تقویت مغز

روث کوران که از حادثه ی تصادف رانندگی وحشتناک ۱۰ سال پیش، با وجود آسیب مغزی زیاد و گذروندن ۱۸ ماه دوره نقاهت، به علم جستجو در مغز، خاصیت انعطاف پذیری اون و یادگیری مهارت های جدید پرداخت.

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ من روث رو می شناسم، دلباخته داستانش و بعضی از نکاتی که اون در کتابش (Being Brain Healthy) آورده، شده ام. روث مجبور بود تا خیلی از توانایی های اساسی ذهنش رو بازسازی کنه و در این میون دریافت چیجوری ابهام ذهنی رو در علائم نامشخصی که در درمان های سنتی به اون پرداخته نشده است، پاک کنه. اون مجموعه ای از کارا که در طول ۱۸ ماه تکرار می کرد رو کشف کرد که به ذهنش در باهوش تر شدن کمک کرد. کارشناسان می می گن این ترفندهای کوچیک و سریع در زندگی روزمره ی شما نه فقط می تونه به درمان آسیب ذهنی کمک کنه بلکه به شما کمک می کنه تا در هر سنی که هستن ذهن سالمی داشته باشن.

کارای بسیاری واسه تحریک و تقویت ذهن می توان انجام داد تا ذهنتون همیشه آماده باشه؛ فقط کافیه تجربیات حسی خود رو چند بار در هفته مورد بررسی قرار بدین که یه شروع عالی حساب می شه. سه مورد رو مورد توجه بگیرین:

۱.کفش های پاشنه بلند حسی بالاتر از حس اعتماد به نفس به شما می بخشه.

پیاده روی واسه بیشتر مردم فعالیتی جهانی و روزمره محسوب می شه. کفش های تنیستان رو می پوشید و در پارک و یا خیابون پیاده روی می کنین. مطمئنا از حس پیاده روی، درست قدم زدن و انتظاراتی که از اون دارین، آگاهید. کفش های تنیس ته گرد خود رو یه بار در هفته تغییر بدید و هنگام پیاده روی و ورزش اونا رو با صندل های خود تعویض کنین. شک نداشته باشین هیچوقت در بین ورزش کفش پاشنه بلند نمی پوشید. یه جفت از اون ها رو وردارین و در خونه قدم بزنین. بالا و پایین رفتن از پله ها با کفش هایی که به اون عادت ندارین شما رو مجبور می کنه تا بیشتر هماهنگ شید، به تعادل خود توجه کنین همین عامل موجب می شه تا سیناپس ها تحریک شن. دارا شوارتز، روانشناس بالینی در بیمارستان شارپ مسا ویستا می گوید، از یه الگوی خوب بهره ببرین، این واسه مغز خوبه.

این نوشته را هم از دست ندهید :   قالیشویی تهران : کارخانه قالیشویی بانو

۲. تغییراستفاده از دست راست با چپ (یا چپ با راست) حقیقتی رد ناپذیره.

هیچوقت مجبور شده اید با دستی مخالف که به اون عادت ندارین موهای خود رو ببندین یا شونِه کنین؟ ناامید شدید؟ . شوارتز می گوید: هر اون چیزی که باعث شه کار ذهن سخت تر یا خسته کننده تر شه، خوبه. بعضی وقتا بین به کار گیری مسواک، شونِه، سشوار یا دستگاه فر کننده ی مو دستتون رو تغییر بدید. مغز به مرور به فعالیت های روزمره مقید می شه و به کار گیری دست مخالف باعث می شه سیناپس های جدیدی واسه تشخیص مسیرهای جدید برانگیخته شه. کوران می گوید: به کار گیری دست مخالف واسه انجام یه کار دستی به روش ی جدید به پاک کردن ابهامات ذهنی کمک زیادی می کنه.

۳. محرومیتی حسی رو تجربه کنین.

خیلی از گونه های بدون بینایی طعمه خود رو از راه صدا و یا بو تشخیص میدن. در طول روز، بیشتر بارها واسه انجام کارای عادی شدیدا بر حس مشابهی اعتماد می کنین. با چشم بسته خود رو امتحان کنین، مثلا غذاها رو فقط از بوهایشان تشخیص بدید. به کار گیری فوت وفن محروم سازی حسی، بخش هایی از مغز رو مجبور می کنه تا سخت تر فعالیت کنه. به لباس پوشیدن با چشم بسته فکر کنین: می تونید براساس تصور خود از لباس هاتون لباس بپوشید؟ ژاکت مورد علاقه ی شما بافتی منحصر به فرد داره که می تونه به شما در تشخیص اون بدون اینکه اون رو ببینین کمک کنه؟ براساس گفته ی شوارتز، نقاط جور واجور در مغز به حسی خاص تعلق داره. وقتی که ذهنتون رو به طرف حسی دیگه تغییر می بدید معمولا در اول با اون روش موافق نیستین، پس مجبور می شید به روشی رقابت برانگیز کاراتون رو انجام بدین و همکاری های جدیدی رو بسازین.

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

چیجوری ذهن خود رو خالی کنیم؟ بازسازی دوباره افکار

تقویت مغز مجله سلامت