تصور غلطی که در مورد شکلات وجود دارد این است که شکلات دارای کافئین می باشد در حالی که میزان کافیئن موجود در شکلات در مقایسه با دیگر مواد خوراکی کافئین دار بسیار ناچیز است .

اگر که شبیه زنهای دیگر باشید کلاً با خوردن شکلات خودتان را هلاک می کنید. سالیان زیادی است که ذهن مردم درگیر این غذای تندرستی است. ( قبیله مایان ها Mayan شکلات را به عنوان اکسیر و دوای همه دردها می دانستند و قبیله آزتک Aztech از شکلات به عنوان پول در معاملات خود استفاده می کردند ). و همه این مشغولیت ذهنی موجب به بار نشستن مطالعات و یافته های شگفت انگیزی شده است . در این مقاله کوتاه به عنوان ۵ نکته جالب در مورد این خوراکی خوشمزه خواهیم پرداخت .

۱ – موجب تقویت آمادگی جسمانی می گردد

با نوشیدنیهای ورزشی گران قیمت و مکمل های پروتینی خداحافظی کنید . تحقیقات نشان می دهد که برای بازیابی قدرت بدنی می توانید روی شیر کاکائو حساب باز کنید . ژورنال فیزیولوژی ، تغذیه و متابولیسم کاربردی Journal Applied Physiology ,Nutrition and Metabolism با چاپ مقاله ای به مقایسه تاثیر نوشیدنی های انرژی زا و شیر کاکائو بر میزان توانایی استقامت ورزشکاران برای بازیابی قدرت جسمانی پس از برگزاری یک دوره مسابقات دوچرخه سواری سرعت، پرداخت .

مطالعات نشان داد که نوشیدن شیر کاکائو موجب تسکین درد ماهیچه ها پس از مسابقات سرعتی می گردد و برای روز بعد ورزشکاران آمادگی انجام تست مقاومت را پیدا می کنند . یکی دیگر از مزایای شیر کاکائو آن است که هر کسی طعم آن را می پسندد .

۲ – شکلات موجب بیداری شما نخواهد شد

تصور غلطی که در مورد شکلات وجود دارد این است که شکلات دارای کافئین می باشد در حالی که میزان کافیئن موجود در شکلات در مقایسه با دیگر مواد خوراکی کافئین دار بسیار ناچیز است . هر ۲۸ گرم شکلات تلخ حاوی ۲۰ میلی گرم کافئین می باشد و همین مقدار شکلات شیری حاوی ۵ میلی گرم کافئین می باشد . بدین ترتیب به نسبت کافئین موجود در یک فنجان قهوه که در حدود ۱۰۰ میلی گرم و یک فنجان چای در حدود ۵۰ میلی گرم می باشد میزان کافئین موجود در شکلات بسیار ناچیز است .

این نوشته را هم از دست ندهید :   به چه شهرهایی باید سفر کرد ؟

۳ – شکلات حاوی فلانوییدها می باشد

فلانوییدها نوعی از مواد شیمیایی گیاهی هستند که بطور طبیعی در شکلات یافت می شوند . دکتر جیانا آنجلو Giana Angelo – دستیار تحقیق درباره ریز مغذی ها در موسسه لینوس پاولینگ Linus Oauling Institute در دانشگاه ایالت اورگان Oregon می گوید :فلانوییدها به دلیل ساختار شیمیایی منحصر به فردشان می توانند موجب بکار افتادن تاثیرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و محافظ سلولی شود. هم چنین مصرف مواد حاوی مقادیر بالای فلانوییدها موجب کاهش خطر بروز حملات قلبی می شود . برای جذب این مزایا از خوردن شکلات تلخ غافل نشوید . شکلات های تلخ تجاری حاوی ۶۰ درصد کاکائو بوده و هر ۴۰ گرم شکلات تلخ حاوی ۵۳۶ میلی گرم فلانویید می بتاشد . تحقیقات نشان می دهد مصرف ۸۰ میلی گرم فلانویید در روز می تواند موجب کاهش فشار خون شود .

۴ – مصرف شکلات اصلا ً برای دندانها ضرری در پی نخواهد داشت

چطور ممکن است یک ماده غذایی که سالهاست به عنوان یک غذای مشتری جلب کن از آن یاد می شود دارای خاصیت محافظت از دندان باشد ؟ بر طبق تحقیقات انجام شده در دانشگاه تولان Tulane تئوبرومین – یک مولکول ارگانیک که بطور طبیعی در کاکائو یافت می شود – موجب قویتر شدن مینای دندان می گردد . بر طبق نظر انجمن دندانپزشکی آمریکا American Dental Acossiasion اگر کمتر از ۱۴۲ بار شیره کاکائو مصرف کنید مزایای محافظتی اش ۲ برابر فلوراید می گردد . متاسفانه تئوبرومین موجود در شکلات به دلیل تداخل اثر شیر و شکر موجود، خیلی هم مسمر ثمر نمی باشد . بدین منظور از تئودنت Theodent – خمیر دندانهای نعنایی فاقد فلوراید -که تاثیر تئوبرومین را دارند استفاده کنید .