ۷۰ مرتبه در ساعت اتفاق بیفته. اختناق در خواب می تونه موجب افزایش فشار خون، مشکلات حافظه، زیاد شدن وزن و افسردگی شه. تو یه مطالعه ۱۸ ساله مشخص شد افراد بدون مریضی اختناق نسبت به کسائی که از اختناق زیاد در خواب رنج می برن، شاید ۳ برابر بیشتر عمر می کنن.. اگه خروپف می کنین و یا در طول روز زیادتر از اندازه احساس خواب آلودگی و تغییر خلق و خوی دارین، با پزشکتون در مورد برگشت به یه مرکز خواب مشورت کنین.

۲۶. ویتامین D رو موردنیاز بدنتون رو دریافت می کنین.

مطالعه ای از مجموعه پزشکی داخلی گزارش میده که، جهت مراقبت مطلوب از مریضی، به کمترین حد ممکن ۳۰ نانوگرم ویتامین D در هر میلی لیتر خون نیازه. نزدیک به ۸۰٪ امریکاییا ازکمبود این ویتامین رنج می برن. دکتر دنور محقق و سرپرست استادیار جراحی در دانشکده پزشکی دانشگاه کلوریدا میگه، ویتامین D نه فقط به مراقبت استخون از پوکی کمک می کنه بلکه ممکنه خطر سرطان، مریضیای قلبی و عفونتا رو کم کنه.

در صورت نیاز، می تونین روزانه واسه افزایش دریافت این ویتامین مکمل استفاده کنین. پزشکان می تونن با آزمایش ساده خون ویتامین D رو اندازه گیری کنن، اما نظارت متناوب بر اون ضروریست.

۲۷. رفت و آمدهایتان فارغ از ترافیکه.

نشونه خوب واسه قلب شما: برابر با مطالعه جدید در آلمان، مریضایی که دچار حملات قلبی شدن به احتمال سه برابر بیشتر، کمی قبل از شروع نشونه های حمله در ترافیک بو ده ان. درحالی که رابطه دقیقی هنوز تعیین نشده، محققان این فرضیه رو بیان می کنن که آلودگی هوای به وجود اومده از طریق ترافیک خودروها و استرس می تونه خطر حمله قلبی رو زیاد کنه.

۲۸.پسوریازیس ندارین.

محققان در مجموعه مطالعاتی پوستی گزارش کردن زنائی که به مریضی طولانی پوستی گرفتار بودن ، ۶۳٪ بیشتر به دیابت گرفتار شدن و تا ۱۷٪ در خطر دچار شدن به فشار خون بالا قرار دارن. التهابات طولانی هم با این مریضی در رابطه شناخته می شه محققان فکر می کنن پسوریازیس نباید فقط به عنوان یه مریضی پوستی تلقی شه، بلکه به عنوان یه مشکل سیستماتیک در بدن.

۲۹. دست کم هفته ای یه بار در مراسمای مذهبی شرکت می کنین.

مطالعه ای جدید از بیشتر از ۹۲۰۰۰ زن رو در دانشگاه یشیوا و کالج پزشکی آلبرت انیشتن بررسی کرد و دریافت زنائی که این کار رو انجام میدن، جدا از اینکه سیگار بکشن یا الکل بنوشن یا ورزش کنن، ۲۰٪ با خطر مرگ کمتری روبرو هستن. محققان باور دارن که پشتیبانی عاطفی و دوری از استرس با رفتن به مراسمای عادی می تونه ممکن شه.

دیدن نیمه پر لیوان و نگاه مثبت در زندگی

مواد غذایی به درد بخور واسه افزایش طول عمر

افزایش طول عمر مجله سلامت