اگر عاشق معماری و شاهکارهای مهندسی هستید و قصد رزرو تور گردشگری دارید بهتر است ابتدا با این ۳ شاهکار مهندسی آشنا شوید.

به گزارش آلامتو و به نقل از الی گشت؛ بسیاری از بناهای تاریخی و دیدنی را در گوشه و کنار جهان سراغ داریم که ممکن است شما از آن ها بازدید کرده باشید، این آثار همگی عظیم هستند اما آیا در ساخت آن ها استعداد نیز به کار رفته است؟ در حقیقت پاسخ به این سوال مثبت است. در این یادداشت به معرفی آثار مهمی در جهان می پردازیم که علی رغم گذر قرن های متمادی، بینندگان را به تعجب واداشته و دهان هر بازدید کننده ای از تماشای نبوغ به کار رفته در آن ها باز خواهد ماند. با ما همراه باشید:

Guggenheim-spain

موزه گوگنهایم (Guggenheim)، بیلبائو، اسپانیا

بنای این موزه بسیار متفاوت و عجیب است. شبیه یک کشتی؟ یک ماهی؟ یک گل؟ نگاه فرانک گری (Frank Gehry) سازنده و معمار این بنا برای ساخت و طراحی این موزه بسیار خاص بوده است. شما می توانید این بنا را نوعی دیکانستراکتیویسم (deconstructivism) دانسته یا به طور ساده آن طور که خوان کارلوس پادشاه اسپانیا آن را توصیف کرد: بهترین ساختمان قرن بیستم بنامید که هر بیننده ای را گیج و مفتون می کند. طراحی این بنا با خطوط ارگانیک و توسط یک برنامه سه بعدی کامپیوتری اجرا شده و در آن ۶۰ تن تیتانیوم به شکل ورقه هایی با ضخامت نیم میلیمتر و شیشه هایی قدرتمند که با ظرافت در اطراف سنگ آهک به کار رفته در این بنا پیچیده شده اند، به کار رفته است. از زمان افتتاح این موزه در سال ۱۹۹۷ میلادی، موزه گوگنهایم کیزبان آثار هنری مشهوری از هنرمندان شناخته شده ای مانند وارهول (Warhol)، روتکو (Rothko) و (Koons) بوده است. اما باید اعتراف کرد که خود معماری بنای موزه اصلی ترین شاهکار آن و یک رنسانس در معماری شهر بیلبلئو محسوب می شود.

موزه گوگنهایم بیلبائو روزهای سه شنبه تا یک شنبه فعال بوده و در روزهای دوشنبه به استثنای ماه های جولای و آگوست، تعطیل است.

millau-viaduct

پل میلو در فرانسه (Millau Viaduct)

بنایی عظیم که در ساخت آن ۲۰۶ هزار تن سیمان و ۳۶ هزار تن فولاد به کار رفته است. شاید باور آن عجیب باشد اما به راستی این بنا وجود داشته و پل بزرگ سر نورمن فوستر (Norman Foster) نمونه عملی و زیبای این سازه است. مهندسین این پروژه با به چالش کشیدن فناوری و خلق یک رکورد بزرگ، توانستند دسترسی منطقه Gorges du Tarn در فرانسه را توسط پلی به طول ۲ هزار و ۴۶۰ متر از روی رودخانه تارن ممکن سازند. در ساخت این پل رکورد بزرگ ترین ستون ها و راهروی جهان؛ مرتفع ترین سازه معلق و مرتفع ترین جاده روی پل در جهان شکسته شد. امروزه خودروهای عبوری و گردشگران زیادی برای دیدن این پل و سازه شگفت انگیز آن به این محل آمده و در آن توقف می کنند. عوارض عبور خودروها از روی این پل حدود ۵ یورو است اما بخش بازدید گردشگران از آن همه روزه باز بوده و رایگان است.

این نوشته را هم از دست ندهید :   اقامت اوکراین از طریق خرید بیزینس به مبلغ 26000 دلار برای یک خانواده سه نفره

Indian-Railways

شبکه خط آهن هندوستان

نگاهی اجمالی به آن چه دستاورد خط آهن هندوستان محسوب می شود و از نخستین حرکت قطار بین بمبئی به تانه (Thane) به طول ۳۳ کیلومتر در سال ۱۸۵۳ تا امروز که بیش از ۶۳ هزار کیلومتر خط آهن در این کشور گسترده شده و روزانه ۱۸ میلیون نفر مسافر را جابه جا می کند، نشان دهنده سرعت و رشد حیرت انگیز این شبکه ریلی است. این موضوع نشان دهنده قابلیت های بالای مهندسی به کار رفته در این مجموعه در مقیاس وسیع اما با جزئیات است. برای مثال در سال ۱۸۷۴ میلادی پس از انجام نقشه برداری های مورد نیاز و اولیه، یک مسیر ۸۸ کیلومتری تنها طی ۶۵ روز ساخته شد و تداوم این کار بزرگ و شاهکار مهندسی سبب شده است تا امروزه مسافران با استفاده از خط آهن به همه بخش های این کشور دسترسی داشته باشند. این خط آهن حتی کوه های هیمالیا در شمال هند رو تحت پوشش قرار داده و در این بخش از نوعی قطارهای کوچک موسوم به اسباب بازی (toy trains) استفاده می شود. رزرو بلیط قطار در هندوستان در سه کلاس مسافرتی مختلف و از نصف روز پیش از عزیمت تا ۹۰ روز پیش از حرکت قطار قابل انجام است که نشان از برنامه ریزی دقیق برای اداره این سیستم گسترده دارد.