تا به حال به شما گفته ان که آروم باشین؟ وقتی کسی به من می گوید “آروم باش”، فقط عصبانی ترم می کنه. درحقیقت، وقتی برافروخته ام و دندون ام رو از سر درموندگی به هم فشار می دهم، همون وقتیه که بقیه به من می می گن آروم باشم و شرایطم سخت تر می شه.

من احتیاجی ندارم کسی به من بگه آروم باشم، فقط به ابزارآرامش نیازمندم.

کاهش استرس و اضطراب,آروم کردن فرد مضطرب

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ پس، با تحقیق و تجربه، به چهار راه حل زیر واسه کاهش استرس و افزایش حالت حیرت انگیز آرامش رسیدم. آرامشی که به اندازه گذروندن در ساحل دریا خوب و لذت بخشه.

  1. آروم باشین… یه نفس عمیق بکشین

می دونین چه وقتی یه موقعیت استرس برانگیز واسه تون پیش میاد؟ خودتون رو چیجوری آماده می کنین؟

من وقتی می دانم که یه شرایط استرس زا، دوری ناپذیره، مکث می کنم و یه نفس عمیق می کشم. تنفس عمیق می تونه ضربان قلب رو کاهش داده و جریان خون به مغز رو زیاد کنه، در نتیجه بهتر می تونید با موقعیت استرس زای پیش اومده برخورد کنین. تنفس عمیق رو هرجایی می تونید انجام بدین.

وقتی موقع رانندگی مسیرم رو گم می کنم، تا پنج شماره دم می گیرم و تا پنج شماره بازدم دارم و اونقدر این کار رو تکرار می کنم تا احساس کنم استرس ازم دور شده.

  1. آروم باشین…چشمون تون رو ببندین

وقتی تو یه محیط شلوغ و پرجنب و جوش هستین، ممکنه به سختی بتونین چشمون تون رو ببندین، استرس به چشمون تون می گوید که باز و هشیار بمونن که این حالت در زمان نیاکان شکارچی ما، واسه فرار از درندگان به درد بخور و موثر بود. امروزه، واسه شتاب بیشتر در کارا یا ساعت ها خیره موندن روی کارمون، بیشتر سوزش چشم یا سردرد داریم.

به چشمون تون کمی استراحت بدین. تلاش کنین چشمون تون رو ببندین وتصویری مورد پسند رو تجسم کنین ( یه گل، یا اون اتومبیل جدیدی رو که آرزویش رو دارین). روی اون ده ثانیه تمرکز کنین، بعد اجازه بدید چیزای دیگری هم تصویر ذهنی تون رو محاصره کنن. این تمرین، فقط چند ثانیه وقت می گیرد و می تونه از فشار چشم و سردرد که معمولا به استرس مربوطه، کم کنه.

  1. آروم باشین… به بدن تون کمی استراحت بدین

تا حالا هنگام تلاش واسه حل یه مشکل، احساس کرده اید که تموم بدن تون منقبض شده؟ اگه اینطوریه، تلاش کنین دو دقیقه وقت بذارین تا بفهمین این انقباض و فشردگی در کجای بدن تونه.

یه جای آروم پیدا کنین، یا گوش تون رو ببندین تا بتونین عضلات تون رو کمی آزاد و رها کنین. از نوک انگشتان پا شروع کنین و به نوک انگشتان دست برسین، بعد به سمت سر برید و تموم عضلات رو یه به یه رها و آروم کنین تا احساس کنین روی صندلی تون آروم و راحت هستین. هر وقت آماده شدید، به آرومی شروع کنین به بیدارکردن هر عضله از بالا تا پایین.

این نوشته را هم از دست ندهید :   ۳ راهکار عجیب برای تقویت مغز

شما می تونید در دو دقیقه، تنش و انقباض رو از هر قسمت بدن تون دور کنین، جریان خون رو بهتر کنین، به شفافیت ذهنی برسین و استرس رو از بین ببرین.

  1. آروم باشین… انتظارات واقعی داشته باشین

به لطف رسانه ها، بیشتر افراد باور دارن که باید لاغر، متناسب و سالم بوده و صددرصد از زندگی شون راضی باشن، باید حتما همه چیز داشته باشن، روابط عالی، خونه های بزرگ، بچه های کاملو بی عیب، و پول فراوون. بدیش اینه، واقعیت همیشه هم قشنگتر نیس.

در دنیای واقعی، فرقی نمی کنه تا چه حد سختکوش باشین، رقابت ها همیشه هستن. بچه ها به پوشک حساسیت میدن و وضعیت رقت انگیزی پیدا می کنن، کسی فنجون قهوه اش رو روی برگه های تون می ریزد، وقتی جلوی آینه می روید، وعضلات شش تیکه تون به طرز مرموزی پنهون می شن.

بعضی وقتا واقعیت مارا از رمق می اندازد و در درونمون این رو می دانیم. پس، به چه دلیل به انتظارات مون براساس چیزی که رسانه ها نشون میدن ادامه بدیم؟

در اینجور شرایطی باید انتظارات تون رو متعادل کنین. به جای طلبیدن چیزایی که بقیه دارن، از خودتون سوال کنین:

واقعا به یه خونه بزرگ نیاز دارین درحالی که مجبور میشین باقی زندگی تون رو به خاطر همین خونه در محل کار بگذرونین؟ شاید خونه ای متوسط تر، بهتر نیازای تون رو برآورده کنه.

داشتن همسر و دوفرزند واقعا تا قبل از سی سالگی تون لازمه؟ می خواهید با عجله رابطه ای رو شروع کنین و با طلاق به پایان برسونین؟ ممکن نیس بعد از سی سالگی با فرد مناسبی آشنا شید؟

واقعا واسه خوشحال بودن چقدر پول نیاز دارین؟ اصلا چی واقعا شادتان می کنه؟

انتظارات و انتظارات، استرس زیادی رو در زندگی ما بوجود میارن. تشخیص بدید که کدامشون غیرواقعی هستن و تغییرشون بدید. ممکنه بفهمین چیزی که فکر می کردین طالبش هستین، هرچی باشه، ارزش فداکاری و جانفشانی رو نداره.

نمونه های زیادی در زندگی روزمره ما وجود دارن که باعث می شن درجریانی از خشم و نارضایتی، دندون های مون رو بهم فشار بدیم و موجب افزایش خیره کننده استرس شیم.

اگه خودتون رو با استرس فراوون روبرو دیدید، یادتون باشه همیشه راه هایی واسه کمک هست. تموم اون چه شما نیاز دارین، آرامشه.

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

اختصاصی کاهش استرس کاهش اضطراب