اگه در آینه به موهاتون خیره شدین و فکر می کنین که از وقتی ۴۰ ساله شدین، چه اتفاقی واسه موهاتون افتاده، یه مطالعه جدید، جواب این سوال رو داره. بخاطر تحقیقات قبلی، میدونیم که بدنه مو با گذشت زمان، نازک تر و شکننده تر می شه و حالا یافته های جدید در “مجله آرایشی مطالعه پوست” نشون میده که با وارد شدن یه زن به دهه ۴ و ۵ زندگی، کوتیکول مو هم شکننده تر می شه و باعث می شه که موها بیشتر، مستعد شکستگی و خشکی شن.

محققان دانشگاه گیفو در ژاپن، الیاف موی ۱۲۱ زن ۱۰ تا ۷۰ ساله رو جمع آوری کردن و فهمیدن که در زنان کمتر از ۴۰ سال، نشونه هایی از آسیب به پوشش خارجی مو رو نشون داد یه جور آسیب که بخاطر صدمات همیشگی و روزانه موها ایجاد میشه ــ(به کار گیری وسایل آرایشی داغ روی مو، قرار گرفتن در برابر محیط دور و بر و . . . ). اما بعد از ۴۰ سالگی، این آسیب، عمیق تر می شه و به پوشش داخلی مو به نام “اندو کوتیکول” می رسه.

دکتر نیکول راجرز، استادیار بالینی پوست در دانشگاه تولان میگه: این نوع آسیب، نتیجه کاهش توانایی بدن در بازسازی خودشه. در دهه ۲ و ۳ زندگی شما، بدن(از جمله موهای شما)آسیبای خارجی رو تقریبا سریع، بازسازی می کنه. اما وقتی میانسال شید، مو بسیار سریع تر شکست می خوره و پوشش خارجی اون، با سرعت کمتری بازسازی می شه. در نتیجه پوشش داخلی مو نسبت به همون آسیبای خارجی که قبلا مراقبت می شد، ضعیف می شه.

اما وقتی موهاتون به طور کامل خشک و دچار موخوره شدن، نباید دست روی دست بذارین. کارایی هست که می تونین واسه کاهش آسیب موهاتون انجام بدین :

  1. کمتر از رنگ مو استفاده کنین

تا جایی که ممکنه موهاتون رو کمتر رنگ کنین. از سایه رنگایی استفاده کنین که به دکلره نیاز نداشته باشن یا بجای روشن کردن کل موهاتون، هایلایتای تیکه ای رو انتخاب کنین. راجرز میگه: فرایندهای شیمیایی قوی که واسه روشن کردن موی قهوه ای به رنگ بلوند پلاتینی بکار می رن، موها رو بیشتر متخلخل می کنن و در برابر شکستگی قرار میدن.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۲۸ لحظه مهم زندگی رونالدو در دوران فوتبالش

  1. موقع آرایش موهاتون، دقت کنین

واسه آرایش موها از موادی استفاده کنین که شامل سیلیکون یا دایمتیکون باشن تا تارهای مو رو بپوشونن و علاوه بر پرتر و کلفت تر نشون دادن مو، از ساقه موها مراقبت کنن. قبل از به کار گیری وسایل گرمایی واسه آرایش موها، با به کار گیری یه اسپری محافظ گرمایی، موها رو آماده کنین. راجرز پیشنهاد می کنه از وسایل گرمایی که درجات گرمایی جور واجور دارن، استفاده کنین و اونا رو روی پایین ترین گرما ممکن، تنظیم کنین. هنگام به کار گیری سشوار، کلاهک اونو دست کم ۶ اینچ، دورتر از موهاتون نگه دارین و هم اینکه از پایین ترین گرما سشوار استفاده کنین.

  1. رژیم غذایی مناسب داشته باشین

واسه تقویت مو از داخل، راجرز پیشنهاد می کنه که خانوما، ۴۰ تا ۴۶ گرم پروتئین در هر روز مصرف کنن(واسه مصرف این مقدار، نیاز به مصرف مکمل ندارین) چون تارهای مو از پروتئین ساخته شده. به همراه اون ، آهن کافی(حدود ۱۸ میلی گرم در روز واسه زنان زیر ۵۰ و ۸ میلی گرم واسه زنان بالای ۵۰)هم بخورند.

چیجوری شوره سر رو از بین ببریم؟ روش درمان شوره سر

خواص عسل واسه تقویت موی سر

زیبایی مو مجله سلامت